Pärjäisittekö 87 eurolla 8 päivää?
Mietin mitä köyhäily ruokaa keksii kun tuo budjetti varattu vain. 10e menee vaippoihin,5e wc paperiin.
Ensviikolla kaikki syö lounaan muualla kuin kotona.
2 aikuista ja 4 lasta.
Kommentit (388)
Jeppis1 kirjoitti:
Ja sitten minä mietin että miksi on yksi vaippaikäinen taloudessa missä on rahaa käytettävänä tuon verran ja sitten toine vanhemmista on vielä työtön. Eikö ensin pitäisi järjestää talousasiat kuntoon ja töitä, ja sen jälkeen hankitaan lapsia kun niihin on varaa...
Tietty näinkin, mutta elämäntilanteet muuttuvat. Voi sairastua tai menettää työpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu perusvarastosta.
Meillä oli syksyllä 4 pakastinta täynnä. 2 pientä vetolaatikollista, 1 pieni arkku ja 1 isompi arkku.
Nyt on vasta saatu iso arkku tyhjäksi, kun heti aloitettiin tyhjentäminen.Meillä pärjättäisiin 90 eurolla seuraavaan laskuun asti. Nyt, kun perunat on syöty, rahaa menee makaroniin, riisiin ja maitoon.
Järjetöntä sähkönkulutusta 😨
Jeppis1 kirjoitti:
Ja sitten minä mietin että miksi on yksi vaippaikäinen taloudessa missä on rahaa käytettävänä tuon verran ja sitten toine vanhemmista on vielä työtön. Eikö ensin pitäisi järjestää talousasiat kuntoon ja töitä, ja sen jälkeen hankitaan lapsia kun niihin on varaa...
Puoliso sairastui 42-vuotiaana,lapsi oli silloin 8-vuotias,muöhästä katua lapsen tekoa.
Älä tee elämässä mitään,et tee silloin virheitä.
Ihana ketju! Aloin lukemaan alusta ja vielä sivulla kuusi jauhetaan vessapaperista... Vedet silmissä nauran.
Taas vaihteeksi lähti sivuraiteelle jo ekalla sivulla. :D
Tunnistan itsessäni myös palstamamman, sillä samaan asiaan kiinnitin mäkin huomiota avauksessa. ;)
Tää ketju on hyvä esimerkki, miksi mä rrrakastan palstan! Ootte upeita. <3
Hullluujokakehhuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu perusvarastosta.
Meillä oli syksyllä 4 pakastinta täynnä. 2 pientä vetolaatikollista, 1 pieni arkku ja 1 isompi arkku.
Nyt on vasta saatu iso arkku tyhjäksi, kun heti aloitettiin tyhjentäminen.Meillä pärjättäisiin 90 eurolla seuraavaan laskuun asti. Nyt, kun perunat on syöty, rahaa menee makaroniin, riisiin ja maitoon.
Järjetöntä sähkönkulutusta 😨
Mihin sitä sähköä pitäisi säästää? Koko ajanhan sitä lisää tuotetaan.
Riippuu mitä kaapissa on perustarpeina. Joskus on niin huonosti asiat, että on mausteista ja jauhoista lähtien kaikki huvenneet. Yleensä olen siitä onnellisessa asemassa, että sukulaiset tuovat pakkaseen marjoja ja sieniä, mikä on iso etuoikeus. Säästö on iso, kun lapsille voi tehdä marjoista puuroja yms, eikä iltapaloilla mussuteta leipää, jonka kanssa olisi kivaa olla jotain sen päälläkin.
Sillon kun on kaapit pitkän nihkeän jakson jälkeen ihan tyhjät, tuo raha on todella pieni.
Ihan keposeen pärjäisin, ostaisin vielä tupakatkin tuolla summalla.
Eikä todellakaan tarvitse "köyhäillä" ruoan suhteen, viiden kilon säkki perunaa Cittarissa eurolla, kilon köntin lihaa saa muutamalla eurolla, siitä voi paistella vaikka pihvejä, kilosta tulee 8 - 10 kpl makoisia pifferöitä! Näin pihvit tulee jopa halvemmaksi syödä, kuin esim. hernari!
Perunaa, porkkanaa ja kilon possufileestä tulee myös maistuva merimieslaatikko ja hyvin syö useampikin perheenjäsen kolme päivää.
Ruskea kastike on melkein ilmaista, siihen vaan lisänä muutama nakki tai paketillinen paistettua pekonia, on hyvää, maistuvaa, eikä todellakaan köyhäilyä.
Kai sitä jotain kuivatavaraa on kaapissa, ostaa vaan vaikka puolisen kiloa jauhelihaa, jauhelihakastiketta voi mussuttaa menemään spagetin, makaronin tai perunan kanssa, riittää useammallekin henkilölle päiväksi, pariksi.
Moni ei ota huomioon, että varsinainen ruoka on vain ehkä 1/3 siitä mitä päivällä syödään.
Mulla ainakin lounas ja illallinen ovat yhteensä hyvä jos puolet siitä mitä päivisin syön, tai ehkä tarkemmin ajatellen just toi kolmasosa.
Täällä ei kukaan ikinä puhu kahvista, jälkiruuista, eikä käy kahviloissa, ravintoloista puhumattakaan, töissä ei käytetä lounariappeja, kotona ei olla hedelmistä, jäätelöistä ja leivonnaisista, sipseistä ja karkkipusseista kuultukaan. Syödään vaan pienellä budjetilla järkevästi RUOKAA. On se kyl jännä maailma tää av.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta wc-paperia tuolla budjetilla vaan ota rulla yleisestä vessasta aina kun käyt sellaisessa. Tai tukku käsipyyhkeitä.
Älä vaan käsipyyheitä pönttöön tunge! Ne ei hajoa kastuessaan kuten wc-paperi ja jos niitä viikon ajan käyttää wc-paperina niin pahimmassa tapauksessa saatte vielä ison putkiremppa-/vesivahinkolaskun jo muutenkin tiukassa rahatilanteessa.
Ensimmäinen virhe on tuo neljä lasta. Miksi tehdään lapsia kun ei pystytä itse elättämään ja sitten vingutaan köyhyyttä.
Näin lapsettomana pärjäisin oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen virhe on tuo neljä lasta. Miksi tehdään lapsia kun ei pystytä itse elättämään ja sitten vingutaan köyhyyttä.
Eihän kukaan tavallinen, keskituloinenkaan ihminen, jolla ei ole mainittavaa omaisuutta, voisi silloin hankkia lapsia. Työttömyys tai työkyvyttömyys (joka voi sattua koska tahansa kenelle tahansa) vie silloin yleensä taloudellisesti tiukoille.
Oikeasti ala siivousyrittämään. Kaksi isompaa siivouskeikkaa viikolla, esim. 500e yhteensä. Myy palveluitasi, sisäpese autoja, opettele tekeen ripsiä, siivoamaan, mitä vaan. Leivo ja myy tuotteitasi. Sinun pitää saada lisätuloja, ei koittaa elää 87e viikkoa. Lisätuloja!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tavallinen, keskituloinenkaan ihminen, jolla ei ole mainittavaa omaisuutta, voisi silloin hankkia lapsia. Työttömyys tai työkyvyttömyys (joka voi sattua koska tahansa kenelle tahansa) vie silloin yleensä taloudellisesti tiukoille.
Tässäpä tämä ongelma.
Verot pitäisi saada alas jotta vanhemmat voisivat itse elättää omat lapsensa.
Mutta tämä ei yleensä käy, koska on mukavampi elättää lapset toisten rahoilla ja sitten vielä valittaa köyhyydestä.
Pärjäisihän tuolla, ruoka vaan olisi aika makaronivoittoista ehkä
Miehet yleensä sanoo, että keitoista ei tule vatsa täyteen. Tulee, jos on esim. kalaa tai lihaa ja perunaa keitossa mukana. Keiton ei tarvitse olla ohutta litkua, nestettä voi olla vain sen verran, että ainekset peittyy.
Oma kasviskeittoni on : perunoita, lanttua, porkkanaa, liha-ja/tai kasvisliemikuutiot keitinveteen, soijarouhetta lihan sijasta (jossa on paljon proteiinia). Näiden lisäksi keittoon voi laittaa muutakin juuresta, mitä kaapista/kaupasta löytyy. Keitän sitä isolla kattilalla ja pakastan rasioihin. Viikon se kestää kun lämmittää sitä pakkasesta rasiallisen kerrallaan. Toisena ruokana syön lautasellisen kaurapuuroa päivässä.
Muita keittoja: kalakeitto, hernekeitto, kaalikeitto, jauhelihakeitto, kokolihakeitto, ym. Tosin kaali-ja hernekeitto eivät sovi kaikkien vatsalle joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ota huomioon, että varsinainen ruoka on vain ehkä 1/3 siitä mitä päivällä syödään.
Mulla ainakin lounas ja illallinen ovat yhteensä hyvä jos puolet siitä mitä päivisin syön, tai ehkä tarkemmin ajatellen just toi kolmasosa.
Täällä ei kukaan ikinä puhu kahvista, jälkiruuista, eikä käy kahviloissa, ravintoloista puhumattakaan, töissä ei käytetä lounariappeja, kotona ei olla hedelmistä, jäätelöistä ja leivonnaisista, sipseistä ja karkkipusseista kuultukaan. Syödään vaan pienellä budjetilla järkevästi RUOKAA. On se kyl jännä maailma tää av.
Jos on niin köyhä, että miettii selviääkö summalla x ajan y, ei ehkä käy kahviloissa ja ravintoloissa? Tai ehkä ne, joiden rahat ei riitä, käyvätkin. Mitä väärää/huonoa/pahaa on syödä järkevästi ja taloudellisesti?
Tsemppiä! Täällä pidätetään peukkuja 🙂