HS: Jokainen suomalainen pisteytetään ja hinnoitellaan sote-uudistuksessa – perusteina koulutus, ikä, perhesuhteet...
– Vastaavan kaltaista on ennenkin keskusteltu, että pitäisikö ihmisille kertoa, kuinka suuren laskun he yhteiskunnalle aiheuttavat, mutta sitä pidetään syyllistävänä. Malli sinänsä olisi kuitenkin julkinen, joten jokainen pystyisi siitä arvioimaan oman kapitaatiomaksunsa suuruutta, Seppälä sanoo lehdessä.
Kommentit (206)
Ainoa hyvän minkä keksin tässä olisi se, jos hoitavataho alkaa panostamaan ennaltaehkäisyyn, säästääkseen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä heru sääliä.
Tiedän että vaativasta työstä saa paljon pisteitä, koska stressi on yksi raskaimmaista terveyttä kuormittavista tekijöistä.
Samoin lisäpisteitä saavat vuorotyöntekijät, koska yöuni suojaa monelta.
Myös terveydenhoidossa ja suurissa yhteisöissä (opettajat, päivähoitajat) saavat paljon pisteitä, koska he altistuvat taudeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä yllätyksenä tullut? Tämähän tarkoittaa jatkossa sitä, ettette enää soita omalle terveysasemalle ja vaadi / pyydä verikokeita mahdollisimman laajasti lääkärintarkastuksineen, tai ette joka flunssan yhteydessä tarkastuta tulehdusarvoja ja nieluviljelyä vain varmuudenvuoksi.
Eli jatkossa perusjamppa saa (esim) vuotta kohti 500€ rahaa ja siitä summasta menee niin rokotukset, labrakokeet yms. Siinä saa itse miettiä, että ottaako ns turhia verikokeita koko rahalla jo tammikuussa, vai säästääkö tuota rahasummaa tasaisesti koko vuodelle.
Tietenkin itsemaksavana voi vaikka nuhakuumeen varmistamiseksi pyytää vaikka magneettikuvaus.Niin voit nytkin ostaa mitä vaan rahalla.
Tulevaisuudessa et saa samaa palvelua kuin nykyään.
Mallin toteutuessa tämä palvelujen itse maksaminen yleistyy, siis ne vähäisetkin tutkimukset ja hoidot meille köyhille jäävät vain haaveeksi.
Mutta tuleehan meille valinnanvapaus. Eivät nämä monikansalliset yhtiöt ole hyväntekeväisyyslaitiksia vaan voittoa tavoittelevia liikelaitoksia.
Minä luulen, että yksityiset vsökkaavat asiakkaat joiden riski on pieni. Kalliit potilaat jää julkiselle ja hoidon taso huononee. Siksi kun niitä halpoja ei ole kalliiden seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo vaikuttaa hoitoon millä tavalla?
Sairaimmista maakunta tai terveysyhtiö saa eniten rahaa, terveimmistä vähiten. Eli rahoitus kohdistuu sinne, missä on eniten sairaita, vanhoja, vammaisia...
Itsessään ihan hyvä asia, jos raha tosiaan menee oikeisiin toimenpiteisiin.
Kuínka naiivi olet?
Sinustako olisi parempi, että joka tyypistä maksettaisiin sama hinta. Tulisi kivasti voittoa, kun hoitaisi vain terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä yllätyksenä tullut? Tämähän tarkoittaa jatkossa sitä, ettette enää soita omalle terveysasemalle ja vaadi / pyydä verikokeita mahdollisimman laajasti lääkärintarkastuksineen, tai ette joka flunssan yhteydessä tarkastuta tulehdusarvoja ja nieluviljelyä vain varmuudenvuoksi.
Eli jatkossa perusjamppa saa (esim) vuotta kohti 500€ rahaa ja siitä summasta menee niin rokotukset, labrakokeet yms. Siinä saa itse miettiä, että ottaako ns turhia verikokeita koko rahalla jo tammikuussa, vai säästääkö tuota rahasummaa tasaisesti koko vuodelle.
Tietenkin itsemaksavana voi vaikka nuhakuumeen varmistamiseksi pyytää vaikka magneettikuvaus.
Missähän maailmassa oikein elät. Lääkärille pääseminen julkisella puolella on ihan sattuman kauppaa, siinä ei tosiaankaan pyydellä mitään erikoisia tutkimuksia kun se peruslääkärikään ei tutki. Lähipiirissä on viimeisen puolen vuoden aikana ollut useita tapauksia, jossa sairas ihminen ei "hyvinvointikeskuksesta" (täytyy olla omituinen huumorintaju sillä, joka keksi nimetä terveysasemat tällä uudella nimellä) saa mitään apua. Esim. sanotaan että se on vaan vanhuuden raihnaisuutta 60-vuotiaalle, kun valittaa kovia kipuja. Yksityislääkärillä ei mennyt kymmentä minuuttia, kun jo osasi epäillä oikeaa diagnoosia, lihasreumaa. Erona oli se, että yksityislääkäri kuunteli potilaan oireet ja tutki hänet. Oli pakko raapia rahat kasaan ja mennä yksityiselle, kun ihminen oli jo niin huonossa kunnossa, ettei liikkumaan päässyt, eikä apua "hyvinvointikeskuksesta" herunut. Tämä on vain yksi tapaus. Että mua ei oikein naurata nämä jampat, jotka esittää että ihmiset turhaa valittaisi. Ei valita. Mutta kun ei tutkita, niin ei löydy mitään hoidettavaakaan. Olen ihan varma että tuossa kertomassanikin tapauksessa julkisen puolen lääkäri kirjasi kyseisen käynnin ns. turhana. Ja tämä jos mikä, on sitä resurssien tuhlaamista. Siis että ei tutkita, vaan juoksutetaan sairaita ihmisiä luukulta toiselle turhan päiten. Siinäkin ajassa, mikä menee kun lääkäri ottaa potilaan vastaan ja toteaa, että ei teitä mikään vaivaa, niin olisi voinut tehdä sen työnsä, eli tutkia potilaan. Hukkaan meni sekin aika.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Köyhät einespaskaa syövät itsensä sairastuttaneet alemman luokan roskaihmiset ovat jo huolissaan korottuvista terveydenhoitomaksuista.
Ei kyllä heru sääliä.
Se einespaska vaan valitettavasti on halvempaa kuin luomuruoka.
Mieti hetki sitä, vaikka tuskin maksaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten pitää tuottaa voittoa. Onko nykyisessä julkisessa terveydenhuollossa potilaita jotka voisi hoitaa nykyistä halvemmalla?
Mitenkähän synnytys tai synnytysikä lasketaan? Onko se pisteitä lisäävä? Riskiä lisäävä?
Eipä ole.
Lonkkaleikkaus julkisella 8000-10 000 €
Lonkkaleikkaus yksityisellä 15 000-16 000 €
Me tienataan tällä!
Tuollainen tietojen yhdistely eri rekistereistä ilman asiakkaan lupaa on yksiselitteisesti kaikkien olemassaolevien tietosuojalakien vastaista!
Älkää vain antako mitään tiedonkeräyslupia kun ne sitä alkavat kysyä, kaikkien on saatava hoitoa ilman tuollaista massiivista kyttäyssysteemiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin itsemaksavana voi vaikka nuhakuumeen varmistamiseksi pyytää vaikka magneettikuvaus.Niin voit nytkin ostaa mitä vaan rahalla.
Mallin toteutuessa tämä palvelujen itse maksaminen yleistyy, siis ne vähäisetkin tutkimukset ja hoidot meille köyhille jäävät vain haaveeksi.
Mutta tuleehan meille valinnanvapaus. Eivät nämä monikansalliset yhtiöt ole hyväntekeväisyyslaitiksia vaan voittoa tavoittelevia liikelaitoksia.
Valinnanvapauden voi unohtaa. Siis potilaan näkökulmasta. Yksityiset laittaa jonkun hakumenettelyn, jossa valitsevat potilaansa. Sitten sanovat olevansa täynnä. Niillä on tietty aika jonka ovat vastuussa, en muista montako vuotta se oli. Jos muutut kalliiksi niin varmasti he keksivät jonkun miksi eivät jatka hoitosuhdetta.
Tämä on näkynyt jo ostopalveluissa. Esim. nuorten hoitojaksoissa. Pidetään tarkkailussa ja tehdään suunnitelmia. Sitten laitetaan kotiin ja aloitetaan lääkehoito ja muut tutkimukset. Hoitojaksoissa nuo kaikki kuuluisi päivähintaan. Mutta se aika käytetään vain tarkkailuun, vaikka joku taho olisi todennut lääkityksen tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinnanvapauden voi unohtaa. Siis potilaan näkökulmasta. Yksityiset laittaa jonkun hakumenettelyn, jossa valitsevat potilaansa. Sitten sanovat olevansa täynnä. Niillä on tietty aika jonka ovat vastuussa, en muista montako vuotta se oli. Jos muutut kalliiksi niin varmasti he keksivät jonkun miksi eivät jatka hoitosuhdetta.
Tämä on näkynyt jo ostopalveluissa. Esim. nuorten hoitojaksoissa. Pidetään tarkkailussa ja tehdään suunnitelmia. Sitten laitetaan kotiin ja aloitetaan lääkehoito ja muut tutkimukset. Hoitojaksoissa nuo kaikki kuuluisi päivähintaan. Mutta se aika käytetään vain tarkkailuun, vaikka joku taho olisi todennut lääkityksen tarpeen.
Siis tämä on minun painajaisskenaario.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että yksityiset vsökkaavat asiakkaat joiden riski on pieni. Kalliit potilaat jää julkiselle ja hoidon taso huononee. Siksi kun niitä halpoja ei ole kalliiden seassa.
Minä olen erittäin terve, enkä missään nimessä halua että Suomen valtio maksaa minusta joka vuosi jollekin pörriäiselle. Niinpä pysyn maakunnan asiakkaana ja kehotan muita samaan.
Varmaan ne yrittävät markkinoida minulle jotain ihquja terveiden terveyspalveluita, mutta en ota.
tuleeko jonkinlainen merkki otsaan, jotta osataan katsoa, kannattako tuota ottaa asiakkaaksi?
Tuo eri lähteistä yhdistelty tietomassa tulee valmistuttuaan myytäväksi ”tutkimuskäyttöön” ja markkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinnanvapaus on lähdetty toteuttamaan ihan väärällä tasolla. Se olisi pitänyt toteuttaa ruohonjuuritasolta lähtien, eli potilaalla tulisi olla vapaus valita lääkärinsä. Tästä olisi pitänyt lähteä liikkeelle, ja miettiä miten se toteutetaan. Sitten oltaisiin päästy johonkin järkevään käsiksi. Nyt koko uudistus vain vesittyy, tulee helkkarin kalliiksi, eikä sitä saada toimimaan. Aivan järkyttävää.
Kuka meidät pisteyttää ja mistä hän saa meitä koskevat tiedot? Olen tähän asti ollut siinä uskossa, että terveystietoja ei luovuteta sairaaloista muualle. Maailma taitaa olla muuttunut tässä suhteessa. Miksi tästä ei ole puyhuttu aikaisemmin, onko se haluttu pitää salassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin itsemaksavana voi vaikka nuhakuumeen varmistamiseksi pyytää vaikka magneettikuvaus.
Nythän yksityiset ja työterveyshuolto perustuu paljon siihen, että käyt lääkärillä yksityisellä. Saat lähetteen kalliisiin tutkimuksiin ja leikkauksiin yms.julkiselle. jälkitarkastus taas yksityisellä ja lähete julkiselle puolelle kuntoutukseen. Miten jatkossa onnistuu ronkkia rusinat pullasta?
Tuo käynnissä oleva eri rekistereiden yhdistäminen ilman asianomaisen lupaa on laitonta.
En halua, että terveystietojani ja muita henkilökohtaisia tietojani (koulutus, perhesuhteet, työhistoria jne) yhdistetään mihinkään jättirekisteriin! Näitä tietoja voidaan väärinkäyttää niin monella tavalla.
Henkilökohtainen kapitaatiokorvaus houkuttelee pörriäiset listaamaan itselleen monisairaita potilaita, joista saa suuret korvaukset ja sitten hoitamaan heitä mahdollisimman vähän ja halvalla. Se onnistunee helposti kun useimmilla monisairailla ei ole kykyä ajaa asiaansa suuryritystä vastaan.
Jaaha. Köyhät einespaskaa syövät itsensä sairastuttaneet alemman luokan roskaihmiset ovat jo huolissaan korottuvista terveydenhoitomaksuista.
Ei kyllä heru sääliä.