G: Istumajärjestys autossa
Miten sijoittaisitte seuraavat henkilöt istumaan autoon: mies, nainen ja 2,5-vuotias lapsi, joka käyttää autossa istuinkoroketta.
Ajattelin vain kysäistä, kun mies istutti lapsensa etupenkille ja minulle jäi takapenkki. Kun sanoin miehelle, että minun mielestäni aikuisten paikka on edessä ja lasten takapenkillä, mies ei ymmärtänyt yhtään ja riitahan siitä tuli. Olenko jotenkin vanhanaikainen? Mielestäni 2,5-vuotias voi ihan hyvin istua takanakin, kun on istuinkoroke käytössä ja takapenkillä on turvavyöt. Minä miellän asian niin, että perheen auktoriteetit istuvat autossa edessä ja lapset takana. Luovutanhan itsekin aina etupenkin, jos esim. anoppi eli minua vanhempi ihminen sattuu tulemaan kyytiin. Kyse on periaatteesta, kunnioituksesta. Mies perusteli ratkaisuaan sillä, että haluaa lapsensa olevan koko ajan näkökentässään. Tavallaan ymmärrän myös miehen kannan. Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (22)
mies ratin takana, minä vänkärin paikalla ja lapsi minun takana. Ja meillä lapsi myös istuu korokkeella.
Jos liikutaan lapsen kanssa kaksin niin lapsi silti takapenkillä.
auktoriteetti järjestyksen syynä on täysin naurettava.... Kumma jos ette muuten pysty osoittamaan lapsillenne olevanne aikuisia!!!
Toivottavasti et ollut kuitenkaan tosissasi....
Meillä vauvan istuin (koppa) yleensä etupenkillä (helpompi siinä vaikkapa työntää tuttia suuhun), mutta isompi istuin takana. Ei niinkään sopivuus- vaan turvallisuussyistä.
mutta meillä usemmiten mies ratissa, minä vänkärinä ja lapset takapenkillä ja poika yleensä keskipaikalla(näkee parhaiten eteenpäin siitä) ja tytöt reunoilla.
Muutoksia turvavöiden ja istuimien käyttöön uuden direktiivin ja asetuksen myötä
Turvavöiden käyttövelvollisuus laajenee 1.5. 2006 isoihin busseihin ja kaikkiin kuorma-autoihin. Kaikkien matkustajien ja kuljettajan on käytettävä turvavyötä niillä istumapaikoilla, joihin vyö on asennettu. Lisäksi säännökset lasten kuljettamisesta tiukentuvat. Kuljetuksen aikana on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta kuten turvaistuinta, turvavyöistuinta tai koroketyynyä + turvavyötä. Kun alle 3-vuotiasta lasta kuljetetaan henkilö-, kuorma- tai pakettiautossa, on aina käytettävä asianmukaista lasten turvaistuinta.
Turvavyödirektiivissä on määräyksiä, jotka koskevat kuorma-autoja, busseja ja lapsia. Samaan aikaan voimaan tulevalla asetuksella säädetään turvavyön käytöstä takseissa ja jakelu- & keräilyautoissa
K u o r m a - a u t o t , p a k e t t i a u t o t
1.5. 2006 alkaen kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvatyötä kaikissa kuorma-autoissa ja pakettiautoissa.
Poikkeus: Turvavyön käyttämisvelvollisuus ei koske jakelu- ja keräilytehtävissä olevia kuljettajia, kun yhtäjaksoinen ajomatka on enintään 100 metriä ja turvavyön käyttämisestä on huomattavasti haittaa.
B u s s i t
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä.
T a k s i t
Taksin kuljettajien on 1.5. 2006 alkaen käytettävä turvavyötä, kun he ajavat koulukuljetuksia tai ilman matkustajaa.
L a p s e t
Vastuu alle 15-vuotiaiden lasten turvalaitteiden käytöstä on lapsen mukana matkustavalla huoltajalla tai holhoojalla. Jos lapsi matkustaa yksin, vastuu on kuljettajalla.
Henkilöautossa
* Lasten (alle 135 cm) on 1.5. 2006 alkaen käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta. Jos turvalaitetta ei poikkeuksellisesti ole käytettävissä, lapsen on istuttava turvavyössä muualla kuin etuistuimella.
* Alle 3-vuotiasta lasta ei saa lainkaan kuljettaa henkilöautossa, johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta.
* Poikkeuksena pienimpien lasten kuljetuksessa ovat taksit. Niissä myös alle 3-vuotias lapsi saa matkustaa ilman turvaistuinta, mutta muulla kuin etuistuimella ja turvavyötä käyttäen.
Lasten turvaistuinta ei uuden lain mukaan saa kiinnittää etuistuimelle selkä menosuuntaan, jos turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä.
Liikenneturva suosittelee, ettei lapsia kuljeteta etuistuimella turvatyynypaikalla lainkaan, koska tutkimusten mukaan turvatyynyn poiskytkeminen unohtuu helposti. Onnettomuustilanteessa laukeava turvatyyny voi olla lapselle hengenvaarallinen.
Turvallisinta on kuljettaa pientä lasta niin, että turvalaite sijoitetaan takaistuimelle siten, että lapsi istuu selkä menosuuntaan. Kun valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, selkä menosuuntaan istuminen suojaa pienen lapsen niskaa parhaiten.
Pakettiautossa ja kuorma-autossa
* Lasten (alle 135 cm) on 1.5. 2006 alkaen käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta.
* Alle 3-vuotiasta lasta ei saa lainkaan kuljettaa paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta.
* Lasten turvaistuinta ei saa kiinnittää etuistuimelle selkä menosuuntaan, jos turvatyynyä ei voida kytkeä pois päältä.
Bussissa
* Lapsen on käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai muuta turvalaitetta.
Kaikissa kaukoliikenteen busseissa ei vielä ole turvavöitä. Nyrkkisääntö on helppo muistaa: Jos bussissa on vyöt, niitä on käytettävä.
Pieni vauva ei vielä istu itsekseen, joten turvavöissä olo ei liene mahdollista. Koska vauvaa kuitenkin usein kuljetetaan turvakaukalossa, kannattaa bussin istuimella olevaa vyötä käyttää kaukalon kiinnittämiseen; selkä menosuuntaan. Tärkeää on tavalla tai toisella sitoa vauvakin paikalleen. Sylissä pientä lasta ei saa pitää, koska törmäyksessä vanhemman käsivoimat eivät riitä pitämään lasta kiinni ja tämä törmää edessä olevan istuimen selustaan.
katsomassa istuinkoroketta. Siinä sanotaan, että 4-10 vuotialle tarkoitettu!!
että lapsen paikka matkustaa on takapenkillä. Mutta ei mistään arvostussyistä todellakaan.
lapsi 2,5v takana. toisessa autossa turvaistuin ja toisessa koroke.
lapsen turvallisempi paikka on takana minunkin mielestä ja toinen pointti on se että mun autossa kun lapsi istui korokkeenkans edessä viikko sitten kokeiluna, aurinko häikäisi ja lapsella meni hermo eikä aurinkolasitkaan pysynyt päässä, siirsin taakse lapsen ja siihen loppui huuto kun ei aurinko osunut enää suoraan silmiin.
Tutulta kuulostaa. Meilläkin mies aikoinaan oli ennen tapaamistamme tottunut kyyditsemään etälastaan etupenkillä ja pelkällä korokeistuimella. Hän koki, että lapselle tulee hyvä mieli, kun saa olla edessä " aikuisten paikalla" . Lapsen turvallisuutta ei isukki niinkään muistanut ottaa huomioon.
Minäkin sitten jonkin aikaa ihmeissäni istuin takapenkillä, kunnes kehtasin todeta, että lasten paikka autossa on takapenkillä kunnon istuimissa. Lisäksi ei mielestäni ollut ollenkaan hyväksi pienelle hentoiselle lapselle, että isä laittaa hänet tavallaan aikuisen asemaan rinnalleen etupenkille, ja minä, isän aikuinen kumppani kökötän takapenkillä. Eikä lapsi kyllä yhtään kapinoinut takapenkille siirtymistään vaan uskoisin, että hän piti uutta asetelmaa hyvin luonnollisena ja mukavana.
Myöhemmin kun saimme yhteisiä lapsia, ei ole koskaan tullut mieleenkään laittaa heitä etupenkille matkustamaan. Takana he istuvat kiltisti kunnon turvaistuimissaan.
Ajatteluni onkin perustunut siihen, minkä olen jo lapsuudenkodissani oppinut. Eli itseä vanhemmat ihmiset etupenkille kunniapaikalle ja nuoremmat takapenkille. Ei se minun auktoriteetistani ole pois, jos lapsi istuu edessä, mutta mieheltä toivon kunnioitusta minua kohtaan. Tuntuuhan se jokseenkin naurettavalta, jos pieni lapsi istuu edessä ja aikuinen ihminen kököttää takapenkillä.
ap
Istuinkoroke ei käsitykseni mukaan ole millään tavoin riittävän turvallinen 2,5-vuotiaalle.
olette saaneet tietoonne? Kertokaa, minä en oikeasti tiedä, joten joku voisi valistaa ja suositella vaikka jotain linkkiä :) ap
Sieltä näytti olevan tuo 15:n lainaus. Ekalla sivulla on ajakohtaisissa aiheissa lyhennelmä ja linkki.
Pelkkä lapsen paino ei ole riittävä peruste istuinkorokkeelle siirtämisessä. Alle 3-vuotiaalla on pään paino suhteessa muuhun kehoon niin suuri, että törmäystilanteessa hän tarvitsee muutakin tukea kuin pelkän turvavyön. Mieluiten alle 3-vuotiaan pitäisi kaikkien ohjeiden mukaan matkustaa selkä menosuuntaan.
Joka tapauksessa takapenkki on lapselle turvallisin paikka.
jos koet, että kunniaasi loukkaa se, että mies laittaa lapsen etupenkille. Tai että mies ei muka arvosta sinua. Sinulla taitaa olla todella huono itsetunto....
Näin sinä olisit voinut matkan aikana huolehtia lapsen viihdyttämisestä, juomisesta jne. Oma lapseni on matkapahoinvoiva ja siksikin aina joku istuu hänen kanssaan takana.
kiinnitän huomioni siihen, että kuka saa siinä etupenkillä istua =)
Jos ollaan lähdössä meidän autolla ja otetaan miehen veli kyytiin, niin arvatkaa kuka istuu takana? Minä. Ja minua se ottaa päähän, ei voi mitään. Sitten taas kun otetaan anoppi kyytiin ja minä istun takana, niin se on ihan ok (ajattelen ihan samalla tavalla kuin ap:kin, että vanhempi ihminen istuu edessä).
Minun tytärpuoli oli aika paljon vanhempi, kun me ihan oikeasti kiisteltiin siitä, että kumpi istuu edessä. Minusta se on aikuisen paikka ja ajattelen niin, että miehen puolisona se olen minä, joka istuu siinä edessä. No, tytärpuolen kanssa oli alussa hieman hankalaa (tytön oli vaikea tottua siihen että isällä oli uusi ja oli mustasukkainen isästään ja koki minut kilpailijakseen) ja tyttö monesti yrittikin mennä aina minun paikalle ihan joka asiassa. Tästä nyt siis päästy jo ajat sitten eroon, tämä oikeastaan loppuikin siinä vaiheessa kun tyttö oli hyväksynyt minut osana elämäänsä...
Ei noi iät kerro välttämättä sitä, mikä on turvallisin kuljetustyyli lapselle. Meillä on kohta 3-vuotias 108cm poika, joka painaa 20kg. Millä sitten laitat tuollaisen järkäleen istumaan selkä menosuuntaan auton takapenkille? Ja mihin turvaistuimeen survot hänet talvivaatteissaan? Kyllä se on niin, että kaikista turvallisin kuljetustyyli tässä tapauksessa on turvavyöistuin, joka on takapenkillä kasvot menosuuntaan. Ja tuossa istuimessaan hän on istunut 2 ja 1/2-vuotiaasta lähtien. Tuijottakaa mielummin niitä kokomerkintöjä kuin ikää...
Pitkällä 2-vuotiaalla on ihan sama pään ja muun kropan painosuhde ja samanlaiset niskalihakset. Eli myös pitkällä 2-vuotiaalla on riski niskojen katkeamisesta, jos istuu naama menosuuntaan. Meillä on turvaistuin, jota pystyy siirtämään, jolloin saa hyvin jalkatilaa ja lapsi pidetään ainakin 3-v synttäreihin asti selkä menosuuntaan.
Eikä tulis mieleenkään pitää noin pientä pelkällä korokkeella.