Mies kutsui riidellessä autistiseksi
En siis ole, mutta riidellessä kutsui ''läpällä'' (niin kuin itse myöhemmin sanoi) autistiseksi. En ole, eikä minulla ole mitään autisteja vastaan, mutta en ole tottunut asioista keskustellessa siihen, että ns. nimitellään. Käytti sanaa siis haukkumasanana, vähän kuin kutsuisi toista ''vajukiksi'' tai jotain. Onko teidän suhteissa normaalia, että toisesta käytetään haukkumasanaa riidellessä?
Ja haluan vielä korostaa, että minulla ei ole yhtään mitään autisteja vastaan, enkä ymmärrä miksi mies tuon sanan edes valitsi.
Kommentit (80)
Sama sana oli mun entisen poikaystävän lempihaukkumasanoja. Tilanne oli aina poikkeuksetta sellainen, että huomasi järkiargumenttien loppuneen, ja toisen mitätöiminen muuttui ainoaksi keinoksi jatkaa. Autisti varmaan valikoitui haukkumasanaksi siksi, että tiesi itsekin tyhmäksi/idiootiksi haukkumisen olevan täysin absurdia, ja koska olen aika ujo ja sosiaalisesti kömpelö. Haukku on tehokkaampi jos siinä on edes hieman jotain totuuteen viittaavaa.
Me ei nimitellä, mutta ollaankin aikuisia jo.
Jos mun mies sanoisi mua autistiseksi, ekaksi purskahtaisin nauruun, sitten rauhoituttuani pyytäisin syvällisen analyysin, miksi sanoi noin. Sitten kertoisin seikkaperäisesti, missä kohden mies oli väärässä, ja lopuksi paasaisin pitkään siitä, onko nättiä/ älykästä/ kivaa/ jatka listaa nimitellä ylipäänsä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Sama sana oli mun entisen poikaystävän lempihaukkumasanoja. Tilanne oli aina poikkeuksetta sellainen, että huomasi järkiargumenttien loppuneen, ja toisen mitätöiminen muuttui ainoaksi keinoksi jatkaa. Autisti varmaan valikoitui haukkumasanaksi siksi, että tiesi itsekin tyhmäksi/idiootiksi haukkumisen olevan täysin absurdia, ja koska olen aika ujo ja sosiaalisesti kömpelö. Haukku on tehokkaampi jos siinä on edes hieman jotain totuuteen viittaavaa.
Onpa inhottavaa! Minusta toisen haukkuminen riidellessä ei ole koskaan ok.
Miten teillä muuten sujuu nämä riitelytilanteet? Pyrkiikö poikakaverisi lyttäämään sinua muullakin tavoilla riidellessä? Entä muu parisuhde? Koetko, että olette tasa-arvoisia ja tasavertaisia?
Nimittely on henkistä väkivaltaa. Kun ihminen antaa itselleen luvan käyttää toista vastaan yhden kerran henkistä väkivaltaa, se tulee hyvin todennäköisesti myös toistumaan. Ellet sitten keksi jotakin keinoa, jolla saat poikkiksesi päähän järkeä.
Sinuna olisin hyvin varuillani ja miettisin tarkoin, haluanko enää jatkaa suhdetta moisen ihmisen kanssa.
Muutaman kerran ennenkin mies on siis ''läpällä'' heittänyt vähän ilkeänkin kommentin. Nauraa aina samalla sellaisella hieman oudolla tavalla ja heittää tämän ''vitsin''. Olen perheestä (ja siis nuori vielä), jossa ei osattu riidellä, joten en tiedä onko tällainen ok tai normaalia käytöstä..? Itsestä se tuntuu pahalta, mutta mies kuittaa jutut vitsinä.
Ap
Sama haukkumasana, mitä mun broidi on käyttänyt muhun joskus, kun sillä on mennyt hermo, ja järkiargumentit loppuneet. :DD
Kuulostaa trollin aloitukselta. Ei aikuinen ihminen toista autistiksi hauku.
Olen huomannut näitä juttuja etenevissä määrin vasta viimeisen n. 7 kk aikana. En tiedä onko tällaista ollut aina ja nyt vasta kiinnitän asiaan huomiota vai onko hän vain lisännyt näitä juttuja. Tänä vuonna kahdesti on tullut vähän tällainen ilkeä ''läppä'' kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut näitä juttuja etenevissä määrin vasta viimeisen n. 7 kk aikana. En tiedä onko tällaista ollut aina ja nyt vasta kiinnitän asiaan huomiota vai onko hän vain lisännyt näitä juttuja. Tänä vuonna kahdesti on tullut vähän tällainen ilkeä ''läppä'' kommentti.
Tämä oli siis ap.
Toiselle kerralla tänä vuonna heitti vähän ilkeän kommentin lapsuudenkodistani ja taas muka vitsinä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran ennenkin mies on siis ''läpällä'' heittänyt vähän ilkeänkin kommentin. Nauraa aina samalla sellaisella hieman oudolla tavalla ja heittää tämän ''vitsin''. Olen perheestä (ja siis nuori vielä), jossa ei osattu riidellä, joten en tiedä onko tällainen ok tai normaalia käytöstä..? Itsestä se tuntuu pahalta, mutta mies kuittaa jutut vitsinä.
Ap
Tuo pahenee tuosta vielä, valitettavasti. Puhun kokemuksesta. Ole sinä minua järkevämpi ja juokse lujaa. Tuollaisen kanssa ei kannata haaskata aikaa yhtään enempää. Myös minä olen perhevammainen ja ehdin jopa mennä naimisiin samanlaisen kanssa. Henkinen väkivalta alkoi pienestä ja paheni vuosien myötä. Terveisin vitonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli siis ap.
Toiselle kerralla tänä vuonna heitti vähän ilkeän kommentin lapsuudenkodistani ja taas muka vitsinä.
Juokse, tyttö, juokse. Juokse lujaa karkuun.
Sun miehellä on köyhä sanavarasto, eikä se keksinyt muuta. Sinullahan ei tuota ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa trollin aloitukselta. Ei aikuinen ihminen toista autistiksi hauku.
Kiva, kun olet viettänyt niin turvatun elämän, ettet ole joutunut henkisen väkivallan kohteeksi. Valitettavasti se on kuitenkin yleisempää kuin arveletkaan.
Sinänsä nämä ovat jänniä juttuja, että riita ei ole ollut edes kunnon riitavaiheessa siinä kohtaa. Ollaan keskusteltu jostakin jutusta, oltu eri mieltä, itse yritän aina että saataisiin ratkaistua asia, kun muuten se jää painamaan, mutta mies ei aina tunnu tähtäävän siihen. Ei olla oltu missään huutokonsertissa tai vastaavassa, harvoin ollaan, vähän ärtyneitä molemmat, ja silloin on näitä kommentteja virnistellen laukaissut. Jotain on kuitannut läpällä, yhtä on pyytänyt anteeksi. Itse en tykkää nimitellä ketään (ja kyllä, olen joutunut lukemalla kirjoja ja artikkeleita opettelemaan rakentavaa riitelyä, niin hullulta kuin se kuulostaakin)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muuten sujuu nämä riitelytilanteet? Pyrkiikö poikakaverisi lyttäämään sinua muullakin tavoilla riidellessä? Entä muu parisuhde? Koetko, että olette tasa-arvoisia ja tasavertaisia?
Nimittely on henkistä väkivaltaa. Kun ihminen antaa itselleen luvan käyttää toista vastaan yhden kerran henkistä väkivaltaa, se tulee hyvin todennäköisesti myös toistumaan. Ellet sitten keksi jotakin keinoa, jolla saat poikkiksesi päähän järkeä.
Sinuna olisin hyvin varuillani ja miettisin tarkoin, haluanko enää jatkaa suhdetta moisen ihmisen kanssa.
Joskus tulee vähän sellainen olo, että olen altavastaaja ja mies yrittää haastaa riitaa, tarttua johonkin mitä sanon, vähän kuin kiihdyttäisi itseään. Mies ei ole riidellessä ratkaisua hakeva, on kertonutkin, että se on hänelle vaikeaa. Joskus kun on ollut kärää tai mies on vihainen tai on ollut väärinymmärrys, saattaa olla niin kuin ei olisikaan, mutta vähän ns. hylkii, ei puhu tai huomioi. Nuo kommentit on laukonut siis silloin, kun on ollut ärtynyt minuun.
Tuo tekstisi vähän kylmäsi nyt kyllä...
Ap
Haukkuminen pahenee. Jossain vaiheessa saatat itsekin ruveta haukkumaan toista, koska haluat vihaisena ja loukkaantuneena "kostaa". Tämä altistaa väkivallallekin, kun haukutaan toisia.
Itse sain aikoinaan kuulla olevani k*sipää. Riidat pahenivat ajan myötä, samoin haukkumanimet. Kun se k*sipää ei enää juurikaan hetkauttanut, tuli tilalle mm. paskiainen, k*rpä, h*ora jne.
Pian alkoi henkilökohtaisuuksiin meneminen. Mies haukkui luonteeni, ulkonäköni ja jopa perheeni. Näistä ei voinut enää toipua ja unohtaa.
Mies on siis yhtä noista pyytänyt anteeksi - onko tässä toivoa enää ollenkaan vai tartunko oljenkorsiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee vähän sellainen olo, että olen altavastaaja ja mies yrittää haastaa riitaa, tarttua johonkin mitä sanon, vähän kuin kiihdyttäisi itseään. Mies ei ole riidellessä ratkaisua hakeva, on kertonutkin, että se on hänelle vaikeaa. Joskus kun on ollut kärää tai mies on vihainen tai on ollut väärinymmärrys, saattaa olla niin kuin ei olisikaan, mutta vähän ns. hylkii, ei puhu tai huomioi. Nuo kommentit on laukonut siis silloin, kun on ollut ärtynyt minuun.
Tuo tekstisi vähän kylmäsi nyt kyllä...
Ap
Ap, oletko yrittänyt keskustella poikkiksesi kanssa tästä jälkeenpäin? Oletko kertonut hänelle, miltä sinusta tuntuu tulla lytätyksi? Oletko kysynyt häneltä, mitä hän tavoittelee omalla riidanhaluisella ja lyttäävällä käytöksellään? Mihin hän pyrkii siihen? Oletko kysynyt häneltä hänen omaa käsitystään, miten hänen pitäisi muuttaa käytöstään, jotta sinun elämäsi ei muuttuisi enää tukalammaksi? Sillä tukalaahan se on joutua riidanhaastajan kanssa tekemisiin.
Kysyn tätä, sillä tämä on vakavan keskustelun paikka. Poikkiksen pitää ymmärtää, että hän on ylittänyt sopivaisuuden rajan. Sinä kärsit hänen käytöksestään eikä sinun tarvitse sietää sitä yhtään. Riidan haastaminen on jo ihan tarpeeksi kamalaa, mutta vielä kamalampaa on väittää vitsiksi omia vihamielisiä kommenttejaan. Hän vetää sinulta mattoa jatkuvasti alta mitätöimällä sinun loukkaantuneita tunteitasi.
Muista, että sinulla on oikeus tunteisiisi. Jos tunnet olevasi loukkaantunut, sinulla on myös oikeus kertoa se hänelle. Sinulla on myös oikeus odottaa, että hän pyytää anteeksi huonoa käytöstään. Sinulla on oikeus myös odottaa, että hän parantaa tapansa tuosta. Jos poikakaverisi on tarpeeksi vanha seurustelemaan, hän on myös tarpeeksi vanha arvioimaan omaa käytöstään ja miettimään, miten sitä voisi parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis yhtä noista pyytänyt anteeksi - onko tässä toivoa enää ollenkaan vai tartunko oljenkorsiin?
Ap
Ei riitä, että hän pyytää anteeksi kerran ja sitten jatkaa samaan malliin kiusaamalla sinua.
Tässä olisi nyt vakavan keskustelun paikka.
eihän tuo ole mikään haukkumasana, enemmän kohteliaisuus.