Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menen aamulla töihin hyvillä mielin, mutta iltapäivää kohti alkaa tuntua hengenahdistusta ja uupumusta, ja pienikin kritiikki itkettää - mikäköhän auttaisi?

Vierailija
10.04.2018 |

Teen työtä josta tykkään, palaudun työpäivän jälkeen hyvin, minulla on kiva vapaa-aika ja nukunkin hyvin. Aamulla olen pääsääntöisesti hyvällä tuulella.

Mutta kun menen työpaikalle, iltapäivää myöten alan pikku hiljaa väsyä, henkeä ahdistaa, sydän tykyttää. Tämä toistuu lähes joka päivä. Aamupäivä sujuu yleensä ihan hyvällä tsemppimielentilalla. Vaikeinta on, kun iltapäivällä annetaan palautetta jostain työstä, siis ihan tavallista palautetta, ei edes mitään sen suurempaa kritiikkiä. Kun olen iltapäivän mielentilassani, en pysty ottamaan mitään vastaan. Itkettää, tunnen itseni epäonnistuneeksi, vaikka järjellä tiedän ettei siitä ole kyse. Hikoiluttaa, sydän pamppailee, en meinaa saada henkeä.

Olen 26-vuotias, luovalla alalla, ja olen ollut yli vuoden nykyisessä työssäni. Minulla on kiva työporukka ja pomo, saan kiitosta työstäni, mutta minulla on hirmu kovat paineet onnistua ja jonkin verran liikaa töitä.

Mikäköhän tässä auttaisi? En oikein näe, että työpaikan vaihto ratkaisisi mitään.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun työpaikka on homeessa.

Vierailija
2/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerit alhaalla? Paniikkikohtaus ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäilmaongelma.

Vierailija
4/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun työpaikka on homeessa.

Ihan sama tuli mieleen. Kuulostaa keuhkoputkentulehdukselta. Kun henki ei kulje, pyörryttää, kun ei happi riitä niin väsyttää ja väsymys itkettää.

Vierailija
5/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tuli mieleen home. Homemyrkyt voi aiheuttaa myös ärtyisyyttä, itkuisuutta ja hermostuneisuutta. Erityisesti nuo fyysiset oireet kuitenkin viittaa huonoon sisäilmaan.

Vierailija
6/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulle tuli mieleen sisäilmaongelma. Ei tarkoita välttämättä suoranaista hometta, mutta kaikenlaista muuta hengitysteihin pukkaavaa kamaa. 

Vierailija
7/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin koko ajan vain syyllistänyt itseäni ja ajatellut, että ongelma on joko siinä, miten teen työni tai omassa asenteessani. Tunteet tuntuvat niin todellisilta. Mutta on ihan totta, että sisäilmaongelma kävisi järkeen. Kyllähän sen tietää, että valvoneenakin ahdistaa, ja yhtä lailla silloinkin stressi ja ahdistus tuntuu todelliselta ja itkettää. Sisäilma selittäisi senkin, miksi en aamulla ja kotona koe voivani henkisesti mitenkään huonosti.

Kun vertaan edelliseen työpaikkaani, sielläkin ahdisti, mutta se joutui itse työstä. Ja kärsin ahdistusoireista myös kotona nukkumaan mennessäni ja heräilin pitkin yötä. Tämä on erilaista. 

Ap

Vierailija
8/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkitaipumus ja siihrn yhdistetyt huono sisäilma on valistunut veikkaukseni.

Vierailija
9/33 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassisia psykosomaattisia oireita, joita itsetarkkailu lisää entisestään

Vierailija
10/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassisia psykosomaattisia oireita, joita itsetarkkailu lisää entisestään

Voivat ollakin psykosomaattisia. Se on todennäköisintä. Mutta jos minulla olisi muutenkin tällaisia oireita, olisin vielä varmempi asiasta. Kummallista tästä tekee mielestäni se, että en ole mitenkään odottanut hengenahdistusta, en ole tuntenut oloani stressaantuneeksi ennen kuin fyysiset oireet ovat tulleet päälle. Ja tätä ei ole milloinkaan muulloin kuin työpaikalla iltapäivisin. Toki vaikea sanoa mikä on muna ja mikä kana. Mutta ärsyttää sekin, että kaikki aina leimataan psykosomaattiseksi, kun joskus taustalla voi olla ihan fysiologinenkin syy. 

Ap

Vierailija
11/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla töissä samaa sisäilmasta johtuen?

Vierailija
12/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ns. yliherkkä ihminen, loukkaannutko helposti? https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/otatko-nokkiisi-helposti-lo… tuossa on hyvin kerrottu aiheesta.

Vierailija
13/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla töissä samaa sisäilmasta johtuen?

Tiedän muutamia, joilla on sisäilmaongelmiin viittaavia lieviä oireita, ja täällä tehtiin hiljattain myös suhteellisen mittava kartoitus sisäilmasta. Kyseltiin, onko ollut näitä ja näitä fyysisiä oireita viime aikoina työpaikalla. Silloin en ollut vielä osannut edes harkita oireideni yhteyttä sisäilmaan, ja tein sen jotenkin ohimennen ja ajattelin, että tämä taitaa olla ihan peruskauraa työpaikoilla. 

Mutta enpä tiedä, tilattaisiinko työpaikalle mittavaa sisäilmakyselyä, jos ei jotain epäiltäisi.

Ap

Vierailija
14/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ns. yliherkkä ihminen, loukkaannutko helposti? https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/otatko-nokkiisi-helposti-lo… tuossa on hyvin kerrottu aiheesta.

Olen todellakin erittäin herkkä. Siksipä näitä oireita on vaikea erottaa omasta persoonasta. Mutta iltapäivisin loukkaannun vielä paljon tavanomaista herkemmin ilman mitään selvää syytä. 

Ap

Vierailija
15/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat syödä riittävästi ja terveellisesti? Juotko kahvia ehkä työpaikalla? Käytkö haukkaamassa raitista ilmaa työaikana?

Vierailija
16/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti siinä ilmassa on jotain, joka saa keuhkot ärtymään. Miten jos esim. viikonloppuna et ole töissä niin miten silloin on oireiden laita? Ilmeneekö vähemmän vai samalla tavalla? Yleensä ulkoilma on parasta, jolla voi testata tuleeko oireita siellä. Huomaako heti aamulla että on hengenahdistusta ja/tai yskittää? Tällöin voi olla jonkinasteisesta astmasta kysymys, joka kannattaisi mittauttaa puhallustestein. Oireita voi yrittää lieventää mm. liikunnalla ja tietynlaisella ruokavaliolla (siitä on varmaan juttua muissa keskusteluissa, mutta vehnä ja maitovalmisteet ovat kai ne tärkeimmät vältettävät) mutta tärkeintä on minimoida altistavaa tekijää. Siinä joutuu sitten puntaroimaan mitä tehdä töiden suhteen, jos työ vaikuttaa muuten kiinnostavalta.

Vierailija
17/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti siinä ilmassa on jotain, joka saa keuhkot ärtymään. Miten jos esim. viikonloppuna et ole töissä niin miten silloin on oireiden laita? Ilmeneekö vähemmän vai samalla tavalla? Yleensä ulkoilma on parasta, jolla voi testata tuleeko oireita siellä. Huomaako heti aamulla että on hengenahdistusta ja/tai yskittää? Tällöin voi olla jonkinasteisesta astmasta kysymys, joka kannattaisi mittauttaa puhallustestein. Oireita voi yrittää lieventää mm. liikunnalla ja tietynlaisella ruokavaliolla (siitä on varmaan juttua muissa keskusteluissa, mutta vehnä ja maitovalmisteet ovat kai ne tärkeimmät vältettävät) mutta tärkeintä on minimoida altistavaa tekijää. Siinä joutuu sitten puntaroimaan mitä tehdä töiden suhteen, jos työ vaikuttaa muuten kiinnostavalta.

Ei ole viikonloppuisin ahdistusta. Ei ennen töitä, ei töiden jälkeen. Se on vaikea selittää - se ei tunnu siltä, että putket eivät ole auki, vaan että kurkussa on joku palanen ja rintaa painaa ja joudun hyperventiloimaan. Sellainen paniikkikohtauksen alkuoire, tai siltä se tuntuu. Yskää ei ole ollenkaan. Harrastan kestävyysjuoksua, uintia ja HIIT-treenejä, liikun 6 kertaa viikossa keskimäärin, ja treeneissä ei ikinä mitään ongelmaa. 

Vierailija
18/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nykyinen työsi kuormittaa sinua liikaa, jos iltapäivisin olet noin väsynyt. Voi tuohon toki jokin fysiologinen syykin olla. Anemia? Diabetes? Alhainen verensokeri? Masennus? Syötkö tarpeeksi usein? Pidätkö tarpeeksi taukoja päivän aikana? Liikutko? Kannattaa käydä työterveydessä puhumassa asiasta. Ei kuulosta normaalilta.

Vierailija
19/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hyvin, olen kokeillut nyt tehdä hyvät ruokaisat eväätkin mukaan. Ei ollut vaikutusta. 

Taukoja en oikeastaan ehdi pitää. Ei ole parvekkeita eikä mitään, mistä pääsisi ulos nopeasti. Pitää ensin mennä 6 kerrosta alaspäin isosta kompleksista ja vilauttaa kulkukorttia kolmesti. Päätyäkseen pihalle, jossa on vain betonia eikä yhtään kasvillisuutta. Eli ei tule käytyä ulkona työpäivän aikana. 

Ap

Vierailija
20/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan hyvin olla kaksi eri syytä sinun vointiin, sekä fyysinen, että psyykkinen. Ja molemmat voivat provosoida toista. 

Miten reagoit kun suutut, esim. työkavereillesi? Oletko hiljaa, vai kysytkö heiltä miksi he käyttäytyvät loukkavasti ja sitten ihmettelevät tai ovat sen oloisia, etteivät edes tiedä loukkanneensa?

Pelkäävätkö omat läheisesi tai ystäväsi sanoa sinulle rennosti asioita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme