Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitkäaikaistyötön on muka työkunnoton palkkatyöhön, mutta kokopäiväiseen puolen vuoden työkokeiluun hän kelpaa?

Vierailija
14.04.2018 |

Ei ymmärrä ei...

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.

Työttömyyden syy on se, että ei ole töitä. Yksilön kiusaaminen ei ole ratkaisu siihen, että työpaikkoja ei ole.

Töiden saantia helpottaa kun lopettaa nirsoilun. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole paapoa prinsessaa.

Miten yleinen harhaluulo.

Kun ei nirsoile vaan ei kelpaa edes ns "hanttihommiin". Ja osaamisesta ei ole kyse.

Tajutkaa jo että kaikille ei riitä töitä ja on usein ihan sattumaa kuka niitä saa ja kuka ei, kovista yrityksistä huolimatta.

Älä sinä väitä ettei kaikille riitä töitä. Katso vaikka mol.fi, monster.fi ja muut työnhaku sivut, niin huomaat että avoimia työpaikkoja on tuhansittain. Kaikki haluakkaat saisivat kyllä täten työtä.

Jos ei kelpaa edes hanttihommiin, sitten on aika katsoa itseään peiliin ja kehittää itseään sekä taitojaan. Ne hanttihommat eivät oikeasti vaadi juurikaan mitään taitoja, joten jos edes niihin ei kelpaa, on kyllä täysin menetetty tapaus. Tämän lisäksi, aina voi perustaa oman yrityksen ja työlistää itse itsensä jos kukaan muu ei sinua halua töihin!

Vierailija
102/134 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.

Mutta miksi työtön kuitenkin kelpaa tekemään tismalleen niitä samoja työtehtäviä kuin muutkin mutta ilman palkkaa? Oon itsekin harjoittelijana ollut tekemässä samoja töitä kuin palkallisetkin. Jopa oman alani töissä, johon mulla on koulutus, olen ollut harjoittelijana (koska karenssin uhka). Nyt onneksi palkkatyössä. Oli alentavaa aikaa.

Jos ihminen on ollut pitkään työttömänä, miksi ihmeessä hänen pitäisi automaattisesti alkaa nauttia samaa palkkaa kuin palkalliset työntekijät? Hänen työtaitonsa on työttömyyden aikana päässyt ruostumaan, ja hän on jo ehtinyt tottua mm. siihen ettei hänen tarvi lähteä joka aamu kotoaan töihin ja hän voi valvoa vaikka koko yön ja herätä silloin, kun me muut lähdemme töistä...

Jos työtön meinaa takaisin työelämään, hänen on pystyttävä todistamaan olevansa kykenevä palaamaan takaisin työelämään. On liian suuri riski laittaa pitkään työttömänä ollut nauttimaan samanlaista palkkaa kuin normaalit työntekijät, kyllähän senkin nyt jo tyhmemmän luulisi tajuuvan. Ja et sinä aina voi vain vaatia omia oikeuksiasi, etenkään jos olet ollut pitkään ilman työtä. Hyvä työntekijä kyllä ansaitsee oikeutensa, mutta työttömänä ollut ei välttämättä enää ole hyvä työntekijä, joten hänen tulee ansaita hyvän työntekijän maine vaikka sitten tekemällä palkatta samoja hommia kuin palkalliset tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
104/134 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä aloitus spämmätään tänne joka ilta ennen kuin palsta sulkeutuu?!!

Vierailija
105/134 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi työtön kuitenkin kelpaa tekemään tismalleen niitä samoja työtehtäviä kuin muutkin mutta ilman palkkaa? Oon itsekin harjoittelijana ollut tekemässä samoja töitä kuin palkallisetkin. Jopa oman alani töissä, johon mulla on koulutus, olen ollut harjoittelijana (koska karenssin uhka). Nyt onneksi palkkatyössä. Oli alentavaa aikaa.

Jos ihminen on ollut pitkään työttömänä, miksi ihmeessä hänen pitäisi automaattisesti alkaa nauttia samaa palkkaa kuin palkalliset työntekijät? Hänen työtaitonsa on työttömyyden aikana päässyt ruostumaan, ja hän on jo ehtinyt tottua mm. siihen ettei hänen tarvi lähteä joka aamu kotoaan töihin ja hän voi valvoa vaikka koko yön ja herätä silloin, kun me muut lähdemme töistä...

Jos työtön meinaa takaisin työelämään, hänen on pystyttävä todistamaan olevansa kykenevä palaamaan takaisin työelämään. On liian suuri riski laittaa pitkään työttömänä ollut nauttimaan samanlaista palkkaa kuin normaalit työntekijät, kyllähän senkin nyt jo tyhmemmän luulisi tajuuvan. Ja et sinä aina voi vain vaatia omia oikeuksiasi, etenkään jos olet ollut pitkään ilman työtä. Hyvä työntekijä kyllä ansaitsee oikeutensa, mutta työttömänä ollut ei välttämättä enää ole hyvä työntekijä, joten hänen tulee ansaita hyvän työntekijän maine vaikka sitten tekemällä palkatta samoja hommia kuin palkalliset tekevät.

Työpaikallemme yritettiin aika ajoin palkata työttömiä. Yleensä ensimmäisenä päivänä kun ilmestyivät töihin, ilmoittivat, että he ei pysty eikä halua kyseiseen työhön ryhtyä. Palkkakos tällaisesta toisten ajan hukkaamisesta olisi pitänyt maksaan. Ja siis kyse oli keskipalkkaisesta toimistotyöstä.

Vierailija
106/134 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän käytetään ihan yleisesti hyväksi monissa paikoissa. Työkokeilulla saadaan ilmainen työntekijä ja firmat tuottavat entistä enemmän voittoa, kun ei palkkoihin yms. mene kuluja.

Tällä lailla syödään oikeita työpaikkoja. Rikkaat rikastuu entisestään ja köyhät köyhtyy.

Työkokeilu on vain hieno nimitys orjatyölle, mitä työkokeilu oikeasti on. Jos ihminen tekee kokopäivätyötä ilman palkkaa, kyse on orjatyöstä. Sen voi ihan jokainen historiankirjoista lukea.

Vierailija
107/134 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ne siat!

Vierailija
108/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kipeätä. Kaiken maailman pas-kahommissa puurtavat idi-ootit yrittävät vetää äärimmäisen kyvykkäitä yksilöitä lokaan pistämällä heitä joihinkin vi-tun työkokeiluihin. Surullinen tila tässä maassa, tällä hetkellä. Hel-vetin kateellinen, katkera, pikkusieluinen ja toistaitoinen on tämä Suomen kansa, keskimäärin. Pitäkää kokeilunne. Minä en kyvykkäänä yksilönä ala tanssimaan jonkun ali-ihmisen pillin mukaan. Kyllä, ansaitsen parempaa. Se on ihan työnantajien häpeä jos eivät tajua hyvän päälle. Harva niistä edes tajuaa.

Yrittäjäksi? No ei hel-vetissä tässä taloustilanteessa.

Äärimmäisen kyvykkäät yksilöt kyllä ovat jo töissä. Tai jos jäävät työttömiksi, löytävät nopeasti uutta.

Vierailija
109/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kipeätä. Kaiken maailman pas-kahommissa puurtavat idi-ootit yrittävät vetää äärimmäisen kyvykkäitä yksilöitä lokaan pistämällä heitä joihinkin vi-tun työkokeiluihin. Surullinen tila tässä maassa, tällä hetkellä. Hel-vetin kateellinen, katkera, pikkusieluinen ja toistaitoinen on tämä Suomen kansa, keskimäärin. Pitäkää kokeilunne. Minä en kyvykkäänä yksilönä ala tanssimaan jonkun ali-ihmisen pillin mukaan. Kyllä, ansaitsen parempaa. Se on ihan työnantajien häpeä jos eivät tajua hyvän päälle. Harva niistä edes tajuaa.

Äärimmäisen kyvykkäät yksilöt kyllä ovat jo töissä. Tai jos jäävät työttömiksi, löytävät nopeasti uutta.

Riippuu ihmisen kykyprofiilista. Esimerkiksi voi olla äärimmäisen kyvykäs jollain työnteon osa-alueella, mutta samaan aikaan äärimmäisen kyvytön varsinaisessa työn hakemisessa ja taitojensa markkinoinnissa työnantajille. Ei ole harvnaista, että huippulahjakas on pitkäaikaistyötön, koska hän on huippulahjaton hankkimaan töitä itselleen.

Vierailija
110/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kyvytön ihminen luulee, ettei töissä ole kyvyttömiä ihmisiä.

Tuuristakin se on hyvin pitkälti kiinni. Kyllä mä olen vierestä seurannut, kun valittiin se kovaäänisin idiootti, vaikka olisi ollut viisi parempaa tarjolla, sisäisessä haussa - itse en kuulunut hakijoihin tässä tapauksessa.

Vierailija
111/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tämän jo yhteen aiempaan ketjuun mutta se poistettiin kokonaan: minä olen elänyt todella vaikean elämänvaiheen, jonka jälkeen halusin itse mennä työkokeiluun testaamaan mitä voimavaroja minulla on jäljellä. Etsin paikan itse. Kaikki meni juuri taiteen sääntöjen mukaan. Viihdyin, sain ystäviä, eikä minua käytetty hyväksi eli jätetty yksin tai ilman ohjausta. Olin erään työntekijän parina koko ajan.

Nykyään olen palkkatöissä samalla alalla. Ja minua loukkaa orjaksi nimittely täällä. Ei asia ole kaikkien kohdalla niin. Muistakaa, että jos työkokeiluun menee vapaaehtoisesti ja sääntöjä noudatetaan, ei siinä ole mitään vikaa.

Eri asia on jos joku firma todella käyttää systeemiä hyväkseen. Tehdää näistä ilmoitus työkkäriin.

Vierailija
112/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kyvytön ihminen luulee, ettei töissä ole kyvyttömiä ihmisiä.

Tuuristakin se on hyvin pitkälti kiinni. Kyllä mä olen vierestä seurannut, kun valittiin se kovaäänisin idiootti, vaikka olisi ollut viisi parempaa tarjolla, sisäisessä haussa - itse en kuulunut hakijoihin tässä tapauksessa.

No en missään kohtaa sanonut, että työelämässä ei olisi toivottomia ääliöitä. Luetun ymmärtäminen?

Mutta on aivan paksua väittää, että joku todella äärimmäisen hyvä, vankan ja ajantasaisen ammattitaidon, korkean työmoraalin ja vielä miellyttävän persoonan omaava ihminen ei muka työllistyisi. Tai no, jos asuu jossain periferiassa tai koulutus ja kokemus on jollekin kuolevalle alalle, niin sitten.

Keskinkertaisuudet toki eri juttu, ja niitähän suurin osa on (minä mukaan luettuna). Tuossa vaan viitattiin "äärimmäisen kyvykkääseen".

Vierailija
113/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on aivan paksua väittää, että joku todella äärimmäisen hyvä, vankan ja ajantasaisen ammattitaidon, korkean työmoraalin ja vielä miellyttävän persoonan omaava ihminen ei muka työllistyisi. Tai no, jos asuu jossain periferiassa tai koulutus ja kokemus on jollekin kuolevalle alalle, niin sitten.

Miten hän voisi työllistyä jos työnantajat eivät saa tietää näistä hänen ominaisuuksistaan?

Vierailija
114/134 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän voisi työllistyä jos työnantajat eivät saa tietää näistä hänen ominaisuuksistaan?

No äärimmäisen kyvykäs tekee niitä äärimmäisen hyviä hakemuksia ja ylläpitää äärimmäisen hyvää verkostoa jne. Nuo ovat ihan itsestäänselvyyksiä niille "äärimmäisen hyville".

Vierailija
115/134 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitkäaikaistyötön ei hakeudu siivoojaksi, pesulaan, kaupan kassalle? Kaikkia näitä olen tehnyt nuorempana ja ilman työkokemusta alasta. Kivaa työtä? No ei, mutta en ollut työttömänä.

Kauppaankin voi hakea keikkalaiseksi. Siihen pääsee kuka tahansa ja keikkalaiselle hommaa riittää.

Vierailija
116/134 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitkäaikaistyötön ei hakeudu siivoojaksi, pesulaan, kaupan kassalle? Kaikkia näitä olen tehnyt nuorempana ja ilman työkokemusta alasta. Kivaa työtä? No ei, mutta en ollut työttömänä.

Kauppaankin voi hakea keikkalaiseksi. Siihen pääsee kuka tahansa ja keikkalaiselle hommaa riittää.

Mietipä vielä kerran.

Vierailija
117/134 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän ay-liike ei puutu tähän?

Kamsainvaellus loimaan kassaan puhuu karua kieltään nykyluottamuksesta liittoihin.....?

Vierailija
118/134 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut tätä otsikkoa monta kertaa ja en tajua sitä. Kysymyshän on täysin älytön! Mitäköhän aloittaja on tarkoittanut vai onko asiat mennyt nurinpäin vahingossa? Ööh, eikös tommoiset ilmaistyöt ole juuri tarkoitettu niille, joilla ei ole riittävää työmarkkina-arvoa, josta kukaan viitsisi maksaa? Ongelmahan on, että ilmaistyötä teetetään työkuntoisilla ja osaavilla ihmisillä. Ilmaistyöt tarkoitettiin alunperin tilanteisiin, joissa ihminen on oikeasti täydellinen tumpelo ja lähes tuottamaton työelämässä. Esimerkkinä hyvässä lykyssä vuosikymmeniä työttömänä ollut, jolla vaikka vakavaa mt-ongelmaa tai päihdetaustaa. Tämmöisissä tapauksissa sellaisena virittelynä ja harjoitteluna, miten siellä töissä pitäisi olla.

Joo, en tarkoita pitkäaikaistyöttömät on automaattisesti toistaitoisia. Tarkoitan vaan, että kysymys on hassu, koska ongelmahan on, että vuoden tai kaksikin työttömänä ollut halutaan tarkoituksella nähdä osaamattomaksi, jolle ei voi enää palkkaa maksaa ilman "harjoittelua".

Vierailija
119/134 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut tätä otsikkoa monta kertaa ja en tajua sitä. Kysymyshän on täysin älytön! Mitäköhän aloittaja on tarkoittanut vai onko asiat mennyt nurinpäin vahingossa? Ööh, eikös tommoiset ilmaistyöt ole juuri tarkoitettu niille, joilla ei ole riittävää työmarkkina-arvoa, josta kukaan viitsisi maksaa? Ongelmahan on, että ilmaistyötä teetetään työkuntoisilla ja osaavilla ihmisillä. Ilmaistyöt tarkoitettiin alunperin tilanteisiin, joissa ihminen on oikeasti täydellinen tumpelo ja lähes tuottamaton työelämässä. Esimerkkinä hyvässä lykyssä vuosikymmeniä työttömänä ollut, jolla vaikka vakavaa mt-ongelmaa tai päihdetaustaa. Tämmöisissä tapauksissa sellaisena virittelynä ja harjoitteluna, miten siellä töissä pitäisi olla.

Joo, en tarkoita pitkäaikaistyöttömät on automaattisesti toistaitoisia. Tarkoitan vaan, että kysymys on hassu, koska ongelmahan on, että vuoden tai kaksikin työttömänä ollut halutaan tarkoituksella nähdä osaamattomaksi, jolle ei voi enää palkkaa maksaa ilman "harjoittelua".

Kysymys on hyvä.

Jos on ollut pitkäaikaistyötön esim. vakavan masennuksen vuoksi, hän ei käy palkkatyöhön. Viranomaisten mukaan hän voi kuitenkin mennä työkokeiluun tekemään samaa työtä, mutta ei saa oikeaa palkkaa.

Eli riistoa.

Vierailija
120/134 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis otsikon kysymys on hyvä.