Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellamme (1v) on vaimoni vaatimuksesta on sukupuolineutraali nimi - tullaanko häntä kiusaamaan sen vuoksi isompana?

Vierailija
16.04.2018 |

Sukupuolineutraali nimi on siis tässä tapauksessa sellainen, että nimen etuosa on tytönnimi ja jälkimmäinen osa pojannimi. Olin aluksi tätä valintaa vähän vastaan, mutta vaimoni painostuksesta sitten taivuin. Vaimoni on sitä mieltä, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, ja että tasa-arvon vuoksi on näin 2010-luvulla aika luopua kaikenlaisesta ihmisten kategorisoimisesta eri sukupuoliin.

Tämä sukupuolineutraali nimi nuorimmalle lapsellemme (kaksi vanhempaa lastamme ovat peräisin vaimoni aiemmista suhteista) on kuulemma tärkeä askel kohti suvaitsevaisempaa ja tasa-arvoisempaa maailmaa.

Se, mistä itse olen huolissani on se, että ovatko asenteet suomalaisessa peruskoulussa ja yhteiskunnassa laajemminkin riittävän suvaitsevaiset ja modernit, ettei lapsemme joutuisi kärsimään nimestään? Olen toki ylpeä siitä, että vaimomme johdolla olemme mukana edistyksen lippulaivassa, mutta toisaalta itse entisenä koulukiusattuna olen kokenut suomalaisen peruskoulun ahdasmielisyyden ja heteronormatiivisuuden, ja itse näin herkkänä, reaaliaineissa hyvin menestyvänä, mutta heiveröisenä ja liikunnassa huonosti pärjäävänä nörttinä sain peruskouluaikoina usein turpaani ja päätäni uitettiin koulun tyttöjen vessanpöntössä kouluni kovispoikien toimesta. Tämä on tosin tapahtunut 80-90-luvuilla, joten asenteet ja meno ovat saattaneet muuttua positiivisemmiksi noista ajoista - mene, tiedä?

Vähän kyllä karsastan vaimoni sukupuolineutraaleja kasvatusmenetelmiä, joita hän ei kylläkään ole kohdistanut kahteen vanhempaan lapseensa, eli kyseessä on selvästikin jokin uusi villitys. Mutta kai se on niin, että kyse on vain minun omista, patriarkaaliskonservatiivisista, valkoisen, lihaa syövän heteromiehen ennakkoluuloista, joista kyllä pyrin kokoajan irrottautumaan niin hyvin kuin vaan pystyn.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kiusataan jos nimi on vähäkin erikoinen tai vanha.

Vierailija
2/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks se joku Merimyrsky :D

Vierailija
4/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on vähän myöhä miettiä asiaa, vai mitä? Tuet lastasi myöhemmin jos jotain tulee ja lapsi voi vaikka keksiä itselleen lempinimen ja vaihtaa nimensä aikuisena, jos siitä kauheasti on haittaa...

Vierailija
5/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi että vaimosi ottaa myös itselleen sukupuolineutraalin etunimen ihan tasapuolisuuden nimissä.

Vierailija
6/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimosi on oikeassa. Toivon että kaikki muutkin ymmärtäisivät antaa lapselle sukupuolineutraalin nimen ja kasvatuksen.

Vierailija
7/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä housujen alta löytyy ja sen mukaan nimi... Ei voi olla näin vaikea. Sinulla on kullu feministi vaimo.

Vierailija
8/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks se joku Merimyrsky :D

Ei ole. Pakko kuitenkin myöntää, että itse olisin tykännyt tuosta nimestä lapselle annettua enemmän. Eipähän olisi ihan niin radikaali kuin nykyinen.

AP

Vierailija
9/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että noin hyvin kirjoittava ja selvästi älykäs ihminen löytäisi parempaakin tekemistä kuin provoilla tällä typerällä mammapalstalla.

Vierailija
10/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa että ensimmäinen osa on tytönnimi ja jälkimmäinen pojannimi? Siis tyyliin Liisa-Matti tai Liisamatti?

Vierailija
11/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso mitä housujen alta löytyy ja sen mukaan nimi... Ei voi olla näin vaikea. Sinulla on kullu feministi vaimo.

Ihan pojan vehkeet tällä nuorimmalla(kin) lapsellamme on. Hän ei siis ole mikään intersukupuolinen, vaan hänen sex on ihan poika. Silti vaimoni haluaa pukea hänelle "tyttöjenvaatteita" ja ostelee hänelle leluiksi barbinukkeja jne.

AP

Vierailija
12/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimestä koituu haittaa niin voihan sen vaihtaa, jos lapsi niin haluaa. Mutta toistaseks koitatte vain kasvattaa niin että lapsi kehittää hyvän itsetunnon?

Vierailija
13/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kiusataan, ehkä ei. Kiusaajat löytävät aina syyn kiusaamiselle, oli se sitten nimi, vaatteet tai ulkonäkö. Turha murehtia asiaa etukäteen.

Vierailija
14/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varttuneena sitten totutella tyhjään syliin kun heterot tulevat takaisin muotiin.

Vierailija
15/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa että ensimmäinen osa on tytönnimi ja jälkimmäinen pojannimi? Siis tyyliin Liisa-Matti tai Liisamatti?

No kyllä, jotain tuollaista. Nimen etu- ja jälkimmäinen osa ovat yhdistetyt tavuviivalla.

AP

Vierailija
16/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva provo mutta, Suomen lainsäädäntö ei salli että pojalle annetaan tytön nimi

Vierailija
17/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä, jotain tuollaista. Nimen etu- ja jälkimmäinen osa ovat yhdistetyt tavuviivalla.

AP

Valehtelet. Tuollaiset nimet eivät ole laissa sallittuja.

Vierailija
18/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette antaneet sellaista oikeasti neutraalia, esim Pyry, eikä mitään Milla-Mikkoa?

Vierailija
19/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa äkkiä ilmoittautua aloittelevaan jääkiekkojoukkueeseen tai nyrkkeilyseuraan, voi pelasta edes rippeet ja opettaa miehisiä ratkaisumalleja. Ei kato kiusata kauan, jos vetää tarpeeksi kovaa käkättimeen. Oletin tosin tässä, että kyseessä olisi poika, mutta nykyään voi myös tytöt onneksi pelata lätkää ja nyrkkeillä. Heidän euro on sitten vaan nollapilkkuyksi senttiä sillä sektorilla.

Vierailija
20/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te usko että tämä on totta? Niin selvä provo kuin olla voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän