Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalosta kerrostaloon?

08.04.2018 |

Olen asunut elämästäni ainoat kerrostalovuodet opiskeluaikaan. Nyt siis 15 vuotta omakotielämää takana ja myöskin avioero...asun siis kahden lapsen kanssa omakotitalossa.

En tiedä mistä tämä ajatus lähti, ehkä tämävuotisesta helvetillisestä lumimäärästä, tai tekemästäni remonttilistasta (joo, vanhempi talo on), mutta olen alkanut ihan vakavissani miettimään muuttoa kerrostaloon.
Tuossa lähettyvillä on myynnissäkin iso kerrostalohuoneisto, ollut jo aika kauankin, 4h+k ja iso lasitettu parveke. Sitä olen nyt katsellut... Toki täytyy selvittää tulevat remontit ym. siihenkin mutta ihan noin ajatuksena kiehtoo.

Olen miettinyt, milloin olen viimeksi nauttinut nimenomaanntästä omakotiasumisesta. Onhan se kivaa, kun on nurtsi leikattu ja kukat kukkii, niin silloin istua iltaa tai aamukahvilla ulkona. Jos ei sada.... eli näitä oikeasti ihania hetkiä on loppujen lopuksi aika vähän. Ainoana aikuisena työmäärä on aika iso, koululainen ei enää edes omassa pihassa juuri ole muuta kuin pikkusiskon kanssa, ja toisaalta taloyhtiöissä on aina ihan kiva piha ja kahvit voi juoda parvekkeellakin. Ei tarviis jännittää, paljonko lunta sataa yöllä ja kuinka aikaisin pitää herätä lumitöihin, että ehtii töihin.

Mulla on ehkä ollut tässä vähän sellaistakin todistelua ja näyttämisten tarvetta eron jälkeen, että pystyn. Ja olen pystynytkin hyvin, ja olen käsistäni kätevä. Mutta miksi ja ketä varten? Jaa-a...En tiedä. Ja on sekin kurjaa, kun isoimmissa hommissa joutuu aina miettimään että ketähän ilkeäisi pyytää avuksi.
Nyt tuntuu, että ihana olisi vaikka harrastaa jotain sekin aika kun menee pihatöihin. Myös matkustaminen olisi ehkä stressittömämpää.

Nyt sitten hyviä ajatuksia kehiin, puolin ja toisin! En ole ostamassa sikaa säkissä, mutta kiva olisi lukea jos joku muu on lasten kanssa tehnyt muuttoliikkeen näin päin ja ns vapaaehtoisesti eikä pakosta.
Mitä hyvää, mitä huonoa? Toki meluavat naapurit ym. riskit tiedän mutta niin on tässäkin nyt naapurit lähellä ja ainakin kiikaroimani taloyhtiö vaikuttaa rauhalliselta. Mutta noin muuten, ihan käytännön elämästä kaipaisin esimerkkejä, kiitos :-)

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan eka sun on saatava se sun vanha rämätalo myytyä.

Mä en tajua miks ihmiset ostaa vanhoja paskataloja ja sitten itkee kun on vetoa, paskaa, hiiriä ja h*lvetin paljon remontoitavaa.

Vierailija
2/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rämätalo?

Tämä ei todellakaan ole mikään rämätalo, ainoastaan vanhempi talo joka vaatii ihan normaalia huoltoa.

Yksin vaan kovin työlästä. Tämän saa kyllä myytyä, on suositulla alueella ja erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen taloksi, eikä ole ollut kuin kaksi asukastakaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kompromissi ja rivitalo?Tunnen muutaman jotka muuttaneet omakotitalosta kerrostaloon ja ahdistuneet heti tejemisen puutteeseen (vanhuksia tosin).Ja sitten muuttaneet rivariin.Mutta jos pihatyöt yms ei innosta ollenkaan niin onhan tuo hyvä vaihtoehto kerrostalokin.

Vierailija
4/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritetään liikettä päinvastaiseen suuntaan. On jo niin nähty ja koettu tämä kerrostalo. Onhan se tietysti näppärää kun ei tarvitse lumia kolailla ja nurmea parturoida, puhumattakaan että tarvitsisi  huolehtia kaikenlaisista pikkurempoista, mutta on tällä onnenkolikolla kyllä kääntöpuolensakin. Ei tarvitse, mutta ei myöskään saa tehdä mitään. Kaikki on ulkoistettu huoltoyhtiölle, eikä pihaa käytännössä ole. Kaikenlainen pienimuotoinen arjen hyötyliikunta on olematonta, jos haluaa kunnossa pysyä on miltei pakko hankkia kuntosalijäsenyys, tai sitten nauttia täysin rinnoin päämäärättömästä hortoilusta ja harhailusta lenkkeilyn merkeissä. Kun vaan saatais tämä oma kämppä kenkäistyä jonnekin että sais sen oman tuvan ja oman luvan.

Vierailija
5/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistu siitä, että talossa on hyvät äänieristykset, koska muuten saa olla vähintään kuuro että viihtyy kerrostalossa. Vaikka olisikin hiljaiset naapurit, niin todennäköisesti itse kuitenkin meluatte niin että jonkun stalkkaajaeläkeläisen hermo kiristyy.

Vierailija
6/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen neuvo: pidä talo äläkä muuta, kerrostalossa maksat lumitöistä, maksat yhtiön korjauksista ja kulut ovat sanat ellei suuremmatkin kuin omakotitalossa. Okt on vaikkakin työläs, silti mukavin asumismuoto: oma tupa, oma lupa.

Vierailija
7/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu olet jos muutat betonilaatikkoon. Ei mitään järkeä muuttaa omasta rauhasta johonkin virikehäkki- "kanalaan" rinnastettavissa olevaan helvettiin.

Vierailija
8/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalosta okt-taloon muuttanut kirjoitti:

Ilmainen neuvo: pidä talo äläkä muuta, kerrostalossa maksat lumitöistä, maksat yhtiön korjauksista ja kulut ovat sanat ellei suuremmatkin kuin omakotitalossa. Okt on vaikkakin työläs, silti mukavin asumismuoto: oma tupa, oma lupa.

Omalla kohdalla surullisen totta. Ollaan vertailtu nykyistä budjettia ja todennäköistä omakotibudjettia. Huoltoyhtiö+muut ulkopuoliset toimijat lohkaisevat kuukausitasolla n. 1000 euroa enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalosta lainoineen, lämpöineen, veroineen ja mahdollisine remontteineen.

Vierailija
9/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini muutti eron jälkeen ns. pakosta, omakotitalosta kerrostaloon.

Plussat: Pikkuveljeni koki pienen asunnon turvallisemmaksi ja kotoisammaksi kuin ison, puolityhjän omakotitalon jossa isä asui. Oli myös siinä iässä ettei enää leikkinyt pihalla ym (itse olin jo muuttanut kotoa). Äitini nautti lumitöiden poisjäännistä ja koki asumisen helpommaksi.

Miinukset: Äiti kaipaa puutarhatöitä, vaikka kasvattaa kukkia parvekkeella niin se ei kuulemma ole sama asia. Äiti on myös valitellut lihomistaan, koska ei tule enää oltua jatkuvasti liikkeessä ja hommissa :D

Itse asun lasteni ja mieheni kanssa kerrostalossa oikein tyytyväisenä, vaikka kasvoin omakotitalossa niin en sitä mitenkään kaipaa. Naapurittomuutta ja todellista yksinäisyyttä kaipaan, mutta sitä varten pitäisi muuttaa jo tosi kauas Helsingistä. Toistaiseksi palvelut, lyhyet työ- ja koulumatkat ovat voittaneet korpielämän kaipuun. Todennäköisesti muutamme sinne "korpeen" tai maalle vasta kun lapset ovat lentäneet pesästä :) Lasten kanssa ehdottomasti kivempi näin, oli mies tai ei. Kaikki ei tietenkään ole samaa mieltä ja se sallittakoon.

Vierailija
10/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo tosiaan olisikin myös ihan ok vaihtoehto, mutta tällä alueella niitä ei ole. On siis tätä omakotialuetta, joka sitten rajoittuu pariin kerrostaloon. En halua hilata lapsia kovin uusiin ympyröihin, kun on erokin elämänmuutoksena taustalla pari vuotta sitten, ja sitten viihdymme tällä alueella hyvin.

Vanhempi lapsistani hiihtää kilpaa ja olemme urheilullisia, niin nyt on enemmänkin tuntunut että kotihommat on omasta lenkkeilystä pois. Samat pihatyöt ja lumen kolaamiset ne on uudessakin omakotitalossa, joten talon ikä ei nyt ole ratkaiseva tekijä. Suksien voitelua en kerrostalossa pystyisi tekemään, mutta toisaalta asumiskustannukset olisivat sen verran pienemmät ettei olisi mikään ongelma maksaa siitä ulkopuoliselle. Muuta ei nyt tule mieleen. Itse ajattelen, että lasitettu parvekehan on kiva "lisäolohuone", ainakin kuvitelmissani 😁

Ap

Vierailija
11/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mihinkä ilmansuuntaan se lasitettu parveke avautuu. Se nimittäin vaikuttaa siihen muodostuuko siitä kiva lisähuone, vaiko *elvetillinen hikimaja kaihtimilla.

Vierailija
12/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mihinkä ilmansuuntaan se lasitettu parveke avautuu. Se nimittäin vaikuttaa siihen muodostuuko siitä kiva lisähuone, vaiko *elvetillinen hikimaja kaihtimilla.

Toi,on kyllä totta 😂 Tässä mitä oon katsellu niin se on länteen.

Kyseinen talo on umpikadun päässä, niin aika rauhalliselta vaikuttaa....

Hyviä pointteja, mietin tarkasti kyllä. Just remontit mietityttää kerrostalossakin, niihin kun ei kovin paljon ole sitten päätösvaltaa.

Ap

Vierailija
13/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo joka haikailee omakotitaloon. Lapsuuteni ja nuoruuteni vietin omakotitalossa, nähty ja koettu on siis myös se asumismuoto jo entuudestaan. Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että vaikka ostajia ei kerrostalokolmiolle ole löytynyt, emme ole pakkoraossa. Voidaan hyvin kyllä jatkaa asumista tässäkin, se on vaan se oman luvan ja tekemisen halu mikä sinne omakotitaloon vetää. Uudehko kerrostalo paksuilla seinillä, rauhalliset naapurit ja juurikin tuo lasitettu parveke löytyvät. Miinuksena mainittakoon pienehköt makuuhuoneet ja tupakeittiö omaan tarpeeseen liian pienellä keittiön osuudella. Helppoa ja huoletonta asumista kerrostalossa on, kun jokainen askare ostetaan ulkopuoliselta. Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa. Omaa lupaa ja vapautta ei juurikaan asunnon suhteen ole. Tiettyjä pienehköjä pintaremonttejahan saa tehdä omin lupinensa, mutta kaikki vähänkään rakenteisiin kajoavat toimenpiteet tulee hyväksyttää yhtiötasolla. Noin siis ainakin meillä, en tiedä muista taloyhtiöistä. Eli käytännössä me kerrostaloasukithan ei omisteta niinkään sitä asuntoa, vaan kasa paperia joka oikeuttaa sen asunnon hallintaan.

Vierailija
14/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalosta okt-taloon muuttanut kirjoitti:

"Maksat yhtiön korjauksista:" -> meinaatko, ettei omakotitaloon tule koskaan korjattavaa?

Vierailija
15/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Mitä tämä sinun lähes 1000 eur/kk enemmän sisältää? 

Vierailija
16/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utelias ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Vierailija
17/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin joku ehtii nillittää, tuo hoitovastike mainittuna tuossa listassa oli typo. Avasin siis tuohon mitä siihen sisältyy.

Vierailija
18/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani muuttivat vajaa kuuskymppisinä omakotitalossa kerrostaloon ja ovat viihtyneet mainiosti jo pari vuosikymmentä. He olivat siis muuttaessaan täysin perusterveitä ja muutto oli täysin vapaaehtoinen. Juuri  reissaamisen helppous oli heidän mielestään parasta, enää ei tarvinnut miettiä, kuka hoitaa piha- ja muut työt heidän poissaollessaan.

Vierailija
19/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi,on kyllä totta 😂 Tässä mitä oon katsellu niin se on länteen.

Kyseinen talo on umpikadun päässä, niin aika rauhalliselta vaikuttaa....

Hyviä pointteja, mietin tarkasti kyllä. Just remontit mietityttää kerrostalossakin, niihin kun ei kovin paljon ole sitten päätösvaltaa.

Ap

Asunto-osakeyhtiö laki velvoittaa taloyhtiöitä tekemään korjaustarveselvityksen seuraavalle 5 vuodelle. Kun ostat kerrostaloasuntoa, katsot tietenkin sen läpi sekä kaikki aiemmin tehdyt remontit. Kerrostalossa ei pitäisi enää nykyään tulla yllätyksenä mikään taloyhtiön remontti.

Mitä tulee sitten niistä päättämiseen, niin niistä päätetään yhtiökokouksessa. Osakas siis todellakin pääsee päättämään niiden tekemisestä.

Ja omassa asunnossaan osakkaalla on mahdollisuus tehdä isojakin remontteja, kun tekee suunnitelmat hyvin ja hyväksyttää ne taloyhtiöllä.

Vierailija
20/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelias ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Normaali hoitovastike kerrostalossa on noin 4 euroa / neliö. Siihen kuuluvat kaikki nuo mainitsemasi lumityöt, rapunsiivoukset ja roskakuskit. Omakotitaloasukaskin joutuu maksamaan roskakuskille ja vedestä ja sähköstä!

Ja lainaosuutta et voi ottaa huomioon. Sehän riippuu täysin siitä, minkä verran sinulla on lainaa. Jos joudut ottamaan lisää lainaa, kun muutat kerrostaloon, totta kai lainanlyhennykset kasvavat.