Sanna Sairaanhoitaja on Helsingissä vuokra-asuntoloukossa
https://yle.fi/uutiset/3-10145837
Pojat häiriköi yöllä kananmunanpaistolla ja omia huoneita ei ole. Mutta asuntontaitaa olla keskustassa
Kommentit (548)
Voisiko joku kopioida sen kohdan missä sanoo, ettö kämpän pitää olla Punavuori-Kamppi akselilla,mä en sitä tekstistä löydä.Sitä paitsi jos asunto olisi noilla seuduilla niin saunallisena kolmiona sen pitäis olla jossain Eiran rannassa ja vuokra olisi n.3k.
Lainavouhottajien olisi hyvä tarkistaa reaaliteetit millä ehdoilla sitä lainaa yleensä myönnetään.
Vuorotyöläisen ei liene kovin helppoa kulkea jonnekin Töölöö /Jorvi suuntaan Vantaan tai Keravan perukoilta.
Tuon ikäiset pojat nyt vaan elää ihan omaa elämäänsä .Ei paljon auta vaikka äiti kiljuisi kurkku suorana.Aikataulut vaan on ihan eri.Ja ruokaan ko.porukalla menee tuhottomasti , jo yksi 15 v syö hervottomasti.
Ja etteikö pojat tarvitsisi seutulippua jos muuttaisivat Koivukylään,älkää nyt naurattako.Kuinka moni suostuisi itse umpioitumaan 5 vuodeksi 2 km liikkumasäteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta pidemmällä ikäerolla. Kunnollinen kasvatus näille.
Mahtuisivat halvempaan asuntoon, ruokakulut pienemmät, pojat olisi kasvatettu, järkevämpi elämänhallinta. Isompi ehtisi jo töihin ja omilleen, kun pienempi menisi lukioon ja siinä vaiheessa äiti ja se pienempi mahtuisi jo kaksioon.
Ihan kaikki on ihan omaa typeryyttä.
Yritetään mieheni kanssa ensimmäistä lasta, olen 39v. Toisen lapsen voimme hankkia kun olen viisikymppinen niin tulee suurempi ikäero lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaukkalassa on jo 840 euroa kuussa kolmiot. Sieltä kulkee bussilla alle puolessa tunnissa Meikkuun ja siellä on tuliterä upea koulu lukioineen.
Paljonkos bussi maksaa esim kuukaudessa? Ja pärjäävätkö pojat ilman mahdollisuutta liikkus pk-seudulle.
Ei varmasti maksa 410 euroa kuussa. Pojat voi käydä koulua siinä kodin vieressä ja itse tienata ne matkaliput, jos sellaisiin esim lukioikäisenä on tarvetta.
Poikien harrastukset löytyy kävelymatkan päästä? Isälle kulkeminen? Ei enää koskaan tarvetta tavata nykyisiä kavereita?
Pientä inhimillisyyttä, jookos?
Niin. He olis voinut jo aikaa rakentaa sen elämänsä jonnekin järkevästi. Hommata järkevät harrastukset, opettaa lapset omatoimisiksi, kokkaamaan, siivoamaan, vuorokausirytmin...
Mutta ei. Putkeen kolme lasta, näille kalliit harrastukset ja asunto voi sijaita vain Helsingin keskustassa työpaikan vieressä.
Ja sitten kun ei rahat riitä ja pojat ei siivoa, se on muiden vika.
Olisivat voineet? No tehdäänkö jälkiabortti? Hankitaanko aikakone? Vai mitä ehdotat ylemmyydentunnossasi ratkaisuksi ihmiselle, joka tekee valintoja sen hetken tilanteen mukaan uskoen tulevaan, ja sitten tapahtuu jotain, mistä syystä tilanne muuttuukin. Saunan taakse ja lopetetaan?
No ihan vaikka voisi ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa vihdoinkin kasvattaa poikiaan. Vuorokausirytmi, kotitöihin osallistuminen jne. Sitten hyväksyttävä se, että sairaanhoitajan palkalla ei ole varaa isoon asuntoon Helsingissä. Olen itsekin sairaanhoitaja, valmistunut yli 30 vuotta sitten ja tiesin jo alalle hakeutuessani, että ei mulla tulisi koskaan olemaan varaa asua isossa asunnossa Helsingissä. Varsinkaan keskustan tuntumassa ja/tai yksinhuoltajana. Jos haluaa isomman asunnon, pitää muuttaa muualle. Jos haluaa asua Pasilassa, pitää tyytyä pienempään asuntoon. Enkä muuten ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka hankkivat lapsia ajatuksella, että kaikki muut pariskunnat toki voivat erota, mutta me emme. Kun ei ole yksin kiinni itsestä vaan myös siitä toisesta. Näillä ihmisillä ei varmaan ole kotivakuutustakaan, koska eihän koskaan mitään ikävää voi tapahtua itselle vaan ainoastaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuminen on liian kallista suhteessa palkkoihin. Tästä on aiheutumassa mittavia ongelmia koko kaupungille ja sen seurauksena koko Suomelle, koska Helsinki on suomen talouden veturi. Yhdenkään joka tätä pelkkiin kylmiin faktoihin perustuvaa kokonaisuutta tajua ei kyllä kannata periyttää niitä tyhmiä geenejään eteenpäin. Suomella ei ole varaa tyhmiin ihmisiin, jotka tekevät tyhmiä poliittisia päätöksiä joista seuraa kallis lasku kaikille. Kyse ei ole yksilön kykenemättömyydestä, kyse on yhtälön mahdottomuudesta.
Älkää tulko kaikki Helsinkiin sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta pidemmällä ikäerolla. Kunnollinen kasvatus näille.
Mahtuisivat halvempaan asuntoon, ruokakulut pienemmät, pojat olisi kasvatettu, järkevämpi elämänhallinta. Isompi ehtisi jo töihin ja omilleen, kun pienempi menisi lukioon ja siinä vaiheessa äiti ja se pienempi mahtuisi jo kaksioon.
Ihan kaikki on ihan omaa typeryyttä.
Yritetään mieheni kanssa ensimmäistä lasta, olen 39v. Toisen lapsen voimme hankkia kun olen viisikymppinen niin tulee suurempi ikäero lapsille.
Parempi jättää kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kopioida sen kohdan missä sanoo, ettö kämpän pitää olla Punavuori-Kamppi akselilla,mä en sitä tekstistä löydä.Sitä paitsi jos asunto olisi noilla seuduilla niin saunallisena kolmiona sen pitäis olla jossain Eiran rannassa ja vuokra olisi n.3k.
Lainavouhottajien olisi hyvä tarkistaa reaaliteetit millä ehdoilla sitä lainaa yleensä myönnetään.
Vuorotyöläisen ei liene kovin helppoa kulkea jonnekin Töölöö /Jorvi suuntaan Vantaan tai Keravan perukoilta.
Tuon ikäiset pojat nyt vaan elää ihan omaa elämäänsä .Ei paljon auta vaikka äiti kiljuisi kurkku suorana.Aikataulut vaan on ihan eri.Ja ruokaan ko.porukalla menee tuhottomasti , jo yksi 15 v syö hervottomasti.
Ja etteikö pojat tarvitsisi seutulippua jos muuttaisivat Koivukylään,älkää nyt naurattako.Kuinka moni suostuisi itse umpioitumaan 5 vuodeksi 2 km liikkumasäteelle.
Tuonikäisten putää olla nukkumassa kello 12. Eikä siihen tarvitse seutulippua että esim kerran viikkoon käy leffassa tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvätuloinen pitää olla, jotta saa tehdä lapsia?
Helsingissä sinkku pärjää kohtuullisesti kahden tonnin nettotuloilla ja lapseton pariskunta kolmella tonnilla. Siihen lasketaan sitten jokaisesta lapsesta 1000€ lisää:
1 lapsi = 4000€ nettotulot
2 lasta = 5000€ nettotulot
3 lasta = 6000€ nettotulot
Tällä budjetilla ei mene perheen talous ihan pelkäksi selviämistaisteluksi, nämä rahat riittää kohtuulliseen toimeentuloon. Niin kauan kun maksajia on kaksi, niin monilla on varaa kahteen lapseen. Homma kosahtaa heti jos tulee ero ja asumiskulut tuplaantuvat. Melkein parempi että toinen vanhemmista kuolee, eloonjäänyt ja lapset saavat leskeneläkettä eikä tarvitse maksaa kuluja kahdesta asunnosta.
Eli toi tarkoittaa, että Suomessa vain hyvätuloiset voivat hankkia lapsia. Suomalaisten mediaaninettotulot ovat 1485–2 475 euroa kuukaudessa. Terveisin Tilastokeskus.
Nämä "kasvattajat" ovat varmasti itse joko lapsettomia tai taaperoiden vanhempia. Kolmen teinipojan rytmit nyt vaan ovat ihan muuta kuin aikuisen työssäkäyvän, ja se on ihan osa kasvamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset 15 ja 13 ja kolmas jätettiin hankkimatta, koska osattiin laskea. T. Kaksi akateemista
Kannattiko noita geenejä periyttää edes kahdelle?
Mietin ihan samaa. Itse asiassa aina, kun näen ilkeitä, ylemmyydentuntoisia kommentteja vailla empatian hiventäkään. Kiusaajien uusi sukupolvi on kasvamassa.
t. hyvätuloinen
Anna rahaa niin en kiusaa.
T. huonotuloinen
Tämä sairaanhoitaja voisi tienata helposti lisää, esim. Silloin kun lapset ovat isällä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "kasvattajat" ovat varmasti itse joko lapsettomia tai taaperoiden vanhempia. Kolmen teinipojan rytmit nyt vaan ovat ihan muuta kuin aikuisen työssäkäyvän, ja se on ihan osa kasvamista.
Mulla on teinipoika ja osa kasvamista on myös se, että teini ottaa huomioon muut samassa asuvat ihmiset. Käy oma poikanikin kavereineen jääkaapilla öisin ja kokkailee ruokaa, mutta tekee sen niin hiljaa, että minä en herää.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "kasvattajat" ovat varmasti itse joko lapsettomia tai taaperoiden vanhempia. Kolmen teinipojan rytmit nyt vaan ovat ihan muuta kuin aikuisen työssäkäyvän, ja se on ihan osa kasvamista.[/
10-vuotias ei edes ole teini. Ja yläkoululaiset nyt ei todellakaan valvo puolille öin. Kunnon perheissä.
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla vuokralla jo lyhentelisi yli 200 000€ asuntolainaa kassavirran ollessa ennallaan. Sillä jo 100 neliöisen kämpän saisi helsingistä. Ei se eläminen ainakaan heikkenisi, ja myytäessä voisi vielä osan saada takaisinkin.
Yli 200 000e asuntolaina on sen luokan henkilökohtainen riski, että pitää olla umpityhmä että sellaisen lähtee ainakaan yksin ottamaan. Ellei nettopalkka ole yli kolmetonnia ja työpaikka taattu - siis kiveen kirjoitettu koko laina-ajaksi. Vielä silloinkin jää korkoheilahtelujen armoille.
Sen asunnon voi aina myydä. Ainoa mikä merkitsee on kassavirta. Jos kassavirta on sama, ja asunnon arvo tippuu vähemmän kuin kuukautinen lyhennys, on asuminen omassa halvempaa kuin vuokralla. Ja vuorkralla tuppaa nousu vuodessa olemaan kovempi kuin esim yhtiövastikkeilla. Lisäksi tasalyhennyslainalla kassavirta itseasiassa paranee kuukausittain koron pienentyessä. Jos asunnon arvo pysyy samana, niin on huomaamattaan parissa vuodessa säästänyt 24000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaukkalassa on jo 840 euroa kuussa kolmiot. Sieltä kulkee bussilla alle puolessa tunnissa Meikkuun ja siellä on tuliterä upea koulu lukioineen.
Paljonkos bussi maksaa esim kuukaudessa? Ja pärjäävätkö pojat ilman mahdollisuutta liikkus pk-seudulle.
Ei varmasti maksa 410 euroa kuussa. Pojat voi käydä koulua siinä kodin vieressä ja itse tienata ne matkaliput, jos sellaisiin esim lukioikäisenä on tarvetta.
Poikien harrastukset löytyy kävelymatkan päästä? Isälle kulkeminen? Ei enää koskaan tarvetta tavata nykyisiä kavereita?
Pientä inhimillisyyttä, jookos?
Niin. He olis voinut jo aikaa rakentaa sen elämänsä jonnekin järkevästi. Hommata järkevät harrastukset, opettaa lapset omatoimisiksi, kokkaamaan, siivoamaan, vuorokausirytmin...
Mutta ei. Putkeen kolme lasta, näille kalliit harrastukset ja asunto voi sijaita vain Helsingin keskustassa työpaikan vieressä.
Ja sitten kun ei rahat riitä ja pojat ei siivoa, se on muiden vika.
Olisivat voineet? No tehdäänkö jälkiabortti? Hankitaanko aikakone? Vai mitä ehdotat ylemmyydentunnossasi ratkaisuksi ihmiselle, joka tekee valintoja sen hetken tilanteen mukaan uskoen tulevaan, ja sitten tapahtuu jotain, mistä syystä tilanne muuttuukin. Saunan taakse ja lopetetaan?
Av-logiikalla tilanne ratkeaa, kun myyvät sen Artekin penkin :D
Ja pojat tietenkin keräämään marjoja Länsi-Pasilan metsiin :)
Ette te ihmiset oikeasti edes halua, että meillä kaikilla olisi helpompaa asua, tulla toimeen, elää, suunnitella tulevaa. Haluatte vaan haukkua tätä yhtä perhettä. Helpottaako se jotenkin omaa oloanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvätuloinen pitää olla, jotta saa tehdä lapsia?
Helsingissä sinkku pärjää kohtuullisesti kahden tonnin nettotuloilla ja lapseton pariskunta kolmella tonnilla. Siihen lasketaan sitten jokaisesta lapsesta 1000€ lisää:
1 lapsi = 4000€ nettotulot
2 lasta = 5000€ nettotulot
3 lasta = 6000€ nettotulot
Tällä budjetilla ei mene perheen talous ihan pelkäksi selviämistaisteluksi, nämä rahat riittää kohtuulliseen toimeentuloon. Niin kauan kun maksajia on kaksi, niin monilla on varaa kahteen lapseen. Homma kosahtaa heti jos tulee ero ja asumiskulut tuplaantuvat. Melkein parempi että toinen vanhemmista kuolee, eloonjäänyt ja lapset saavat leskeneläkettä eikä tarvitse maksaa kuluja kahdesta asunnosta.
Eli toi tarkoittaa, että Suomessa vain hyvätuloiset voivat hankkia lapsia. Suomalaisten mediaaninettotulot ovat 1485–2 475 euroa kuukaudessa. Terveisin Tilastokeskus.
lisää asuntoja vain espooseen ja vantaalle. keskituloisilla ei ole tarvetta asua manhattanilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etteikö pojat tarvitsisi seutulippua jos muuttaisivat Koivukylään,älkää nyt naurattako.Kuinka moni suostuisi itse umpioitumaan 5 vuodeksi 2 km liikkumasäteelle.Tuonikäisten putää olla nukkumassa kello 12. Eikä siihen tarvitse seutulippua että esim kerran viikkoon käy leffassa tms
Kertaseutulippu taitaa olla aikuisella noin 5e suuntaansa. Saattaa olla enemmänkin. Alle 16 v puolet siitä.
Eli jos kerran viikossa yli 16v käy jossain, se on jo kk-tasolla 40e. Kyllä sen kuukausilipun melkein vaan tarvitsee, jos yhtään on vaikkapa harrastuksia, joihin pitää kulkea seuturajojen yli. Tai kavereita naapurikunnassa. Tai se isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etteikö pojat tarvitsisi seutulippua jos muuttaisivat Koivukylään,älkää nyt naurattako.Kuinka moni suostuisi itse umpioitumaan 5 vuodeksi 2 km liikkumasäteelle.Tuonikäisten putää olla nukkumassa kello 12. Eikä siihen tarvitse seutulippua että esim kerran viikkoon käy leffassa tms
Kertaseutulippu taitaa olla aikuisella noin 5e suuntaansa. Saattaa olla enemmänkin. Alle 16 v puolet siitä.
Eli jos kerran viikossa yli 16v käy jossain, se on jo kk-tasolla 40e. Kyllä sen kuukausilipun melkein vaan tarvitsee, jos yhtään on vaikkapa harrastuksia, joihin pitää kulkea seuturajojen yli. Tai kavereita naapurikunnassa. Tai se isä.
Isä voi maksaa matkat tai hakea. Ja leffaan pääsee Vantaallakin. Koivukylästä on pyörämatka Tikkurilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ette te ihmiset oikeasti edes halua, että meillä kaikilla olisi helpompaa asua, tulla toimeen, elää, suunnitella tulevaa. Haluatte vaan haukkua tätä yhtä perhettä. Helpottaako se jotenkin omaa oloanne?
Ei helpota omaa oloa eikä mulla edes ole sellainen olo, että tarvitsisi mitään helpotusta, mutta toivottavasti helpottaa niiden oloa, jotka ovat juuri aikeissa tehdä jotain yhtä harkitsematonta kuin aloituksen artikkelissa oleva äiti on tehnyt.
Joten koko juttu on kupla?