Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi adoptointi on Suomessa niin uskomattoman vaikeaa?

Vierailija
15.04.2018 |

Miksi adoptoidessaan lasta tarvitsee käydä läpi kaikenlaiset lasu- ja sossuprosessit, mitä edes biologiset vanhemmat eivät koskaan kävisi läpi jos sattuisivat pitämään lapsen? Mielestäni joko adoptioprosessia pitää helpottaa tai sitten tulee soveltaa samanlaisia toimenpiteitä biologisen vanhemmuudenkin suhteen.

Todella pitkät odotusajat, kasapäin papereita ja kaikki käydään läpi A:sta Ö:hön. Ja huvittavasti samalla puhutaan muun muassa siitä, että halutaan saada aborttien lukumäärä laskuun. Kuka synnyttää lapsen adoptioon, jos sattuu tietämään miten vaikeaa prosessi todellisuudessa on? Prosessin vaikeus lisää todennäköisyyttä, ettei lapsi tule koskaan saamaan rakastavaa perhettä.

Miksi biologiseen vanhemmuuteen ei sovelleta ollenkaan adoption turvatoimenpiteitä?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko sä ap nyt adoptoivista ihmisistä vai adoptioon antavista? Tuntuu että puurot ja vellit on sulla nyt jotenkin sekaisin. Adoptoiminen on työlästä. Adoptioon antaminen ei.

Puhun pääasiassa adoptoimisesta.

Siis monet ei anna adoptioon kun tietävät adoptointiprosessin vaikeuden ja sen kuinka todennäköistä on, ettei lapsi tule koskaan pääsemään rakastavaan kotiin.

ap

Miten määritellään rakastavaan kotiin?

Suomessa annetaan adoptioon vuosittain vain muutamia vauvoja, jonossa on taasen satoja pariskuntia. Eli eiköhän niille muutamillekin vauvoille löydy rakastava koti vaikka adoptioprosessi on (pariskuntien puolelta) näinkin hankala.

Vaikka pariskuntia olisi kuinka paljon, silti sossu- ja lassuprosessit käydään huolella läpi jokaisessa tapauksessa. Ja samoja sossu- ja lasuprosesseja ei käydä läpi, jos biologinen äiti päättää pitää lapsen.

Lisäksi eikö mielestäsi ole yhtään ongelmallista, että jonossa on satoja pariskuntia, adoptioon annetaan vuosittain vain muutamia vauvoja ja 10,000 aborttia tehdään vuosittain sosiaalisesta syystä ettei voi itse kantaa vastuuta lapsesta/ole varaa kasvattaa lasta? Aika surullista, kun asiaa miettii.

ap

Onhan tuolle ihan syynsä. Harvempi nainen haluaa pilata kroppansa ja terveytensä ei-toivotun lapsen takia. Raskaus on katsos aina iso riski naiselle.

Mutta nainen on itse hankkinut itsensä raskaaksi ja tiedostaa asian kyllä. Vaikuttaa varsin itsekkäältä ajatella tässäkin asiassa itsensä eikä vauvan parasta.

ap

Ei se ole vauva vaan epätoivottu solumöykky siinä vaiheessa kun abortti tehdään.

??

Kyllähän se on vauva. Sillä on ruumiinosat, aivot, jne. Ne eivät vain ole yhtä pitkälle kehittyneitä tietenkään kuin syntyneellä vauvalla.

ap

Se on vaan vähän ihmisen muotoa muistuttava kasa soluja. Ei todellakaan ole kaikkia elimiä tai muutakaan ja jos on niin eivät ole toimintakykyisiä.

Vierailija
42/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on paljon vähemmän kuin lapsen haluavia perheitä. Adoptiossa lähdetään lapsen edusta ja siitä, että lapsi saisi parhaan mahdollisen perheen -ei siitä, että perhe saisi lapsen.

Jos lapsia haluavia perheitä on enemmän kuin lapsia, mielestäni yhteiskunnan olisi äärimmäisen tärkeää informoida aborttia harkitsevia tästä ja samalla pitää huoli siitä, että se adoptioprosessi tehdään kunnolla, mutta silti tehokkaasti. Jotenkin tuntuu, että tämänhetkinen prosessi ei ole niin tehokas kuin mitä se voisi olla.

ap

En minä ala toisen toiveesta synnyttämään lasta jota en itse halua.Miksi hitossa vaarantaisin oman kroppani ja henkeni ja synnyttäisin sen muksun jos en sitä alunperinkään ole halunnut? En minä mikään masokisti ole.Joo ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko sä ap nyt adoptoivista ihmisistä vai adoptioon antavista? Tuntuu että puurot ja vellit on sulla nyt jotenkin sekaisin. Adoptoiminen on työlästä. Adoptioon antaminen ei.

Siis monet ei anna adoptioon kun tietävät adoptointiprosessin vaikeuden ja sen kuinka todennäköistä on, ettei lapsi tule koskaan pääsemään rakastavaan kotiin.

ap

Suomessa annetaan adoptioon vuosittain vain muutamia vauvoja, jonossa on taasen satoja pariskuntia. Eli eiköhän niille muutamillekin vauvoille löydy rakastava koti vaikka adoptioprosessi on (pariskuntien puolelta) näinkin hankala.

Vaikka pariskuntia olisi kuinka paljon, silti sossu- ja lassuprosessit käydään huolella läpi jokaisessa tapauksessa. Ja samoja sossu- ja lasuprosesseja ei käydä läpi, jos biologinen äiti päättää pitää lapsen.

Lisäksi eikö mielestäsi ole yhtään ongelmallista, että jonossa on satoja pariskuntia, adoptioon annetaan vuosittain vain muutamia vauvoja ja 10,000 aborttia tehdään vuosittain sosiaalisesta syystä ettei voi itse kantaa vastuuta lapsesta/ole varaa kasvattaa lasta? Aika surullista, kun asiaa miettii.

ap

Onhan tuolle ihan syynsä. Harvempi nainen haluaa pilata kroppansa ja terveytensä ei-toivotun lapsen takia. Raskaus on katsos aina iso riski naiselle.

Mutta nainen on itse hankkinut itsensä raskaaksi ja tiedostaa asian kyllä. Vaikuttaa varsin itsekkäältä ajatella tässäkin asiassa itsensä eikä vauvan parasta.

ap

Ei se ole vauva vaan epätoivottu solumöykky siinä vaiheessa kun abortti tehdään.

??

Kyllähän se on vauva. Sillä on ruumiinosat, aivot, jne. Ne eivät vain ole yhtä pitkälle kehittyneitä tietenkään kuin syntyneellä vauvalla.

ap

Se on vaan vähän ihmisen muotoa muistuttava kasa soluja. Ei todellakaan ole kaikkia elimiä tai muutakaan ja jos on niin eivät ole toimintakykyisiä.

Katsoppa abortoitujen sikiöiden kuvia Googlesta. Kyllä nuo vauvoina menee ja monet noista kuvista ovat sellaisia että ilman veriläikkiä voisi luulla niiden olevan ihan vain nukkuvia vauvoja. Valitettavasti todellisuus on jotain muuta.

ap

Vierailija
44/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vauva siinä jonota perhettä vaan perhe vauvaa. Kun lapsi annetaan Suomessa adoptioon, hän saa perheen heti kun biologisen äidin/biovanhempien harkinta-aika on ohi.

Prosessi on sen takia hidas, että vauvoja annetaan adoptioon vähemmän kuin heille on ottajia. Adoptioon antaminen on sen sijaan helppoa.

Jotenkin tunnen vain surua siitä, että Suomessa tehdään 10,000 aborttia joka vuosi siitä syystä, ettei ole varaa kasvattaa lasta tai tarpeeksi vastuuta, jne. Sitten adoptioon annetaan vain muutama lapsi. Surullista, miten ihmiset ajattelevat aina itsensä parasta. Vaikka toisaalta aborttiin liittyy usein myös masennusta, huonoa omatuntoa ja ahdistusta.

ap

Ihmisen kuuluu ajatella itsensä parasta. Hetkeäkään en ole ei- toivotun sikiön abortointia katunut. Älä sinä puutu toisten valintoihin, ei ole muiden syy jos  sinä et voi lisääntyä.

Vierailija
45/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap., kysyi sosiaalisesta itsemurhasta. Se ei riitä, että joudut lähimmäistesi silmätikuksi mutta myös adoptiosta vastaavien tahojen. Joudut asettamaan itsesi likoon niin fyysisesti kuin henkisesti. Sua ei välttämättä tueta edes viranomaisten taholta, vaan syyllistetään eikä ymmärretä, minkä takia haluat käyttöösi varmemman ja pysyvän ehkäisyn.

Kaikki kunnia tuleville odottajille, jotka päätyvät käymään tämän polun loppuun! Todellakin abortti on tähän verrattuna kevyin ja helpoin, vs. tuulimyllyjä vastaan käytävään taisteluun :p

Vierailija
46/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

??

ap

Kyllä siinä vaiheessa, kun aborttiin aikaisintaankin ehtii, alkaa olla kaikki paikallaan. Ei voi puhua solumöykystä.

Vierailija
47/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on paljon vähemmän kuin lapsen haluavia perheitä. Adoptiossa lähdetään lapsen edusta ja siitä, että lapsi saisi parhaan mahdollisen perheen -ei siitä, että perhe saisi lapsen.

Jos lapsia haluavia perheitä on enemmän kuin lapsia, mielestäni yhteiskunnan olisi äärimmäisen tärkeää informoida aborttia harkitsevia tästä ja samalla pitää huoli siitä, että se adoptioprosessi tehdään kunnolla, mutta silti tehokkaasti. Jotenkin tuntuu, että tämänhetkinen prosessi ei ole niin tehokas kuin mitä se voisi olla.

ap

En minä ala toisen toiveesta synnyttämään lasta jota en itse halua.Miksi hitossa vaarantaisin oman kroppani ja henkeni ja synnyttäisin sen muksun jos en sitä alunperinkään ole halunnut? En minä mikään masokisti ole.Joo ei kiitos.

??

Olet itse hankkinut itsesi raskaaksi, joten se on vähintä mitä voit tehdä. En ymmärrä, miten kukaan voi tappaa elävän vauvan ja ei satu kokemaan edes huonoa omatuntoa siitä.

ap

Vierailija
48/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tulin vahingossa raskaaksi 17 vuotiaana, ensimmäinen ajatus oli: abortti ja äkkiä. Ei tullut edes mieleen kantaa lasta 9 kk ja antaa adoptioon. Kukaan ei tiennyt raskaudestani. En kertonut edes lapsen isälle enkä vanhemmilleni.

En ole katunut kertaakaan. Opiskelin, sain työtä, menin naimisiin ja nyt 2 lasta. Mieheni ei tiedä abortista.

Tuo näkyy synnärin tiedossasi. Miehesi saa sen ehkä selville

Ja entä sitten? Tuskin hänen miehensä tuosta tiedosta musertuu. Heillä on perhe nyt.

Oma äitinikin on tehnyt abortin. Sain tietää asiasta aikuisena, en mitenkään paheksunut vaan ymmärsin häntä entistä paremmin.

Vierailija
49/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

??

Olet itse hankkinut itsesi raskaaksi, joten se on vähintä mitä voit tehdä. En ymmärrä, miten kukaan voi tappaa elävän vauvan ja ei satu kokemaan edes huonoa omatuntoa siitä.

ap

Vai oikein hankkinut itsensä raskaaksi... ja ap varmaan noin maailmaa syleilevänä arvostaa elämää eikä tapa muitakaan eläimiä?

Vierailija
50/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap., kysyi sosiaalisesta itsemurhasta. Se ei riitä, että joudut lähimmäistesi silmätikuksi mutta myös adoptiosta vastaavien tahojen. Joudut asettamaan itsesi likoon niin fyysisesti kuin henkisesti. Sua ei välttämättä tueta edes viranomaisten taholta, vaan syyllistetään eikä ymmärretä, minkä takia haluat käyttöösi varmemman ja pysyvän ehkäisyn.

Kaikki kunnia tuleville odottajille, jotka päätyvät käymään tämän polun loppuun! Todellakin abortti on tähän verrattuna kevyin ja helpoin, vs. tuulimyllyjä vastaan käytävään taisteluun :p

Miten niin joudut lähimmäisten silmätikuksi? Se, että antaa lapsen adoptioon on KUNNIOITETTAVA asia, joka osoittaa ihmisen edelleen välittävän vauvasta, jonka on itse tähän maailmaan tuonut. Sen sijaan abortti on yleensä se, mitä ihmiset häpeävät ja salailevat. Sanoisin itse asiassa, että ne abortit ovat sitä sosiaalista itsemurhaa.

ap

Vierailija
51/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

??

ap

Vai oikein hankkinut itsensä raskaaksi... ja ap varmaan noin maailmaa syleilevänä arvostaa elämää eikä tapa muitakaan eläimiä?

Kyllä. Olet hankkinut itsesi raskaaksi ja nyt kun pitäisi muutamia kuukausia kestää vastuuta niin pakenet sitä totaalisesti.

ap

Vierailija
52/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin joudut lähimmäisten silmätikuksi? Se, että antaa lapsen adoptioon on KUNNIOITETTAVA asia, joka osoittaa ihmisen edelleen välittävän vauvasta, jonka on itse tähän maailmaan tuonut. Sen sijaan abortti on yleensä se, mitä ihmiset häpeävät ja salailevat. Sanoisin itse asiassa, että ne abortit ovat sitä sosiaalista itsemurhaa.

ap

Ja sulla lienee kokemusta kummastakin?

Kannattaa pitää suu kiinni jos ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
53/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

??

ap

Kyllä. Olet hankkinut itsesi raskaaksi ja nyt kun pitäisi muutamia kuukausia kestää vastuuta niin pakenet sitä totaalisesti.

ap

Yllättäen ignoorasi toisen osion. Varmaan syyllistät muistakin vahingoista ja raiskauksen uhreja?

Vierailija
54/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

??

ap

ap

Yllättäen ignoorasi toisen osion. Varmaan syyllistät muistakin vahingoista ja raiskauksen uhreja?

7-10 aborttia tehdään vuosittain syynä raiskaus, vrt. 10,000 sosiaalisin syin tehtävää aborttia per vuosi.

Hyvä yritys. Yritä uudelleen.

ap

Vierailija
55/74 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta syntyy kuva, että ap on katkera, koska joutuu odottamaan adoptiojonossa samaan aikaan, kun ei-toivottuja sikiöitä abortoidaan. Oma itsekäs halu saada lapsi hinnalla millä hyvänsä perustellaan "lapsen parhaalla" ja suunnitellaan nuorten naisten pakottamista synnytyskoneiksi. Siinä vaiheessa, kun abortti tehdään, ei mitään lasta ja siten lapsen parasta ole vielä edes olemassa. Raskauden, synnytyksen ja lapsesta luopumisen läpikäyminen on puolestaan lapsen adoptioon antavalle biologiselle äidille fyysisesti ja henkisesti todella raskas, jopa traumaattinen prosessi.

Köyhempinä aikoina menneisyydessä, kun lapsia jouduttiin välillä antamaan kasvatettavaksi muihin perheisiin, näiden lasten perään surtiin ja heitä kaivattiin. Aivan samoin nykyään köyhissä maissa vanhemmat ikävöivät adoptioon annettuja lapsiaan, eivätkä luopuisi lapsesta, jos ei olisi pakko. Jos ap olisi oikeasti kiinnostunut lapsen parhaasta, hän käyttäisi adoptioprosessiin kuluvat rahat köyhien perheiden tukemiseen.

Vierailija
56/74 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska adoptiossa lapsen etu on tärkeintä. Lue lapsen etu. Ei vanhemmiksi haluavien etu vaan lapsen. Kaikki kannattaa ja pitää miettiä sen lapsen näkökulmasta.

Tutustu vaikka aluksi adoptiolakiin ja lastensuojelulakiin ja eu lasten oikeudet.

Kuinkakohan kauan lapsi keskimäärin joutuu odottamaan sitä että pääsee perheeseen? Koska kyllähän näiden byrokraattisten paperinpyöritysten täytyy jotenkin siihenkin vaikuttaa ja se taas ei ole lapsen edunmukaista. Terv. joku vaan.

Samaa mieltä. Miksi se on yllättäen vakavampaa, jos adoptoiva perhe on väkivaltainen kuin se että perhe biologisilla vanhemmilla on väkivaltainen?

ap

Ei ole vakavampaa vaan jos biologisessa perheessä lapsia kohdellaan väkivaltaisesti niin lapset voidaan otta apois ellei vanhemmat paranna oleellisesti tapojaan ikuisesti.

Adoptioperheestä tämä tutkimus tehdään vaan etukäteen, koska lapsi on jo olemassa jossain ja odottaa pääsyä hyvää, lopulliseen kotiin. Eikä lapsen psyyke välttämättä kestäisi hylkäämistä TAAS.

Eli lapsen etua siinä ajatellaan. Kyllähän vanhemmaksi biologisesti tulevakin käy neuvolassa ja tarpeen tullen ohjataan erinäisten palveluken äärelle.

Perhettä myös tarvittaessa tuetaan, kuten myös adoptioperhettä, mutta adoptiotilanteessa pyritään valinnoilla myös takaamaan se, että perhe on majdollisimman itseohjautuva ja itsenäinen niin henkisesti kun taloudellisesti. Eihän kukaan eikä mikään maa halua ottaa adoptioon lapsia joiden adoptiovanhemmat todennäköisesti tulisivat tarvitsemaan hirmuisesti taloudellista ja/tai sosiaalista tukea. Se tuki maksaa. Ihan voisi nyt verrata, vaikka ulkomaille muuttamiseen. Mihinkään maahan et muuta tuosta vaan ja etenkään ellei taloutesi ole turvattu jotenkin niin ettet kyseisen maan sosiaalipalveluita ja rahatukia tarvitsisi. Eri sitten jos ehdit tehdä kyseisen maan verotuksessa töitä ensin.

Kun biologisetkin vanhemmat syynätään neuvoloissa ja jos jotain avun tarvetta ilmenee niin autetaan, mutta voidaan myös huostaanottaa lapsi tarpeen tullen. Tuo neuvoloissa ravaaminen kestää sen lähes 9kk:tta ja biologinen äiti vieläpä kantaa lapsensa (yleensä pyrkii tekemään sen lapsen etua ajatellen, joskus vaarantuu äidin terveyskin, joskus myös vauvan) . Kuitenkin ns. Vahinko on jo tapahtunut ja pyritään tukemaan kaikki vanhemmat hyviksi perheiksi lapsilleen.

Adoptiolasta hakiessa odotus on jo kertaalleen johtanut lapsesta luopumiseen ja tietenkin tehdään kaikkensa ettei lapsen tarvitse enää sellaista kokea, ettei ole perhettä vaan perhe minne pääsee, olisi mahdollisimman hyvä.

Siihen pyritään monilla koukeroilla ja testeillä, haastatteluilla ym.

Ja kuten joku sanoi: jos et ole siihen valmis niin kannattaako adoptoida?

Aikoihin varmasti vaikuttaa se, että adoptiot on usein kansainvälisiä eli vanhempien lähellä ei voida niin olla kun voisi ja mikä nopeuttaisi prosessia todeta heidän vanhemmuutensa laadun.

Järjestelmä on siten kankea, mutta alle vuoteen se ei saa missään nimessä edes olla valmista.

Adoptio myös vaatii vanhemmilta tietyllä tapaa enemmän eli lapsen kulttuuriseen kasvatukseen huomiota kiinnittämisen tärkeys, opettelu ja monenlaiset päätökset miten lapselle kerrotaan asioita kasvuaan tukien ja miten ei. Jos lapsi on jo vanhempi kun vuoden niin kielen opettelu, kommunikointi ym kaikki on haastavampaa ja lapsi todennäköisesti tulee kokeilemaan rajojaan joskus rankastikin, mutta tarvitsee silti todella paljon rakkautta voidakseen alkaa luottaan elämään.

Minusta kaikki tuollainen ja sen ajattelukin poistaa kiukuttelun halun ja tarpeenkin adoptiosta vaan päinvastoin nostaa halua sitoutua asiaan lapsen tähden vieläkin enemmän.

Tämä vaan erään äidin ajatuksia

Vierailija
57/74 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen antanut lapsen adoptioon ja palstalaiset siitä aina vinoilee siksi olen pitänyt asian live-elämässä aika salassa. Tiesi siitä edesmenneet appivanhempani, nykyinen mieheni, vanhempani ja sisareni, adoptiovanhemmat yms. Ja on se sosiaalinen itsemurha.

Vierailija
58/74 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen antanut lapsen adoptioon ja palstalaiset siitä aina vinoilee siksi olen pitänyt asian live-elämässä aika salassa. Tiesi siitä edesmenneet appivanhempani, nykyinen mieheni, vanhempani ja sisareni, adoptiovanhemmat yms. Ja on se sosiaalinen itsemurha.

Voin hyvin ymmärtää edes osan tuskastasi, mutta en millään sen koko määrää enkä kipua.

Toivon sinulle voimia! Uskoa siihen, että teit sillä elämän hetkellä ja sillä tiedolla/taidolla ja resursseilla parhaasi lasta ajatellen. Ehkä jonain päivänä pääsette näkemään ja keskustelemaan? Toivon niin jos se on teidän toiveenne ja sinun erityisesti.

Toivon, että lapsi on kasvatettu ajattelemaan sinun halunneen hänelle hyvää eikä ole katkeroidutettu. Se, että jonain päivänä pääsisit halaamaan ja kertomaan rakastavasi häntä aina. Että tuo tuska ja syyllisyyden paino poistuisi kun kivi sydämeltä.

En toivoisi kenellekään noin raskasta päätöstä. Itsellä viisi lasta ja olen elänyt todella haastavaa elämää mm.sairauksieni takia ja välillä lapset ovat olleet sijoitettuna esim.sairaalassaoloni aikana. Apua en muuten ole saanut. Joskus miettinyt olisikonheidän parempi muualla kun en pysty harrastuksiin tmv menemään. Yritän kyllä järjestää sellaista lapsille läheltä kotia niin pääsisivöt jo itse, on paljon muitakin haasteita, että saisivat elää tavallista ja aktiivista lapsen elämää. En silti pysty enkä pystyisi. Mutta jos leikkauksien jälkeen ei tilanne parane niin olisi pakko miettiä uudestaan. Oma tuska olisi liikaa ja epäilen siksi vain yrittäväni edelleen itse eli olen sitten kai itsekäs. Sosiaalitoimen ja koulun mielestä lapsilla on asiat hyvin. Tunnen silti syyllisyyttä. Nostan siis hattua sinulle, että olet kyennyt tekemään niinkin epäitsekkään teon. Se vaatii ja paljon!

Et varmasti ole tehnyt sitä päätöstä kevyin perustein, ei kukaan tee. Toivon lapsesi ja sinun elämään paljon voimia ja anteeksiantoakin suurella rakkaudella kun sen hetki koittaa, että niitä kipeiten tarvitaan!

T: aiempi yksi äiti vaan

Vierailija
59/74 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tekisin mieluummin abortin kuin antaisin lapsen adoptioon, jos tulisin raskaaksi enkä voisi lasta pitää. Minulla on yksi lapsi. Raskaus ei ollut mitenkään mukavaa, kun pahoinvointi kesti yli 10 viikkoa. Synnytys nyt ei ollut mikään hirveä kokemus omalla kohdallani. En vain haluaisi, että kaikki tietävät minun antaneeni lapsen pois. Raskautta on vähän vaikea salata. Alkuraskauden vielä voi salata, jos tekee abortin.

Ehkäisyvalistus ja ehkäisyvälineiden helppo saatavuus ovat paljon tärkeämpiä tapoja pienentää aborttilukuja kuin adoptiolasten lisääminen. Lisäksi kannattaa huomioida, että jotkut päihderiippuvaiset äidit eivät kykene olemaan kuivilla raskausaikaa. En näe mitään positiivista siinä, että tänne syntyisi paljon ei-toivottuja päihteiden vaurioittamia lapsia, joita sitten muut voivat adoptoida. FAS-lapsen kasvattaminen voi olla hyvinkin haastavaa.

Vierailija
60/74 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi adoptoidessaan lasta tarvitsee käydä läpi kaikenlaiset lasu- ja sossuprosessit, mitä edes biologiset vanhemmat eivät koskaan kävisi läpi jos sattuisivat pitämään lapsen? Mielestäni joko adoptioprosessia pitää helpottaa tai sitten tulee soveltaa samanlaisia toimenpiteitä biologisen vanhemmuudenkin suhteen.

Todella pitkät odotusajat, kasapäin papereita ja kaikki käydään läpi A:sta Ö:hön. Ja huvittavasti samalla puhutaan muun muassa siitä, että halutaan saada aborttien lukumäärä laskuun. Kuka synnyttää lapsen adoptioon, jos sattuu tietämään miten vaikeaa prosessi todellisuudessa on? Prosessin vaikeus lisää todennäköisyyttä, ettei lapsi tule koskaan saamaan rakastavaa perhettä.

Miksi biologiseen vanhemmuuteen ei sovelleta ollenkaan adoption turvatoimenpiteitä?

Ei abortteja saada laskuun sillä että lapsia annetaan pois vaans illä että käytetään ehkäisyä.

Adoptiota ei todellakaan pidä helpottaa. Se on liian helppoa jo nyt.

Suurin osa ihmisistä ei ole kykeneviä hoitamaan lasta.