Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa, että peräpukama, jossa on hyytymä, voi parantua itsekseen! (pukamatromboosi)

epätoivoiskee
12.04.2018 |

Pukamatromboosi-epätoivo. Ilmestyi iso ulkoinen peräpukama. Peukalonpäänkokoinen ja KIPEÄ. Sininen. Ei mitään, kävin lääkärissä, se puudutettiin ja viillettiin auki ja suuri hyytymä poistettiin. Verta valui huolella koko illan.
Samana iltana huomasin, että pukama oli taas iso, pinkeä ja kipeä. Otin yhteyttä lääkäriin tänään, ei ollut normaalia, no kävin jälleen samassa toimenpiteessä. Verta, kipua jne.
Arvaatteko jo? Pukama on taas iso ja pinkeä. Lääkäri sanoi, että voin tyhjentää sen itse hyytymistä jos tulee tänään tai huomenna, koska viilto on auki. Yritin, tulee vain verta.
Kysymys: voiko, tai kyllähän, pukaman hyytymä lähtee itsekseen ajan myötä eikö niin? Jos ei ole hirveän kipeä ja pystyn sen kanssa elämään, niin eikö se jossain kohtaa parane?
En millään halua enkä pysty menemään kolmatta kertaa pyllistelemään huomenna, kun apu tuntuu kestävän alle tunnin.
Olen ymmärtänyt, että tuo avaus auttaisi niin, että auki viilletty pukama muuttuu litteäksi pikku limakalvopussiksi. Ei minulla.
Ulkoisia ei kai edes poisteta, sisäisiä hirtettäisiin. Scheriproct-voiteet ym on tarkoitettu sisäisille.
Ymmärrän, että kun tällainen ihana pukama on ilmestynyt, joudun elämään sen kanssa.
Mutta tuleeko kuolema, jos en vain enää mene hyytymää poistattamaan vaan annan luonnon tehdä tehtävänsä?
Olisin ihan hirveän iloinen jos kertoisitte kokemuksistanne eikä tähän ketjuun tulisi kovasti vahingoniloisia ilkkujia. Tämä ei yhtään tunnu naurun asialta juuri nyt.
Ymmärrän oikein hyvin kuitujen merkityksen ym. ongelman välttämisessä, mutta kun tilanne on juuri nyt erittäin sos.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea neuvoa ketään näissä asioissa, kun lääkärit ja lääketiede ovat niin pihalla. Siis selvä infektiohan tuo on, eli lähtee mikrobilääkkeillä tai esim. vetyperoksidilla (12-35%).

Kun olen neuvonut ihmisiä hoitamaan esim. auringon UV-säteiden vaurioittamaa ihoa (lue: iho on joskus palanut) vahvalla vetyperoksidilla (12-35%), niin aika usein juuri siihen paikkaan tulee jonkin ajan kuluttua turvonnut imusolmuke, joka voi olla herneen kokoinen. Vetyperoksidi saa mikrobimassat liikkeelle ihon alla, koska hajottaa niiden biofilmi-matrikseja, ja siten immuunipuolustus voi havaita ne. Nämä ovat ns. latentteja infektioita, joita syntyy kun iho saa liikaa auringonvaloa (Auringon UV-säteily on immunosuppressiivista) . Niitä infektioita voi olla tietysti muutenkin.

Vierailija
2/50 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty tuo toimenpide kaksi eri kertaa. Kipu helpotti heti, kun patti tyhjeni, eikä se alkanut uudestaan pullistella.

Pari vuotta välissä, samaan paikkaan tuli uudestaan. Taas sama operaatio, hävisi tyhjennyksen jälkeen. Kyllähän se hyytymä itsekseenkin lähtee, mutta lääkärin mukaan se voi viedä parikin viikkoa. Sen verran kipeä tuo oli, etten sitä vaihtoehtoa edes harkinnut.

Mene vaan huomenna uudestaan, itse sitä ei saa rassattua tyhjäksi ja voi tulehtuakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se itekseenkin hoituu, mutta onkohan sitä avattu riittävästi, kyllä kipu yleensä selkeästi lievittyy avauksen jälkeen jos hyytymä saadaan ulos.

Vierailija
4/50 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla tuli ulos 3 x 2 cm hyytymä, tänään pari "isoa" mutta mielestäni pienempiä. Niin, tuota en tiedä, oliko pukama litteä heti toimenpiteen jälkeenkään?

Ei ollut vielä tulehtunut pari tuntia sitten lääkärillä, mikä tietysti on ihme kun ajattelee, että peräaukkoa ei täysin puhtaaksi saa.

Pieni asia, mutta onhan tämä kurjaa!

Ehkä teen niin, että jos se on tosi kipeä huomenna, yritän päästä taas lääkäriin. Jos ei ole kipeä vaan muuten vain pallero, annan luonnon hoitaa homman.

Jotenkin hävettää mennä pyllistämään, vaikka järki sanoo, että toki lääkärit on näitä nähneet ja paljon muutakin. Jos vaiva olisi vaikka kädessä, ei tuottaisi mitään tuskaa mennä. Outoa mutta totta.

Vierailija
5/50 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin eilen vielä lääkärichattiin. Lääkäri oli ihmeissään, kaikki  tromboosit, mitkä hän on puhkaissut, ovat hoituneet heti kuntoon. Niinpä tietysti. Toisaalta kun googlasin, löysin ihmisen, joka väitti, että hänellä tarvi tehdä tuo viilto 8 kertaa!

Kipu ei ole mitenkään paha tänään. Pientä painen tunnetta kyllä on, huoh, eli hyytymä ilmeisesti taas. Kummaa, koska verta kumminkin  tulee myös. Uskon mitä yksi vastaaja tässä ketjussa sanoi, ettei varmaan ollut tarpeeksi syvälle  tai oikeaan paikkaan villetty, onko mahdettu saada kaikkea pois lainkaan?

Varasin oikein hyvälle lääkärille ajan varuiksi keskiviikoksi. Työterveyslääkäri suositteli häntä alunperinkin viiltäjäksi, mutta hänelle oli aikoja vasta ensi keskiviikkona ja minulla oli ilmeisesti pukamakriisi eli kuroutunut se hyytynyt peräpukama eli tarvin avun silloin heti. Toivon, että siellä joudutaan tekemään vain "lopputarkastus" ja jos ei, niin sitten hän saa tehdä avauksen.

Lisäkivana minulla on keskiviikkona pillereistä tyhjennysvuoto menossa. Voi kuinka ei juuri lainkaan kiusallista. Ap

Vierailija
6/50 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukama on pehmeämpi, mutta yhä iso. Ei varmaan tarvi viiltää enää auki vaan paranee nyt itsekseen....vai? Se on puoliksi peräaukon sisällä ja puoliksi ulkona. Tympeä vaiva, voin sanoa.

Vierailija
7/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemu jatkuu. Peräaukon ympärillä on "niljakas sieni-ihottuma". Scheriproct aiheuttanut. Haava erittää. Olisi pitänyt olla pidempään sairauslomalla, suihkutella ja antaa ilmakylpyjä kuulemma. Ei mitenkään taas paras päivä.

Vierailija
8/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Ja haavaan kasvaa ylimääräistä sidekudosta, joka mahd. joudutaan polttamaan pois. Ilon päivä. Toinen pää kasvaa minulle?

Vierailija
9/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh kuulostaa todella kurjalta tuo tilanteesi :(  Onhan lekurisi erikoislääkäri eikä terveyskeskuksen joku vaan ?

Vierailija
10/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat sulle! Mulla oli loppuraskaudesta tuollainen tilanne. Lääkäri ei suostunut avaamaan. Voin sanoa, että oli tuskallista odotella tilanteen helpottavan itsestään. Koko ajan jomotti!

Vierailija
11/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi eri työterveyslääkäriä, yleislääkäreitä ovat. Olin ensin saanut puutteelliset hoito-ohjeet ja sen seurauksena  jouduin uudestaan sairauslomalle tänään. Pieni mutta ällöttävä juttu. Pukamaviilto vielä "erittää". Yök. Mikä erikoislääkäri ymmärtää pukamien päälle?

Vierailija
12/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle gastrokirurgi sanoi, että puhkaisu on todella vanhanaikaista eikä sitä enää suositella. lisää vain infektioita ja arpikudoksen riski kasvaa. älkää siis antako viiltää pukamia, jos sitä ehdotetaan. pukamasuonien juuret on aina sisäpuolella, joten suppoja voi kokeilla, mutta suihkuttelu on paras apu. vaarallisiahan nuo ei koskaan ole.

Vierailija
13/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tullut samanmoinen peräpukama molempien raskauksien keskivaiheilla. Ei ikinä ollut sen jälkeen.

Ai että oli kipeä. Jomotti niin etten ikimaailmassa ole tuntenut yhtä pitkään kestävää ja kamalaa kipua. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen toimenpiteeseen, että viilletään auki. En kuitenkaan päässyt sinne asti kun lähete kumottiin. Ei tehty varmaankin raskaudesta johtuen.

Kärsin vaivasta kaksi viikkoa jonka jälkeen pukama rupes itsestään tihkuttamaan verta ja pieneni sen verran, että kipu lakkasi. Käytin koko ajan Scheriptroc-rasvaa ja suppoja. Tsemppiä!

Vierailija
14/50 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkaistiin uudi tulehduksen kera. Antibiootit auttoivat.

Vierailija
15/50 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitän tilanteen...kävin tuossa varmuuden vuoksi vielä lopputarkastuksella, ja oli hyvin parantunut. Samalla kurkistettiin peräsuoleen, ei ollut mitään hoidettavaa. Valtava helpotus!

Joka ei ole peräpukamatromboosia kokenut ei voi uskoa, kuinka kipeä se on!!

Toivottavasti saan jatkaa pukamatonta elämää.

Vierailija
16/50 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä: kyllä tunnen sen tuolla sisäpuolella jos kokeilen, kai se joku herneen kokoinen on. Ei vaivaa mitenkään. Ei satu, kutita, pullistu ulos, vuoda verta tms. Huh helpotus! Pyllyreikä palautui ihan normaalin näköiseksi myös. Jos tietää, niin erottaa, mistä on viilletty.  Nätisti parani, ei jäänyt mitään pullistumia eikä hetuloita tms. Ap

Vierailija
17/50 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samassa kohtaa jälleen sininen jättipukama. On KIPEÄ. Hyvinkin saman kokoinen kuin peukalon ensimmäinen nivel.

Yritän pärjätä kipulääkkeellä ym.

Ei naurata yhtään. Ap

Vierailija
18/50 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri! Minulla ollut ilmeinen hyytymä-pukama-asia nyt kolmatta päivää, ikävästi tuntuu kuin olisi kolmas mutta kova pyllynposki kasvamassa. Olen tässä arponut lääkäriin lähtöä, mutta kovasti ei pyllistely kiinnostaisi. Odottelenko siis kaksi viikkoa vai menenkö HETI PAIKALLA (argh)?

Vierailija
19/50 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toi. Eka tyhjennys ei auttanut. Menin toiselle lääkärille, joka tyhjensi uudestaan ja antoi antibiootin tulehdukseen ja se auttoi.

Vierailija
20/50 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vaiva. Kärsinyt olen ulkoisista monta vuotta ja tyhjennetty monta kertaa. Yleensä mennyt sen 2-3pvä, että turvotus lakkaa ja kipu hellittää täysin. Nyt olen kärsinyt kivuista jo reilusti yli 2vko. 5pvä sitten viillettiin 2 auki (olivat pikkurillin pään kokoisia. Yleensä ollut peukalon kokoisia) ja edelleen tuolla on patit ja kipua tuntuu. Voiteita ei pysty nyt käyttää, kun alkaa järkyttävä kutina ja isompi kipu.

Nuo tuntuvat pehmeiltä, eli hyytymiä ei pitäisi olla, mut kipu ei vaan lakkaa. Ei jaksais mennä taas lääkäriin, kun eivät tee noille mitään, kun ei ole hyytynyt.

Leikkaukseen haluaisin, mut lääkärit välttävät sitä viimeiseen asti, kun on kuulemma pitkä toipumisaika ja erittäin kivuliaat 1-2vko sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi