Sanna Sairaanhoitaja on Helsingissä vuokra-asuntoloukossa
https://yle.fi/uutiset/3-10145837
Pojat häiriköi yöllä kananmunanpaistolla ja omia huoneita ei ole. Mutta asuntontaitaa olla keskustassa
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt jutusta mainintaa keskustasta. Asunto näyttää ikkunanäkymien perusteella olevan lähiössä.
Kallis kolmio, mutta pk-seudulla on kallista.
En tiedä mainittiinko jutussa, mutta joku kirjoitti että kyseessä olisi Husin työsuhdeasunto Pasilassa.
Kyllä halvempiakin kolmioita löytyy, esim. aravavuokra-asuntoja Hekalta, Vvo:lta, Ovenia jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos Sannan brutto on 2600€ niin netto n. 1900€. Jos vuokra 1250€ niin asumistuki 560€. Palkan päälle tulee lapsilisät 490€ ja elatustuet 460€ eli nettotulot yht. 3410€ siitä sitten vuokra 1250€ niin elämiseen ja muihin laskuihin jää 2160€. Ihan kohtalaisesti pärjää kolmen lapsen kanssa.
Mä olen akateemisesti koulutettu lapseton yrittäjä, en saa mitään tukia. Mulla ei jää useinkaan kulujen jälkeen elämiseen tuollaisia summia kuussa, ei lähellekään.
Ihmettelen, miksi tämä Sanna esitettiin mukamas huono-osaisena, kun hän ei selvästikään sitä ole, vaan pikemminkin lukeutuu voittajiin tässä tulonsiirtojen luvatussa maassa?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Sannan brutto on 2600€ niin netto n. 1900€. Jos vuokra 1250€ niin asumistuki 560€. Palkan päälle tulee lapsilisät 490€ ja elatustuet 460€ eli nettotulot yht. 3410€ siitä sitten vuokra 1250€ niin elämiseen ja muihin laskuihin jää 2160€. Ihan kohtalaisesti pärjää kolmen lapsen kanssa.
Mä olen akateemisesti koulutettu lapseton yrittäjä, en saa mitään tukia. Mulla ei jää useinkaan kulujen jälkeen elämiseen tuollaisia summia kuussa, ei lähellekään.
Ihmettelen, miksi tämä Sanna esitettiin mukamas huono-osaisena, kun hän ei selvästikään sitä ole, vaan pikemminkin lukeutuu voittajiin tässä tulonsiirtojen luvatussa maassa?
Tuota miksi sinun pitäisi saada jotain tukia kuten esim. lapsilisää tai elatustukea kun olet lapseton? Asumistukea saisit jos olisit tarpeeksi pienituloinen. Tottakai elätettävien määrä vaikuttaa asumistukeen eli sinkkuna et ehkä saa asumistukea samoilla tuloilla kun Sanna, mutta kolmen lapsen huoltajana saisit.
Sannakin on koulutettu (AMK sairaanhoitaja) ja käy töissä. Miksi sinulle pitäisi jäädä sama summa kun sinun pitää kattaa vaan omat kulut, Sannan pitää kattaa omat kulut plus 3 ison lapsen kulut. Samoin voisit verrata itseäsi johonkin toiseen sinkkuun, joka tienaa yrittäjänä paljon enemmän kuin sinä. Miksi oi miksi.
En tietenkään väitä, että minun pitäisi saada mitään tukia, se olisi moraalini vastaista ottaa sellaisia vastaan. Tottakai aikuisena ihmisenä hoidan omat asiani ja jos en tienaa riittävästi, se ei ole yhteiskunnan ongelma.
Pointtini oli se, että noilla tuloilla ja elintasolla Sanna EI ole huono-osainen. Millään mittarilla. Siksi vähän ihmettelen tuon artikkelin sävyä, kun siinä jotenkin yritetään esittää asiat niin, että Sannalla olisi mukamas asiat hirveän huonosti. Mielestäni ei ole ollenkaan.
Aika harvalla on varaa asua noin lähellä keskustaa noinkaan isossa asunnossa nykyään. Helsingissä tunnin työmatka kehyskunnasta keskustaan on ihan normi. Itse olen aina asunut Helsingissä, ja mulla on aina mennyt työmatkaan vähintään 40 minuuttia suuntaansa. Jos Sanna kokee asuntonsa liian ahtaaksi, niin sen kun hankkii isomman. Sitten pitää ehkä tinkiä sijainnista, mutta väistämättömiä valintojahan ne on.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
En tietenkään väitä, että minun pitäisi saada mitään tukia, se olisi moraalini vastaista ottaa sellaisia vastaan. Tottakai aikuisena ihmisenä hoidan omat asiani ja jos en tienaa riittävästi, se ei ole yhteiskunnan ongelma.
Pointtini oli se, että noilla tuloilla ja elintasolla Sanna EI ole huono-osainen. Millään mittarilla. Siksi vähän ihmettelen tuon artikkelin sävyä, kun siinä jotenkin yritetään esittää asiat niin, että Sannalla olisi mukamas asiat hirveän huonosti. Mielestäni ei ole ollenkaan.
Aika harvalla on varaa asua noin lähellä keskustaa noinkaan isossa asunnossa nykyään. Helsingissä tunnin työmatka kehyskunnasta keskustaan on ihan normi. Itse olen aina asunut Helsingissä, ja mulla on aina mennyt työmatkaan vähintään 40 minuuttia suuntaansa. Jos Sanna kokee asuntonsa liian ahtaaksi, niin sen kun hankkii isomman. Sitten pitää ehkä tinkiä sijainnista, mutta väistämättömiä valintojahan ne on.
Juu siis harvinaisen samaa mieltä kommenteistasi, kuten että Sanna ei ole huono-osainen, eikä hänen asiat ole ollenkaan huonosti. Ei kenelläkään pitäisi olla mitään erityistä etuoikeutta erittäin lyhkäisiin työmatkoihin. Minäkin olen aina joutunut käyttämään n. 45 min. työmatkoihin, vaikka työpaikkani ja kotini ovat kumpikin Helsingissä. (myös pienten lasten vanhempana) Näinhän se kaikille menee, yleensä joudutaan asumista valitessa valitsemaan, joko lyhyt työmatka ja pienempi halvempi asunto (jos työpaikka Helsingin kantakaupungissa) tai sitten kauempaa isompi, halvempi asunto.
Ja ei tosiaan unohdeta sitä, että onneksi Sannan kaltaiset pienituloiset yksinhuoltajat saavat asumistukea, eivätkä suinkaan maksa koko vuokraa itse. Kaikki eivät ehkä hiffaa sitä ja kauhistelevat kuinka palkasta häviää heti 1250€ vuokra.
Ja vielä tässä Sannankin jutussa puhuttiin taloudellisessa mielessä liian kalliista asunnosta ja jostain loukusta, mainittiin menopuolet kuten vuokra, lapset ja lasten harrastukset jne. mutta tulopuolesta eli palkasta, asumis- elatustuista ja lapsilisistä ei mitään. Kaikki eivät näistä edes tiedä ja kauhistelevat vaan että miten se nyt pärjää...
No niinpä. Mikä loukku se on, jos on itse valittu elää kuten eletään? Sannahan voisi muuttaa milloin vain.
🇺🇦🇮🇱
USAssa, jossa kaikki maksaa omat kulunsa, niin yllätys yllätys, lasten harrastukset hoituu koulun ja vapaaehtoisten toimesta, eikä vanhempien tarvi maksaa niistä.