Näin mieheni kirjoittaman viestin: "Akkakin on Turussa <3"
Olin viime viikonlopun Turussa kavereiden kanssa reissussa. Kotiudun eilen. Vaikka nautinkin suuresti ystävieni seurasta, oli minulla ikävä miestäni ja oli ihanaa tulla eilen sunnuntaina kotiin.
Lauantaina oli tullut änärimatsi prime timeen eli poikkeuksellisesti jo alkuillasta ja mieheni oli keskustellut tästä whatsappissa kavereidensa kanssa. Tätä tulevaa peliä oli yhdessä hehkutettu ja lopuksi mieheni oli kirjoittanut kavereilleen: "Akkakin on Turussa <3"
Minulle tuli tästä viestistä tosi paha mieli ja loukkaannuin kyllä ja näytin tämän myös miehelleni. Mieheni yritti selittää, että hän tietää, että se oli huono vitsi ja typerää.
En tiedä edes kumpi on mielestäni oksettavampaa, se, että hän oikeasti ajattelisi näin, vai se, että hänen pitää esittää kavereilleen ajattelevansa näin ja kutsuvansa avovaimoaan akaksi.
(En siis lukenut salaa mieheni viestiä vaan näin viestin vahingossa, kun hän illalla selasi puhelintaan.)
Olenko mielestänne liian herkkä vai loukkaantuisitteko te tällaisesta asiasta? Minua ärsyttää suunnattomasti jo se, että kutsui hän minua akaksi. Hän saa sitä paisti ihan vapaasti katsoa jääkiekkoa niin paljon kuin haluaa, sillä tykkään myös itse sitä seurata.
Kommentit (135)
Minkä ikäinen olet? Minusta turhan herkkähipiäistä ja lapsellista loukkaantua. Ei hän oikeasti ajattele sinua akkana, se oli vain sellainen ilmaisu jätkäporukan kesken. Nyt kasva aikuiseksi!
Akka on ruma sana, haukkumasana. Jos sitä käyttää vielä tuollaisessa yhteydessä, on selvää, että kohteesta puhutaan negatiivisesti. Kyllä siitä saa loukkaantua.
Joillain miehillä on suuri tarve paukutella henkseleitään miesporukassa. Tämä näkyy mm. äänensävyn ja -voimakkuuden ja sanaston muuttumisena ja rehvakkuutena. Minun exäni kiroili todella paljon, puhui kovaa ja yritti kovasti heittää jotain ikävää naisläppää, kun puhui miesten kanssa. Siis vaikka minä olin vieressä. Pari kertaa sanoin hänen kavereidensa kuullen, että eikö me olla puhuttu, että ei tartte alkaa paukutella henkseleitä kun et kaksin mun seurassakaan sitä tee. Hänellä kai oli tarve ilmaista, että hän on tällainen kova jätkä.
Nykyinen mieheni on aivan eri maata. Hän puhuu minusta ystävällisesti ja kunnioittavasti ja esim. puhelimessa mieskavereidensa kanssa puhuessaan viittaa minuun joko neitona tai neitokaisena (tai etunimellä). :D Ja aina kohtelee rakastavasti, oltiinpa kaksin tai seurassa, ja näyttää hellyyttään julkisesti. Sata kertaa miehekkäämpää kuin exän touhut. Eikä ole tossu tai hissukka vaan päinvastoin.
Ah. Jääkiekkofanit. Parasta a-luokkaa naisten ystävinä.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuosta nyt kannata loukkaantua. Ukko vaan ollut pelistä innoissaan ja kaljan jälkeen tuulettanut kavereilleen kun pääsee katsomaan matsia. Ei tuo suoranaisesti sinuun "liity".
M40
Miks sitten vaimo on otettu puheeksi?
Akoittelu on kyllä anteeksiantamattoman tympeää kielenkäyttöä. Aina.
Ohis, miesten (90% fiksujen) keskellä arkeaan elävä nainen
Ai mistä tiedät miesten puheet silloin kun et ole paikalla?
Itse ihmettelin vain tota sydäntä tossa lauseessa. Mun mies ei ainakaan kavereilleen sydämiä lähettele.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin vain tota sydäntä tossa lauseessa. Mun mies ei ainakaan kavereilleen sydämiä lähettele.
Sydän ei ollut kavereille, vaan se oli tarkoitettu korostamaan sitä, miten mahtavaa on se, että akka on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ottaisi yhdeltäkään kumppanilta tällaista käytöstä. Minua kohdellaan kunnioittavasti, ja itse kunnioitan kumppaniani. Ei tulisi mieleenkään ikinä kirjoittaa kumppanistani mitään halventavaa. Se merkitsisi sitä, että suhde on loppu.
Sinun suhteesi loppui tosiasiassa jo ennen kuin se alkoikaan. Tuskin kukaan tuollaisen heinäseiväs perseessä kulkevan kanssa jaksaisi aikaansa viettää.
Hyvin sanottu!😂😂😂
Sinäpä se taidat unelmoida paksusta parrusta perseessä. Miesten kesken <3
Akka ei ole Etelä-Pohjanmaalla mikään haukkumasana, melkeinpä päinvastoin. Ja jos käyttää ukko-sanaa vaikkapa etelässä itsekin, akka on tämän vastine eikä mitenkään erityisen sävyttynyt. Mutta ap on ehkä järkyttynyt siitä, että mies on esittänyt kavereilleen jotain puolta mitä ei ole hänelle itsestään näyttänyt, sekä siitä että itse on ikävöinyt miestään kun tällä on ollut toiset fiilikset.
Suhde saattaa olla melko tuore. Minulla oli vastaavia pahastumisia omassa suhteessani aiemmin. Kuva kumppanista täydentyy pikkuhiljaa, ja toisen alkaa hyväksyä sellaisena kuin hän on - tai sitten ei. Vahingossa nähdyn kommentin ei ole kuitenkaan ollut tarkoitus loukata ap:ta, joka on minusta pääasia. On myös hyvä, että siippa nyt tietää millaisesta voi tulla paha mieli, ja ehkä miettii asiaa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydän ei ollut kavereille, vaan se oli tarkoitettu korostamaan sitä, miten mahtavaa on se, että akka on poissa.
Ei, vaan se tarkoitti, et se akka on rakas <3
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kerrankos äijät keskenään elvistelee, kun saavat olla akoiltaan rauhassa.
Akka on joissakin murteissa ja varsinkin vanhassa puheenparressa täysin normaali, naista tarkoittava sana. Toki se nykyään on saanut halventavan merkityksen, että sikäli ymmärrän palstalaisten syvän tuohtumuksen :D
Sivistymätöntä kielenkäyttöä. Kertoo että ukkos on tyypillinen juntti. Vaimoaan voi kutsua esimerkiksi nimeltä. SE osoittaa enemmän arvostusta. Mutta naiset hyväksyy liian helposti kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Akka on ruma sana, haukkumasana. Jos sitä käyttää vielä tuollaisessa yhteydessä, on selvää, että kohteesta puhutaan negatiivisesti. Kyllä siitä saa loukkaantua.
Joillain miehillä on suuri tarve paukutella henkseleitään miesporukassa. Tämä näkyy mm. äänensävyn ja -voimakkuuden ja sanaston muuttumisena ja rehvakkuutena. Minun exäni kiroili todella paljon, puhui kovaa ja yritti kovasti heittää jotain ikävää naisläppää, kun puhui miesten kanssa. Siis vaikka minä olin vieressä. Pari kertaa sanoin hänen kavereidensa kuullen, että eikö me olla puhuttu, että ei tartte alkaa paukutella henkseleitä kun et kaksin mun seurassakaan sitä tee. Hänellä kai oli tarve ilmaista, että hän on tällainen kova jätkä.
Nykyinen mieheni on aivan eri maata. Hän puhuu minusta ystävällisesti ja kunnioittavasti ja esim. puhelimessa mieskavereidensa kanssa puhuessaan viittaa minuun joko neitona tai neitokaisena (tai etunimellä). :D Ja aina kohtelee rakastavasti, oltiinpa kaksin tai seurassa, ja näyttää hellyyttään julkisesti. Sata kertaa miehekkäämpää kuin exän touhut. Eikä ole tossu tai hissukka vaan päinvastoin.
Aika monet puhuvat ja käyttäytyvät eri tilanteissa ja eri seurassa ihan eri tavalla. Toisten mielestä se on normaalia, toisten mielestä esittämistä. PItäisi vielä tietää kumpi on se aito puoli :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä akka on haukkumanimi. Jos mies käyttää vaimostaan nimeä akka tai äm*ä, ei se miehestä kovinkaan kaksista kuvaa anna.
Eikä naisesta. Itse sanon vaimoa akaksi koska hän on kotona kamala akka
Tässähän tästä on kyse koko aloituksessa. Hyvä kun joku mies oikeasti myönsi sen eikä hauku mielensäpahoittajaksi.
Mua ällöttää tossa viestissä toi <3
Ylipäätään, laittaako mies sydäntä minkäänlaiseen viestiin, jonka lähettää toiselle miehelle?
Varsinkaan jonkin lätkämatsin aikana?
Jotenkin tuntuu, että miesten kesken ei laiteta sydänhymiötä viestiin. Samalla kun intoilee lätkämatsista.
Oli se akka sitten rakas tai ei, oli se, että tilanne kuinka ihana kun akka on poissa, miten vaan ajateltuna.
Miten muutenkaan *vahingossa* näkee toisen selaamia viestejä?
Ainakin täytyy katsoa tarkoituksella kun mies niitä selaa. Muuten ei ehtisi lukea, jos katselee muualle. Tai ei ole yhtään kiinnostunut.
Tässä taitaa ollakin jutun juuri se, että ap haluaa kauttarantain saada mielipidettä juuri siihen, että oliko akkaviesti mennyt niille mieskavereille, vai ihan jollekin muulle.
Minä ajattelisin itse, että ehkä oli myös viestitellyt jollekin muullekin, siis ehkä vain viestitellyt, että on yksin kotona ja voi rauhassa jutella.
Ehkä myös muutakin, ikävä kyllä. Mutta ei välttämättä.
Kenkää vaan tollaselle! Kahdenkymmenen avioliittovuoden jälkeen jouduin jättämään vaimon ja lapset, kun kuulin vaimoni nimittävän minua ukoksi. Sanoi ruohoa leikkaavalle naapurille, että "meillä onneksi ukko hoitaa ton nurmikon leikkuun". Eli oli käyttänyt mua hyväkseen koko liittomme ajan teettämällä kotityöt mulla ja sitten vielä ukoksi huuteli selän takana. Onneksi kuulin tuon, jätin sen sian koska ansaitsen parempaa!
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö te miehistä ikinä termiä ukko? Ukko on lätkämatsissa - moni nainen pitää sitä ihan neutraalina, mutta silti "akka" on ehdottomasti kielletty.
Täysin vastaavia sanoja. Ja voisin täysin kuvitella kommentoivani nauspuolisten ystävieni kesken, että ihanaa, ukko on mökillä, voin rauhassa katsella Crownia Netflixistä ja syödä suklaata - vaikka oikeasti saan toki rauhassa tehdä niitä myös miehen läsnäollessa.
Joten ei, sinuna en kilahtaisi tuollaisesta. Vähän sovinistinen ja vanhakantainen kommenttihan se oli, mutta ei mikään 3. mm-sodan peruste.
Mikä on 3 millimetrin sota?
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään, laittaako mies sydäntä minkäänlaiseen viestiin, jonka lähettää toiselle miehelle?
Varsinkaan jonkin lätkämatsin aikana?
Jotenkin tuntuu, että miesten kesken ei laiteta sydänhymiötä viestiin. Samalla kun intoilee lätkämatsista.
Oli se akka sitten rakas tai ei, oli se, että tilanne kuinka ihana kun akka on poissa, miten vaan ajateltuna.Miten muutenkaan *vahingossa* näkee toisen selaamia viestejä?
Ainakin täytyy katsoa tarkoituksella kun mies niitä selaa. Muuten ei ehtisi lukea, jos katselee muualle. Tai ei ole yhtään kiinnostunut.Tässä taitaa ollakin jutun juuri se, että ap haluaa kauttarantain saada mielipidettä juuri siihen, että oliko akkaviesti mennyt niille mieskavereille, vai ihan jollekin muulle.
Minä ajattelisin itse, että ehkä oli myös viestitellyt jollekin muullekin, siis ehkä vain viestitellyt, että on yksin kotona ja voi rauhassa jutella.
Ehkä myös muutakin, ikävä kyllä. Mutta ei välttämättä.
No nyt on kyllä kaukaa haettua. Kai minä myös samalla näin kenelle mieheni tämän viestin oli laittanut ts. missä ryhmässä keskustelua oli käyty. Ei siis ollut mikään salarakas, vaan ihan kavereidensa ryhmä. En siis todellakaan tarvi mielipiteitä siihen, kenelle oli viestin kirjoittanut 😅
Kun sulle tuntuu tuo luetun ymmärtäminen olevan hankalaa, sanon vielä kerran, että sydän ei ollut tarkoitettu whatsapp-ryhmän miehille, vaan korostamaan sen asian ihanuutta, että aika on poissa.
Terveisin aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö te miehistä ikinä termiä ukko? Ukko on lätkämatsissa - moni nainen pitää sitä ihan neutraalina, mutta silti "akka" on ehdottomasti kielletty.
Täysin vastaavia sanoja. Ja voisin täysin kuvitella kommentoivani nauspuolisten ystävieni kesken, että ihanaa, ukko on mökillä, voin rauhassa katsella Crownia Netflixistä ja syödä suklaata - vaikka oikeasti saan toki rauhassa tehdä niitä myös miehen läsnäollessa.
Joten ei, sinuna en kilahtaisi tuollaisesta. Vähän sovinistinen ja vanhakantainen kommenttihan se oli, mutta ei mikään 3. mm-sodan peruste.
Mikä on 3 millimetrin sota?
Pilkunviilaus on niitä juttuja jotka on syytä hoitaa huolella. Mikä on kolmannen millimetrin sota?
Ymmärsin kyllä lukemani, mutta sinä ilmeisesti et.
Kirjoitin, että sydän ei ole ominaista miesten viesteissä oli sitten kysymys siitä onko se akka kuinka rakas tahansa tai onko se aika kuinka ihanaa hyvänsä kun se akka on poissa.
Ei pelkästään, että akka on niin rakas.
Kertoo alkeellisesta sivistystasosta.
Meidän piireissä puoliso on vaimo tai "Minna". Myös miespuoliso on mies tai "Juha".
Mutta en minä tuosta loukkaantuisi. Olisin vähän harmissani ja sanoisin, ettei pidä tuollaisesta kielenkäytöstä.