Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalosta kerrostaloon?

08.04.2018 |

Olen asunut elämästäni ainoat kerrostalovuodet opiskeluaikaan. Nyt siis 15 vuotta omakotielämää takana ja myöskin avioero...asun siis kahden lapsen kanssa omakotitalossa.

En tiedä mistä tämä ajatus lähti, ehkä tämävuotisesta helvetillisestä lumimäärästä, tai tekemästäni remonttilistasta (joo, vanhempi talo on), mutta olen alkanut ihan vakavissani miettimään muuttoa kerrostaloon.
Tuossa lähettyvillä on myynnissäkin iso kerrostalohuoneisto, ollut jo aika kauankin, 4h+k ja iso lasitettu parveke. Sitä olen nyt katsellut... Toki täytyy selvittää tulevat remontit ym. siihenkin mutta ihan noin ajatuksena kiehtoo.

Olen miettinyt, milloin olen viimeksi nauttinut nimenomaanntästä omakotiasumisesta. Onhan se kivaa, kun on nurtsi leikattu ja kukat kukkii, niin silloin istua iltaa tai aamukahvilla ulkona. Jos ei sada.... eli näitä oikeasti ihania hetkiä on loppujen lopuksi aika vähän. Ainoana aikuisena työmäärä on aika iso, koululainen ei enää edes omassa pihassa juuri ole muuta kuin pikkusiskon kanssa, ja toisaalta taloyhtiöissä on aina ihan kiva piha ja kahvit voi juoda parvekkeellakin. Ei tarviis jännittää, paljonko lunta sataa yöllä ja kuinka aikaisin pitää herätä lumitöihin, että ehtii töihin.

Mulla on ehkä ollut tässä vähän sellaistakin todistelua ja näyttämisten tarvetta eron jälkeen, että pystyn. Ja olen pystynytkin hyvin, ja olen käsistäni kätevä. Mutta miksi ja ketä varten? Jaa-a...En tiedä. Ja on sekin kurjaa, kun isoimmissa hommissa joutuu aina miettimään että ketähän ilkeäisi pyytää avuksi.
Nyt tuntuu, että ihana olisi vaikka harrastaa jotain sekin aika kun menee pihatöihin. Myös matkustaminen olisi ehkä stressittömämpää.

Nyt sitten hyviä ajatuksia kehiin, puolin ja toisin! En ole ostamassa sikaa säkissä, mutta kiva olisi lukea jos joku muu on lasten kanssa tehnyt muuttoliikkeen näin päin ja ns vapaaehtoisesti eikä pakosta.
Mitä hyvää, mitä huonoa? Toki meluavat naapurit ym. riskit tiedän mutta niin on tässäkin nyt naapurit lähellä ja ainakin kiikaroimani taloyhtiö vaikuttaa rauhalliselta. Mutta noin muuten, ihan käytännön elämästä kaipaisin esimerkkejä, kiitos :-)

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali hoitovastike kerrostalossa on noin 4 euroa / neliö. Siihen kuuluvat kaikki nuo mainitsemasi lumityöt, rapunsiivoukset ja roskakuskit. Omakotitaloasukaskin joutuu maksamaan roskakuskille ja vedestä ja sähköstä!.

Tuohan olisi sadan neliön kämpässä 400€ kuussa. Onhan se aika hemmetisti lainanlyhennysten päälle. Aika paljon remppaa saa tehdä omakotitaloon jos meinaa päästä lähellekään.

Roskien tyhjäys 5€ kuussa, vesi satanen kolmessa kuukaudessa ja sähköä voi toki mennä talvella parilla sataa jos sillä lämmittää.

Kyllä tuo 370-400€/kk. n. 160 neliötä Helsingissä, omakotitalossa on ihan realistinen asumiskulu. Tässä ei ole vielä mitään "remontteja". Tulee äkkiä täyteen seuraavista: vesi, käyttö- ja lämmityssähkö, laajakaista, vakuutus, kiinteistövero, jätemaksu. Hieman halvemmalla pääsee kerrostaloon nähden, mutta tuossa ei olla varauduttu mihinkään korjauksiin yms. kuluihin

Vierailija
42/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuminen on kuitenkin planeetalle paras vaihtoehto, eihän siitä mitään tulisi jos joka sällillä olisi oma tönö sellaisella läänillä että naapurit näkee vain kiikareilla.

Miten niin? Kyllä ihminen omaa tilaa sopivasti tarvitsee. Monilla eläimillä on huomattu, että liian tiivis popula aiheuttaa lajille stressiä ja sairauksia.

Kyllä muuten olisi jokaiselle tällä planeetalla mahdollisuus kunnolliseen tilaan, jos täällä olisi oikea määrä ihmisiä. Nykyiselläänhän ihmispopulaa on tällä planeetalla aivan liian paljon. Siitä kertoo jo sekin, että vuotuiset luonnonvarat eivät nykyään riitä edes 8 kuukaudeksi. Siinä vaiheessa, kun ihmispopulan määrä tällä planeetalla ylitti 1 miljardin rajan, alkoi kaikki mennä siltä osin päin persettä.

Juurikin siksi, että ihmisiä alkaa olemaan niin paljon niin tehokkaampaahan niiden sitten on asua yhteensullottuna kuutioon kuin viljeltynä ympäri palloa jokainen omine erillisine "systeemeineen" ja mukavuuksineen tätä palloa rasittamassa. Vaikka itsekin olen päättänyt olla lisääntymättä (parempi pallolle ja kaikille muillekin heh-heh), niin valitettavasti suurin osa ihmisistä ei ole ja popula senkun vaan lisääntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtina nyt toisiaankin oli, että monikin asia mikä omakotitalossa asuvalle on näennäisesti ilmaista johtuen oman työn tekemisestä, ei sitä kerrostaloasujalle ole. Ja omat laskelmani perustuvat omaan tilanteeseeni. Myös omakotiasujalla on kuluja, mutta ne eivät useinkaan ole niin välittömiä kuin kerrostalossa. Tarkoituksena ei siis ollut väittää että omakotitalo ilmainen asumismuoto olisi. Ja kuittailu noista remppasuunnitelmista ja niiden hyväksyttämisestä... Juurikin noin. Niitä remontteja saa kyllä tehdä, kunhan kysyt ensin muilta luvan. Moniko omakotiasuja kiertää kerjäämässä naapureiltaan lupaa remontoida kylpyhuoneensa?

En me meidän naapureilta mitään lupia olla kerjätty vaan ihan lain mukaan toimittu, eli hankittiin ammattilainen, joka teki remonttisuunnitelmat ja ne hyväksytettiin taloyhtiöllä.

Mutta omakotitalossa tosiaan kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa remonttia ja siksi niissä tulee ostajalle vastaan yllätyksiä. Kerrostaloissa huolehditaan siitä, että ammattilaista vaativan remontin saa tehdä vaan ammattilainen ja taloyhtiö valvoo, että remontti tehdään oikein ja että remppafirmat on luotettava eikä mikään veronkiertäjä. Tämä kaikki on sekä taloyhtiön että osakkaan oma etu.

Tuo nyt on tapauskohtaista. Kyllä täällä vaan taloyhtiö hankki halvimman ja paskimman "rempparyhmän" On niin pihiä osakkeenomistajat täällä että pitää se tutuntuttu ja sen kaverit jotka on luotettavia jätkiä korjailemaan. Jälki sen mukaista. Sama kun ei olisi tehty mitään.

Vierailija
44/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä repäisit ton 1000e/kk menoja kerrostalossa? :D

Vierailija
45/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan talon myyminen on nykyään vaarallista: olet viisi vuotta vastuussa entisestä talostasi. Ja varmasti sieltä (uuden omistajan niin halutessa) jotain sellaista löytyy millä asianajajat ja uusi omistaja sinut kynivät puille paljaille. Joten pysy talossasi.

Tämä ei ole ensimmäinen talo, jota olen mahdollisesti myymässä. Ei pelota, tunnen kyllä pykälät.

Jos olisin mies, ei kukaan viitsisi moisia edes kirjoitella.

Noista remonteista vielä, minun mielestäni se on vaan hyvä että taloyhtiöissä ne valvotaan hyvin. Sehän on kaikkien etu, että pyritään vahingot välttämään. Omakotitalojahan nimenomaan onkin remontoitu pilvin pimein ihan pilalle, kun ei joudu mitään kyselemään, ja on päätetty säästää tekemällä itse...

Tokimon ihan mahdollista, että jäädään tähänkin. Aika näyttää.

Ap

Vierailija
46/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä omakotitalo-kerrostalo -väittelyissä toistuu aina yksi omituisuus. Okt-asujien mielestä ok:ssa asuminen on halpaa, koska ei tarvitse tehdä kuin minimirempat. Kerrostalossa kuulemma pitää koko ajan remontoida (ja maksaa) muiden mielihalujen mukaan. Toisaalta he jostain syystä haluavatkin remontoida kerrostalossa, mutta eivät tietenkään yhdessä koko taloyhtiön kanssa (vaikka sillä tavalla pyritään pitämään yhtiön arvo hyvänä).

Jos ok-asujat tekisivät yhtä paljon remppaa taloissaan kuin mitä suunnittelevat tekevänsä kerrostalossa, niin asuminen ei olisikaan siellä enää niin halpaa.

Vierailija
47/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan talon myyminen on nykyään vaarallista: olet viisi vuotta vastuussa entisestä talostasi. Ja varmasti sieltä (uuden omistajan niin halutessa) jotain sellaista löytyy millä asianajajat ja uusi omistaja sinut kynivät puille paljaille. Joten pysy talossasi.

Reklamointiaika virheestä on viisi vuotta. On eri asia olla siitä vastuussa. Kaikki virheet eivät kuulu myyjälle ja kaikki eivät edes ole virheitä. Pointti tuli kuitenkin selväksi. Viiden vuoden aikana voi joutua mahdollisesta virheestä vastuuseen. Oikeuskäytännössä aika on kuitenkin muutamasta kuukaudesta alle vuoteen siitä kun myyjä havaitsi virheen tai virhe olisi pitänyt havaita.

Vierailija
48/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä omakotitalo-kerrostalo -väittelyissä toistuu aina yksi omituisuus. Okt-asujien mielestä ok:ssa asuminen on halpaa, koska ei tarvitse tehdä kuin minimirempat. Kerrostalossa kuulemma pitää koko ajan remontoida (ja maksaa) muiden mielihalujen mukaan. Toisaalta he jostain syystä haluavatkin remontoida kerrostalossa, mutta eivät tietenkään yhdessä koko taloyhtiön kanssa (vaikka sillä tavalla pyritään pitämään yhtiön arvo hyvänä).

Jos ok-asujat tekisivät yhtä paljon remppaa taloissaan kuin mitä suunnittelevat tekevänsä kerrostalossa, niin asuminen ei olisikaan siellä enää niin halpaa.

Siltä joskus kyllä vaikuttaa 😁

Itse kaipaisin kerrostaloasumisesta juuri sitä, että saisin vaan olla joskus. Arki on niin hektistä, että helpompi elämä on alkanut houkuttaa. Muutos olisi kuitenkin suuri, joten harkita täytyy tarkasti. Mukava lukea erilaisia mielipiteitä täältä 😊

Ap

Vierailija
49/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelias ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Mitä tämä sinun lähes 1000 eur/kk enemmän sisältää? 

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Kyllähän nuo lumityöt, siivoukset ja roskakuskin ajot sisältyvät hoitovastikkeeseen ja sehän riippuu asunnon neliöistä. Kerrostalossa asuminen on huoletonta, ei tarvitse miettiä korjauksia ym. Ei tarvitse miettiä, milloin maalautan talon, pitäisikö tuo ja tuo korjata. Nimim omakotitalossa asunut ja nyt kerrostalossa tyytyväisenä.

Vierailija
50/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein noin vuosia sitten, kun olin samassa tilanteessa. Elämä helpottui huomattavasti, en ole katunut.

Vierailija
51/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhat euroa kuussa ei mene mitenkään käyttökuluihin kerrostalossa, ellei puhuta jostain lukaaliasunnosta, mihin normaali perhe ei ole muuttamassa.

Vierailija
52/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhat euroa kuussa ei mene mitenkään käyttökuluihin kerrostalossa, ellei puhuta jostain lukaaliasunnosta, mihin normaali perhe ei ole muuttamassa.

Näinpä Esimerkiksi tuossa katsomassani asunnossa hoitovastike+rahoitusvastike ovat yhteensä vähän yli 400€. Sitä en vielä tiedä, mihin tuossa talossa rahoitusvastiketta kerätään ja kuinka kauan sitä vielä täytyy maksaa.

Ap

Vierailija
53/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi omakotitaloasujahan maksaisi asumisesta kerrostalossa tonnin kuussa _enemmän_ kuin omakotitalossa, koska siellä ainoat menot ovat roskisten tyhjennys (vitosen kuussa), muutama kymppi vesimaksuihin ja sitten se saa sähkölämmitteisen ok- talon koko talven sähköt parilla sadalla. Toki tuollaisella laskukaavalla meidän kannattaa kaikkien muuttaa omakotitaloon, ilmeisesti joku ulkopuolinen maksaa meille siitä :D

Vierailija
54/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Minä nyt tässä (ehkä) olisin melko valmis luopumaan tästä oma tupa-oma lupa idyllistäni ja sen sijaan maksamaan siitä että joku muu tekee kaiken sen työn mitä pienimuotoisemmin teen nyt yksin tässä. Totta kai tehty työ maksaa ja se näkyy vastikkeessa, sehän on itsestään selvää. Mutta sitten minulla olisi oletettavasti enemmän aikaa, itselleni ja lapsille.

Ap

Good night!

Vierailija
55/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa, aikuisena kerrostalossa, nyt rivitalossa. Omakotitalo sopii käytännön ihmisille. Jos asuisin yksin, tuntisin oloni turvattomaksi omakotitalossa ja myös rivitalossa. Kerrostalon paras puoli on palvelu, niin myös monissa rivitalossa. Lumien auraukset, nurmikoiden leikkaukset, jätehuollot, lämmitykset ja tietyt korjaukset hoituvat huollon kautta ja sisältyvät yhtiövatikkeeseen, johon sisältyvät myös lämmitys, lämmin vesi, autopaikka ja pieni summa tulevia remontteja varten sekä kiinteistövero, pihavalaistukset ja liputuspäivinä lipunnostot ja laskut. Meillä on yhteisellä pihalla grillikatos,hyvät pyykinkuivatusmahdollisuudet ja lasten hiekkalaatikkoon vaihdetaan keväällä puhtaat hiekat. Uteliaille ja toisten elämästä kiinnostuneille sopii parhaiten omakotitalo. Parhaiten olen viihtynyt kerrostalossa. Se on huoletonta ja lomalle voi lähteä koska vain.

Vierailija
56/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Minä nyt olen pyytänyt välittäjältä tarkempia tietoja kohteesta, ja aion käydä sitä ainakin katsomassa jos ei mitään yllättävää tule esiin.

Kyseisessä talossa on kaukolämpö, se ainakin on hyvä asia.

Alan melkein jo innostua tästä ;-)

Ja sitten töihin.

Ap

Vierailija
57/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

... mutta toisaalta asumiskustannukset olisivat sen verran pienemmät ettei olisi mikään ongelma maksaa siitä ulkopuoliselle. Muuta ei nyt tule mieleen. Itse ajattelen, että lasitettu parvekehan on kiva "lisäolohuone", ainakin kuvitelmissani 😁

Ap

Miten asumiskustannukset ovat pienemmät? Ja toisaalta, myös omakotitaloon voi tilata lumien kolaamisen ulkopuoliselta, jos ei itse ehdi sitä tehdä.

Vierailija
58/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistön myynnin jälkeen saa viisi vuotta jännittää tuleeko postissa haaste käräjille home- yms probleemoista. Ja kuntotarkastukset on ihan huuhaata, koska eivät ole miltään osin vastuussa siitä mitä ovat kiinteistöstä havainneet tai jättäneet havaitsematta.

Vierailija
59/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta!

...

Kyseisessä talossa on kaukolämpö, se ainakin on hyvä asia.

...

Ap

Miksi kaukolämpö on hyvä asia? 

Vierailija
60/79 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keski-ikäinen pariskunta, jolla samat mietinnät menossa. Myydäkö omakotitalo ja muutto lähemmäs palveluja keskustan tuntumaan kerrostaloon.  Meillä juuri nämä ok-talon kulut ja työmäärä ovat ne asiat, jotka ovat meidät saaneet miettimään muuttoa. Jos haluaa pitää talonsa priimakunnossa ja lämpimänä niin valitettavasti se maksaa kyllä enemmän kuin uudehkon kerrostalon käyttövastike.  Ainakin pk-seudulla sähkönsiirto ja kiinteistöveron vuosikustannus on jo vähintäänkin toista tuhatta euroa. Päälle sitten ihan kaikki vesi-, sähkö, jäte yms maksut sitten.