Mitä lomakohteita rakastat ja miksi?
Kommentit (238)
Meidän kesämökki Kokkolassa, paras paikka ikinä, jos punkit unohdetaan
Pohjois-Italia, Lontoo, New York, Dubai
Kaikissa omat juttunsa, erityinen tunnelma, kauneus, hyvä ruoka ja viini jne
Yhdistävä tekijä hyvät shoppailumahdollisuudet 👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Rakastan pieniä saaria Välimerellä. Ei niin paljon turisteja kuin pääkaupungeissa ja rannat parempia. Ihanaa kirkasta vettä ja tunnelma💙 auringonlaskut ja -nousut🌅 hyvää ruokaa, mukavia ihmisiä ja lämmintä. Onneksi loma on varattu syksylle uudelle pienelle saarelle Kreikassa! ❤️
Ollaan käyty Espanjan saaret läpi ja Kreikasta suurin osa. 💞
Me menemme nyt eka kertaa pienelle Karpathosin saarelle.
Vierailija kirjoitti:
USA. I just like the vibe. Ihmiset, shoppailumahdollisuudet, ruokapaikat, nähtävyydet ja se miten kaikki on niin isoa.
Joo. Erityisesti ne isot ihmiset on tosi jeba.
Vierailija kirjoitti:
– Biarritz Ranskassa. Kompakti ja rento paikka, ja ne rannat on vain niin mahtavat! Joskus haluan vielä opetella surffaamaan tuolla.
– Japani kokonaisuudessaan, etenkin Tokio. Uskomaton muurahaispesä, joka on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia.
– New Orleans oli ihanan tunnelmallinen paikka, kun kävin siellä viimeksi juuri ennen hurrikaania vuonna 2005. Olen menossa sinne itse asiassa uudestaan nyt parin viikon päästä – saa nähdä, mitä se on tänä päivänä (ymmärtääkseni kaupunki on päässyt hyvin jaloilleen ja mennyt jopa vähän hipster-tyyliseksi).
– San Francisco ruoan, nähtävyyksien ja yleisen tunnelman vuoksi.
Olin muutama vuosi sitten New Orleansissa, ja hyvin on päässyt jaloilleen. Aivan mahtava ja rento tunnelma, ihmiset ystävällisiä, ja sellainen erikoinen ja hieman mystinen, rämeinen etelän fiilis. Ja jazz soi!
Friscossa olen käynyt pariin otteeseen. Kaunis kaupunki, ja ympäristössä myös ihan älyttömästi nähtävää. Löytyy myös kivoja pikkukaupunkeja (Monterey, Carmel), jos lähteen ajamaan kaunista rantatietä etelään päin. Reno ja Lake Tahoekin ovat suhteellisen lähellä Nevadan puolella.
Minun suosikkipaikkojani.
Kaupungeista:
New York
- ihana tunnelma, paljon nähtävää, ostosmahdollisuuksia, ihania ihmisiä, pidän myös amerikkalaisesta kulttuurista ja ruoasta
Peking
- hyvä ruoka, paljon kulttuuria ja historiaa, täysin erilainen kulttuuri kuin meillä. Miinuksena ilmansaasteet ja itseäni häiritsi välillä ihmisten tuijotus
Istanbul
- kauniit maisemat, hyvä ruoka, paljon nähtävää ja historiaa. Kaupungissa on myös miellyttävä tunnelma.
Maat/alueet:
Havaiji
- jo heti lentokentälle tultua tiesi, että on tullut ihanaan paikkaan. Maisemat, erityinen kasvillisuus, rannat, tunnelma, ihmiset kulkevat rantasandaaleissa ja shortseissa, saa siis pukeutua rennosti mistä tykkään. Surffaajia joka puolella, upeita aaltoja. Havaiji-saarilta on lähimpään paikkaan 5 tunnin lentomatka, joten sekin on kiehtovaa, että muualle on niin pitkä matka. Monen mielestä Honolulu on turistirysä, mutta pidin kyllä siitäkin.
Oman
- naapurimaahansa Arabiemiraatteihin verrattuna täysin erilainen maa. Ei ole myynyt sieluaan ja kulttuuriaan rahalle. Kauniita moskeijoita ja nautin myös niistä karuista maisemista, Hajar-vuorista, aavikoista, rannoista. Ihmiset hyvin ystävällisiä.
Kambodza
- aivan ihania ihmisiä, upeat maisemat ja mielenkiintoinen khmer-kulttuuri. Traagisesta historiasta ja kansanmurhasta sekä köyhyydestä huolimatta ihmiset vaikuttavat positiivisilta. Arkkitehtuuri minun makuuni ja ruoastakin pidin tosi paljon. Sellaista yksinkertaista, mutta ravitsevaa khmer-ruokaa. Kauniita ja hienoja temppeleitä ympäri maata. Upeat Angkorin temppelit.
Vietnam
- monipuolinen maa, upea ruokakulttuuri, hienoja maisemia ja paljon vaihtelua pohjoisen ja etelän välillä. Vietnamin historiasta kiinnostuneelle on maassa paljon nähtävää.
Puola
- Iso maa, jossa pohjoisessa Gdanskin rannikolla on hienoja uimarantoja. Krakova täynnä mm. juutalaista historiaa, tunnelmallinen Kazimiersin juutalaisalue ja myös Auschwitz-Birkenau on lähellä, jossa voi käydä muistamassa holokaustin uhreja.
Ukraina
- paljon nähtävää, todella edullinen hintataso. Luksushotellin saa halutessaan pilkkahintaan ja itse olen majoittunut edullisissa hotelleissa, jotka usein maksavat 10-15 euroa/yö/huone keskustassa. Kiovassa paljon nähtävää ja upea Dnepr-joki kaupungissa, jossa voi uida. Mustallamerellä mm. Odessan rannat.
Ukrainassa suosittelen ehdottomasti retkeä Tshernobylin suojavyöhykkeelle, jossa pääsee tutustumaan alueeseen ja Pripyatin autioitunut kaupunki on upea kohde varsinkin valokuvauksesta kiinnostuneelle.
japani koska culttuuri
islanti paijo parempi sää kesällä kun suomes
Kaikki viime vuosien lomakohteet ovat olleet hyviä, olen viettänyt onnistuneita lomia mm. Pariisissa, Budapestissa ja Berliinissä. Parhaimmat kohteet kuitenkin Islanti ja ihan kotimaa.
Islanti oli täysin oma elämys. Käytiin talviaikaan, ja uitiin lämpimässä joessa keskellä vuoristomaisemaa. Maisemat muutenkin, joka puolella upeaa. Nähtiin neljässä päivässä paljon, mutta tuntuu ettei päästy edes kunnolla alkuun.
Suomessa Saimaan rannat, Hossa, Lapin tunturit. Ollaan miehen kanssa koluttu kansallispuistoja läpi, ja yhtäkään huonoa ei ole tullut vastaan vielä. Mutta nuo kolme, ai että! Viimeisimpänä käytiin juuri Hossassa, ja oli mahdollisesti upein loma ikinä. Sellaisia rantoja ei uskoisi Suomesta löytyvän, vesi oli kirkasta kirkkaampaa, harjuja ja maisemia, ja päästiin katsomaan karhujakin. Paikallisia voi sanoa lupsakoiksi, mökkivuokraus oli jo itsessään asiakaselämys, tuntui kuin oltaisi vieraita eikä vain uusia turisteja.
Etelä-Saksa: Siellä asuneena kuin kotia menis, kulttuuri, historia, luonto, kieli.
Sveitsi ja Itävalta: alpit, järvet, kieli.
Skotlanti: luonto, historia, kans vähän kuin kotia menis.
Budapest: kulttuuri, arkkitehtuuri, kylpylät.
Malediivit. Turkoosi meri ja valkoinen hiekka, koko loman aikana ei tarvitse käyttää kenkiä. Sukellus ja snorkailu kirkkaassa vedessä tutustuen paikalliseen merenelämään. Hyvä ruoka ja kiireettömyys. Se on itselle täydellinen loma, aika pysähtyy ja voi vaan keskittyä nauttimaan.
Pidän toki myös kaupunkilomista, mutta autiot hiekkarannat voittavat ihmisvilinän mennen tullen. Shoppailu ei itseä innosta niin paljoa, että sitä lomalla tarvitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Malediivit. Turkoosi meri ja valkoinen hiekka, koko loman aikana ei tarvitse käyttää kenkiä. Sukellus ja snorkailu kirkkaassa vedessä tutustuen paikalliseen merenelämään. Hyvä ruoka ja kiireettömyys. Se on itselle täydellinen loma, aika pysähtyy ja voi vaan keskittyä nauttimaan.
Pidän toki myös kaupunkilomista, mutta autiot hiekkarannat voittavat ihmisvilinän mennen tullen. Shoppailu ei itseä innosta niin paljoa, että sitä lomalla tarvitsisi tehdä.
Olin tulossa kirjoittamaan myös Malediivit! Aivan ihana kun pääsee suoraan omalta terassilta snorklailemaan ja näkee muutakin kuin pari harmaata kalaa. Haita, rauskuja, kaikenlaisia kaloja, jopa kilpikonnia! Itse harrastan myös laitesukellusta, mutta ihana on vähän kevyemmin mennä eli snorklaten. Ja se paljasjalkaelämä
3 vuoden tauon jälkeen sinne taas talvella.
Tuuri ja maailman suurin keskisen kylä kauppa! Sinne mennään koko perhe jokavuosi viikoksi omalla matkailu autolla. Lapsille ilmanen miljoona tivoli!
Lyhyt matka myös ähtäriin katsomaan bandoja!
Espanjan Galicia, se koko luoteiskolkka siellä. Aivan upea alue ja täysin toisesta todellisuudesta kuin etelän turistirannikko. Hinnat tietysti ensimmäisenä mainitakseni: upeat ravintolat jotka tarjoaa tuoretta merenelävää kaikissa muodoissaan, hyviä viinejä ja hinnat ei päätä huimaa.
Historiaa ihan huimasti, kaikki ne pyhiinvaeltajien kirkot siellä rannikolla.
Atlannin läheisyys tekee siitä jotenkin kohtalokkaan, meri on siinä heti, eikä mitään saariston suojaa tarjolla, merenkulkijoille ollut aina vaikea rannikko. Toki myös salakuljettajille ihanteellista seutua.
Ihmiset siellä on vähän melankolisia ja semmoisia pohjoisen ihmisiä, oma kieli ja musiikki, (jossa paljon kelttimusiikin sävyä, ovatkohan seilanneet satoja vuosia sitten jonnekin irlannin rannikoille?)
Maisemat on upeat ja jos haluaa sisämaahan vuoristoon katselemaan eri profiileja, niin ei ole kaukaa sekään.
Jos jostain pitäisi ostaa loma-asunto /kakkoskoti, niin kyllä sen sieltä ostaisin.
Tosin viime reissu tehtiin sinne ihan lokakuun lopussa ja silloin kyllä tuli tuo ilmasto ja espanjalaisten tapa rakentaa ja lämmittää (not) talojaan vähän liikaa meidän kohdalle. Paikalliset vaan laittaa jotain ohutta villaslipoveria päälle ja pitää kahvilan ovet auki , vaikka ulkona ehkä joku 10 astetta ja tuulee. Taloissa kivilattiat, eikä kukaan mitään villasukkia edes omista. Jos vielä mennään sinne tuohon aikaan, otan suomesta mukaan kunnolliset vaatteet, kuten esim. nahkahansikkaat ja vedenpitävän päähineen, ja näytän niille, että miten ilmaston mukaan pukeudutaan.
Sori, meni vähän ohis.
Kuussa olen käynyt monta kertaa mutta nyt kun se on niin last season niin lähden seuraavaksi Marssiin.
Hyi stana mitä ympäristöterroristeja täälläkin on.
Venus kukkulaan rakastuin ja kaipaan sinne aina takaisin!
Venetsia oli minusta taianomaisen ihana yli 10 vuotta sitten. Ihan kuin olisin löytänyt kadonneen palasen sydäntäni. ♥
Pariisi, Istanbul, New York...
... ja Tallinna!
Olen juuri tunti sitten tullut kotiin kolmipäiväiseltä Tallinnanmatkalta, joten se nyt on pakko lisätä listaan, koska minulla oli niin mielettömän hyvä matka(seura)!!! ;)
-
Tallinna on muutakin kuin se hurmaava vanhakaupunki, lapaset, Olde Hansa, Rimi ja Sadamarket. :D
-
New York on ihana sulatusuuni, monikulttuurinen ja täynnä kaikkea mielenkiintoista alkaen Burlingtonista päättyen ei minnekään, koska lista on loputon.
-
Pariisi on loistelias taiteen ystävälle.
Ihmiset ovat ihania, ruoka taivaallista, Montmartren hautausmaa mieletön...
-
Istanbul on koti.
Grand Canyon, maailman kaunein paikka.
Rakastan pieniä saaria Välimerellä. Ei niin paljon turisteja kuin pääkaupungeissa ja rannat parempia. Ihanaa kirkasta vettä ja tunnelma💙 auringonlaskut ja -nousut🌅 hyvää ruokaa, mukavia ihmisiä ja lämmintä. Onneksi loma on varattu syksylle uudelle pienelle saarelle Kreikassa! ❤️
Ollaan käyty Espanjan saaret läpi ja Kreikasta suurin osa. 💞