Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"ei missään tapauksessa pääse lääkäriin"!

Vierailija
16.04.2018 |

Mikä ihme tää juttu on? Julkisella ei enää saa tavata lääkäriä.
Nyt tuli terv.aseman vaihto eteen.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut erinäisiä oireita vuosia. Oon joka vuosi käynyt noin kerran puhumassa oireistani ja oon saanut yleensä apua johonkin turhanpäiväseen. Nyt soitin taas vitkuttelun jälkeen terveyskeskukseen, kun oireet eivät vaan mene ohi. En saanut edes aikaa, itsehoitolääkkeitä suositeltiin. En ole moneen vuoteen saanut kunnon palvelua ja en tajua mistä johtuu. Oikeasti luulen, että tiedoissani lukee jokin "hankala asiakas", vaikka oon ollut lääkärissä aina kohtelias ja kiltti. Viimeeksi itkin lääkärin jälkeen vessassa, kun en saanut mihinkään vaivaan apua. Puhelimessa sain vaihdettua ehkäisyn noin vain, vaikka ennen asiasta pitänyt keskustella lääkärin kanssa ja miettiä, että sopiiko se minulle. Sanoin vaan puhelimessa, että olen miettinyt ehkäysyä x, puhelimessa vastattiin, että ok laitan reseptin hae se apteekista. Viimeeksi lääkärissä lääkäri tyrkytti mulle pessaaria tai jotakin vastaavaa ehkäisyä, vaikka olen monesti sanonut, että en halua mtn itselaitettavaa. Oli ihan hämmentynyt, kun ei kelvannut.

Mulla on aika klassiset raudanpuutteen oireet, mutta hemoglobiini on hyvä. Luin netistä ferritiiniarvosta, mutta kun mainitsin asiasta puhelimesta niin pidettiin ihan hölmönä. Raudanpuute voi siis netin mukaan olla, vaikka hemo olisi hyvä. Mun oireet on tajuton väsymys, mikä vaikuttaa negatiivisesti elämään, en yksinkertaisesti jaksa. En ole henkisesti väsynyt vaan fyysisesti. Haluan tehdä vaikka mitä, mutta kroppa tuntuu niin raskaalta, että en usein pääse sängystä pois. Muita oireita: heikotus, huimaus, kalpeus, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, levottomat jalat, hermostoneisuus, käsien ja jalkojen kylmyys, ihon kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen, kielen arkuus, palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet, heikentynyt yleiskunto, lihasheikkous, ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen ja nopeutunut syke. Viimeeksi sain lääkäristä reseptinä rasvaa jalkoihin ja numeron psykoterapiaan. En ole masentunut. Toinen on alapäävaivat. Runsas valkovuto, haaautumat alapäässä, minkä takia seksi on melkein mahdotonta yms. Kuulemma valkovuoto on normaalia ja apteekista vaan jotain voiteita. Kokeiltu on. Gynellä saa kuulemma käydä kolmen vuoden välein eli sinne en pääse.

Yksityiselle seuraavaksi siis. Toivottavasti saisin jostain oikeasti palvelua..Mieheni saa taas aina lääkäriajan, vaikka kyse on jostain pienemmästä vaivasta. En tiedä, että kuulostanko joltain mielenvikaiselta puhelimessa, vaikka mielestäni olen ihan normaali. 

Vierailija
42/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mennään ensin jonottamalla sairaanhoitajan luokse arvioon. Jos sairaanhoitaja katsoo, että tarvitaan lääkäriä, niin sitten saa lääkäriajan. Aika ei tietenkään ole heti, yleensä samana päivänä. Tällä selvästi yritetään ihmisiä ajaa yksityiselle puolelle. Vähän terveempänä on turha jonottaa, kun ei pääse lääkärille ja kipeämpänä, kun pääsisi lääkärin tutkittavaksi, niin ei jaksa istua kipeänä odotushuoneessa.

Vai olisiko kyse siitä, että suurin osa sinne menijöistä ei ole lääkäriajan tarpeessa ja kun on rajattu määrä lääkäriaikoja, niin ne sairaimmat saa ne. Jos sinulla on flunssan oireet eikä mitään bakteeritulehdukseen viittaavaa, niin mitä se lääkäri sinulle tekee, ei mitään. Suurin osa terveysasemalla lääkäriin pyrkijöistä on flunssapotilaita, joilla on ihan selkeä virustaudin oirekuva. Mieluummin se turha lääkärikäynti annetaan esim. sekavalle vanhukselle tai munuaisaltaan tulehduksen oireet omaavalle nuorelle naiselle, joka tietysti sinun mielestäsi näyttää ulospäin terveeltä. Kyllä hoitaja osaa sen pitkän kokemuksen perusteella arvioida, että onko syytä pyytää lääkäri vaikka samantien paikalle. Kukaan ei huvikseen jätä näin tekemättä ja miksi tekisi, jos siihen ilmenee perusteita, epäillään esim. jotain vakavampaa. Jos taas haluaa jokaisessa vaivassa mennä lääkärille, niin sitten täytyy itse se kustantaa. Julkisella puolella se vaivan laatu määrää sen, ei se mitä potilas milloinkin haluaa. 

t. sh

Olisikin näin. Kokemukseni mukaan se on sattuma, joka määrää pääseekö julkisella puolella lääkäriin. Ja sattumaa on myöskin se, että millainen lääkäri sieltä tulee paikan päälle. Tutkiiko lääkäri sinut, vai onko hän jo tehnyt hoitajan kirjaamista asioista valmiiksi johtopäätöksen potilaan vaivasta. Siinä tapauksessa lääkäri osuu joskus oikeaan ja joskus ei. Potilaalle on ikävämpää kun toteutuu tuo keissi ei. Mutta onhan potilaalla usein kivuissaan aikaa tulla sitten uudelleen odottelemaan, josko osuisi oikeaan seuraavalla kerralla. Ja resurssit kuluu myös näihin käynteihin, joissa potilas ei sitä apua saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä tosi harmillista, että yksityislääkäreillä ei ole rohkeutta sanoa, että hei sulla on flunssa ja olo on varmaan kurja, mutta kotiin lepäilemään ja paranet ihan ilman lääkkeitä.

He haluaa ap:n kaltaiset tyypit uudelleen käynnille ja on niin helppoa antaa se antibioottiresepti (ja samaan aikaan huokailla, että taas yksi typerys)

Kun ei ole tavallinen flunssa.

Vierailija
44/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä tosi harmillista, että yksityislääkäreillä ei ole rohkeutta sanoa, että hei sulla on flunssa ja olo on varmaan kurja, mutta kotiin lepäilemään ja paranet ihan ilman lääkkeitä.

He haluaa ap:n kaltaiset tyypit uudelleen käynnille ja on niin helppoa antaa se antibioottiresepti (ja samaan aikaan huokailla, että taas yksi typerys)

Kun ei ole tavallinen flunssa.

Anteeksi.

Tavallinen keuhkoputkentulehdus

Vierailija
45/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkista terveydenhoitoa ajetaan vauhdilla alas soten tieltä...

Vierailija
46/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksenne ei varmaankaan ole Helsingistä, koskapa Helsingissä on lääkäriaikoja aivan liikaakin vapaina ja sen vuoksi niitä tarjotaan myös muille, kuin helsinkiläiselle vapaaseen käyttöön.

Oulussa tilanne on aivan kamala. Hoidon saaminen on täysin sattumasta kiinni. Ja en puhu mistään nuhakuumeista vaan ihan vakavista sairauksista kuten reuma, keuhkokuume ja sydänsairaudet. Näistä nyt ainakin on viimeisen puolen vuoden ajalta lähipiirissä kokemukset että julkisella puolella ei ole päästy hoitoon, tai se "hoito" on ollut hoitamatta jättämistä. On sitten ollut pakko hakea se apu yksityiseltä puolelta.

Oikeasti, jos alapeukuttajat ovat päässeet Oulussa nopeasti julkisella puolella hoitoon ja saaneet avun, niin se on ollut täysin tuurista kiinni.   

Vierailija
47/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammattihenkilö osaa sanoa myös kauniisti, jos ei ole syytä huoleen eikä lääkäriä tarvita. Suurin osa tapauksista on kuitenkin ihan selkeitä, joissa ei ole mitään syytä huoleen ja moni on tyytyväinen ettei tarvitse edes mennä lääkäriin. Jos on vähänkään epäselvyyttä tai epäilyä jostain vakavammasta, niin kyllä ne pääsääntöisesti tutkitaan ja poissuljetaan, ainakin minun kokemukseni mukaan. Ihmiset luulee, että  joku kiusallaan evää heidän asioidensa etenemistä, miksi tekisi, ei ole mitään iloa siitä itselle:) Ihmettelen aina, että keitä nämä ovat, jotka eivät mistään saa hoitoa, kun omassa työpaikassani kyllä asiat pyritään hoitamaan saman päivän aikana ihan hyvin. Suurin osa on ihan tyytyväisiä siihen, sitten on se pieni prosentti joka ei ole tyytyväinen ikinä mihinkään. Jos lääkärin tuoma vastaus ei tyydytä, niin halutaan toiselle lääkärille yms. Loputon kierre joillain ihmisillä.

Vierailija
48/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä siinä lääkärissä nyt niin kiihottaapi? Mitä olen käsittänyt niin he katsovat Pharmacia Fennicasta joain ja sitten määräävät buranaa. Onko kaiken sen jonottamisen arvoista?

Vierailija
49/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se henkilökuntakin alkaa saada tarpeekseen, ettei sen puoleen. Ja kohta ei ole Oulussa enää työntekijöitä ollenkaan. Saman rahan saa helpommalta muualla. Kaikkesi teet ja pelkkää paskaa niskaan päivästä toiseen. Aika monella on kannat kääntyneet muualle talven aikana, jos olette uutisia seuranneet.

Vierailija
50/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se henkilökuntakin alkaa saada tarpeekseen, ettei sen puoleen. Ja kohta ei ole Oulussa enää työntekijöitä ollenkaan. Saman rahan saa helpommalta muualla. Kaikkesi teet ja pelkkää paskaa niskaan päivästä toiseen. Aika monella on kannat kääntyneet muualle talven aikana, jos olette uutisia seuranneet.

Jep. Oulussa työntekijät on pelkkiä orjia ja pelinappuloita, lisää hommaa vaan, ei mitään arvoa työkokemuksella, olet korvattavissa jollain vastavalmistuneella jos ei homma kelpaa. Lampaana ja kiitollisena pitäisi vain ottaa kaikki herrojen keksimät lisähommat vastaan. Pääperiaate on -kunhan on halpaa!

Vierailija
51/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ammattihenkilö osaa sanoa myös kauniisti, jos ei ole syytä huoleen eikä lääkäriä tarvita. Suurin osa tapauksista on kuitenkin ihan selkeitä, joissa ei ole mitään syytä huoleen ja moni on tyytyväinen ettei tarvitse edes mennä lääkäriin. Jos on vähänkään epäselvyyttä tai epäilyä jostain vakavammasta, niin kyllä ne pääsääntöisesti tutkitaan ja poissuljetaan, ainakin minun kokemukseni mukaan. Ihmiset luulee, että  joku kiusallaan evää heidän asioidensa etenemistä, miksi tekisi, ei ole mitään iloa siitä itselle:) Ihmettelen aina, että keitä nämä ovat, jotka eivät mistään saa hoitoa, kun omassa työpaikassani kyllä asiat pyritään hoitamaan saman päivän aikana ihan hyvin. Suurin osa on ihan tyytyväisiä siihen, sitten on se pieni prosentti joka ei ole tyytyväinen ikinä mihinkään. Jos lääkärin tuoma vastaus ei tyydytä, niin halutaan toiselle lääkärille yms. Loputon kierre joillain ihmisillä.

Oletteko todella varmoja että suurin osa on tyytyväisiä? Että ovat saaneet avun? Meinaan sairas ihminen ei jaksa valittaa, vaan menee muualle hoitoon tai sitten käpertyy kotiinsa kuolemaan. Sitä hoidon laatua ja tehokkuutta pitäisikin seurata niin, että onko ihminen joutunut hakemaan apua uudelleen, mahdollisesti vielä jostain muualta (=yksityiseltä), eikä niin, että kirjataan vain suorat valitukset. Ja aivan varmasti julkisella puolella on kiusana kotihoidolla hoituvat flunssapotilaat ja lääkkeiden väärinkäyttäjät, mikä varmasti ottaa henkilökuntaa päästä. Mutta siitä huolimatta pitäisi osata kohdata jokainen vastaanotolle tuleva ihminen siten, että aidosti haluttaisiin selvittää, mikä hänen vaivansa on. Liian paljon on omalle ja läheisten kohdalle sattunut sitä, että oireita ei oteta vakavasti, ei kuunnella, ei tutkita. Tietysti eri paikkakunnilla tilanne vaihtelee, on eri johtamistyylejä ja organisaatiorakenteita, mitkä vaikuttaa suoraan henkilöstön motivaatioon. Mutta nyt kun itketään että sote-uudistuksen myötä tapetaan julkinen terveydenhoito, niin kyllä se on tehnyt kuolemaa jo pitkään. Ja täysin itseaiheutettuna.

Vierailija
52/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei löydy suomen kielen taitoista lääkäriä. 5 minuutin ajan saa ja reseptin kouraan, minulla jo 3 erilaista kroonista vaivaa vaikka perusterve ja hyväkuntoinen, hoikka keski-ikäinen. 

Vierailija
53/58 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tämmöisiä idiootteja löytyy. Keuhkoputkentulehdukseen ei mitään lääkkeitä tarvita.

Aha? Setäni oli 3 viikkoa teholla sen takia.

Ei varmasti ollut! Nyt sekoitat keuhkokuumeeseen.

On minullakin entinen työkaveri ollut keuhkoputkentulehduksen takia sairaalahoidossa.

Vierailija
54/58 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tämmöisiä idiootteja löytyy. Keuhkoputkentulehdukseen ei mitään lääkkeitä tarvita.

Aha? Setäni oli 3 viikkoa teholla sen takia.

Äläs nyt. Kyllä nämä av:n surkuhupaisat kotilääkärit tietää paremmin :'D

Vierailija
55/58 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt lääkärille ja koin että oireitani vähäteltiin, vaikka olin todella kipeä ja tunsin ettei  kyseessä ole perusflunssa joka menisi  niistämällä ohi. Oli vielä 2v vilperi ja koira , joita hoidin käytännössä yksin (mies rekkakuski) .  Lopulta raahauduin päivystykseen ja päätin etten poistu, ennenkuin saan apua! 

Molemminpuoleinen poskiontelotulehdus joka vaati punketeeramisen ,   tulehdusarvot pilvissä. Halusivat ottaa osastolle, selvitellä asiaa  ja ja olin hädissäni että minulla on kaveri lapsenvahtina eikä voi jäädä yöksi! pääsin sitten kotiin jonkun  vastuunvapautuksen  jälkeen.  Söin antibiootteja  ja  otin torkkuja tyyliin vessanpytyllä sekä leikkipuiston penkillä.

Vierailija
56/58 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt lääkärille ja koin että oireitani vähäteltiin, vaikka olin todella kipeä ja tunsin ettei  kyseessä ole perusflunssa joka menisi  niistämällä ohi. Oli vielä 2v vilperi ja koira , joita hoidin käytännössä yksin (mies rekkakuski) .  Lopulta raahauduin päivystykseen ja päätin etten poistu, ennenkuin saan apua! 

Molemminpuoleinen poskiontelotulehdus joka vaati punketeeramisen ,   tulehdusarvot pilvissä. Halusivat ottaa osastolle, selvitellä asiaa  ja ja olin hädissäni että minulla on kaveri lapsenvahtina eikä voi jäädä yöksi! pääsin sitten kotiin jonkun  vastuunvapautuksen  jälkeen.  Söin antibiootteja  ja  otin torkkuja tyyliin vessanpytyllä sekä leikkipuiston penkillä.

Tämä se onkin todella surkuhupaisaa, että "säästetään" siinä, ettei heti tutkita, ei oteta edes sitä pika-crp:tä, mutta sitten joudutaan ottamaan osastolle, kun potilas on siinä kunnossa että ei enää pysy tolpillaan. Tosi halpaahan se onkin sitten sairaalassa makuuttaa. Ja toki ihmiset usein rankoistakin räkätaudeista parantuu itsestään, vaikka se aikaa viekin, mutta kun ei tutkita niitä toimintakykyä haittaavia kipuja ja muita oireitakaan. Se on kumma, kun muistaa vielä miten nuorena ihmisenä 80-luvulla pääsi terveyskeskuksessa lääkäriin ja sai avun vaivaansa viipymättä, niin miten hankalaksi terveyspalveluiden käyttö on nykyään mennyt. Juu, varmasti väestön huoltosuhde vaikuttaa asiaan, mutta kyllä siihen vaikuttaa myös ihmeelliset hallintohimmelit, jäykät ja huonot käytännöt, jotka eivät palvele mitään todellista tarkoitusta, sekä " ei kuulu mulle, oon vaan töissä täällä" -asenne, joka tuntuu olevan nykyään hyvin yleinen alalla kuin alalla.

Vierailija
57/58 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät ottaneet lasta, kun yritin tilata aikaa. Nyttemmin hän on jo aikuinen ja menee vain pakotettuna lääkäriin. En tiedä mitä voittivat siinä, etteivät flunssan jälkitautiin mitään antaneet. Kai 10 minuuttia aikaa sitten, onnea siitä. Ja sotepisteet on meidän perheeltä sitten alhaiset.

Vierailija
58/58 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten alettiin puhumaan lääkärillä käymisestä kun oli osa kokeiden tuloksista tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän