Vaativa kimppakyytiläinen
Työkaveri on kulkenut kyydissäni töihin. Matkaa työpaikalle on noin 35km. Nykyisin hän on useamman kerran pyytänyt että heitän hänet kotiin asti. Pari kertaa olen suostunut. Miten kannattaisi sanoa hänelle, että suostun kuskiksi vain sillä ehdolla, että lähdetään ja palataan minun starttipaikastani. Hän olettaa että samalla maksulla ajan hänet pihaansa, mikä kierrättää noin 6km.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva kimppakyyti on vuoro viikoin, eli molemmilla autot.Muuten on hinnoittelu vaikeaa!
Itse olen ollut samassa tilanteessa ja sanoin, ei käy kotiin vieminen.
Verottajalta mitään saa.Mitä ihmettä? Saahan laittaa vaan työpaikan ja kodin väliset kilometrit veroilmoitikseen.
Älä nyt vaan sano, että luulet verovähennysten olevan suoraa tuloa?
En mutta saa osan takaisin mitä on menettänyt bensoihin.
Aika minimaalisen vähän. 2017 verotuksessa huikeat 0,24e/km.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ei vakituiselle kimppakyydille. En ymmärrä miten te kimppakuskit jaksatte, minusta siihen ei olisi.
Juu ei. Minäkin joskus kokeilin, en muista edes sainko mitään korvausta kyytiläiseltä. Ajelin hakemaan hänet poiketen kilometrejä reitiltäni, ja jumankauta piti viedä hänen lapsensakin päivähoitoon, sitten 40 km työskentelykaupunkiin ja hänet työpaikkansa eteen, joka nyt tosin ei ollut kaukana omastani.
Verotuksesta en saanut mitään korvauksia kun omakin työni oli vain puoli vuotta, sekin ajoittuen kahdelle eri kalenterivuodelle, joten omavastuu ei täyttynyt.
Heillä periaatteessa oli auto tai ehkä toinenkin, harrasteauto, mutta eihän sitä voinut talvella käyttää.
Eniten kyllä nyppi tuo lasten vieminen, ja pian jollain syyllä lopetinkin nuo kimppakyydit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva kimppakyyti on vuoro viikoin, eli molemmilla autot.Muuten on hinnoittelu vaikeaa!
Verottajalta mitään saa.Mitä ihmettä? Saahan laittaa vaan työpaikan ja kodin väliset kilometrit veroilmoitikseen.
Voi uliuli kilometrikorvaus on 0.42€. Hirveä ero!😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tuokin aika kusipäämäistä laittaa toinen kävelemään se 6 km. Vai miten teette? Pyöräileekö hän? Silti aamulla voi olla vittimaista lähteä sun luo jos on huono ilma. Milloin ihmisistä on tullut noin itsekäitä ettei voi muutamaa kilsaa ajaa? Sähän saat ne verotuksessa takaisin. Pyydä vaikka työkaveria maksamaan joku järkevä summa niistä ylimääräisistä 12 kilometristä mitä sulle tulee hänen kuskaamisesta.
Ei ap sitä toista pakota kyytiinsä vaan tämä on täysin vapaa hankkiutumaan työpaikalle jollakin toisella keinolla jos nykyinen toimintamalli ei miellytä. Kyytiläinenhän tässä on se itsekäs kun odottaa täyttä palvelua eikä suostu edes maksamaan.
Kai se on autottoman vaikea tajuta ja arvostaa sitä vaivaa minkä se kuski näkee esim. talvisin ennen liikkeellelähtöä, kun itse vaan hyppää lämmitettyyn autoon ja odottaa kyydin tulevan kotiovelle.
Ei tuossa voi tehdä mitään omia suunnitelmiakaan ja lähteä vaikka suoraan töistä hoitamaan asioita muualle kun täytyy pitää yllä taksipalvelua ja kuskata kyytiläistä. Tämä on yksi syy miksen itse mihinkään vakituiseen kimppakyytisysteemiin suostukaan.
Hmm... voiko sitä verotukseen laittaa että ajan hakemaan toisen ihmisen 12 km päästä, korvaukset kiitos tänne heti nyt näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilometrikorvauksella ja työmatkavähennyksellä on muitakin eroja.
Autottomat jotenkin kuvittelevat että autolla ajaminen on ilmaista. Jos hän kulkee säännöllisesti kyydissä niin pyydä bensarahaa, en lähtisi kyyditsemään ketään kimppakyyti ajatuksella jos toinen olettaa että yksi maksaa = auton omistaja. Mutta tällaisia ahneita ihmisiä on olemassa, yrittävät aina ottaa sieltä mistä ilmaiseksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kerrohan ihmeessä🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ei vakituiselle kimppakyydille. En ymmärrä miten te kimppakuskit jaksatte, minusta siihen ei olisi.
Juu ei. Minäkin joskus kokeilin, en muista edes sainko mitään korvausta kyytiläiseltä. Ajelin hakemaan hänet poiketen kilometrejä reitiltäni, ja jumankauta piti viedä hänen lapsensakin päivähoitoon, sitten 40 km työskentelykaupunkiin ja hänet työpaikkansa eteen, joka nyt tosin ei ollut kaukana omastani.
Verotuksesta en saanut mitään korvauksia kun omakin työni oli vain puoli vuotta, sekin ajoittuen kahdelle eri kalenterivuodelle, joten omavastuu ei täyttynyt.
Heillä periaatteessa oli auto tai ehkä toinenkin, harrasteauto, mutta eihän sitä voinut talvella käyttää.
Eniten kyllä nyppi tuo lasten vieminen, ja pian jollain syyllä lopetinkin nuo kimppakyydit.
Mahtavatkohan kyytiläiset edes tajuta, kuinka paljon kimppakyyti sitoo kuskia? Ei voi poiketa mihinkään matkalla tai vaikka lähteä suoraan työpaikalta ihan toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
EVVK
Kimppakyydit on toimineet sillä tavalla, että on vuoroviikoin ajettu toisen autolla. Autotonta kyytiläistä ei ole ollut.
Joskus viime syksynä poimin kyytiin liftarin.
Selitti vastustavansa yksityisautoilua ja siksi liftaavansa.
En häkellykseltäni saanut sanottua, että tässähän sitä yksityisautoillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
EVVK
Ja silti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat laittaa verotukseen kotisi ja työpaikan välisiä kilometrejä vastaavan summan.
Et mitään kimppakyytiläisen vaatimia lisämutkia.
Ja jos työmatka on edes periaatteessa mahdollinen bussilla, korvaus maksetaan bussin, ei oman auton vähennysoikeuden mukaan.
Itsekin kimppakyytiläisenä kiinnostaa, että mikä on sopiva korvaus kyydistä?
Niin, jos työnantaja maksaa sulle oman auton käytöstä työn vuoksi tarpeelliseen ajamiseen työaikana, niin se maksaa 0,42 e/km, eikä tästä tarvitse maksaa veroa.
Sen sijana verottaja korvaa oman auton käytöstä työmatkoihin 0,24 e/km, eikä suinkaa tarkoita sitä, että se maksais sulle 0,24 e/km, vaan jos vaikka vuotuiset työmatkakilometrit on 10000 km, niin saat tuloistasi 2400 euroa verottomasti. Miinus 600e:n omavastuu, vai mitä se oli. Eli 2400 - 600 = 1800; oletaan, että veroprosenttisi palkasta on 0,20%, joten 1800e*0,20% = 360e. Eli tavallaan sait tästä ilosta 360e, sen kun jakaa ajetulla 10 000 km:llä, se tarkoittaa 0,036 e/km PELKKÄÄ ILOA!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ainoa kyytiläinen, vähintään puolet bensakuluista.
Vierailija kirjoitti:
0,42 e/km jaettuna kyytiläisten määrällä.
Minua kyllä eniten korpeaisi tuohon kuskaamiseen kuluva aika, enkä suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan puolet kilometrikorvauksesta(0,42€/km) joka kattaa bensat, öljyt, nesteet, renkaat. Ja annan
pari kertaa vuodessa muutaman kympin lahjan. Meillä lähes sama työmatka, eikä mutkia tule. Hyödynnän myös matkavähennyksen verotuksessa.
Aikaisemmin oli oma auto, joka tuli monin kertaisesti kalliimmaksi, kun ajoin vain työmatkat, kun huomioidaan vakuutukset, verot, huolto ja korjaukset.
Jos käyttäisin julkisia, työpäivä pitenisi lähes tunnin päivässä.