Mitä lomakohteita rakastat ja miksi?
Kommentit (238)
En tajua miksi pitää alapeukuttaa tai kyseenalaistaa toisten vastauksia, kun nimenomaan kysyttiin mielipiteitä. Vaikka en itse pitäisi ko. kohteesta, on silti kiva lukea toisten mieltymyksistä ja saada vinkkejäkin.
Minkä takia pitää arvostella toisten mieltymyksiä? Yksi tykkää Roomasta, toinen Fuengirolasta, toinen Botswanasta ja toinen kotimaisista luontokohteista. Jos toisen valinnat menee tunteisiin niin se kertoo jotain henkilöstä itsestään ja ehkä tyytymättömyydestä johonkin elämän osa-alueeseen.
Itse olen parikymppinen ja rakastuin Kambodzaan. Paikalliset jaksaa vielä olla aidosti ystävällisiä matkailijoille, löytyy historiallisia nähtävyyksiä, vilkkaita kaupunkeja ja paratiisisaaria. Meininki tosin reppureissaajahenkistä niin ei sovi kaikille.
Islanti, upeat maisemat. Kun katsot ikijäätä, ja isoja sinertäviä jäälohkareita vedessä, silloin huomaat kuinka kaunista maailmassa voikaan olla.
Kun ajat laavakenttien läpi tai katsot mahtavaa Geysiriä, silloin mieli lepää.
Vierailija kirjoitti:
Fuengirola on mahtava paikka. Kesällä ja syksyllä tosi lämmintä ja varma aurinko.
On myös kiva kuulla Suomea ja saada tarvittaessa palvelua omalla kielellä.
Tosin ei olla muualla oikeestaan käytykään paitti Tallinna ja laivat.
Komppaan! :)
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Suomalaiset näemmä viihtyy joko tosi ränsistyneissä, haisevissa paikoissa (Italian ja Ranskan kaupungit) tai todella teennäisissä turisteille rakennetuissa kulissipaikoissa (Dubai).
Oma suosikkini on Espanja, muttei saaret, Marbellat, Malagat, Barcelonat, Madridit ja muut turistipaikat, vaan vähemmän tunnetut kaupungit joissa enemmän paikallisia ihmisiä kuin turisteja. Tosin espanjankielen taito toivottavaa :)
Lempipaikkani Italiassa on Capri. Ei haise eikä ole ränsistynyt ;)
– Biarritz Ranskassa. Kompakti ja rento paikka, ja ne rannat on vain niin mahtavat! Joskus haluan vielä opetella surffaamaan tuolla.
– Japani kokonaisuudessaan, etenkin Tokio. Uskomaton muurahaispesä, joka on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia.
– New Orleans oli ihanan tunnelmallinen paikka, kun kävin siellä viimeksi juuri ennen hurrikaania vuonna 2005. Olen menossa sinne itse asiassa uudestaan nyt parin viikon päästä – saa nähdä, mitä se on tänä päivänä (ymmärtääkseni kaupunki on päässyt hyvin jaloilleen ja mennyt jopa vähän hipster-tyyliseksi).
– San Francisco ruoan, nähtävyyksien ja yleisen tunnelman vuoksi.
Pidän monista lomakohteista, joissa olen käynyt. Mutta kaksi maata, joissa tulee tunne, että olen asunut entisessä elämässäni ovat Japani ja Ranska. Se tunne, että kaikki tuntuu oikealta ja mikään ei ärsytä.
Lempikohteeni tällä hetkellä on Nizza. Kaupunkiloma ja rantaloma yhdistettynä parhaimmillaan. Lisäksi siellä on aivan mahtavat juoksumahdollisuudet, eli hyvin hoidetut kevyenliikenteen väylät, mitä monissa etenkin Etelä-Euroopan maissa ei ole. Ja metsää ja kukkuloita myös löytyy.
Kreikka ja Italia olivat, nyt ovat pilalla molemmat. Nyttemmin USA, interstate on mun kutsumus.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva matkustelu halpislennoilla on white trash-hommaa. Tiedostava ihminen matkustaa junilla tai laivalla tai vielä parempaa, nauttii vapaa-ajalla ystävien ja perheen seurasta lähiympäristön kulttuurikohteissa. Cuba libren juominen, oman porukan kanssa nyhjöttäminen englantia puhuen ja halpisshoppailu kaukomailla ei sivistä ketään tai tuo mitään lisäarvoa elämään, päinvastoin.
(Koska joku kuitenkin heittää kohta kateuskortin, voin kertoa että olen matkustanut mm. eri osissa Amerikkaa, Britanniassa, Ranskassa, Italiassa, Kiinassa ja Pohjoismaissa. Siksi tiedänkin mistä puhun)
Kerropa vielä kaikille minkä avulla laiva kulkee ja miten junan sähkö syntyy? :) ja koska kertomasi mukaan tiedät mistä puhut niin kerros vielä kuluttaako laiva paikoillaan ollessaan satamassa. Ja mitäs muuta laiva päästää ilmakehään hiilidioksidin lisäksi, mitä lentokone taas ei?
Säästän sua googletukselta sen verran, että laiva on pahempi kun lentokone. Suurin osa laivoista käyttää pääkoneissaan raskasöljyä, satamassa ollessa apukoneissa hivenen raskasöljyä parempaa dieseliä (melkein kuin kerosiini). Matkustaja-aluksella yleensä neljä pääkonetta ja koneiden koko on sellanen 10m x 3m x 2,5m (pituus x korkeus x leveys) ja kaikki neljä konetta on hyvällä lykyllä käynnissä merellä. Ja kun sanotaan, että laivan koneet on toimintaperiaatteeltaan samat kun auton moottori niin mietipä aivoillas hetki paljonko kuluttaa polttoainetta neljä järkälettä ja paljonko ne kuluttaa voiteluaineita jne. Ja voin myös kertoa että ne voiteluaineet ja polttoaineet vuotavat pitkin sitä laivan konehuonetta jatkuvalla syötöllä. Eli menee hukkaan vuodessa tonneittain pelkästään suomen lähivesillä. Sit noihin faktoihin ynnäät vielä matkustusajan vertailun.
Eli älä viitti jauhaa p*skaa jos et mitään mistään oikeasti tiedä.
n.22 maassa vierailleena Budapestiin jää aina krooninen ikävä.
Yleinen tunnelma, ihmisten ystävällisyys ja avuliaisuus, hauskan kuuloinen kieli, ihana arkkitehtuuri & hyvät kulttuurielämykset, kukaan ei tuijota niinkun Suomessa ja on turvallinen olo siellä yksin ollessa naisena, (kun yksi tietty ryhmä on siellä harvinaisuus.) Hyvännäkösiä miehiä. Ja jotenkin aina naurattaa paikallisten kapinallisuus julkisten kulkuvälineiden lipputarkastuksessa (tarkastaja: "Näytätkö lipun?" Paikallinen: "Joo" ja jatkaa kävelyä. T: "Hei pysähdy ja näytä lippu!" P: "Joo joo" ja jatkaa rennosti kävelyä poistuen paikalta tarkastajan jäädessä pyörittelemään päätänsä.)
Italia myös mainittavan arvoinen. Rakastan sitä ihmisten suurieleistä kommunikointia ja tietenkin ruokaa. Myös paljon ystävällisiä ihmisiä. Paljon itseä kiinnostavia museoita.
Ennen perheen perustamista matkustin ympäri maailmaa ja olin töissä neljässä eri maassa. Nyt perheellisenä täytyy sanoa, että paikat missä me kaikki oikeasti halutaan käydä lomalla ilman stressiä ovat olleet Suomen lappi ja Kanarian saaret. Ehkä joidenkin mielestä junttia tms. mutta näin meillä.
Haen lomilta tässä elämäntilanteessa lähinnä sitä että saan rauhassa maata rannalla ja viettää parisuhdeaikaa.
Turkki, Side
Rauhallinen, pieni, edullinen, hyvää ruokaa, lämmin, ei liikaa suomalaisia ja ihan erilainen kuin Alanya.
Lyhyet lennot ja halvat matkat.
Vierailija kirjoitti:
Ennen perheen perustamista matkustin ympäri maailmaa ja olin töissä neljässä eri maassa. Nyt perheellisenä täytyy sanoa, että paikat missä me kaikki oikeasti halutaan käydä lomalla ilman stressiä ovat olleet Suomen lappi ja Kanarian saaret. Ehkä joidenkin mielestä junttia tms. mutta näin meillä.
Nauratti tämä, sillä itsekin paljon matkustaneena olen alkanut katselemaan kotimaan lomakohteita, jotka eivät mitenkään häviä ulkomaan vastaaville. Lappi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Afrikka, Namibia, Botswana ja Islanti ihan vain kauniin luonnon takia.
Ahh, ihanaa, tosi kiinnostavaa. Haluaisin tuonne Afrikkaan tutustua! Miten reissaat? Onko sinulla kontakteja siellä vai menwtkö vaan itsekseen?
Kaikki ovat olleet omatoimimatkoja. Tripadvisorista on paljon hyötyä matkan suunnitteluun.
Meillä on ollut usein tukikohta Etelä-Ranskassa. Nizzasta 20 kilsaa länteen. Pieni, mutta vanha paikka. Upea hiekkaranta.
Paikallisessa Sparissa hyvä palvelu, mutta rannassa ja rannan tuntumassa aika kuraa. Jos ei anna sen haitata, lomakohde on täydellinen. Aurinkoa, hiekkarantaa, uimista, shoppailua, kulttuuria jne. Kohteesta pääsee 20 minsassa Nizzaan, tunnissa Italian Ventimigliaan ja 10 min Cannesiin. Tykkään pukeutua, joten kohteessa ei lompsita lökövaatteissa, krokseissa ja sandaalitsukissa : )
Olen käynyt vain muutaman kerran Italiassa, mutta maahan on aivan uskomaton: ruoka, historia, kulttuuri, kengät&laukut ja vaatteet, museot. Herranjee.
Myös Madeira viehätti omintakeisuudellaan. Koska siellä ei ole hiekkarantoja, eikä sinne tehdä halpismatkoja, tunnelma on erilainen - eli jos olenkin joskus nähnyt öykkäröiviä suomalaisia kävellessäni Inglesin kuppiloiden ohi, niin sellaisiin ei Madeiralla törmää. Upea kaupunki, joka on rakennettu portugalilaisille - ei turisteille. Madeiran luonto on oma lukunsa.
Oma koti. Mikään ei ole turhempaa kuin tuhlata rahoja matkustamiseen ja leikkiä trendikästä.
Taidan luetella vain paikkoja, jotka ovat jääneet lähtemättömästi mieleen.
Alhambra Etelä-Espanjassa, Andalusian maaseutu.
Pyramidit ja Karnak, Punainen meri.
Kuollut meri ja Petra.
Pariisin latinalaiskorttelit ja Petra.
Krakova, Praha, Budapest.
Amsterdam.
Välimeri kreikkalaisessa pikkukylässä.
Ruoka Italian maaseudulla.
Venetsia, Firenze, Rooma. Toscanan maaseutu, todella kaunis.
Etelä-Englanti.
Ja mitä haluaisin vielä nähdä, Skotlanti.
Niin nämä olivat suosikkejani. Osassa käynyt useammin ja joissain vaan kerran. Löytyy kohteita, jotka eivöt ole suosikkejani ja näin ollen eivät mainitsemisen arvoisia. En matkusta kohteisiin, jotka ei mua kiinnosta. Mun matkustusaika on aika vapaa, mutta rajallinen. Ja niin kauan, kun itse maksan matkani niin päätän minne menen ja miten kauan olen. Mä valitsen sen mikä on edullinen, mutta ei huono. Sikäli yllättävää et tietyt kohteet n vain pakettimatkan leimassa. Yllättävää mut niihinkin saa vaik milta firmalta pelkät lennot. MInähän saatan omistaa loma-asunnon joissain mainitsemassani maassa/kohteessa.
t. Bulgarian Fun