Entinen sosiaalityöntekijä kehuskelee kuinka on käyttänyt väärin julkista valtaa!
Ylimielinen nuori, joka on rötöstellyt, karannut kotoaan tai kokeillut viinaa tai huumeita, nöyrtyy usein, kun sosiaalityöntekijän huoneessa seisoo pari konstaapelia kaverina. - Vanhemmille nuori saattaa haistatella, mutta jos nuori ei suostunut kuuntelemaan vanhempiensa puhetta tai vastaamaan, vaihtoehtoja oli tasan yksi: ilmoitin, että voin katsoa sinun olevan vakavassa vaarassa, teen kiireellisen huostaanottopäätöksen ja minä päätän, mihin sinä menet ja mitä sinä teet.
Koskiniemen konsti oli julma, mutta hän antoi nuorelle minuutin miettimisaikaa alkaa keskustelemaan vanhempiensa kanssa ja sopia asioista.
- Jokainen nuori alkoi puhua asiallisesti. Tämä palautti auktoriteetin vanhemmille. Eihän minulla ollut perusteita kiireelliselle huostaanotolle, mutta lapsi piti saada ymmärtämään, että nyt olemme tosissamme.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804102200867735_u0.shtml
Hyvän hallintotavan mukaan asiakkaalle ei saa antaa harhaanjohtavaa tietoa! Katsokaa hallintolain 6,7 ja 8§:t https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Ja sosiaalihuollon asiakaslain 8 § "Sosiaalihuollon henkilöstön on selvitettävä asiakkaalle hänen oikeutensa ja velvollisuutensa sekä erilaiset vaihtoehdot ja niiden vaikutukset samoin kuin muut seikat, joilla on merkitystä hänen asiassaan."
Kommentit (84)
Valitettavasti useimmat ihmiset tuntevat työhönsä liittyvää lakia hyvin heikosti, ja liian iso osa lakia tuntevista ei välitä. Tuskin tämä täti läheskään räikeimmästä päästä eikä todellakaan ainoa.
Suomi on läpeensä korruptoitunut ja kiusaamismentaliteetin kyllästämä maa, jossa kansalainen on vain valtiota varten, ei toisin päin. Välillä oikein mietin että millainen ihminen hakeutuu ammatteihin joissa pääsee kyykyytelemään toisia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti useimmat ihmiset tuntevat työhönsä liittyvää lakia hyvin heikosti, ja liian iso osa lakia tuntevista ei välitä. Tuskin tämä täti läheskään räikeimmästä päästä eikä todellakaan ainoa.
Onhan tuo ainakin tajunut, että on valehdellut. Joo lapsellehan on ihan ok valehdella ja uhkailla vielä sijoittaa mielivaltaisesti minne tahansa. Sanoisin tuon olevan vähintään henkistä väkivaltaa.
Aikanaan lastensuojelussa oli siis ihmisiä, joilla oli munaa laittaa auktoriteettiasiat kuntoon ilman lapsen ottamista laitokseen, jossa tosin onneksi vieläkin osataan ja pystytään laittamaan lapselle turvalliset rajat.
Upeaa vastuunottoa ja omistautumista työlleen viranomaiselta. Muussa tapauksessa lapset olisi jouduttu kuitenkin jossain vaiheessa sijoittamaan lastenkotiin, jolloin lasten elämästä olisi jo mennyt paras osa nuoruudesta ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan lastensuojelussa oli siis ihmisiä, joilla oli munaa laittaa auktoriteettiasiat kuntoon ilman lapsen ottamista laitokseen, jossa tosin onneksi vieläkin osataan ja pystytään laittamaan lapselle turvalliset rajat.
Upeaa vastuunottoa ja omistautumista työlleen viranomaiselta. Muussa tapauksessa lapset olisi jouduttu kuitenkin jossain vaiheessa sijoittamaan lastenkotiin, jolloin lasten elämästä olisi jo mennyt paras osa nuoruudesta ihan hukkaan.
Oikeastiko sinusta on oikein, kun viranomainen valehtelee nuorelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko sinusta on oikein, kun viranomainen valehtelee nuorelle?
Eikä noudata perustuslakia: "Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."
Ohjaajat valehtelee ja kaikkee. Meil ei oo ihmisarvoo.
T. 14 v tyttö
Vierailija kirjoitti:
Suomi on läpeensä korruptoitunut ja kiusaamismentaliteetin kyllästämä maa, jossa kansalainen on vain valtiota varten, ei toisin päin. Välillä oikein mietin että millainen ihminen hakeutuu ammatteihin joissa pääsee kyykyytelemään toisia.
Enpä näe kovin pahana, jos perseilijää vähän kyykytetään.
Niin tuohon kysymykseen. On periaattessa väärin, mutta tarkoitusperä huomioiden oikein.
Tämä asia voitaisiin korjata, niin että viranomaisille, lukien tähän nyt myös tämän aiheen ulkopuolelta opettejat annettaisiin enemmän valtaa. Ymmärräthän minkälaisen henkilökohtaisen riskin sosiaalityöntekijä on ottanut pelastaakseen lapsen.
Lapsia ei todellakaan koske samat ihmisarvot ja säännöt kuin aikuisia. Vasta täysikäisenä tai valtion päätöksellä hieman aiemmin saavat ihmisarvon. Käytännössä siis siinä kohtaa kun ovat jo alistettu autoritääriseen hierarkiaan pakkokeinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä näe kovin pahana, jos perseilijää vähän kyykytetään.
Kuriin olisi voinut kyllä laittaa ihan laillisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuohon kysymykseen. On periaattessa väärin, mutta tarkoitusperä huomioiden oikein.
Tämä asia voitaisiin korjata, niin että viranomaisille, lukien tähän nyt myös tämän aiheen ulkopuolelta opettejat annettaisiin enemmän valtaa. Ymmärräthän minkälaisen henkilökohtaisen riskin sosiaalityöntekijä on ottanut pelastaakseen lapsen.
Ei minkäänlaista, lapsi tuskin osaa tehdä kanteluita asiasta.
Mä olisin ollut niin paatunut tapaus, että olisin toivottanut itselleni ja tädille tervemenoa sitten vain. Riehuin kotona laiminlyöntien ja pahoinpitelyiden takia ja kyseenalaistin auktoriteetin juuri siksi, että se kyykytti eikä suojellut. - entinen nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaista, lapsi tuskin osaa tehdä kanteluita asiasta.
Harvemminpa näitä lapsia uskotaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ollut niin paatunut tapaus, että olisin toivottanut itselleni ja tädille tervemenoa sitten vain. Riehuin kotona laiminlyöntien ja pahoinpitelyiden takia ja kyseenalaistin auktoriteetin juuri siksi, että se kyykytti eikä suojellut. - entinen nuori
Lastensuojelun sossu olisi voinut kyllä jossain vaiheessa sinut sijoittaa ihan laillisesti. Mutta mikä olisi parhaiten auttanut?
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sossu kyllä voi sijoittaa tarvittaessa, sitä ennen muuta tukea esim. Sen vanhemman auktoriteetin vahvistamiseksi. Minusta tuo ei ole edes todellista vanhemman auktoriteetin vahvistamista, kun sossu sanoo "sijoitan jos et keskustele".
Ja tuo vanhemman heikko auktoriteetti ja lapsen käytöksen alkusyy voi juontua paljon kauemmaksi menneisyyteen.
Jos vanhemmilla ei ole lapseen auktoriteettia ja lapsi siitä johtuen käyttäytyy itselleen haitallisesti, on hän mielestäni vakavassa vaarassa. Lastensuojelulain mukaan voidaan siis huostaanottaa, jos tukitoimet eivät ole auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sossu olisi voinut kyllä jossain vaiheessa sinut sijoittaa ihan laillisesti. Mutta mikä olisi parhaiten auttanut?
Itse asiassa itse toivoin sijoitusta, mutta kaikkitietäväbesserwissersuku tuli väliin. Heillä oli vanhentuneet käsitykset sijoituksesta ja kaikenmaailman elokuvat katsottuna he "tiesivät" millaista on lastiksessa. Samaan aikaan he vähättelivät kotona kokemaani väkivaltaa. Yksi kertoo vieläkin miten uhkailin äitiäni puukolla, mutta se on ihan keksitty juttu ja tilanteet sekoittuneet hänen mielikuvituksessaan ja kiva kun hän kaiveli tätä sukulaisen 60-vee juhlissa. Todellisuudessa seisoin itse puukko kädessä ja sanoin että jollei meidän äiti nyt lopeta sitä provosoimistaan, niin mä viillan ranteeni auki. Provosoinnin meidän äiti osasi todella hyvin eikä älynnyt ajoissa lopettaa milloinkaan. Aikuisena tajusin, että se piirre yhdistettynä läheisriippuvuuteen voi selittää hänen murtuneen nenänsä aiemmassa parisuhteessa. Olin silloin 14-vuotias ja niin täynnä pyhää vihaa; kotona ei ollut hetken rauhaa siltä ryyppäämiseltä, ryypiskelystä tulleelta sotkulta, vaatteet joutui etsimään pyykkikopasta, ruokaa sai silloin kun joku viitsi tehdä (eli minä) ja samalla kun yritin tehdä läksyt niin joku räksytti korvanjuuressa kuin olisin ollut kämpän ainoa paha. Isäpuoli ei käynyt töissä ja kulki perässä koko ajan ulisemassa jostain humalapäissään. Tämä ei ollut ongelma, vaan oireileva teini oli, luonnollisesti.
Yhtenä päivänä saavutettiin se kuuluisa piste. Pyysin hellan vieressä hääräävää äitiä sammuttamaan yli kiehuvan pannun alla olevan levyn pois kutoselta, niin hän esitti ettei ole kuulevinaankaan ja inhottava virne kasvoillaan käveli pois. Hän mykkäkoulutti mua taas jostain pienestä sanomisesta, en muista edes mikä se oli mutta näitä päiviä oli usein että mitään omia mielipiteitä ei saanut olla. Olikohan etten käynyt hoitamassa perheen kauppareissua yksinäni kokonaan kun pyysin rahaa suklaaseen, ja kun kieltäydyin kantamasta muutamaa litraa maitoa ja jauhoja samalla reissulla vaikka hänellä oli auto, niin se riitti mykkäkouluun. Tällä kertaa napsahti viimeisen kerran ja muistan että pimeni ihan totaallisesti. Siinä purkautui vuosien koulukiusaaminen, kotona oleva perseily, ja se oli mun vastaus siihen välinpitämättömyyteen mikä oli jatkuvasti vastassa. Äiti jaksoi itkeä kaverini kanssa kaverini ongelmia, mutta minä olin vain suutaan soittava kakara.
Meidän äiti siis tahallaan ärsytti mua niin kauan, että saattoi juosta ulos huutamaan "Tulkaa katsomaan, tää on oppinut siltä uudelta kaveriltaan tällaisen, ei se ennen oo ollut tollanen -" ja niin mun serkku ja eno tuli pallokentältä kantamaan mut suurieleisesti huoneeseen ja pistämään jalkalukkoon. Totta kai suurta sosiaalipuolen ammatillista oikeudentuntoa uhkuen tää 24-vuotias körmy tuli sieltä ja juhli voitonhaluaan kun saa kerrankin luvan kanssa kyykyttää teini-ikäistä serkkuaan, jota oli kiusannut jo riittämiin aiemminkin. Oikeasti fiksu sosiaalipuolen ihminen olisi soittanut paikalle lastensuojelun ja poliisin tai lanssin, mitä näitä kriisitilanteissa nyt paikalle hälytetään, ja joku olisi voinut laittaa sen äidin jalkalukkoon siitä sähläämästä. Valtaosa oireilusta on kiinni vanhemmista ja heidän vanhemmuudestaan. Myöhemmin mun poikaystävä pakotti mut pyytämään anteeksi äidiltäni että kehtasin suuttua, ja mitä sekin ylimielinen kusipää tiesi. Huomioitavaa tässä on sekin, että olin tosiaan 14 ja se kundi 17.. ja äidille täysin normaalia, että sellainen luuhasi meillä. Ei toimisi mun tyttäreni kohdalla tuollainen järjestely.
Tässä on toimittu oikein. Ei laitoksella turhaan uhkailla. Nuoren vaan pitää siinä vaiheessa pystyä tekemään valinta tulevaisuudestaan. Viisas nuori tajuaa tilanteen ja haluaa itse muuttua!
Juu, näin se lastesuojelun maine korjataan!