Lapsellamme (1v) on vaimoni vaatimuksesta on sukupuolineutraali nimi - tullaanko häntä kiusaamaan sen vuoksi isompana?
Sukupuolineutraali nimi on siis tässä tapauksessa sellainen, että nimen etuosa on tytönnimi ja jälkimmäinen osa pojannimi. Olin aluksi tätä valintaa vähän vastaan, mutta vaimoni painostuksesta sitten taivuin. Vaimoni on sitä mieltä, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, ja että tasa-arvon vuoksi on näin 2010-luvulla aika luopua kaikenlaisesta ihmisten kategorisoimisesta eri sukupuoliin.
Tämä sukupuolineutraali nimi nuorimmalle lapsellemme (kaksi vanhempaa lastamme ovat peräisin vaimoni aiemmista suhteista) on kuulemma tärkeä askel kohti suvaitsevaisempaa ja tasa-arvoisempaa maailmaa.
Se, mistä itse olen huolissani on se, että ovatko asenteet suomalaisessa peruskoulussa ja yhteiskunnassa laajemminkin riittävän suvaitsevaiset ja modernit, ettei lapsemme joutuisi kärsimään nimestään? Olen toki ylpeä siitä, että vaimomme johdolla olemme mukana edistyksen lippulaivassa, mutta toisaalta itse entisenä koulukiusattuna olen kokenut suomalaisen peruskoulun ahdasmielisyyden ja heteronormatiivisuuden, ja itse näin herkkänä, reaaliaineissa hyvin menestyvänä, mutta heiveröisenä ja liikunnassa huonosti pärjäävänä nörttinä sain peruskouluaikoina usein turpaani ja päätäni uitettiin koulun tyttöjen vessanpöntössä kouluni kovispoikien toimesta. Tämä on tosin tapahtunut 80-90-luvuilla, joten asenteet ja meno ovat saattaneet muuttua positiivisemmiksi noista ajoista - mene, tiedä?
Vähän kyllä karsastan vaimoni sukupuolineutraaleja kasvatusmenetelmiä, joita hän ei kylläkään ole kohdistanut kahteen vanhempaan lapseensa, eli kyseessä on selvästikin jokin uusi villitys. Mutta kai se on niin, että kyse on vain minun omista, patriarkaaliskonservatiivisista, valkoisen, lihaa syövän heteromiehen ennakkoluuloista, joista kyllä pyrin kokoajan irrottautumaan niin hyvin kuin vaan pystyn.
Kommentit (35)
Ilmeisesti asutte ulkomailka niin mitä sillä on väliä mikä ilmapiiri Suomessa on nimien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Aina kiusataan jos nimi on vähäkin erikoinen tai vanha.
1) kiusaajia on aina. He ovat idioottien vähälahjaisia jälkeläisiä
2) kiusaaja KEKSII kiusaamisen aiheen aina, mitään todellista syytä ei tarvita
3) taidat olla entinen, ellet nykyinenkin kiusaaja
4) aloittaja on trolli (tyhmä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa että ensimmäinen osa on tytönnimi ja jälkimmäinen pojannimi? Siis tyyliin Liisa-Matti tai Liisamatti?
No kyllä, jotain tuollaista. Nimen etu- ja jälkimmäinen osa ovat yhdistetyt tavuviivalla.
AP
Sitten ongelmaasi on varsin yksinkertainen ratkaisu. Ota selvää lainsäädännöstä ennen seuraavan provosi laatimista. Nimilain mukaan lapselle ei saa antaa vastakkaisen sukupuolen nimeä, joten tuollainen nimi ei olisi mennyt läpi.
Parempaa onnea ja parempaa taustatyötä seuraavaan provoon!
Akustiina varmaan vielä menisi läpi mutta Aku-Stiina tai vastaava? En ihan usko.
Porvoossa varmaan juu. Mitään Liisa-Mattia ei nimilain mukaan saa lapselle antaa, minkä provo-ap olisi kyllä helposti voinut tarkistaa.
Miten täällä on tänään tällaisia hemmetin pitkiä ja hiton HUONOJA trolleja!
Jos sukupuolia on enemmän kuin kaksi, miksi lapsella on tyttö-poikanimi???? Ap vastaaaa?
Ja trolli ap ryömi nolona nurkkaan häpeämään jäätyään näin nopeasti ja nololla tavalla kiinni typerästä provo-yritelmästään. 😂😂 Olisi edes mennyt provoilemaan jonnekin muualle kuin näin äitivaltaiselle palstalle, jossa takuuvarmasti valtaosalla keskustelijoista on ihan oikeaa kokemusta nimen antamisesta ja perustiedot nimilaista hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vaadi että vaimosi ottaa myös itselleen sukupuolineutraalin etunimen ihan tasapuolisuuden nimissä.
Ei vaan miehen nimen. Vaimosi käyttää lastanne omien haaveiden ja utopioiden kokeiluun. Olisi tehnyt kokeiluja vain omalla itsellään.
Ap, eivät tavuviivanimet ole olleet todella pitkään aikaan muodissa. Ei kukaan anna oikeasti mitään Nico-Jessicaa lapselle nimeksi. Parempi provo ensi kerralla.
Mitä edistystä sukupuolineutraalissa nimessä on? Tai ylipäänsä sukupuolien hävittämisessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa että ensimmäinen osa on tytönnimi ja jälkimmäinen pojannimi? Siis tyyliin Liisa-Matti tai Liisamatti?
No kyllä, jotain tuollaista. Nimen etu- ja jälkimmäinen osa ovat yhdistetyt tavuviivalla.
AP
Ei hitto sä olet tyhmä. Jaksoit raapustaa tuon tajuttoman pitkäpiimäisen sepustuksen alkuun, mutta et edes tuon vertaa tiedä tai jaksa ottaa selvää Suomen laeista?
Jes, taas yksi turha Panda-Swena Alessia Petri tässä maailmassa. Kuvottavaa transuilun normalisointia. PS. Olet tossun alla ja häpeäksi kaikille miehille.
Miesasia-Matti tehtailee näitä ”provokatiivisia” aloituksiaan ja sitten kopipeistaa ketjun täyteen kommenttejaan, jotka hänen mielestään kuvastavat naisten omaa naisvihaa. Muiden lukijoiden mielestä ne ovat lähinnä liikuttavia. Koska Miesasia-Matti vihaa itseään piilottamiensa homoseksuaalisten taipumusten vuoksi hän olettaa, että muihin projisointi itseinho on kantava voima myös muiden ihmisten elämässä. Miesasia-Matin kannattaisi harkita kaapista tulemista ja elämä saattaisi muuttua tasapainoisemmaksi ja vähemmän tuskaiseksi.