Miten pukeutuu/miltä näyttää ns.parempiosainen aikuinen nainen?
Mahdollisesti koulutettu tai ainakin hyvin toimeentuleva?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, yli 50, akateeminen ja johtavassa tehtävässä. Myös vanhempani ovat akateemisesti koulutettuja. Koen kuuluvani ylempään keskiluokkaan.
Värjäytän ja leikkautan hiukset kampaajalla. Kengät, takit ja laukut on hyvää laatua. Ostan vaatteita harvoin, saatan käyttää hyvinkin kuluneita vaatteita. Käyn säännöllisesti hammaslääkärissä. Kuntoilen. Käytän hillittyjä koruja. Vihkisormuksessa on kaunis, ei kuitenkaan huomiota herättävän suuri timantti.
Ajan 16 v vanhalla autolla jonka kuitenkin huollatan säännöllisesti. Harrastan mökkeilyä, vaellusta, ruoanlaittoa.
Uskon että näytän varakkaalta vain jos osaa katsoa.
Ihan kuin minä. Tosin auto on vian 13 vuotta vanha, ja vaelluksen sijaan harrastan pyöräilyä.
Juu, et pysty tuota pukeutumisesta päättelemään kuin pienestä osasta ihmisiä.
Suomessa on vaikea nähdä ulkoista eroa keskiluokan ja ylemmän keskiluokan/yläluokan välillä. Uskon että ainoastaan ne joista täällä palstalla puhutaan wt:inä ovat ulkoisesta olemuksesta tunnistettavissa. Alaluokka toisin sanoen. Heillä monella tunnistettava tyyli, osittain ehkä siksi ettei ole varaakaan ostaa kunnon vaatteita tms.
Lasken itseni keskiluokkaan, olen korkeasti koulutettu ok palkalla, mutta mainittavaa omaisuutta ei ole. Tunnen paljon naisia jotka voisi laskea yläluokkaan (on reilummin omaisuutta). Pääosin he pukeutuvat mielestäni aika tavallisesti ja näyttävät tavallisilta. Toki esimerkiksi autosta voi jo päätellä ettei pikkurahasta ole puutetta. Harjaantuneella silmällä voi huomata, että olemus on ehkä hieman huolitellumpi, harvoin näyttävät ihan homssuisilta. Mutta eivät kyllä mitenkään pistä silmään. Olen myös huomannut, että ovat ehkä useammin normaalipainoisia kun perusduunarit. Eivät silti välttämättä mitään laiheliineja.
No jopa minä olen korkeasti koulutettu ja hyvin toimeentuleva. Tyyliäni voi luonnehtia yhdellä sanalla: homssuinen. Myös naispuolinen esimieheni on vähän saman tyylinen. Naurattaa tuo paljon yläpeukkuja saanut luonnehdinta: klassisen tyylikäs, päällä trenchcoat!
Serkkuni on rikas ja sen huomasi jakkupuvusta ja autosta.
On siellä johtoportaassakin homssuisia naisia. Esim. mun pomo ei osaa meikata ja sen vaatteetkin on vähän mitä sattuu. On välillä tosi kauheaa katsoa kun sen ripsari valuu ja luomiväri on paakkuuntunut ryppyihin. Ja sitten sillä on paidan helmoissa kahvitahroja. Ja asiakkaita vaan tapaamaan. Ei kehtaa sanoakaan ...
Tsekkaa Dopp ja sen omistaja.
Myy hyvännäköisiä vaatteita just huolitelluille naisille.
Nuo trenssityypit on näin ullanlinnalaisena yleensä täällä pyöriviä nuoria naisia, jotka metsästää varakkaita miehiä, jotain kassaneiti/opiskelija tyylisiä...
Paikalliset varakkaat, hyväosaiset, naiset on jotain tuulipukutyyppejä, jotka asuu suurimman osan ajasta jossain sveitsissä. Niiden koruista ja itsevarmuudesta voi nähdä asioiden laidan, jos katsoo sellaisia juttuja, muuten ne ei tosiaankaan ole mitään tyylikkään huoliteltuja, suomi on suomi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvin aikuinen, hyvin koulutettu ja hyvin toimeentuleva. Käytän etupäässä tiukkoja farkkuja tai nahkahousuja, maihareita, lyhyitä jakkuja, huiveja. Tukka on lyhyt ja sotkuinen, meikkiä on aika paljon, samoin koruja.
Hei Paula, viihdetaiteilijat erikseen 😅!
Leikkaan ja värjään hiukseni itse, tällä hetkellä päällä on goretex housut vanha paita ja virttynyt neuletakki, jalassa muoviset lipokkaat. Tosin olen mökillä, muttei tuo ulkoasu useinkaan paljon viimeistellympi ole paitsi virallisissa työmenoissa. Koulutusta FT, palkka 9 t E/kk - ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa olla ja elää, onneksi.
Mulla farkut ja takki firman logolla. Ei kukaan ajattele kaupassa tms minun olevan, koulutettu ja hyvin toimeen tuleva.
Huvittaa näissä lukuisissa tämän aihepiirin ketjuissa aina kommentit korkkareista. Niitähän käyttävät lähinnä pienituloiset pimatsut. Kun mietin kollegoitani (olen lääkäri), en keksi ketään, jolla olisi korkkarit kuin korkeintaan iltajuhlissa. Muutenkaan päälleliimattu seksikkyys ei ole "paremmissa piireissä", jos sellaista jakoa haluaa ihmisistä välttämättä tehdä, suosiossa.
Vierailija kirjoitti:
On siellä johtoportaassakin homssuisia naisia. Esim. mun pomo ei osaa meikata ja sen vaatteetkin on vähän mitä sattuu. On välillä tosi kauheaa katsoa kun sen ripsari valuu ja luomiväri on paakkuuntunut ryppyihin. Ja sitten sillä on paidan helmoissa kahvitahroja. Ja asiakkaita vaan tapaamaan. Ei kehtaa sanoakaan ...
Juuri tämä on totta. Kiire on kova ja aina ei ehdi peilata. Vaatteet voi olla rypyssä ja varmasti ruokaa saattaa tippua kiireessä päälle. Tietysti kahvitkin voi läikkyä.
Tikkiliivi. Se niillä on. Lämmittää kartanon mailla kävellessä ja hevosia hoidettaessa.
Jos oikea varakkuus näkyy jotenkin, niin se on ajattomat, hyvästä materiaalista valmistetut takit ja jalkineet: varakkailla ihmisillä harvoin on intoa tai aikaa shoppailuun ja koristautumiseen.
Siksi kun ostetaan, ostetaan sellaista mikä kestää.
"Kalliita" tai kalliita merkkilaukkuja tms. näkee nousukkailla, joiden pitää esitellä menestymistään. Miljonäärikälyni ostaa vaatteensa mistä milloinkin ja pukeutuu todella halvalla. Kun on rahaa riittävästi, ei tarvitse vaatteilla koreilla. Minä joudun vielä vähän esittämään, kun ei olla ihan samalla tulotasolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen taloudellisesti hyväosainen, elän pääomatuloilla, olen akateeminen ja uralla menestynyt ennen kuin lopetin työt, ja ystäväni ovat myös ja sukuni ovat hyväosaisia
Et näkisi sitä päällepöin.
Päällä farkkulegginsit Prismasta. T-paita, H&m neulepusero ja vanhat tennarit ja laukku Mangosta. Helmikorvakorut. Ei meikkiä, mutta hyväkuntoinen iho ja hoidan sitä. Hoikka ja kuntoilen eli pohjatyö on tehty. Hiukset pitkät ja hyväkuntoiset, ei muotoilutuotteita. Ei tatuointeja eikä ripsienpidennyksiä tms. Kynnet siistit puolipitkät, väritön lakka. Talvella oli tavallinen musta villakangastakki ja H&m nilkkurit. En ikimaailmassa käyttäisi mitään epämukavaa, kuten suoria housuja tai toukkavyötäröisiä hameita, kauluspaitoja tai jakkuja tai korkokenkiä.
Minkälaisista lähteistä pääomatulosi kertyvät, vuokratuloja, osinkoja?
Itselläni on pienehkö osakesalkku, jota yritän hiljalleen kasvattaa (tienaan alle suomalaisen keskitulon ja velkaakin on, joten pystyn vain harvoin ostamaan lisää osakkeita - kovin hidasta siis tämä salkun kasvatus). Nykyisillä koko vuoden pääomatuloilla en pärjäisi edes yhtä kuukautta.
Olen hyvätuloinen, sporttinen kohta viisikymppinen nainen. Musta huppari, laadukkaat low waist/slim fit -farkut, merkkitennarit. Talvella laadukas toppatakki ja nilkkurit - monenlaisia Ugg -tyylisistä Icebug lenkkareihin tai "siistimpiinkin" kenkiin. Laadukkaat asusteet laukkuineen ja omaan tyyliin sopivat aurinkolasit sitten keväämmällä, ellei tule lähdettyä etelään kaamosta pakoon.
Minulla jää verojen jälkeen viitisen tonnia käteen, nykyisin. Joskus elin toimeentulotuella. Silloin oli tärkeää näyttää hyväosaiselta, nykyään vaatteet ei kiinnosta. Ostan laatua joka kestää, käytän kaikki vaatteet loppuun kun en jaksa shoppailla. Kengät on aina nahkaa. Ostan vaatteet ulkomailta, lomilla on aikaa käydä sovittamassa. Ja monet suomalaiset vaatteet on sysirumia, en omista yhtään Marimekon vaatetta.
On minulla luultavasti sellainen hyvä perustyyli. Oma väri tukassa, klassinen malli, ei pidennyksiä missään karvassa. Aika rajattu värimaailma vaatteissa, ei trikoovaatteita. Ei merkkilaukkuja ja autokin on ihan perus.
Olen naislääkäri ja yleensä kuljen farkuissa, jalassa lenkkarit tai kuomat vuodenajasta riippuen. Kylmällä säällä prismasta ostetun T-paidan päälle vedän ensin 10 vuotta vanhan villapaidan ja sen jälkeen cittarin 50% alesta viitisen vuotta sitten ostetun kevyttoppatakin. Pidän itseäni hyväosaisena mutta joskus huomasin kassan säälivän ilmeen kun kävin jouluaattona aamupäivällä linttaan astutuissa kuomissani ostamassa itselleni maksalaatikon ja kissalle shebarasian. :D
Mieluummin ottaisin tämän hyväosaisuuden kuin rahat.