Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten juhlapukeutuminen

Kuinkamiksimiten
15.04.2018 |

Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.

Kommentit (294)

Vierailija
41/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: rumat ne vaatteilla koreilee.

Vierailija
42/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alipukeutumista näkee ihan Linnan Juhlissakin.

Ja sitten kampaajalla/meikkauksessa käynti ennen juhlia on todella harvinaista Suomessa.

Pukeudun tilaisuuden mukaan ja laittaudun siististi, mutta en todellakaan ala käydä kampaajalla tai meikkauksessa yksiäkään juhlia varten. Jos minun naamani ei juhliin kelpaa, sopii jättää kutsumatta.

Niin. Tuohan on se yleinen wt-asenne elämässä. ”Jos en kelpaa näin, painukaa hemmettiin. Minä en ala itseäni muuttamaan” jne.

Kun nämä elämänkoulun ylioppilaat eivät ymmärrä, että juhliin ei pukeuduta itsensä vuoksi vaan siistillä juhlapukeutumisella kunnioitetaan juhlien sankaria ja järjestäjää.

Esimerkki, jonka lähiöporukka ymmärtää:onko sama asia että Pera vie Maikun treffeille verkkarit ja vaimonhakkaaja päällä vai pitäisikö laittaa ihan farkut ja huppari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn työni takia usein seminaareissa ja muissa tilaisuuksissa, joissa paljon porukkaa vähän joka ammattikunnasta. En tiedä johtuuko se siitä että ensimmäisessä työpaikassa oli tosi tiukka pukukoodi, mutta en vaan kestä kun sinnekin porukka lompsii jopa leggareissa ja hupparissa, siis tilaisuuksiin joihin tulee esim. puhuja ulkomailta. Usein on edes farkkuihin vaivauduttu, monilla toki pukukin. :D Ehkä olen vaan ylitärkeä, mutta itse sonnustaudun aina mekkoon, sukkiksiin, joskus korkkarit, laitan hiukset hienosti yms. Siellä kumminkin tavataan ammattiin liittyviä (avain)henkilöitä joihin haluan tehdä vaikutuksen, ei voi tietää vaikka tapaisi seuraavan pomonsa jostain isosta firmasta... Töissäkin jos tapaan asiakkaita, en koskaan ole missään farkuissa ja huppareissa vaan joku kaunis, simppeli paita ja siistit housut. Monet menee farkuissa.

Ehkä meillä on vaan vähän sellainen kulttuuri että kun toisen ulkonäköön ei saisi puuttua, niin ei omaankaan oikein panosteta, tai jakseta nähdä vaivaa, kun ei kukaan kumminkaan huomauta ja osaaminen on tärkeää. Mulle ainakin se laittautuminen on kunnioitusta tilannetta kohtaan ja antaahan se nyt paremman kuvan, jos on siistin oloinen. Laittautuneisuus, edes vähän, kertoo jotenkin siitä että elämä on mielekästä ja kiinnostavaa ko. henkilölle. Ei tarvitse olla mitään kallista tai muuten hienoa, mutta jos nyt tukan laittaisi jotenkin ja olisi tilaisuuteen sopivat vaatteet.

Jatkan vielä, että halvimmistakin kiinarytkyistä on mahdollisuus yhdistellä kokonaisuuksia, jotka näyttävät "kalliilta", kun tietää mikä sopii yhteen, millaisia värejä ja kuoseja käyttää, miten laittaa esim. koruja jne. Olin itsekin urani alussa vähävarainen eikä palkka kovin suuri, joten opettelin ja opettelin laittamaan ja huijaamaan halvimmista hm-kamoista kokonaisuuksia jotka näyttivät hienoilta. Vaati paljon aikaa oppia esim. meikkaamaan (senkin tein halvimmilla kaupan tuotteilla), helpommalla olisi päässyt kun olisi käynyt vaikkapa laittamassa kestorajaukset ja -ripset, mutta rahaa ei ollut. Hieno pukeutuminen ei vaadi rahaa vaan aikaa.

Vierailija
44/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ei löydy kunnollisia juhlavaatteita, ovat sellaisia hihattomia lyhyitä vartalonmyötäisiä pikkujoulumekkoja tai vaihtoehtoisesti pitsihihat. Aikuiselle naiselle tai vähän muodokkaammalle ei löydy pitkillä hihoilla tai pidempää mallia jos ei halua esitellä sääriään.

No mitä sinä nyt sekoilet? Minä olen aikuinen, läski ja köyhä, silti ei ole ikinä ollut vaikeuksia löytää budjettiini sopivia kunnollisia juhlavaatteita. Ei kannata yrittää shoppailla Menkkahaukalla jos on ylittänyt teini-iän.

Kaikki nämä "Suomesta ei löydy" ja "liian kallista", johtuu siitä ettei edes olla viitsitty käydä missään muualla kuin pyörähtämässä pikaisesti jossain kiinarättejä myyvässä teinien ketjuliikkeessä ja todettu, että eioo.

Vierailija
45/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa italialaisen miehen kanssa ja ero hänen ja minun suvun pukeutumisella on kyllä kuin yöllä ja päivällä! Hänen suvun miehillä on aina juhlissa mittatilauspuvut ja kiiltävät kengät, ja naisilla kaikki aivan viimeisen päälle hiuksista korkokenkiin ja koruihin ja laukkuihin. Ja kaikki tietty sävy sävyyn. Omatkaan sukulaiset eivät ole ihan pahimmasta päästä mutta näyttävät silti auttamattoman kulahtaneilta noihin italialaisiin verrattuna. On ryppyisiä puvunhousuja, puuhelmiä, huonosti istuvaa mekkoa, tennareita ja lässähtänyttä tukkaa, jotka noille miehen sukulaisille olisivat kauhistus.

Mistä Suomesta voi tilata mittatilauspuvun ja paljonko maksaa? Entä naisille vastaava tilaustyönä teetetty juhla-asu?

Vierailija
46/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään rillumarei elokuvissa 50 luvulla rempseät ukot lähtivät ostamaan pukua kun saapuivat kaupunkiin kun oli tärkeää näyttää hyvältä.Nyt niin kovin "nuorekkaan"isukit huppari päällä perhejuhliin.

Vierailija
47/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kampaajalla/meikkauksessa käynti ennen juhlia on todella harvinaista Suomessa.

Pukeudun tilaisuuden mukaan ja laittaudun siististi, mutta en todellakaan ala käydä kampaajalla tai meikkauksessa yksiäkään juhlia varten. Jos minun naamani ei juhliin kelpaa, sopii jättää kutsumatta.

Niin. Tuohan on se yleinen wt-asenne elämässä. ”Jos en kelpaa näin, painukaa hemmettiin. Minä en ala itseäni muuttamaan” jne.

Kun nämä elämänkoulun ylioppilaat eivät ymmärrä, että juhliin ei pukeuduta itsensä vuoksi vaan siistillä juhlapukeutumisella kunnioitetaan juhlien sankaria ja järjestäjää.

Esimerkki, jonka lähiöporukka ymmärtää:onko sama asia että Pera vie Maikun treffeille verkkarit ja vaimonhakkaaja päällä vai pitäisikö laittaa ihan farkut ja huppari?

En ole lähiöstä, mutta henkilökohtaisesti minulle ei ole mitään väliä miten Pera ja Maikku pukeutuvat treffeilleen. Kunhan miellyttävät toisiaan. Toisaalta eiköhän ne juhlien sankarit ja järjestäjät tunne nämä kutsumana ihmiset, joten tuskin vieraiden pukeutuminen on yllätys.

Vierailija
48/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee vanhemmaksi eivät jotkut perhejuhlat nyt ole niin iso juttu. Jos ei tarvitse pukua arkena on sen hankkiminen jotain syntymäpäiviä tai rippijuhlia varten aika nihkeää.

Vierailija
49/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun sellaisiin vaatteisiin mitä kaapista löytyy. En osta juhlavaatetta jota käytän vain pari kertaa.

Osta sitten juhlavaatteita joita voi käyttää useamman kerran. Ei ristiäisiin tai häihin tarvitse pukeutua kuin linnanjuhliin.

Vierailija
50/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä Hong Kongissa ja muut vieraat tulivat hääillalliselle huppareissa sun muissa. Itse olin nätissä juhlamekossa. Juhlapari ja lähisuku olivat iltapuvuissa ja morsian vaihtui illan aikana pukunsa kahdesti. En tiennyt olinko ali- vai ylipukeutunut. :D

Vierailija
51/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Se on sitä luonnonkiertokulkua. Nuoremmat haluavat aina järkyttää vanhimpiaan.

Vierailija
52/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun sellaisiin vaatteisiin mitä kaapista löytyy. En osta juhlavaatetta jota käytän vain pari kertaa.

Juuri tuosta syystä minulla on laadukas juhla-asu sekä juhlakenkineen, joka on melko yleispätevä hautajaisiin sekä kesällä että talvella. Samoin miehellä musta puku, solmio ja kengät. Nämä asut kaivetaan esiin tarvittaessa. Ei tarvitse ostella uusia juhlavaatteita näihin tilaisuuksiin. Uusi huivi uudistamaan jos siltä tuntuu ja miehelle paita. Toimii todella monta vuotta.

Vierailija
53/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon näkee myös paljaita kinttuja juhlamekon kanssa. Aina yhtä hirveä näky. Viimeistelemätön vaikutelma.

Vierailija
54/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen ihmetellyt, varsinkin luettuani täältä valitusta siitä, kuinka paljon ystävien ja sukulaisten juhliin menee vuodessa rahaa, kun aina pitää ostaa uudet juhlavaatteet. Sitten niitä ei kuitenkaan osteta, vaan tullaan linttaan astutuissa ballerinoissa ja leggingseissä ja tunikassa, jotka olivat ihan sopivat vielä 2010.

Vierailija
55/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ei löydy kunnollisia juhlavaatteita, ovat sellaisia hihattomia lyhyitä vartalonmyötäisiä pikkujoulumekkoja tai vaihtoehtoisesti pitsihihat. Aikuiselle naiselle tai vähän muodokkaammalle ei löydy pitkillä hihoilla tai pidempää mallia jos ei halua esitellä sääriään.

No mitä sinä nyt sekoilet? Minä olen aikuinen, läski ja köyhä, silti ei ole ikinä ollut vaikeuksia löytää budjettiini sopivia kunnollisia juhlavaatteita. Ei kannata yrittää shoppailla Menkkahaukalla jos on ylittänyt teini-iän.

Kaikki nämä "Suomesta ei löydy" ja "liian kallista", johtuu siitä ettei edes olla viitsitty käydä missään muualla kuin pyörähtämässä pikaisesti jossain kiinarättejä myyvässä teinien ketjuliikkeessä ja todettu, että eioo.

Kertoisitko tarkemmin mistä olet löytänyt juhlavaatteet ja minkälaisia vaatteita käytät juhlissa?

Vierailija
56/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa italialaisen miehen kanssa ja ero hänen ja minun suvun pukeutumisella on kyllä kuin yöllä ja päivällä! Hänen suvun miehillä on aina juhlissa mittatilauspuvut ja kiiltävät kengät, ja naisilla kaikki aivan viimeisen päälle hiuksista korkokenkiin ja koruihin ja laukkuihin. Ja kaikki tietty sävy sävyyn. Omatkaan sukulaiset eivät ole ihan pahimmasta päästä mutta näyttävät silti auttamattoman kulahtaneilta noihin italialaisiin verrattuna. On ryppyisiä puvunhousuja, puuhelmiä, huonosti istuvaa mekkoa, tennareita ja lässähtänyttä tukkaa, jotka noille miehen sukulaisille olisivat kauhistus.

Mistä Suomesta voi tilata mittatilauspuvun ja paljonko maksaa? Entä naisille vastaava tilaustyönä teetetty juhla-asu?

Jos Suomalaiset arvostaisivat siistiä juhlapukeutumista niin noita liikkeitä olisi enemmän. Mutta ei riitä asiakkaita. Se kertoo jo aika paljon siitä, että suomalainen ei ole valmis panostamaan rahallisesti hyvälaatuisiin juhlavaatteisiin eikä koe tuollaisia palveluja tarpeellisiksi. En sano että se olisi välttämättä huono tai hyvä asia. Mutta kyllä noita mittatilausliikkeitä silti löytyy esim. Turusta ja Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa.

Ja puvut kyllä maksaa Italiassakin. Meillä miehen "hääpuku" kaikkineen maksoi itseasiassa enemmän kuin minun :D

Vierailija
57/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon näkee myös paljaita kinttuja juhlamekon kanssa. Aina yhtä hirveä näky. Viimeistelemätön vaikutelma.

Paljaat sääret ovat nykyään ihan ok juhla-asussa. Usein kauniimpi kuin sukkahousut.

Vierailija
58/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Ei mautonta vaan nuorisomuotia, mitä esim NewYorkerit, Gina Tricot ja Zarat nuorisolle tarjoavat. Ei nuoriso mistään tanttaikäisten kaupoista juhlavaatteitaan hae. Eiköhän itsekukin ole nuorena seurannut muotia ja kauhistuttanut mummeleita .

Vierailija
59/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee vanhemmaksi eivät jotkut perhejuhlat nyt ole niin iso juttu. Jos ei tarvitse pukua arkena on sen hankkiminen jotain syntymäpäiviä tai rippijuhlia varten aika nihkeää.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä todennäköisemmin joutuu osallistumaan yhä useampiin hautajaisiin, jolloin puvulle tuleekin yllättäen paljon käyttöä.

Vierailija
60/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs ihminen.

Annas kun arvaan. Sinä olet niitä ihmisiä, jotka tehtailevat palstalle vuodesta toiseen sadoittain aloituksia: "Miksi suomalaiset naiset eivät meikkaa? Miksi suomalaiset naiset eivät pidä huolta itsestään? Miksi suomalaiset naiset ovat niin epänaisellisia? Miksi suomalaiset naiset ovat niin rumia? Miksi suomalaiset naiset eivät huolehdi ulkonäöstään?"

Niin kauan aikaa, kun miehet tulevat juhliin farkuissa ja villapaidoissa, ei yhdelläkään naisella ole minkäänlaista velvollisuutta käydä kampaajalla tai meikkauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme