Pärjäisittekö 87 eurolla 8 päivää?
Mietin mitä köyhäily ruokaa keksii kun tuo budjetti varattu vain. 10e menee vaippoihin,5e wc paperiin.
Ensviikolla kaikki syö lounaan muualla kuin kotona.
2 aikuista ja 4 lasta.
Kommentit (388)
En ihmettele rahan loppumista perheissä, joissa intiimihygienia hoidetaan vessapaperilla ja ruoka koostuu eineksistä.
Kalliiksi nimittäin käy.
Perunakilo maksaa euron. Samoin muut vihannekset.
Väitän, että kun pojat opettaa tekemään ruokaa, niiltä ei puolisoehdokkaita tule puuttumaan. Eikä mene sormi suuhun kun pitää pärjätä viidelläkympillä viikko.
Tytöt ymmärtääkseni opetetaankin, samalla kun poju pelaa pleikalla.
Pärjään vähemmälläkin. Valinnoista kiinni.
Pojat osaavat tehdä ruokaa, asuvat jo omillaan opiskellen. Kotona opitut taidot ovat heitä itseään varten, ei siinä toivossa, että joku nainen osuu elämään.
Vaikea arvioida, meillä vain 2 lasta jotka aika pieniruokaisia ja meillä menee kuukaudessa ruokaan n. 800e (joo, ei yritetä säästää ruoasta). Mutta jos on kotivaraa niin ihan varmasti onnistuu. Kasvissosekeittoja, tonnikalakastike + pasta, munakkaat, lettuja ja pannukakkuja, leipää voi leipoa itse...? Ei kai mitään laskuja tarvitse maksaa?
En puutu wc-paperiasiaan, en ostettuun enkä varastettuun, muuten kuin siten, että meillä kestää 8 rll n. 2 viikkoa, jos ei satu olemaan erityistilanne, kuten vatsatauti.
87 : 8 = 10,875 /pv.
Kaupassahan ei kannatta joka päivä käydä, vaan ostaa kerralla mahdollisimman paljon ja hakea pakollinen maitotölkki erikseen.
-peruna
-sipuli
-porkkana
-soijarouhe
-pasta
-tomaattimurska
-kananmunat
-laputetut lihat, jos lihaa kaipaa
-kotimainen kurkku
-omenat, mandariinit, banaanit
Netti on täynnä halpoja ruokaohjeita, jos et itse keksi.
Tsemppiä!
Pärjäisin hyvin. Viime kuussa pärjäsin neljällä eurolla 9 päivän ajan, sillä kasaantui pari yllättävää ja pakollista rahareikää :/
Se ei ollut kyllä yhtään kivaa ja loppua kohden alkoi olla hankala syödä, sillä kaapeista löytynyt ruoka alkoi käydä vähiin.
Ärsyttää tämä köyhän elämä ja pelottaa ettei tämä lopu ikinä. Kunpa pian saisin koulun loppuun ja löytäisin vihdoin työn josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Ei olisi ongelmaa. Kuukauden ruokaan ja puhtaustarvikkeisiin menee meillä kahdella noin 250-300e kuussa.
Miten voi olla tuollainen budjetti lapsipeeheessä?Lapsilisäkin yli 400.Riittää tuo nyt ihan perusruokiin mutta...Miksi ei ole rahaa säästössä yms?
Halvin kaljalaatikko maksaa n. 23 euroa, joten säästeliäästi juoden voisin pärjätä nippa nappa neljä päivää. Mutta kahdeksaa päivää en todellakaan.
Pärjäisin kyllä, jos koiralle olisi ruokaa jo ennestään. Se säkki nimittäin maksaa yli 80e normaalihintaisena. Jos se pitäisi ostaa niin kai me sitten molemmat syötäisiin sitä... 😂 Tai no, ihminenhän pärjää useita viikkojakin ilman ruokaa.
Voi Jee, kyllä pärjättäis hyvinkin. Juuri sain neljänkympin ostolapun kauppaan et saatiin ruokaa viikoksi, äiti ja kaksi murkkuikäistä ja lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta wc-paperia tuolla budjetilla vaan ota rulla yleisestä vessasta aina kun käyt sellaisessa. Tai tukku käsipyyhkeitä.
Jaha 140 yläpeukkua varastaisi yrittäjältä. Saa näköjään paperirullatkin pultata seinään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta wc-paperia tuolla budjetilla vaan ota rulla yleisestä vessasta aina kun käyt sellaisessa. Tai tukku käsipyyhkeitä.
Jaha 140 yläpeukkua varastaisi yrittäjältä. Saa näköjään paperirullatkin pultata seinään kiinni.
Porvarilta pitääkin varastaa.
Oon itse opiskelija ja ruokaan menee rahaa 100€/kk. Esim. kikhernepihvejä saa tehtyä tosi halvalla, itse saan yhdestä purkillisesta kahdeksi päiväksi pihvit. Lisäksi riisiä, tummaa makaronia, kauden hedelmiä ja vihanneksia, tarjouslihaa, pannukakkua, puuroa jne. Kannattaa vain suunnitella rahankäyttö etukäteen, niin raha varmasti riittää ja ei tule ostettua turhuuksia.
Tohon vessapaperin kulutukseen - miten te oikein sitä käytätte? Mä otan eka kaksi arkkia, taitan, pyyhin, taitan, pyyhin, taitan ja pyyhin. Harvoin tarvitsee enemmän. Toki jos sitä runttaa kouraansa ja heittää aina sen kourallisen menemään, ei ihme että kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Kuka sutkin pitää vessanpaperissa? Eikö laillinen ryöstö tyydytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Kuka sutkin pitää vessanpaperissa? Eikö laillinen ryöstö tyydytä?
Ahneet ja itsekkäät kusipäät. Ei ole mun ongelma jos ihmiset typeryyksissään tukee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse opiskelija ja ruokaan menee rahaa 100€/kk. Esim. kikhernepihvejä saa tehtyä tosi halvalla, itse saan yhdestä purkillisesta kahdeksi päiväksi pihvit. Lisäksi riisiä, tummaa makaronia, kauden hedelmiä ja vihanneksia, tarjouslihaa, pannukakkua, puuroa jne. Kannattaa vain suunnitella rahankäyttö etukäteen, niin raha varmasti riittää ja ei tule ostettua turhuuksia.
Siis 25 euroa viikko / hlö. Aloittajan perheessä oli 6 hlöä, eli viikkoa kohti pitäisi olla 150 euroa.
Sun pitäisi selvitä viikosta alle 15 eurolla, että puhuttaisiin samasta summasta, et siis ole mitenkään erityisen säästäväinen.
Olisiko tenavatehtailu pitänyt jättää heille, joilla on elatusykyäkin? Itse en ajatellut istuttaa lastani naapurin ruokapöytään. Nimimerkki yksi tenava
Peffan pesu ilman bideetä käy vesikannulla ja vasemmalla kädellä. Kuivataan pyyhkeellä. Näin toimitaan suurimmassa osassa maailmaa.
Vaikka olisi köyhä, ei pidä olla tyhmä eikä varas.
Noihin vihannessekoituspakasteisiinne ja tomaattimurskiinne viitaten: jos kotona on käsipareja, niitä hyödynnetään vihannesten kuorintaan, pilkkomiseen ja murskaamiseen. Ruuan hinta halpenee neljännekseen.
Etenkin teinipojille köksähommat ovat vain hyväksi. Eivät joudu herne-maissi-paprikan ja toimeentulotuen varaan.