Lääkis 2019?
Lähtökohta:
-kirjoittanut ylioppilaaksi 2003
-taustalla pakollinen lyhyt matikka, ei kovin hyvällä menestyksellä, mutta yritystäkään ei ollut
-pakolliset fy, ke, bi
Ja nyt sitten alkaisin työn lääkikseen hakua varten ihan nollista. Mistä lähteä liikkeelle? Ensin ihan yläastetason matikka, kemia, bilsa kertaus? Minkä verran lukea matikkaa jotta selviytyy fysiikasta? Olisiko järkevää ilmoittautua aikuislukioon ja lukea siellä ensi syksystä kevääseen? Käsittääkseni ehtisin lukea tarvittavat kurssit jotta voin keväällä 2019 kirjoittaa fy, ke, bi ja tämän jälkeen osallistua pääsykokeisiin. Aikaa on kyllä lukemiseen. Asiallisia vastauksia ja ehdotuksia, kiitos.
Kommentit (44)
Sama tilanne täällä! Ja aion kyllä ihan tosissani hakea.
Nro 3 vielä kyselee, olisiko kellään tosiaan kiinnostusta jonkinlaiseen yhteistyöhön? Olisi kiva jos olisi 'aikuisten' porukka tällaiseen projektiin. Kävin tänään pääsykokeessa (tosin en ehtinyt lukea edes kaikkia lukion kursseja läpi vaativan työaikataulun takia), ja vaikka kysymykset olivat vaikeitakin, ihan mahdottomalle se ei tuntunut.
Ei aikuislukioon, vaan valmennuskursseille. Yläasteen kertaus ei riitä, pitää olla lukion kurssit hallinnassa.
Hei,
Tässä yksi mielipide:
Riippuu itsestäsi, onko aikuislukio järkevä vaihtoehto. Jos koet itsenäisen opiskelun mielekkäänä ja pystyt omaksumaan uutta tietoa suht hyvin sekä sinulla on mahdollisesti vertaistukea saatavilla joka osaa lukion oppimäärän asiasisällössä jeesata, niin on itsenäinen opiskelu mielestäni parempi vaihtoehto, keväällä tai talvella sitten esim valmennuskurssi riippuen oppimistasostasi syksyllä. Tavoitteenasi voisi esim. olla syksyyn jouluun mennessä opiskella lukion ops sisällöt biologiasta kemiasta ja fysiikasta. Tämän jälkeen osallistua valmennuskurssille ja saada tällä tavoin tuntumaa lääkiskokeesta ja syventää tietotasoasi. Kevään aikana sitten hankkia laskurutiinia fysiikasta ja kemiasta sekä syventää biologian oppeja. Suosittelen jotain flashcard appia jonka avulla on helppo esim bussissa tai wcssä opiskella nippelitietoa. Esim quizlet tai ankiapp.
Tässä on aikaa vielä, mutta sinulla on paljon työtä edessä tämän kanssa. Uskon että tällainen projekti on mahdollinen , mutta se vaatii sitten hitosti työtä. Mutta ei saa lannistua vaan ottaa lukion kirjat kouraan ja alkaa opiskella! Itse olen tykännyt mafynetin itseopiskelumatskuista, hieman ovat tyyristä lystiä mutta ovat laadukkaita. Joten jos itseopiskelu miellyttää niin em tuote on vallan mainio tähän tarkoitukseen. Kannattaa rekisteröityä myös epionen älyvuoto foorumille, sieltä voi löytää saman asian kanssa painavia vertaisia itseni mukaanlukien.
Tärkeää on myös tiedostaa omaa oppimistyyliä ja sitä kuinka kauan ylipäätään päivässä jaksaa tehokkaasti opiskella. Pyri siis jatkuvasti tarkkailemaan itseäsi oppijana niin voit hyödyntää tämän tulevan vuoden mahdollisimman tehokkaasti. Tärkeintä ei ole käytetyt työtunnit vaan se, kuinka ne tunnit käytät.
Tsemppiä!
Lisäys vielä edelliseen..
Luulen myös, että sinun ei kannata opiskella ainakaan kaikkia kursseja aikuislukioissa, koska kurssien tahti on melko hidas suhteessa käytettävissä olevaan aikaan. Kannattaa perehtyä lukion ops sisältöihin ja tunnistaa sieltä ns vaikeimmat jutut joita sitten voit mahdollisesti käydä opiskelemassa aikuislukiolla itseopiskelun tukena. Kannattaa pyrkiä siihen, että ehdit opiskella tämän vuoden puolella perusjutut ja keväällä sitten pääsisit syventämään oppimaasi tietoa siten että tiedon soveltaminen alkaa luonnistua. Mutta muista panostaa opiskelun laatuun sen sijaan että pyrit opiskelemaan esim ns kirjan viikossa tms.
Ja lääketieteen pääsykoe vaatii erinomaista koko lukion oppimäärän soveltamiskykyä biologiasta kemiasta ja fysiikasta (jos pääsykoe pysyy samanlaisena kun tänäkin vuonna). 2020 alkaen on sitten luvassa jotain enemmän tai vähemmän radikaaleja muutoksia pääsykokeisiin.
Suosittelen hakemaan Romaniaan lääkikseen. Minulla on siellä ystäviä. Pääsykokeisiin on todella, todella paljon helpompaa päästä kuin Suomessa. Useita eri lääkiksiä löytyy ja opetus on englanniksi. Harjoittelemaan lääkärin mukana pääsee jo toisen vuoden aikana, kun Suomessa vasta nelosvuoden jälkeen, kun on kandi. Ja maahan on halpa kuin mikä ja tosi turvallinen (siellä rapsahtaa tosi kovat rangaistukset vähästäkin typeryydestä).
Jos ei halua niin kauas, Viron lääkis on korkeatasoinen myös.
Kova työ sinulla ainakin tulee olemaan, jos opiskelu pitää aloittaa ihan yläastetasolta, mutta ei se ole mahdotonta. Kannattaa tutustua vanhoihin pääsykoekysymyksiin ja katsoa niistä, minkälaisia asioita kannattaisi opetella. Tietysti kokonaisuus pitää hallita. Mitä olet opiskellut lukion jälkeen?
Suosittelen Mafynettiä, sillä saat laskurutiinin kuntoon, ja kertaus hoituu itsestään. Biologia voisi olla siinä kattavampi, mutta kemian ja fysiikan suhteen annan tälle kympin. Lisäksi suosittelen tekemään harjoituskokeita, joko itsekseen tai simuloiduissa koetilanteissa, niin saat motivaatiota ja tietoa kehityksestäsi. Mafynettiä on myös helppo kantaa mukana, sillä se ladataan tabletille. Bilsasta kannattaa lukea ensin ne itselle tylsimmät asiat, jotta ne varmasti jäävät muistiin. Kaikkea voidaan kysyä, tänäkin vuonna oli yksi mehiläiskysymys (avainlajin merkitys ekosysteemille).
Ja pääsykokeesta vielä: auttaa huomattavasti, jos ehdit lukea asioita jotka ylittävät lukiotason. Soveltaminen on tärkeää, joten kannattaa miettiä bilsan, fyssan ja kemian suhteen aitoja (lääketieteellisiä) tilanteita, joissa teoriaa hyödynnetään käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakemaan Romaniaan lääkikseen. Minulla on siellä ystäviä. Pääsykokeisiin on todella, todella paljon helpompaa päästä kuin Suomessa. Useita eri lääkiksiä löytyy ja opetus on englanniksi. Harjoittelemaan lääkärin mukana pääsee jo toisen vuoden aikana, kun Suomessa vasta nelosvuoden jälkeen, kun on kandi. Ja maahan on halpa kuin mikä ja tosi turvallinen (siellä rapsahtaa tosi kovat rangaistukset vähästäkin typeryydestä).
Jos ei halua niin kauas, Viron lääkis on korkeatasoinen myös.
Juu, kyllä se vaan on niin, että Romanian, Tarton ja Riikan tasot tulevat kaukana takana, työllistyminen Suomeen hankalaa, niin kuin kuuluukin olla.
Mene ap Epionen älyvuodon foorumille juttelemaan, siellä on satoja lääkikseen hakijoita.
Täällä olisi 32v just suuhygienistiksi valmistuva "ikuinen opiskelija", joka aikoo hakea hammaslääkikseen 2019. Mulla on taustalla kyllä pitkä matikka, fysiikka ja kemia lukiossa, mutta enhän mä oikeasti muista enää mitään. Olisin kiinnostunut esim. Whatsapp-ryhmästä!
Mahtaakohan 2019 pääsykokeeseen jo tulla muutoksia? 2020 ilmeisesti ainakin varmuudella muuttuu koko systeemi.
Olisin myös kiinnostunut jostain whappi ryhmästä 😊
Täälläkin kiinnostaa whatsapp-ryhmä, vaikka en haekaan lääkikseen, mutta samat aineet tapetilla.
Miksi haluat lääkikseen, jos luonnontieteet eivät suju? Oletko ajatellut, että sulla pitää sitten riittää vielä motivaatio kuuden vuoden opintoihin, ja jollain tasollahan koko työura on sitten kemian ja bilsan parissa työskentelyä.
Minäkin haen lääkikseen ja niin myös tuhannet muut. Eli kilpailu on kova. :) eiköhän joku meistä hakijoista sinne pääse.
35 vuotiaana ei kannata kyllä korkeakouluun saati lääkikseen. oot yli 50 ennen ku oot erikoistunut. Jos terkkarilääkäriksi haluat niin voit selvitä 6 vuodella. Itse oon nyt sua 2 vuotta vanhempi ja oon pro gradua vaille maisteri ja itteki alan olemaan liian vanha korkeakoulussa olemaan (ainakin viime vuodet oli). onneksi pian opiskeluaika on historiaa. Lapsia siellä vaan on, eikä "vanhana" enää lukuteho oo sama ku parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
35 vuotiaana ei kannata kyllä korkeakouluun saati lääkikseen. oot yli 50 ennen ku oot erikoistunut. Jos terkkarilääkäriksi haluat niin voit selvitä 6 vuodella. Itse oon nyt sua 2 vuotta vanhempi ja oon pro gradua vaille maisteri ja itteki alan olemaan liian vanha korkeakoulussa olemaan (ainakin viime vuodet oli). onneksi pian opiskeluaika on historiaa. Lapsia siellä vaan on, eikä "vanhana" enää lukuteho oo sama ku parikymppisenä.
Mutta yli viisikymmpisenäkin työelämää voi olla vielä parikymmentä vuotta edessä. Parempi siinä on tehdä jotain sellaista mistä nauttii. Ja käsittääkseni erikoistuminen ei ole pelkkää opiskelua, vaan se on osittain ainakin ns. työssäoppimista.
40 vuotta sitten lukion matikkalinjan suoritettuani opiskelin kaverini kanssa fysikkaa ja kemiaa yksityisesti tunteja ottaen syksyn ajan lukion fysiikan kerraten ja syventäen. Menin kevään yo kokeeseen realia M ”korottamaan”. Vastasinvain kemian ja fysiikan tehtäviin eli halusin testata tasoni siinä vaiheessa. Sain C. Alkuvuoden luin biologiaa ja kevääksi menin valmennuskurssille.
Lääketieteelliseen pääsin eka yrittämällä ja fysiikasta sain lähes maximipisteet. Minulla tuo valmentautuminen toimi silloin, nyt lienee eri juttu.
Nyt vasta huomasin, että tähän on reagoitu. Joku kysyi miksi lääkikseen, jos luonnontieteet eivät suju. En tiedä miten sujuvat, kun vauhtiin pääsen, siitä olen nyt ottamassa selvää. En lukiossa panostanut yhtään lääkikseen sisäänpääsyyn vaadittaviin aineisiin. Muut asiat kiinnostivat enemmän. Nyt olen aloittanut fysiikan ja matikan opiskelut itsenäisesti. Onhan se haastavaa kun en ole koskaan aiemmin nähnyt vaivaa niiden opiskelujen eteen. Mutta samalla palkitsevaa kun huomaan ymmärtäväni asioita ja pääseväni eteenpäin.
Joku toinen sanoi, että ei kannata näin vanhana hakea. Olen siitä eri mieltä. Haen hammaslääkikseen ja mikäli pääsisin nyt sisään, olisin hieman yli 40-vuotias valmistuttuani ja työuraa olisi parhaassa tapauksessa lähes 30 vuotta jäljellä. Mikäli en pääsisi, miettisin varmaan kannattaako hakea vielä uudestaan, minkälainen on osaamistasoni vuoden opiskelun jälkeen jne. Voisin kuitenkin olla tyytyväinen siihen että hain, sillä olen nyt monta vuotta jo jossitellut aihetta, enkä voi yrittämättä tietää mihin rahkeeni olisivat riittäneet.
Ap
Hei, ite aion kans hakea 2019. Miltä kuulostais joku wa-ryhmä tai jotain, voitais jakaa vinkkejä ja tsemppejä? :)