Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.
Niin se menee meilläkin. Lapselliset ovat vapaalla koulujen loma-ajat ja joulut ja pääsiäiset ja illat ja viikonloput ja ja ja. Meillä sinkuillahan ei oo mitään elämää eikä väliä eikä läheisiä.
- kaupan kassa.
Vtuttaa lapsellisten paapominen ja lelliminen. Meillä lapsettomilla on ihan samanlainen oikeus toivoa lomia milloin halutaan!
Pidä suunnitelmistasi kiinni, työkaverisi saavat samalla opetuksen: Maailma ei pyöri heidän ja heidän lastensa ympärillä.
Tottakai pidät heinäkuun ja tasapuolisuuden nimissä pidät myös puolesi tulevaisuudessa. Jokainen vuorollaan oli lapsia tai ei.
Jos ei mikään vuorottelu onnistu niin ottaisin saikkua. Onneksi olen töissä virka-aikaan arkisin ja isossa talossa joten meitä on tarpeeksi että kesälomatkin saa silloin kun haluaa.
Pidä puolesi. Sinäkin olet samanarvoinen kuin muut. Ja ehdota pomolle kiertävää lomalistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Et lomaile koulujen loma-aikoina ja piste. Olet harvinaisen typerä, jos et ole ymmärtänyt mitään oikeasti sopia esimiehen ja työkavereiden kanssa.
Jos joku on ollut liian laiska rullaamaan kumia, eihän seuraukset voi ulottua niihin jotka ovat olleet järkevämpiä?
Nauttikoon koko rahan edestä ja järjestäköön asiansa miten parhaiten pystyvät.
Yhteiskunta hoitaa, äänestämällä voit vaikuttaa. :)
Ilmoitat, että tästähän on ollut puhetta jo pari vuotta eikä kukaan ole vastustellut. Sitten pyydät esimiestä järjestämään lomalistan kiertäväksi, ettei tarvitse jatkossa tapella.
Vierailija kirjoitti:
Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.
Juuri katsoi että viimekesänä olin lomalla ensin juhannuksen molemmin puolin 2 viikkoa ja elokuun 2 vikaa viikkoa. Meillä on siis tuotannossakin kiertävä systeemi toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, ainoastaan meillä toimiston puolella ollaan aina keskenään sovittu (eli muut ovat päättäneet millon haluavat pitää ja vedonneet lapsiinsa).
Sopikaa kiertävä systeemi jatkossa, jos ei sopiminen muuten onnistu. Jaatte vuorot: kesä, heinä ja elokuu. Se joka on nyt kesäkuussa on ensi vuonna heinäkuussa jne.
Itse pidin aikoinani usein lomani osissa kesä/elo- ja syyskuussa. Varsinkin syyskuussa oli kiva matkustella. Etelässäkin oli lämmintä, ja kiireisin sesonkiaika ohi. Heinäkuun olin usein töissä (jos olin viikon lomalla) ja se oli kivaa, kun oli yli rauhallista. Sai siivottua sähköpostia, mappeja jne. Toki tämä oli oma valintani, ei muiden sanelemaa.
Häät ovat jo sinällään ihan hyvä peruste, joten pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Vtuttaa lapsellisten paapominen ja lelliminen. Meillä lapsettomilla on ihan samanlainen oikeus toivoa lomia milloin halutaan!
Huokaus. Totta kai on. Yleensä se menee niin, että heinäkuun lomaoikeus kiertää.
Mutta toisaalta, ainakin minä joustin ihan mielelläni aikoinaan tuossa asiassa. On tosiaan aika kurjaa viedä pientä lasta ventovieraaseen hoitopaikkaan, jos oma tarha on kiinni heinäkuussa, kuten joskus käy.
Kun sitten omat lapseni olivat siinä iässä, minä taas sain samaa jelppiä kollegoilta niinä parina vuonna, kun ongelma oli ajankohtainen. Nyt taas lomailen ihan mielelläni muulloin kuin heinäkuussa.
Minusta fiksut ihmiset osaavat joustaa puolin ja toisin, eivätkä kuvittele, että se on arvovaltakysymys, saanko MINÄMINÄ lomailla heinäkuussa.
Kivoja lomakuukausia on kaksi muutakin. On vähemmän ryysista monissa lomakohteissakin kesäkuussa...
t. kesäkuisin mielellään lomaileva kahden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tykkää susta nii en ihmettele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et lomaile koulujen loma-aikoina ja piste. Olet harvinaisen typerä, jos et ole ymmärtänyt mitään oikeasti sopia esimiehen ja työkavereiden kanssa.
Millä perusteella AP ei saa lomailla koulujen loma-aikoina?
Pidät puolesi, tietenkin! Nyt on sun vuoro lomailla heinäkuussa. Pysy vahvana!