Miten työssäkäyvät vanhemmat järjestätte lasten hoidon kesälomalla? Vakavasti kysyn.
Olemme molemmat töissä. Toinen lapsemme on päiväkodissa, toinen ekallaluokalla. Meillä vanhemmilla on yhteistä lomaa 3-4 viikkoa.
Miten te ratkaisette lasten kesälomajärjestelyt?
Kommentit (139)
Ekaluokkalainen on isosiskolla tai mummolassa hoidossa tai sitten tulee mun mukaan töihin. Aamulla saa olla pari tuntia yksin.
Ei vanhemmat lomaile yhdessä, lomittain.
Tai käykö mielessä että isovanhemmat yms suku on vielä itsekin työelämässä.
Ei ekaluokkainen ole mikään vauva. Kyllä hän muutaman tunnin yksinäänkin pärjää.
Omassa lapsuuden perheessä vanhempien lomat olivat eri aikaan, ehkä viikon päällekäin jos sitäkään. Vähintään viikko oltiin isovanhemmilla, heidän mökeillään maalla. Pari viikkoa kaiketi ihan keskenämme, oisko isä saanut iltavuoron tuoksi ajaksi vaikka normaalisti teki vain päivävuoroa (?) niin meille ei jäänyt kuin muutama tunti olla keskenämme. Isoveli oli 3.lk, minä 1.lk ja pikkuveli (3v) tutulla perhepäivähoitajalla/päiväkodissa. Tuohon aikaan 90-luvulla tunnettiin vielä naapuriapu ja naapurit katsoivat kyllä peräämme ja eräs vanhempi pariskunta laittoivat päivällisen kulukorvauksella ettei meidän tarvinnut itse kokata. Koulumatkathan kuljettiin alusta asti yksin ja koulusta tultiin tyhjään kotiin yksin läksyt tekemään, joten sikäli sitä kotona yksin olemista oltiin harjoiteltu jo ennen ensimmäistä kesälomaa. Ja jo ihan ennen koulun alkuakin.
Vanhempien lomat peräkkäin. Sitten parin tuttavaperheen kanssa palkataan lapsenlikka. Kustannukset tasattuna hyvin maltilliset.
Tuosta on jo vuosien kokemus, ja hyvin on hoitunut, vaikka isovanhemmat eivät hoidakaan ja kaikki muut läheiset ovat töissä.
Kesäkuussa lapset ovat erilaisilla päiväleireillä kolme viikkoa. Maksavat noin 80 eurosta/vko ylöspäin. Tänä vuonna lapsilla on kalleimmat leirit mutta kyse onkin harrastukseen liittyvästä.
Juhannuksen jälkeen aloitamme lomailun niin, että minä olen lomalla neljä viikkoa putkeen ja mies aloittaa lomansa kaksi viikkoa myöhemmin, jolloin tulee katettua kuusi viikkoa koululaisten lomasta ja meillä on yhteistä lomaa kaksi viikkoa.
Elokuussa muutamat päivät ovat harjoittelua kouluun eli lapset innoissaan odottavat, kun saavat olla ensimmäistä kertaa muutamia päiviä yksin. Aiemmin mies on tehnyt etä-päiviä tai ottanut kesälomakorvaukset lomana ja parina vuonna otin palkatonta muutaman päivän/viikon.
Syys- ja talvilomilla on myös leirejä, joululomalla ollaan lomailtu limittäin paitsi tänä vuonna, kun lomailtiin koko perhe tuon talvilomaviikon.
Ei tuo ole vaikeaa, kun suhtautuu siihen niin, että itse on lapset hankittu ja itse ne myös hoidan enkä odota yhteiskunnan juoksevan apuun joka käänteessä. Useimmissa työpaikoissa voi ottaa palkatonta vapaata tai ottaa kesälomakorvaukset lomana. Ehkä meitä auttaa se, ettemme koskaan ajatelleet, että lasten hankkiminen on ilmaista.
Me teemme niin että lomat ovat ristiin. Äitini pitää lasta viikon ja anoppini toisen.
Yhteistä perhelomaa ei ole mutta lapsen ei tarvitse olla yksin kotona.
Meillä Ei ole myöskään mitään sukulaistukiverkkoja (miehen suku ei asu Suomessa, minun on pieni, isä on elossa mutta hänkin kaukana, ei sisaruksia). Mies on kausityöläinen ja pystyy pitämään vain viikon lomaa ja sekin palkatonta, se viikko vietetään perhelomalla muuten ei olisi yhtään yhteistä. Alkukesä 2-3 viikkoa leirejä, onneksi on kivoja päiväleirejä omassa kunnassa. Itsellä on 5,5 viikkoa lomaa. Onneksi minulla on nykyään työ jota saan tehdä paljon etänä, voi siis katsoa mitä lapset touhuavat ja komentaa ulos jne. lisäksi voidaan limittää työpäiviä (mies aloittaa aikaisin, minä myöhään) joten ne päivät jolloin ovat keskenään, jäävät lyhyiksi. Aikaisemmin meillä oli palkattua apua pariksi viikoksi (naapurusto teini), nyt ei enää onneksi tarvitse kun ovat kasvaneet ja jo 12 ja 9 v. Aika takaosalta tuo kesä kartoittaminen vielä pari vuotta sitten tuntui mutta nyt on helpottamut.
Mulla tämä ei ole enää ajankohtainen, mutta mulla oli MLL:n kautta hoitaja kolme viikkoa kahtena kesänä. Viikko pidettiin lomaa samaan aikaan.
Ei meilläkään ollut tukiverkkoja, tähän asiaan käyttää. Minun äiti kuollut tuossa vaiheessa, anopilla lapsenlapsia yli 20, joten oli muitakin hoidettavia, sekä tämä sama syy sulki miehen sisarukset pois. Minun isästäni ei ollut terveyden vuoksi hoitajaksi, toinen veljeni asuin siinä vaiheessa ulkomailla ja toinen veljeni on lievästi vammainen. Tää vammainen veli pystyi olla lasten kanssa kyllä vähän aikaa, vähän kuin perään katsova isoveli leikeissä, mutta ei jatkuvana hoitajana. Kavereitakaan ei samalla paikkakunnalla ollut kuin työssä käyviä.
Meillä nuorin (7 v.) menee mummolaan viikoksi koulujen loputtua. Sen jälkeen järkätään niin, että ensin mies lomailee ja sitten minä. Vuorotyössä pystyy myös sumplimaan, kun toinen tekee päivätyötä. Elokuussa jää ehkä viikko, jolloin arkipäiviksi ei ole vielä mietitty hoitoa. Meillä vanhemmalla (11 v.) on pari leiriä kesäksi, niin käytännössä ei ole yksin kotona.
Toinen tekee töitä osittain kotona, mummo joka asuu naapurissa auttaa välillä, lapset on serkkujen luona ja silloin kun esim. minä olen vapaalla serkut (joku serkuista) voi olla meillä, joskus jonkun tunnin nyt jo kouluikäiset lapset on kotona keskenään.
Ekaluokkalainen on ilmoitettu koko kesäkuuksi erilaisille päiväleireille. Yksi kunnan järjestämä, muut harrastustoiminnan kautta. Laskin, että menee noin 600e. Yhden lapsen kanssa tämä vielä menettelee, parin vuoden päästä kun koululaisia on kaksi, on varmaan järkevämpää palkata lapsille hoitaja. En tiedä.
Leirit on toki kauempana kuin lähikoulu, joten kesäkuu meneekin sitten kuskaten ja kelloa vastaan juosten. Onneksi pystytään vähän jakamaan kuskauksia lapsen kaverin vanhempien kanssa.
Loput 6 viikkoa ollaan limittäin lomalla. Onneksi sentään pari viikkoa yhdessä koko perheenä. Lapsi pääsee lisäksi 3 päiväksi mummilaan. Ollaan kiitollisia tästä, mutta 3 päivää 10 viikosta on kuitenkin aika minimaalinen apu.
All in all, koululaisten pitkät lomat ei ole tätä päivää. Toi kesäkuu tulee tuskin olemaan mitään rentoa lomaa lapsellekaan, leiriltä toiselle. Toivottavasti edes hyviä muistoja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olemalla lomalla eri aikaan, jos mahdollista. Siitä tulee jo 8 viikkoa ja koululaisen loma on 10 viikkoa.
Näin mekin teimme ja hienosti meni. Aikansa kutakin - lapset kasvaa ja sitten tulee aika , kun voi viettää yhdessä lomat.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on au pair ja minä olen kotirouva, eli aika paljon pystyn olemaan lasten kanssa.
Ai "pystyt"????
Huh onpas vaikeeta lomat nykyään :o nuorena sain olla lomalla yksin päivät jos vanhemmat töissä, eivät edes miettineet hoitajaa tms hankkia. Tosin olin aika itsenäinen lapsi, osasin tehdä itse helppoja ruokia ja vhs elokuvia katsoin ja leikin ulkona että sisällä. Ja tämä ennen peruskoulua.
T.26 vuotias N
Lomarahojen vaihto vapaaksi.
Osin limitetyt lomat vanhempien kesken, 2 viikkoa yhteistä lomaa.
Päiväleirille, kuljetukset sumplittu lapsen kaverin (naapurissa) vanhemman kanssa.
Osin limitetyt lomat lapsen kaverin (naapurissa) vanhempien kanssa.
Etätöitä.
Onneksi tuo on jo takana ja 4.lk on jo mielellään itekseen päivät pari viikkoa.
Meillä ei lainkaan yhteistä lomaa siksi että saadaan lapselle 8viikon jakso jolloin ei tarvitse olla yksin. Lisäksi leirejä.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat haluavat auttaa hyvin monessa perheessä ja kun puhutaan kesälomasta Niin silloin ei satojen kilometrien välimatkakaan yleensä ole ongelma
Olen isoäiti, töissä, kesälomaa 4 vko. Pitäisikö minun olla se lapsenlasten kanssa vai saisinko pitää lomaa? Matkustaa,mökkeillä, käydä sukulaisten luona? Kun on se 84v äitikin, jokakaipaa seuraa.
Lomaa on kertynyt niin paljon, että voidaan kummatkin olla koko kesä himassa.