Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalosta kerrostaloon?

08.04.2018 |

Olen asunut elämästäni ainoat kerrostalovuodet opiskeluaikaan. Nyt siis 15 vuotta omakotielämää takana ja myöskin avioero...asun siis kahden lapsen kanssa omakotitalossa.

En tiedä mistä tämä ajatus lähti, ehkä tämävuotisesta helvetillisestä lumimäärästä, tai tekemästäni remonttilistasta (joo, vanhempi talo on), mutta olen alkanut ihan vakavissani miettimään muuttoa kerrostaloon.
Tuossa lähettyvillä on myynnissäkin iso kerrostalohuoneisto, ollut jo aika kauankin, 4h+k ja iso lasitettu parveke. Sitä olen nyt katsellut... Toki täytyy selvittää tulevat remontit ym. siihenkin mutta ihan noin ajatuksena kiehtoo.

Olen miettinyt, milloin olen viimeksi nauttinut nimenomaanntästä omakotiasumisesta. Onhan se kivaa, kun on nurtsi leikattu ja kukat kukkii, niin silloin istua iltaa tai aamukahvilla ulkona. Jos ei sada.... eli näitä oikeasti ihania hetkiä on loppujen lopuksi aika vähän. Ainoana aikuisena työmäärä on aika iso, koululainen ei enää edes omassa pihassa juuri ole muuta kuin pikkusiskon kanssa, ja toisaalta taloyhtiöissä on aina ihan kiva piha ja kahvit voi juoda parvekkeellakin. Ei tarviis jännittää, paljonko lunta sataa yöllä ja kuinka aikaisin pitää herätä lumitöihin, että ehtii töihin.

Mulla on ehkä ollut tässä vähän sellaistakin todistelua ja näyttämisten tarvetta eron jälkeen, että pystyn. Ja olen pystynytkin hyvin, ja olen käsistäni kätevä. Mutta miksi ja ketä varten? Jaa-a...En tiedä. Ja on sekin kurjaa, kun isoimmissa hommissa joutuu aina miettimään että ketähän ilkeäisi pyytää avuksi.
Nyt tuntuu, että ihana olisi vaikka harrastaa jotain sekin aika kun menee pihatöihin. Myös matkustaminen olisi ehkä stressittömämpää.

Nyt sitten hyviä ajatuksia kehiin, puolin ja toisin! En ole ostamassa sikaa säkissä, mutta kiva olisi lukea jos joku muu on lasten kanssa tehnyt muuttoliikkeen näin päin ja ns vapaaehtoisesti eikä pakosta.
Mitä hyvää, mitä huonoa? Toki meluavat naapurit ym. riskit tiedän mutta niin on tässäkin nyt naapurit lähellä ja ainakin kiikaroimani taloyhtiö vaikuttaa rauhalliselta. Mutta noin muuten, ihan käytännön elämästä kaipaisin esimerkkejä, kiitos :-)

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen osaa käyttää laskinta ja verkkopankkia niin aika helppoa on laskea mikä on kalliimpaa ja mikä halvempaa.

Luulen et aika harva täällä on oikeasti pitänyt ok-taloa ihan yksin. Kuten edellä kuvattu, verot, sähkönsiirrot ym. tekevät vuositasolla paljon lisää sinänsä melko edulliseen ok-asumiseen. Lisäksi vakuutukset.

Ymmärrän ap:tä hyvin. Mietin jos ite jäisin tähän lasten kanssa niin ettei olisi miestä niin enpä tiedä tulisko mitään.

Vierailija
62/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tympiinnyin myös lumitöihin vaikkei kolattavaa etupihaa olekaan kuin vähän. Ostin lumilingon ja siitä lähtien ei ole lumet haitanneet tai rasittaneet elämää.

Suomessa karsastetaan aivan liikaa töitä helpottavia koneita. Esim lumilinkoa pidetään pelkästään isojen pihojen laitteena. Minullekin naapuri sanoi, että "hän kyllä jaksaa kolata itse". MIkäpä siinä kun jaksaa, mutta minä ennemmin teen asiat helpommin kuin vaikeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta!

...

Kyseisessä talossa on kaukolämpö, se ainakin on hyvä asia.

...

Ap

Miksi kaukolämpö on hyvä asia? 

Kaukolämpö on kaikista vaihtoehdoista huonoin. Ennen ehkä oli toisin, mutta nyt on näin. Liittyminen maksaa saman tai enemmän kuin maalämpökaivo ja sen jälkeen monopoli asettaa energian hinnan itselleen sopivaksi.

Vierailija
64/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasukkaat eivät edes tiedä miten halpaa omakotitalossa on asua. Etenkin suhteellisen uudessa, jonka lämmittäminen on edullista. Tämä johtuu siitä, että palvelut ovat Suomessa aivan sairaan kalliita ja kerrostalossa kaikki tehdään ostopalveluna. Isännöinnistä pitää maksaa ja huoltoyhtiöstä, vaikka eivät juuri mitään tekisikään. Kaikki remontit maksavat aivan törkeästi, koska on otettava kallis remonttiyhtiö. Pelkkä telineiden asennus ja purku maksaa kymppitonneja.

Vierailija
65/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasukkaat eivät edes tiedä miten halpaa omakotitalossa on asua. Etenkin suhteellisen uudessa, jonka lämmittäminen on edullista. Tämä johtuu siitä, että palvelut ovat Suomessa aivan sairaan kalliita ja kerrostalossa kaikki tehdään ostopalveluna. Isännöinnistä pitää maksaa ja huoltoyhtiöstä, vaikka eivät juuri mitään tekisikään. Kaikki remontit maksavat aivan törkeästi, koska on otettava kallis remonttiyhtiö. Pelkkä telineiden asennus ja purku maksaa kymppitonneja.

Ja se uusi omakotitalo itsessään on edullinen hankkia?

Monet ottaa vuosikymmeniksi hirveän velkataakan, jotta saa "asua edullisesti".

Vierailija
66/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lumityöt kivoja ole. 

Kesä onneksi korvaa kaiken. Oma piha antaa lisätilaa. 

Omalla pihalla on kiva grillata ja ottaa aurinkoa.

Vierailija
67/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali hoitovastike kerrostalossa on noin 4 euroa / neliö. Siihen kuuluvat kaikki nuo mainitsemasi lumityöt, rapunsiivoukset ja roskakuskit. Omakotitaloasukaskin joutuu maksamaan roskakuskille ja vedestä ja sähköstä!.

Tuohan olisi sadan neliön kämpässä 400€ kuussa. Onhan se aika hemmetisti lainanlyhennysten päälle. Aika paljon remppaa saa tehdä omakotitaloon jos meinaa päästä lähellekään.

Roskien tyhjäys 5€ kuussa, vesi satanen kolmessa kuukaudessa ja sähköä voi toki mennä talvella parilla sataa jos sillä lämmittää.

Kiinteistövero? Entä onko talo vakuutettu? 

Vierailija
68/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua oikein hyvin ja vähän hämmästynyt näitä kommentteja että sinun ei kannattaisi muuttaa. Kerrostalossa asuminen on aivan varmasti stressittömämpää varsinkin kun olet yksin lasten kanssa ja töissä.

On myös ihan totta mitä sanot siitä että niistä kivoista aamukahvi ilmoista ei täällä Suomessa hirveästi kuitenkaan pihalla pääsen nauttimaan. Lisäksi voit sitten todellakin enemmän harrastaa ja elämä vain on helpompaa.

Itse olen asunut useamman kerran omakotitalossa sekä kerrostalossa. En usko että muuttaisin enää omakotitaloon. Nurmikon leikkaaminen ja se kesäkukkien elossa pitäminen ei enää innosta eikä isot kulut.

Vierailija
69/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aina huvittaa kuinka tunteisiin nämä asumistapakeskustelut menevät. Kaikissa asumismuodoissa on hyvä ja huonot puolensa ja kaikille ei sovi sama asumistyyli. 

Olen asunut vuosia kerrostalossa ja siinä oli plussana kaikki se helppous ja mistään ei tarvinnut murehtia. Vähän sama tilanne oli rivarissa jossa asuimme pari vuotta. Nykyisin asumme uudehdkossa omakotitalossa. Plussana on se, ettei tarvitse kuunnella naapurien mekkalointia ja saa päättää kaikista asiosita itse. Toki tekemistä on enemmän, mutta jos tykkää touhuilla, niin asia ei ole ongelma. 

Mutta en kuitenkaan ole sitä mieltä, että ok-talo olisi kaikkien unelma ja jokaisen on ihan pakko muuttaa sellaiseen. Usein kuitenkin näkee tällaisia ajatuksia näissä ketjuissa.

Vierailija
70/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Utelias ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Mitä tämä sinun lähes 1000 eur/kk enemmän sisältää? 

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Mitä hittoo? Jos yhtiövastike on esim. max 300e kolmiosta/neliöstä ja sisältää asunnon huollot, 2 x autotolppapaikkaa, hyvä nettiyhteys, saunavuorot, lumityöt, ruohonleikkuu, pensaiden leikkaamiset, pihan hiekoitukset, huoltomiehen, jätepisteet, rappukäytävän siivoamisen, talon korjaukset (ei nyt sentään putkiremonttia mutta muuten lähes melkein kaiken) ja kukkaistutukset ym. Riittääkö tuo summa todella kaikkeen tuohon omakotitalossa?

En siis ole asunut omakotitalossa. Ylijääviä rahoja käytetään korjauksiin tai johonkin muuhun kuten uusiin ulkokalusteisiin tms. Ja asukkaille tämä ei maksa mitään extraa kiinteän kulun päälle. Olen aina kuvitellut omakotitalossa asumisen kalliiksi, pitää ostaa ruohonleikkurit, nurmikonlannoitteet, maalit, hiekat, työkalut, lumikola, pihavalot, pihakalusteet yms pelkästään omaa pihaa varten. Sen lisäksi itse taloon liittyvät kulut. Saati nähdä kaikessa aikaa ja vaivaa itse.

Meillä oli rivarissa vastike yli 400kk, johon EI kuulunut nettiyhteyttä, autopaikkaa, saunavuoroa, ruohon leikkuuta, pensaiden leikkuuta eikä rappukäytävän siivousta. Huoltoyhtiö hiekoitti ja teki lumityöt miten sattuu eli eivät tehneet ja tämän lisäksi vastikkeeseen kuului vesi- ja jätemaksu. Tällä hetkellä omakotitalossa maksetaan 40e/kk vedestä ja jätteestä eli nuo vesi- ja jätemaksut ovat pienin kuluerä omakotitalossa, jos vain osaa käyttää niitä järkevästi. Yhtiössä meni joka kk 400e kankkulan kaivoon.

Vierailija
71/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali hoitovastike kerrostalossa on noin 4 euroa / neliö. Siihen kuuluvat kaikki nuo mainitsemasi lumityöt, rapunsiivoukset ja roskakuskit. Omakotitaloasukaskin joutuu maksamaan roskakuskille ja vedestä ja sähköstä!.

Tuohan olisi sadan neliön kämpässä 400€ kuussa. Onhan se aika hemmetisti lainanlyhennysten päälle. Aika paljon remppaa saa tehdä omakotitaloon jos meinaa päästä lähellekään.

Roskien tyhjäys 5€ kuussa, vesi satanen kolmessa kuukaudessa ja sähköä voi toki mennä talvella parilla sataa jos sillä lämmittää.

Kiinteistövero? Entä onko talo vakuutettu? 

Kerrostaloasuntoako et sitten vakuuttaisi? Kiinteistövero on meillä 300euroa VUODESSA.

Vierailija
72/79 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas kirjoittelee....

Välittäjä taisi säikähtää minua, ehkä kysyin pahoja (eli juuri oikeita) kysymyksiä.

Hän oli kovasti tietenkin kyseistä asuntoa tyrkyttämässä, on niin kaunis ja ihana, niinkuin kyllä onkin, ja oli jo kalenterista etsimässä esittelyaikaa. Sain 5-vuotissuunnitelman ja kun tein siitä tarkentavia kysymyksiä niin nyt on laskeutunut syvä hiljaisuus.....ei hyvä merkki.

Minä jätän tämän kiehtovan ajatuksen kyllä elämään, vaikkei se tämä asunto varmaan tule olemaankaan mitä olen katsonut.

Tosiaan aika ja oma jaksamiseni ovat tässä ne painavimmat syyt, raha toissijainen.

Joku kommentoi, että voihan ok-talossakin teettää työt muilla. Joo niin voi mutta ei siinä mielestäni ole järkeä enää ja äkkiä tulee paljon hintaa silkekin jos joka hommaan palkkaa yksin ammatti-ihmisen. Ennemmin sitten luovun tästä kokonaan.

Vierailija
73/79 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa omakotitaloista on rakennettu vieri viereen. Itseäni ajatus sellaisesta pihasta ahdistaa tosi paljon. Joka seinällä on naapuri toisella puolella. Kerrostalon parveke voi olla iso ja tilava, puhumattakaan siitä miten siinä on enemmän suojaa uteliailta katseilta.

Kerrostalossa asuminen on myös turvallisempaa.

Vierailija
74/79 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillata ja ottaa aurikoa. Niin kun viime kesänä?

Vierailija
75/79 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloa on rempattava ja huollettava koko ajan, jos haluaa pitää sen kunnossa. Kyse ei ole siitä, huvittaako sinua rempata vaan pakosta. Jos kattoa ei tarkista, puhdista, paikkaa ja korjaa, taloon tulee kosteusvaurio. Sinun on itse kiivettävä sinne tutkimaan asia. Pihaa pitää rapsuttaa ja hinkuttaa kesät talvet myös ulkonäkösyistä.

Suomalainen pitää asuntoa myös sijoituskohteena. Sellaisena kerrostaloasunto on ehdottomasti paras, jos se ei ole liian suuri ja jos se sijaitsee hyvällä alueella. Yksiöt ja kaksiot on helppo myydä ja arvonnousu on todennäköinen. Sen sijaan nykyisin omakotitalo ei ole helppo, ei vaikka alue olisi hyvä ja talo uusi. Hinta on kova, riskejä on paljon ja trendi on se, että nuoremmat sukupolvet haluavat asua minimalistisemmin ja yksinkertaisemmin. Iso, monen huoneen "palatsi" ei olekaan heille enää elämän tärkein tavoite, vuosikymmeninen lainaorjuuden arvoinen statussymboli. He haluavat liikkua nopeasti, vaihtaa paikkaa, matkustella. Lastenkin kanssa. Ja sellaiseen elämään kerrostalo sopii mainiosti. Jos sitä ei halua myydä, aina voi laittaa vuokralle. Omakotitalon vuokraaminen on hankalampaa ja harvinaisempaa.

Tähän päälle vielä se, että suuret ikäluokat ja vanhukset siirtyvät nyt myös vanhoista omakotitaloistaan keskustaan ja kerrostaloihin. Meillä on kohta käsissämme autioiden omakotitalojen kupla. Ennen pystyi ajattelemaan, että ok sellaiset seiskytluvun rötisköt eivät mene kaupaksi, mutta "uusi" 2000-luvun alussakin rakennettu omakotitalo on jo melkein 20 vuotta vanha ja jos siinä on lapsiperhe elänyt kaksi vuosikymmentä, se näkyy ja tuo riskejä.

Homeongelmista puhutaan paljon ja ne ovat pelottavia. Kummassa asumismuodossa niitä on enemmän ja kummasta on vaikeampi päästä eroon pienemmillä vahingoilla?

Vierailija
76/79 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me yritetään liikettä päinvastaiseen suuntaan. On jo niin nähty ja koettu tämä kerrostalo. Onhan se tietysti näppärää kun ei tarvitse lumia kolailla ja nurmea parturoida, puhumattakaan että tarvitsisi  huolehtia kaikenlaisista pikkurempoista, mutta on tällä onnenkolikolla kyllä kääntöpuolensakin. Ei tarvitse, mutta ei myöskään saa tehdä mitään. Kaikki on ulkoistettu huoltoyhtiölle, eikä pihaa käytännössä ole. Kaikenlainen pienimuotoinen arjen hyötyliikunta on olematonta, jos haluaa kunnossa pysyä on miltei pakko hankkia kuntosalijäsenyys, tai sitten nauttia täysin rinnoin päämäärättömästä hortoilusta ja harhailusta lenkkeilyn merkeissä. Kun vaan saatais tämä oma kämppä kenkäistyä jonnekin että sais sen oman tuvan ja oman luvan.

Onko sinulla mies? Aivan.

Moniko nainen täällä vähintään kahdesti vuodessa tarkastaa talon katon, tekee tarvittavat korjaukset, putsaa rännit, tekee kaikki piha- ja sisätyöt ja huoltaa niihin tarvittavat koneet & laitteet? Ja hoitaa työt ja lapset siihen päälle?

Nostan aloittajalle hattua, vaikuttaa melko harvinaislaatuiselta naiselta.

Vierailija
77/79 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vielä ja kiitokset tästä keskustelusta!

Voitteko kuvitella, välittäjä katosi täysin. Ei siis ole enää vastannut minulle laisinkaan!

Kyselin siis rahoitusvastikkeesta, kun taloyhtiöllä on velkaa, että mihin tämä kyseinen vastike on, menneeseen vai tulevaan, ja millaista arviota on rahallisesti muihin suunnitelmiin jotka koskivat tätä ja ensi vuotta.

Taisipa olla niin, että kalliita suunnitelmia on ja maksut laahaavat jäljessä. En muutakaan keksi.

Noh, että näin tässä kävi. Kyseisen välittäjän kierrän jatkossa kaukaa, toivottavasti ei myy mitään minua kiinnostavaa! Kuvitteli varmaan höynäyttävänsä minut helposti ostamaan kyseisen asunnon vain sillä että se on nätiksi laiteltu. Erehtyi.

Ap

Vierailija
78/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en lähtis enään kerrostaloon kuin kilon palasina. Se jos jokin on tyhmää muuttaa omasta rauhasta hälisevään kanakoppiin. Laskin tuossa että kun asuin kerrostalossa 10vuotta maksoin vastiketta vajaa 40tuhatta euroa yhteensä, kankkulan kaivoon. Siltikin sai sen auton kaivaa lumihangesta joka aamu eikä ollut edes lämpötolppaa.

Vierailija
79/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans jaksoin omakotitaloa ylläpitää pari vuotta avioeron jälkeen, sitten halusin helppoa elämää ja tehdä vapaa-aikana muutakin kuin kolata lumia, ajaa nurmikkoa, puuhommia ja talon lämmitystä. 

Ihastuin eka helppoon kerrostaloelämään, kunnes se asumisen tiiviys alkoi ärsyttään. Kolme vuotta asuin kerrostalosa ja muutin rivariin. Tässä viihdyn tosi hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän