Miten pukeutuu/miltä näyttää ns.parempiosainen aikuinen nainen?
Mahdollisesti koulutettu tai ainakin hyvin toimeentuleva?
Kommentit (71)
Haha, no parempiosaisia aikuisia naisia (minkä ikäisiä tarkoitat? 30v? Yli 50v?...) on tyyliltään yhtä monenlaisia kuin muitakin naisia! Ei vaatteet mitään kerro... Eikä paljon muukaan. Itsevarmoja, epävarmoja, tyylikkäitä, tyylittömiä, luonnollisia, luonnottomia, konservatiivisia, räväköitä, lihavia, laihoja, kaikkea on!
Keskimäärin sanoisin, että kaikilla on terveet hampaat. Ei todellakaan tarkoita valkaistua amerikan hymyä, mutta esim. ei puutu hampata, ei ole huomattavan vinot tai pilaantuneet. Normaalin vinot voi toki olla, jos ei ole lapsena oiottu, mutta ei kuitenkaan ihan sikinsokin ole.
Oikeastaan muuta yhdistävää ei tule mieleen.
Oma tyylini arkena on muuten tasoa värikkäät leggingsit ja yksivärinen tunika ja pitkä neuletakki. Olen kotiäitinä. Jos lähden kaupungille niin voi olla aika monenlaista fiiliksestä riippuen, vaikka kietaisumekko ja trenssi tai "nahka"leggingsit ja pidempi paitapusero tai farkut ja neule. Mutta nuo nyt sattuu olemaan minulle mieleisiä. Samanlaisia asuja näkyy tosi monilla, ja tuskin yhdistävä tekijä on taloudellinen tilanne, vaan pikemminkin viehtymys tuollaisiin asuihin. Minulla on muuten hiustentuuhennoksia (ei pitkät hiukset kuitenkaan), ja irtoripsetkin tykkään laitattaa esim ulkomaanmatkoille. En varmasti pistä silmään, olen aivan tusinamamman näköinen. Koulutus on kuitenkin olemassa, ylempi korkeakoulututkinto (vaikka en ole töitä tehnytkään, vain opiskellut).
Minua varmasti luullaan tradenomiksi!
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä noihin merkkilaukkuihin ja korkkareihin sonnustautuvat tradenomit.
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto ja enemmän osaamista. En meikkaa enkä värjää hiuksia, kengät ovat matalat ja vaatteet kirpparilta.
Mutta kuten sanottu, alastahan se on kiinni. Niillä, jotka palvelevat asiakkaita, on yleensä siistimpi olemus kuin ajatustyöläisillä.
Tämä.
Olen nainen, yli 50, akateeminen ja johtavassa tehtävässä. Myös vanhempani ovat akateemisesti koulutettuja. Koen kuuluvani ylempään keskiluokkaan.
Värjäytän ja leikkautan hiukset kampaajalla. Kengät, takit ja laukut on hyvää laatua. Ostan vaatteita harvoin, saatan käyttää hyvinkin kuluneita vaatteita. Käyn säännöllisesti hammaslääkärissä. Kuntoilen. Käytän hillittyjä koruja. Vihkisormuksessa on kaunis, ei kuitenkaan huomiota herättävän suuri timantti.
Ajan 16 v vanhalla autolla jonka kuitenkin huollatan säännöllisesti. Harrastan mökkeilyä, vaellusta, ruoanlaittoa.
Uskon että näytän varakkaalta vain jos osaa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvin aikuinen, hyvin koulutettu ja hyvin toimeentuleva. Käytän etupäässä tiukkoja farkkuja tai nahkahousuja, maihareita, lyhyitä jakkuja, huiveja. Tukka on lyhyt ja sotkuinen, meikkiä on aika paljon, samoin koruja.
En panisi.
T: Miehet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvin aikuinen, hyvin koulutettu ja hyvin toimeentuleva. Käytän etupäässä tiukkoja farkkuja tai nahkahousuja, maihareita, lyhyitä jakkuja, huiveja. Tukka on lyhyt ja sotkuinen, meikkiä on aika paljon, samoin koruja.
En panisi.
T: Miehet
Tämä taitaa tulla monille miehille yllätyksenä...mutta naiset ovat kiinnostuneita muustakin kuin miesten miellyttämisestä. Usein jopa enimmäkseen muusta.
Huvittavaa miten monilla tausta-ajatuksena että korkeakoulutetut pukeutuisivat jotenkin hienosti. Ja että kaikki alempien yhteiskuntaluokkien ihmisillä ja pienituloisilla olisi joku homssu-univormu.
Nykymaailma on paljon monimuotoisempi, ja vaatetta on niin paljon että jokainen voi pukeutua oman maun mukaan koulutuksesta ja tulotasosta riippumatta. Laatua ei heti erota, ja muotia saa halvalla.
Ei sitä näe päällepäin. Ja lisäksi vapaa-ajalla saattaa olla verkkareissa. Kun tilaisuus sitä vaatii niin hyvin huoliteltuna.
Kaikkein tärkeintä on huolitella dekoltee aamuisin!
Tuolla kun liikutte ihmisten seassa, niin ei teitä kukaan huomaa. Saati, että ajattelisi mitään tuloluokastanne. Huvittavaa kuinka jotkut naiset yrittää päteä kummallisilla asioilla.
Nuo tuloluokat ja muut on vain omassa päässänne. Kaupan kassalle se on se ja sama missä eleganssissa asiakas muronsa ja grillikylkensä ostaa. =D
Koulutettu: smart casual, toimitusjohtajilla ei mikä tahansa puku tai skraga, eikä kalleimmasta päästä (eli googlaa), hyvin toimeentuleva, narsistinen tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä noihin merkkilaukkuihin ja korkkareihin sonnustautuvat tradenomit.
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto ja enemmän osaamista. En meikkaa enkä värjää hiuksia, kengät ovat matalat ja vaatteet kirpparilta.
Mutta kuten sanottu, alastahan se on kiinni. Niillä, jotka palvelevat asiakkaita, on yleensä siistimpi olemus kuin ajatustyöläisillä.
Tässä naisjohtaja, VP, eli johtoryhmässä isossa organisaatiossa (ja nyt kesälomalla jos joku ihmettelee).
Pukeutumiseen panostaa selvästi eniten KESKIjohto joka haluaa edetä ja yletä organisaatiossa. Ylin johto on taas aika tavista.
Minä ajan vanhalla Rellulla vm 2008, pukeudun välillä prisman vaatteisiin ja välillä jotain HM vaatettakin, ”hienoimmat” ehkä Esprittiä. En ole mikään loistopalkkainen (reilu 8,5 ke palkka) ja en juuri arvosta merkkivaatteita enkä osaa käyttää niitä menestyksen merkkinä. En siis ”näe” vaatteista onko joku ”menestyvä” kun en tunnista muuta kuin ehkä Burberryn ja Marimekon...
Mutta ymmärrän että joillekin ne ovat statusta. Yksi alaisen-alaisen-alainen kävi taannoin huoneessani onnessaan kertomassa, miten sai ekan ylennyksensä tiiminvetäjäksi varaosapuolella, ja pohti ääneen että pitääköhän ostaa Audi että näyttäisi menestyjältä? Hieman hymyilytti, kun toinen oli tohkeissaan - ja samalla tuli mieleen oma ruosteinen Renault :)
Mutta kukin tyylillään. Mua ei varmaan kukaan uskoisi ulkoisesti minkään sortin johtajaksi...
No niin jyväjemmarit, aksentista se on kiinni, ainakin stadissa, sit vaan perussiistit suorat vaatteet riittää.
Määrittele ”parempiosaiset’
Ylempi keskiluokka mihin näköjään tosi moni vastaajista täällä itsensä luokittelee (myös minä hehheh) taitaa pukeutua miten sattuu. Omassa tuttavapiirissä lisäksi kolme ”oikeasti parempiosaista”.
Yksi on mennyt rahan kanssa naimisiin ja hän on se blingbling Luis Vuitton ja lennetäänpä Pariisiin vähän shoppailemaan vaatteita -tyyppi.
Yksi on erittäin rikkaasta suvusta - hän ostaa kyllä laadusta tinkimättä, mutta EI halua näyttää varakkuuttaan. Esim aina jos voi hän leikkaa kaikki merkkilaput ja logot pois vaatteistaan, laukkuja hänellä on esim Lumin nahkalaukkuja.
Yksi erittäin kovatuloinen ja pukeutuu aika persoonallisesti mutta hänen arvomaailmaansa on ostaa suomalaisia merkkivaatteita (jotka myös sopivat hänen suomalaiseen vartaloonsa erittäin hyvin ) siis ei mitään Marimekkoa vaan pienten paikallisten yrittäjien työtä.
Eli parempituloiset varmaan voivat ostaa huoletto
Meillä kyllä isossa organisaatiossa on "pukukoodi", isoilla johtajilla on aina puku tai vastaava, keskijohto on irtotakkikansaa ja perus toimistotyöntekijät paitahihasillaan, neuleissa tm. Eli siitä erottaa, mutta tämä tietty pätee vain työaikana. Vaikea kuvitella että pomot viettäisi vapaa-aikaansakin puvuissa ja jakuissa.
Ajattelin vastata kysymykseen kunnes luin että parempiosaisuus merkitsee hyviä tuloja. Merkitseehän se sitäkin. Itse olen pienituloinen mutta pidän itseäni parempiosaisena. Olen terve, työssäkäyvä, stressitön, velaton, itsenäinen. Onnellinen.
No pukeutumiseni on sitä ja tätä. Kirpparin muutaman euron vaatteesta laadukkaisiin kenkiin ja takkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vastata kysymykseen kunnes luin että parempiosaisuus merkitsee hyviä tuloja. Merkitseehän se sitäkin. Itse olen pienituloinen mutta pidän itseäni parempiosaisena. Olen terve, työssäkäyvä, stressitön, velaton, itsenäinen. Onnellinen.
No pukeutumiseni on sitä ja tätä. Kirpparin muutaman euron vaatteesta laadukkaisiin kenkiin ja takkeihin.
Kyllä parempiosainen on ihan tunnettu eufemismi ”rikkaalle”.
Mutta globaalistihan me toki kaikki ollaankin parempiosaisia, joten ollaan vain kaikki tyytyväisiä :)
Olen ollut useammallla töissä kotiapuna. Hyvälaatuista merkkivaatetta, mutta ei överiä. Farkkuja ja paitoja joista pidetään hyvää huolta. Laadukkaat asusteet, ei mitään isoja logoja. Nämä siis menestyvillä yrittäjillä. Varmasti riippuu kaupungista, tämä on urheilukaupunki.
Korseletti, joka kätkee tursotukset, jolloin voi käyttää vartalonmyötäisiä vaatteita. Eli hieman yritetään kätkeä ylensyömisen seurauksia.