Näin mieheni kirjoittaman viestin: "Akkakin on Turussa <3"
Olin viime viikonlopun Turussa kavereiden kanssa reissussa. Kotiudun eilen. Vaikka nautinkin suuresti ystävieni seurasta, oli minulla ikävä miestäni ja oli ihanaa tulla eilen sunnuntaina kotiin.
Lauantaina oli tullut änärimatsi prime timeen eli poikkeuksellisesti jo alkuillasta ja mieheni oli keskustellut tästä whatsappissa kavereidensa kanssa. Tätä tulevaa peliä oli yhdessä hehkutettu ja lopuksi mieheni oli kirjoittanut kavereilleen: "Akkakin on Turussa <3"
Minulle tuli tästä viestistä tosi paha mieli ja loukkaannuin kyllä ja näytin tämän myös miehelleni. Mieheni yritti selittää, että hän tietää, että se oli huono vitsi ja typerää.
En tiedä edes kumpi on mielestäni oksettavampaa, se, että hän oikeasti ajattelisi näin, vai se, että hänen pitää esittää kavereilleen ajattelevansa näin ja kutsuvansa avovaimoaan akaksi.
(En siis lukenut salaa mieheni viestiä vaan näin viestin vahingossa, kun hän illalla selasi puhelintaan.)
Olenko mielestänne liian herkkä vai loukkaantuisitteko te tällaisesta asiasta? Minua ärsyttää suunnattomasti jo se, että kutsui hän minua akaksi. Hän saa sitä paisti ihan vapaasti katsoa jääkiekkoa niin paljon kuin haluaa, sillä tykkään myös itse sitä seurata.
Kommentit (135)
”Me pojat tehtiin sitä ja tätä” versus ”akat kälä kälä”
Minä käytän sanaa ukko enkä tarkoita sitä loukkauksena. Minä olen taas emäntä.
Itse koen nämä nimitykset suomalaisena rakkauden ilmaisuna, työkaverini puhuu joskus ämmästä tarkoittaessaan vaimoaan, ja satun tietämään, että ovat todella onnellinen aviopari.
Kuulustelin mieheltä ja hän sanoi puhuvansa minusta yleensä nimellä (jos keskustelukumppani tuntee minut) tai virallisemmin vaimo ja joskus humoristisesti emäntä, esimerkiksi pitää kysyä emännältä lupa tms.
Enkä loukkaanu.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime viikonlopun Turussa kavereiden kanssa reissussa. Kotiudun eilen. Vaikka nautinkin suuresti ystävieni seurasta, oli minulla ikävä miestäni ja oli ihanaa tulla eilen sunnuntaina kotiin.
Lauantaina oli tullut änärimatsi prime timeen eli poikkeuksellisesti jo alkuillasta ja mieheni oli keskustellut tästä whatsappissa kavereidensa kanssa. Tätä tulevaa peliä oli yhdessä hehkutettu ja lopuksi mieheni oli kirjoittanut kavereilleen: "Akkakin on Turussa <3"
Minulle tuli tästä viestistä tosi paha mieli ja loukkaannuin kyllä ja näytin tämän myös miehelleni. Mieheni yritti selittää, että hän tietää, että se oli huono vitsi ja typerää.
En tiedä edes kumpi on mielestäni oksettavampaa, se, että hän oikeasti ajattelisi näin, vai se, että hänen pitää esittää kavereilleen ajattelevansa näin ja kutsuvansa avovaimoaan akaksi.
(En siis lukenut salaa mieheni viestiä vaan näin viestin vahingossa, kun hän illalla selasi puhelintaan.)
Olenko mielestänne liian herkkä vai loukkaantuisitteko te tällaisesta asiasta? Minua ärsyttää suunnattomasti jo se, että kutsui hän minua akaksi. Hän saa sitä paisti ihan vapaasti katsoa jääkiekkoa niin paljon kuin haluaa, sillä tykkään myös itse sitä seurata.
Ap, et missään nimessä ole liian herkkä, vaan aiheesta loukkaannuit. Miehesi ei kunnioita sinua ja matelee kaveriensa edessä esittäen jotain. Kummasta tahansa onkaan kyse, mies on kypsymätön ja keskenkasvuinen. Sinuna feidaisin suhteen, sanoisin vaikka että tarvitsen aikaa ajatella ja omaa tilaa, hommaisin kaikessa hiljaisuudessa oman asunnon ja alkaisin katsella henkisesti kypsempiä miehiä.
Mieheni on suomenruotsalainen ja hän välillä puhelimessa puhuu kavereilleen minusta sanalla "kärring / kärringen" =akka. Ei kyllä haittaa yhtään, vaikka tuo sanana kuulostaakin ihan hirveältä :D "tsäring"
Tosi loukkaavaa. En kutsuisi ketään nimillä: "ukko", "äijä", "akka", "muija", "vaimo", "se". Ihan kuin ei olisi enää itsellinen ihminen vaan jonkun omaisuutta, joka haluaa määritellä toisen em. sanoilla.
"akka" :DSS Kuulostaapa amisjuntilta
Vierailija kirjoitti:
En arvostaisi. En minäkään puhu miehestäni rumasti ystäville.
Hienoa että tällaisiakin naisia löytyy. Kovin moni kun puhuu miehestään jatkuvasti negatiiviseen sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas mielenkiintoisia trolleja liikkeellä.
Musta tuo on epäkunnioittavaa, ja siksi en tykkäisi. Akalla on aika negatiivinen sävy ja sitä käytetään aika paljon haukkumistarkoituksessa, toisin kuin ukkoa, eli ei ole suoraan verrattavissa. (poisluettuna se, jos joku käyttää sanaa itseironisesti.)
Kyllä musta halveksuvan sanan käyttö puolisosta ja puolison poissaololla ilakointi osoittaa nimenomaan epäkunnioitusta. En itsekään kehtaisi puhua noin miehestä, tai jos puhuisin, hävettäisi.
Luultavasti tosin esittää kavereilleen, mutta silti säälittävää eikä paljon paranna tilannetta. Itse se silti näitä asioita suustaan päästää, tai tässä tapauksessa kirjoittaa...
Kyllä akka ja ukko on ihan rinnasteisia sanoja. Ihan samanlainen sanapari kuin vaimo ja aviomies tai äiti ja isä. Ehkä se ukko-sanan negatiivinen sävy ei vain naisia häiritse, mutta harvaa miestä ukoksi kutsuminen imartelee. Mieluummin vaikka isäntä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa tämä on miesten taholta kuin häirintä ja ahdistelu.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja se vain pitäisi naisten "ymmärtää".
Kyllä.
Kyllä ukko on paljon neutraalimpi nimitys kun akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas mielenkiintoisia trolleja liikkeellä.
Musta tuo on epäkunnioittavaa, ja siksi en tykkäisi. Akalla on aika negatiivinen sävy ja sitä käytetään aika paljon haukkumistarkoituksessa, toisin kuin ukkoa, eli ei ole suoraan verrattavissa. (poisluettuna se, jos joku käyttää sanaa itseironisesti.)
Kyllä musta halveksuvan sanan käyttö puolisosta ja puolison poissaololla ilakointi osoittaa nimenomaan epäkunnioitusta. En itsekään kehtaisi puhua noin miehestä, tai jos puhuisin, hävettäisi.
Luultavasti tosin esittää kavereilleen, mutta silti säälittävää eikä paljon paranna tilannetta. Itse se silti näitä asioita suustaan päästää, tai tässä tapauksessa kirjoittaa...
Kyllä akka ja ukko on ihan rinnasteisia sanoja. Ihan samanlainen sanapari kuin vaimo ja aviomies tai äiti ja isä. Ehkä se ukko-sanan negatiivinen sävy ei vain naisia häiritse, mutta harvaa miestä ukoksi kutsuminen imartelee. Mieluummin vaikka isäntä.
Ei ole vastaava pari, ukko-sanalla on puhtaasti positiivisia käyttöpaikkoja, kuten lumiukko, mutta kerropas yksikin rehellisen positiivinen vastaava sana akalle. Noita-akka? Akka ei sanana ikinä tarkoita mitään positiivista.
Sitä ihmettelen miten monet eivät pidä emäntä nimityksestä. Minulle se olisi kohteliaisuus eli tarkoittaaa, että on toimelias ja osaa hoitaa hommat ja asiat.
No kyllä mä olen iloinen, kun joskus saa olla ihan yksin ja tehdä just mitä haluaa!!! :) Pitää telkkari tai musiikki kovalla, jättää siivoamatta tiskit jne,
Parisuhde perustuu keskinäiseen kunnioitukseen, jota osoitetaan mm. kutsumalla puolisoa kauniilla ilmauksilla. Vaimo ja mies ovat neutraaleja; akka ja ukko, eukko ja äijä ovat halventavia nimityksiä, joista on arvostus kaukana.
Meillä isoisä on ukko. En kyllä itse sitä käytä, vain lapsenlapset.
Itse viestitän kavereille, että huuhkaja ei ole kotona. Silloin laulu raikaa ja olut virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeetä. Oishan se voinut kutsua sua esimerkiksi tissieläimeksi tai pillunkantotelineeksi.
Tuollaisia sanoja käyttävät miehet eivät ole parisuhteessa. Nuo keharivitsit naurattavat vain muita kehareita.
Olen ollut 20 vuotta parisuhteessa, meillä on kolme lasta ja käytän kumpaakin sanaa. Kuten tekee myös noin 99,9 % maapallon muistakin miehistä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä avovaimot mitään vaimoja ole, *anopuita vaan, joten älä ihmettele lainkaan mieskaverisi halveksuntaa suuntaasi. Miehet ovat yllättävän vanhanaikaisia ja hyvä niin.
Minä olen ihan mielelläni yksin kun mies lähtee reissuun ja saatan siitä myös kavereilleni "ilakoida" kepeään sävyyn. Ei siinä ainakaan omalla kohdallani mistään epäkunnioituksesta ole kyse. Kääntäen tietysti voisi sanoa, että sellaisesta herneen nenään vetäminen osoittaisi kunnioituksen puutetta toisen oman tilan tarvetta kohtaan.
Kiva olla välillä yksin ja tietysti kiva kun toinen tulee takaisin. Onneksi tuo ukko ei ole niin takertuvaa sorttia että tuollaisesta herneen nenään vetäisi.