Miten nykyään uskaltaa enää järjestää mitään illanviettoja kotona, kun jokaisella on joku erikoisruokavalio?
Hankalaa. Ennen laitettiin läskisoosi ja perunat pöytää ja hyvin kelpasi kaikille.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Milloin laitettiin läskisoosi pöytään? 49v kyselee.
Samaa kyselee 57 v
Musta aika hyvin pärjää, jos suunnittelee tarjottaviin jotain vegaanista. Sillä vaihtoehdolla tulee katettua aika monta erikoisruokavaliota. Hyvänä puolena on se, että tuollaiset ruoat ovat niin trendikkäitä, että ohjeita ja reseptejä löytyy, vieläpä ihan hyviä.
Tarjoa juuri sitä mitä haluat tarjota ja se on kunkin ruokarajoitteisen ongelma, mitä he haluavat syödä.
T: kasvissyöjä joka ei todellakaan odota, että häntä olisi huomioitu millään lailla, jos joku muu järjestää jotakin
Ei se ole hankalaa. Ainoastaan keliaatikoiden suhteen pitää olla täysin ehdoton. Ja laktoosittomia tuotteita käytän aina vieraille. Ja jos on liian vaikeaa, niin järjestä nyyttärit.
No kysy, hyvä ihminen, että mitä kukakin syö, ja katso että tarjolla on jokaiselle ainakin jotain. Tosiaan esim laktoositon voi syödä vegaanista jne. joten on paljon päällekkäisyyksiäkin.
Kyllä itse näin "kaikkea" syövänäkin katsoisin vähän huulet pyöreinä jos illanvieton emäntä iskisi läskisoosin pöytään :D
Ja sitä, joka kehtaa suureen ääneen moittia tarjottavia, ei kutsuta toiste. Eri asia siis kuin ne, jotka osaavat hillitysti valita, mitä syövät.
Et kai sinä niitä illanviettoja ventovieraille laita? Tiedät jos jollain on jotain rajoitteita. Tarjoukset voi järjestää niin , että ne sopii kaikille. Tai sitten on jokin -ton vaihtoehto tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kyselee 57 v
58 v. vastaa:
70- ja 80-luvulla ainakin maalaismummot tarjosivat läskisoosia ja perunoita melkeinpä aina. Joskus juhlissa karjalanpaistia ja muusia.
Vierailija kirjoitti:
Musta aika hyvin pärjää, jos suunnittelee tarjottaviin jotain vegaanista. Sillä vaihtoehdolla tulee katettua aika monta erikoisruokavaliota. Hyvänä puolena on se, että tuollaiset ruoat ovat niin trendikkäitä, että ohjeita ja reseptejä löytyy, vieläpä ihan hyviä.
Suksi nyt kuuseen sen vegaanis kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hankalaa. Ainoastaan keliaatikoiden suhteen pitää olla täysin ehdoton. Ja laktoosittomia tuotteita käytän aina vieraille. Ja jos on liian vaikeaa, niin järjestä nyyttärit.
No kyllä aika monen allergian kanssa pitää olla ehdoton. Isäni kuoli anafylaktiseen shokkiin.
Itse jörjestän illanviettoja buffet-nyyttäriperiaatteella. Eli laitan tarjolla yksittäisiä elementtejä edim salaattiin ja lisäksi koktailpalatyyppisesti niin, että jokainen saa itse koots itselleen sopivan lautasen. En siis yritä tarjota valmiiksi suunniteltua ateriakokonaisuutta. Jotkut kovin allergiset tai vakaumukselliset mielellään myöd itse tuovst nyyttäriperisstteells jotsin, mitä ainakin tietävät voivansa syödä.
Teen usein ruoat muutenkin laktoosittomana ja gluteenittomana. Vegaanit usein tuovat mukanaan omia leipomuksia, dippikastikkeita ym.eivätkä odota mitään erityiskohtelua. Itse olen lakto-ovovege ja vien miehen sukulaisten luo jonkin verran omia eväitä.
Ei ollenkaan hankalaa!
Mä kutsun vain sekasyöjiä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa juuri sitä mitä haluat tarjota ja se on kunkin ruokarajoitteisen ongelma, mitä he haluavat syödä.
T: kasvissyöjä joka ei todellakaan odota, että häntä olisi huomioitu millään lailla, jos joku muu järjestää jotakin
Voihan sen noinkin yksinkertaisesti ajatella, eikä missään nimessä ottaa huomioon että allergiselle voi tulla sairaalareissu ellei tarkasti ole kerrottu mitä ruoka sisältää. En käy enää missään illanvietoissa koska juuri tämän tyyppiset ihmiset ovat niin täynnä sitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kyselee 57 v
58 v. vastaa:
70- ja 80-luvulla ainakin maalaismummot tarjosivat läskisoosia ja perunoita melkeinpä aina. Joskus juhlissa karjalanpaistia ja muusia.
OK. Me ei kyllä kaikki olla kotoisin Karjalasta.
No ei kannata järjestää jos on niin hankalaa. Jos meinaa illallispöytään vieraat istuttaa niin luulisi, että kutsuessa voi pyytää vieraita ilmoittamaan mahdollisesta erityisruokavaliosta. Jos taas on illanvietto missä käydään pöydästä hakemassa mitä haluaa niin ei se nyt kovin hankalaa ole laittaa kasvisvaihtoehtoja ja käyttää laktoosittomia tuotteita. Jos itselläni olisi erityisruokavalio niin en myöskään vieraana olettaisi, että juuri minua varten on tehty joku vhh-ovo-vegaani-spesiaaliruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt kuuseen sen vegaanis kanssa!
Itse olen voimakkaasti lihansyöjä, mutta ei minulle tuota mitään henkistä tuskaa valmistaa , tarjoilla ja itsekkin syödä myös puhtaasti kasvisruokia. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen noinkin yksinkertaisesti ajatella, eikä missään nimessä ottaa huomioon että allergiselle voi tulla sairaalareissu ellei tarkasti ole kerrottu mitä ruoka sisältää. En käy enää missään illanvietoissa koska juuri tämän tyyppiset ihmiset ovat niin täynnä sitä itseään.
Allerginen varmaan tietää allergiansa ja kysyy ruoan tekijältä, mitä mahdollisesti riskinä oleva ruoka sisältää, johon ruoan tekijä vastaa.
Lainaamasi
Juuri järjestin perhejuhlat, n.60 ihmistä ikähaitarilla 3-90 v. Uskomatonta mutta laktoosittomuus oli ainoa
rajoite! Kaiken tilasin siis laktoosittomana ja oli todella maistuva menu savulohineen, palapaisteineen.
Uunijuureksia ja lihapullia myös ja kermakakku jälkkäriksi. Kaikki söivät kaikkea. Nykyään erikoista tällainen kaikkiruokaisuus!