Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalosta kerrostaloon?

08.04.2018 |

Olen asunut elämästäni ainoat kerrostalovuodet opiskeluaikaan. Nyt siis 15 vuotta omakotielämää takana ja myöskin avioero...asun siis kahden lapsen kanssa omakotitalossa.

En tiedä mistä tämä ajatus lähti, ehkä tämävuotisesta helvetillisestä lumimäärästä, tai tekemästäni remonttilistasta (joo, vanhempi talo on), mutta olen alkanut ihan vakavissani miettimään muuttoa kerrostaloon.
Tuossa lähettyvillä on myynnissäkin iso kerrostalohuoneisto, ollut jo aika kauankin, 4h+k ja iso lasitettu parveke. Sitä olen nyt katsellut... Toki täytyy selvittää tulevat remontit ym. siihenkin mutta ihan noin ajatuksena kiehtoo.

Olen miettinyt, milloin olen viimeksi nauttinut nimenomaanntästä omakotiasumisesta. Onhan se kivaa, kun on nurtsi leikattu ja kukat kukkii, niin silloin istua iltaa tai aamukahvilla ulkona. Jos ei sada.... eli näitä oikeasti ihania hetkiä on loppujen lopuksi aika vähän. Ainoana aikuisena työmäärä on aika iso, koululainen ei enää edes omassa pihassa juuri ole muuta kuin pikkusiskon kanssa, ja toisaalta taloyhtiöissä on aina ihan kiva piha ja kahvit voi juoda parvekkeellakin. Ei tarviis jännittää, paljonko lunta sataa yöllä ja kuinka aikaisin pitää herätä lumitöihin, että ehtii töihin.

Mulla on ehkä ollut tässä vähän sellaistakin todistelua ja näyttämisten tarvetta eron jälkeen, että pystyn. Ja olen pystynytkin hyvin, ja olen käsistäni kätevä. Mutta miksi ja ketä varten? Jaa-a...En tiedä. Ja on sekin kurjaa, kun isoimmissa hommissa joutuu aina miettimään että ketähän ilkeäisi pyytää avuksi.
Nyt tuntuu, että ihana olisi vaikka harrastaa jotain sekin aika kun menee pihatöihin. Myös matkustaminen olisi ehkä stressittömämpää.

Nyt sitten hyviä ajatuksia kehiin, puolin ja toisin! En ole ostamassa sikaa säkissä, mutta kiva olisi lukea jos joku muu on lasten kanssa tehnyt muuttoliikkeen näin päin ja ns vapaaehtoisesti eikä pakosta.
Mitä hyvää, mitä huonoa? Toki meluavat naapurit ym. riskit tiedän mutta niin on tässäkin nyt naapurit lähellä ja ainakin kiikaroimani taloyhtiö vaikuttaa rauhalliselta. Mutta noin muuten, ihan käytännön elämästä kaipaisin esimerkkejä, kiitos :-)

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi bilettää vaikka yöt läpeensä naapureita häiritsemättä, kunhan äänekästä biletystä ei ulkona tee. Kerrostalossa vastaava ei onnistukaan, siellä aina kuuluu ääniä johonkin asuntoon.

Vierailija
22/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelias ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Mitä tämä sinun lähes 1000 eur/kk enemmän sisältää? 

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Jos mulla maksoi kerrostalossa kaikkineen asuminen viitisensataa kuussa, omakotitalon kustannukset menisi siis miinuksen puolelle ja joku maksaisi minulle siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa se ei missään nimessä ole, kuten jo aikaisemmin mainitsin, lähes 1000 eur/kk enemmän kuin mitä maksaisimme omakotitalossa.

Lumityöt, rappukäytävän siivoukset, pihan siivoukset, roskakuskit, huoltomiesten suorittamat pienet korjaukset, lainaosuuden, hoitovastikkeen, vesimaksut, sähköt, nettiliittymän, autopaikan. Monikin noista tulee tavalla tai toisella maksaa/hoitaa itse myös omakotitalossa, mutta itse tekemällä säästää jo pitkän pennin. 

Lainaosuuden? Hohhoijaa...

Vierailija
24/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtina nyt toisiaankin oli, että monikin asia mikä omakotitalossa asuvalle on näennäisesti ilmaista johtuen oman työn tekemisestä, ei sitä kerrostaloasujalle ole. Ja omat laskelmani perustuvat omaan tilanteeseeni. Myös omakotiasujalla on kuluja, mutta ne eivät useinkaan ole niin välittömiä kuin kerrostalossa. Tarkoituksena ei siis ollut väittää että omakotitalo ilmainen asumismuoto olisi. Ja kuittailu noista remppasuunnitelmista ja niiden hyväksyttämisestä... Juurikin noin. Niitä remontteja saa kyllä tehdä, kunhan kysyt ensin muilta luvan. Moniko omakotiasuja kiertää kerjäämässä naapureiltaan lupaa remontoida kylpyhuoneensa?

Vierailija
25/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sopii kenellekin. Itse pidän kerrostaloasumista ehdottomasti parhaana asumismuotona, kokemusta on kaikista asumismuodoista n. kymmenessä eri kaupungissa.

Vierailija
26/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointtina nyt toisiaankin oli, että monikin asia mikä omakotitalossa asuvalle on näennäisesti ilmaista johtuen oman työn tekemisestä, ei sitä kerrostaloasujalle ole. Ja omat laskelmani perustuvat omaan tilanteeseeni. Myös omakotiasujalla on kuluja, mutta ne eivät useinkaan ole niin välittömiä kuin kerrostalossa. Tarkoituksena ei siis ollut väittää että omakotitalo ilmainen asumismuoto olisi. Ja kuittailu noista remppasuunnitelmista ja niiden hyväksyttämisestä... Juurikin noin. Niitä remontteja saa kyllä tehdä, kunhan kysyt ensin muilta luvan. Moniko omakotiasuja kiertää kerjäämässä naapureiltaan lupaa remontoida kylpyhuoneensa?

Äläpäs liioittele. Kylppäriremontista on ilmoitettava, mutta ei siinä mitään lupia kerjätä. Nimimerkillä juuri uusittiin keittiö ja kylppäri kerrostalossa, ja aika paljon tehtiin muuten ihan itse.

Vierailija
27/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen on kuitenkin planeetalle paras vaihtoehto, eihän siitä mitään tulisi jos joka sällillä olisi oma tönö sellaisella läänillä että naapurit näkee vain kiikareilla.

Vierailija
28/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös miloin kerrostaloon siirtyminen on järkevintä tehdä. Jos lapset ovat jo isoja, niin ei mene kuin muutama vuosi, kun olet yksin. Ehkä olisi järkevää asua vielä jonkun aikaa omakotitalossa ja hankkia myöhemmin sopivan kokoinen asunto.

Vierailija
29/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä noin iso asunto kuin 4 h+ k?? Kolmioon mahdutte oikein hyvin!

Vierailija
30/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En me meidän naapureilta mitään lupia olla kerjätty vaan ihan lain mukaan toimittu, eli hankittiin ammattilainen, joka teki remonttisuunnitelmat ja ne hyväksytettiin taloyhtiöllä.

Mutta omakotitalossa tosiaan kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa remonttia ja siksi niissä tulee ostajalle vastaan yllätyksiä. Kerrostaloissa huolehditaan siitä, että ammattilaista vaativan remontin saa tehdä vaan ammattilainen ja taloyhtiö valvoo, että remontti tehdään oikein ja että remppafirmat on luotettava eikä mikään veronkiertäjä. Tämä kaikki on sekä taloyhtiön että osakkaan oma etu.

Vierailija
31/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuminen on kuitenkin planeetalle paras vaihtoehto, eihän siitä mitään tulisi jos joka sällillä olisi oma tönö sellaisella läänillä että naapurit näkee vain kiikareilla.

Miten niin? Kyllä ihminen omaa tilaa sopivasti tarvitsee. Monilla eläimillä on huomattu, että liian tiivis popula aiheuttaa lajille stressiä ja sairauksia.

Kyllä muuten olisi jokaiselle tällä planeetalla mahdollisuus kunnolliseen tilaan, jos täällä olisi oikea määrä ihmisiä. Nykyiselläänhän ihmispopulaa on tällä planeetalla aivan liian paljon. Siitä kertoo jo sekin, että vuotuiset luonnonvarat eivät nykyään riitä edes 8 kuukaudeksi. Siinä vaiheessa, kun ihmispopulan määrä tällä planeetalla ylitti 1 miljardin rajan, alkoi kaikki mennä siltä osin päin persettä.

Vierailija
32/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin omakotitalossa yhteensä yli 30 vuotaa syntymästäni lukien. Erosin muutama vuosi sitten ja myin omistamani taloni ja ostin uuden osakehuoniston kerrostalosta. Olen viihtynyt oikein hyvin. Kaksi lasitettua parveketta, joista toinen on huomattavan iso. Palvelut lähellä ja keskustaan junalla 10 minuutin matka. Auto myös kätevästi autohallissa, johon hissillä suora yhteys.

Omakotitalosta jäi paljon lämpimiä muistoja. Kypsyttämään alkoi kuitenkin ylläpitotyöt ja huoli puutalon tulevasta maalauksesta. Piha oli ihan kiva, mutta kyllä ne kerrat jäi aika vähiin, kun siinä oleskeltiin. Suomessa kun sataa vettä tai on viileää tai kylmää suurin osa vuodesta. Minua vaivasi myös turvattomuuden tunne isossa talossa. Samoin aina kun oli matkoilla, niin mietitytti varkaat. Naapurissa kun käytiin.

Kannattaa valita kerrostalohuoneisto tarkkaan. Uudehko ja yläkerran päätyhuoneisto on rauhallinen, mutta maksaa suhteessa enemmän. Kulkuyhteydet kannattaa myös tsekata. Niin ja tietysti myös kerrostalon tekninen kunto. Remontit maksaa niissäkin paljon.

En tiedä sanoa kumpi parempi. Omassa elämäntilanteessani kerrostalo on nyt sopivin asumismuoto, mutta omakotitalossa minulla on ollut vahva tunne olla omassa kodissa. Kuka arvostaa mitäkin.

Vierailija
33/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoo? Jos yhtiövastike on esim. max 300e kolmiosta/neliöstä ja sisältää asunnon huollot, 2 x autotolppapaikkaa, hyvä nettiyhteys, saunavuorot, lumityöt, ruohonleikkuu, pensaiden leikkaamiset, pihan hiekoitukset, huoltomiehen, jätepisteet, rappukäytävän siivoamisen, talon korjaukset (ei nyt sentään putkiremonttia mutta muuten lähes melkein kaiken) ja kukkaistutukset ym. Riittääkö tuo summa todella kaikkeen tuohon omakotitalossa?

En siis ole asunut omakotitalossa. Ylijääviä rahoja käytetään korjauksiin tai johonkin muuhun kuten uusiin ulkokalusteisiin tms. Ja asukkaille tämä ei maksa mitään extraa kiinteän kulun päälle. Olen aina kuvitellut omakotitalossa asumisen kalliiksi, pitää ostaa ruohonleikkurit, nurmikonlannoitteet, maalit, hiekat, työkalut, lumikola, pihavalot, pihakalusteet yms pelkästään omaa pihaa varten. Sen lisäksi itse taloon liittyvät kulut. Saati nähdä kaikessa aikaa ja vaivaa itse.

Vierailija
34/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aina kerrostalossa, olen 56 v nainen :D ikinä en ole kaivannut omakotitaloa kaikkine hommineen mitä on ympäri vuoden. En ole myöskään mikään viherpeukolo, en edes parvekkeelle laita mitään kukkia vaikka siellä tykkäänkin kesäisin istuskella viiniä siemaillen katsellen ilta auringon laskua järven taakse, upeat on maisematkin. Tämä on todella vaivatonta asumista ja rauhallinen on talo,mistään ei kuulu mitään häiritsevää. Viihdyn tässä loppu ikäni, näin on minulle hyvä :D Mitään työleiriä en kaipaa päivä työni lisäksi! 

Vierailija
35/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali hoitovastike kerrostalossa on noin 4 euroa / neliö. Siihen kuuluvat kaikki nuo mainitsemasi lumityöt, rapunsiivoukset ja roskakuskit. Omakotitaloasukaskin joutuu maksamaan roskakuskille ja vedestä ja sähköstä!.

Tuohan olisi sadan neliön kämpässä 400€ kuussa. Onhan se aika hemmetisti lainanlyhennysten päälle. Aika paljon remppaa saa tehdä omakotitaloon jos meinaa päästä lähellekään.

Roskien tyhjäys 5€ kuussa, vesi satanen kolmessa kuukaudessa ja sähköä voi toki mennä talvella parilla sataa jos sillä lämmittää.

Vierailija
36/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas tässä.

Hyviä vastauksia olenkin saanut, kiitos niistä!

Tämä ei ole mitään ruuhka-Suomea, niin asumiskustannuksetkin ovat kohtuullisia. Minulla menee kuussa noin 1000€ asumiseen, sisältäen lainanlyhennyksen. Toki jotain ylimääräisiä hankintoja, kuten työkaluja, aina joskus tulee. Kerrostalossa lainaa jäisi vähemmän eikä vastikekaan vaikuttanut asunnon kokoon nähden yĺtiöpäisen suurelta.

Niin enhän minä varmaan edes miettisi tällaista, jos tässä olisi se toinen aikuinen. Vaan kun ei ole, ja on työssäkäynnin lisäksi tämä yksi päivähoitoikäinen ja yksi kouluikäinen harrastuksineen niin jotenkin tämä talonpito on vaan alkanut nyt tympiä.

Ne "elämisen äänet" kans vähän jännittää, siis meidän. Kun tämä nuorempi on kauniisti sanottuna tahtoiässä, niin hänellä tahtoo ääni kohota kun äiti kieltää jotain....eli joinain päivinä aika usein. Muuten ei meistä pitäisi häiriötä olla, eihän me hirveästi sisällä kotona edes olla.

Antaahan kevään edetä niin pohdin tässä asiaa..

Vierailija
37/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kerrostaloneliössä keski-suomessa. Vuokra 1100e/kk + käyttösähkö. Ihan järjettömän kallista vaikka vuokralla ollaan.

Vierailija
38/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan talon myyminen on nykyään vaarallista: olet viisi vuotta vastuussa entisestä talostasi. Ja varmasti sieltä (uuden omistajan niin halutessa) jotain sellaista löytyy millä asianajajat ja uusi omistaja sinut kynivät puille paljaille. Joten pysy talossasi.

Vierailija
39/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä noin iso asunto kuin 4 h+ k?? Kolmioon mahdutte oikein hyvin!

Eiköhän tämä ole ihan minun oma asiani? Haluan että kaikilla on oma huone, kuten nytkin on. Pystyn sellaisen asunnon kyllä ylläpitämään, kuten olen pystynyt tämän talonkin, joten ei varmaan ole keneltäkään pois?

Ap

Vierailija
40/79 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohan olisi sadan neliön kämpässä 400€ kuussa. Onhan se aika hemmetisti lainanlyhennysten päälle. Aika paljon remppaa saa tehdä omakotitaloon jos meinaa päästä lähellekään.

Roskien tyhjäys 5€ kuussa, vesi satanen kolmessa kuukaudessa ja sähköä voi toki mennä talvella parilla sataa jos sillä lämmittää."

Tuo 400 euroa/kk sisältää myös lämmityksen. Kannattaisi selvittää itselleen mitä hoitavastike sisältää.

Ps. Lämmitys ei ole ilmaista omakotitalossakaan, vaikka jotkut niin yrittävätkin väittää.