Akateemisten työttömyys - vaiettu aihe?
Miksei akateemisten työttömyydestä puhuta enempää? Ovatko he täysin lannistuneet?
Lukeneita ja fiksuja ihmisiä on aktivoitavana ceeveen tekoon.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin huomata se tosiasia, että yliopistotason koulutuksen saaneiden työllisyysaste on noin 90%, kun vain peruskoulun varassa olevien työllisyysaste on vain 40%. Kouluttautuminen on yhä edelleen varmin tie työllistymiseen.
Olisi myös kiva tietää kuinka moni on työllistynyt osaamistasoaan vastaavaan koulutukseen, mukaanlukien ne akateemiset joilla on jo vankka työkokemus mutta jotka ovat esim. edellisen taantuman aikana jääneet työttömäksi ja ovat nyt liian vanhoja. Muitakin ryhmiä tietenkin on. Työttömissä tai hanttihommissa on todella osaavia ihmisiä, ihan käsittämätöntä resurssien tuhlausta yhteiskunnankin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa, että meillä on iso määrä akateemisia ihmisiä, jotka ovat työssä, mutta koulutustaan vastaamattomilla aloilla. Maisterismies siivoojana on tuhlausta.
Minä olen maisteri koulunkäyntiavustajana. Onhan se vähän hassua kyllä, että näin tässä kävi. Hukkaan meni koulutus.
Rahallisesti saattoi mennä hukkaan, mutta oppilaiden kannalta ei.
Mahtaa motivoida oppilaita opiskelemaan, kun yliopiston käynyt on avustajana :D
ohis
Totta.
Pöljäksi on touhu mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa, että meillä on iso määrä akateemisia ihmisiä, jotka ovat työssä, mutta koulutustaan vastaamattomilla aloilla. Maisterismies siivoojana on tuhlausta.
Minä olen maisteri koulunkäyntiavustajana. Onhan se vähän hassua kyllä, että näin tässä kävi. Hukkaan meni koulutus.
Opiskelkaa lapset ahkerasti.
Voitte päästä koulunkäyntiavustajaksi.
Enemmän hyötyä toki jos isänne on tuttu talkkari tai äiskä koulun keittiöllä töissä, heh heh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Eivät lapset minun koulutustani tiedä, enkä viitsi heitä pelotella kertomalla. 😆
Olen silti onnekas, että minulla edes on joku työ ja sinne on ihan kiva mennä. Kesällä pääsen taas sitten työttömäksi.Totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Eivät lapset minun koulutustani tiedä, enkä viitsi heitä pelotella kertomalla. 😆
Olen silti onnekas, että minulla edes on joku työ ja sinne on ihan kiva mennä. Kesällä pääsen taas sitten työttömäksi.Totta.
Miksi sitten olet koulunkäyntiavustajana jos sinulla on koulutus parempaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa lapset ahkerasti.
Voitte päästä koulunkäyntiavustajaksi.
Enemmän hyötyä toki jos isänne on tuttu talkkari tai äiskä koulun keittiöllä töissä, heh heh...
Vähän kun panostetaan lisää ja saadaan pisa-tulokset takaisin nousuun, niin tulevaisuudessa voidaan saada koulunkäyntiavustajiksi tohtoreita
Ongelma on se, että korkeakoulutus ei takaa, että ihminen olisi oikeasti fiksu, osaava saati älykäs -tämä palsta on siitä elävä esimerkki.
Anteeksi, etenkin korkeakoulutuksestaan identiteettinsä rakentaneita mammoja, kiukuttava totuus. Huuhaa-humanismi; humanistisella puolella tulee nimenomaan täysin turhanpäiväisiä tutkintoja tehneitä nollaosaajia.
Meillä käy it-talossa siivoamassa eräs nainen, joka vielä pari vuotta sitten oli meillä ohjelmistosuunnittelijana. Koulutukseltaan alan DI. Joutui pois erittäin suurissa yt:issä jotka oli työnantajallani.
Itse olin jotenkin aina ajatellut, että vaikka yt-arpa osuisikin itseeni, niin mulla on sellaista haluttua osaamista että varmasti pääsen töihin johonkin muualle. Mutta näköjään ei. Tuo ko. nainen on koulutukseltaan ja osaamiseltaan minua vastaava. Hänellä on myös sama "heikkous" kuin minulla: yli 40 vuotta ikää. Tuon nähtyäni on alkaneet yt:t oikeasti pelottaa, kun ennen suhtauduin niihin jopa vähän yliopstimistisesti kun luulin että uuden työn saa varmasti, ehkä jopa paremman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ongelma siinä, että koulutetut ja pätevät ihmiset ovat väärää sukupuolta?
40-vuotias akateemisesti koulutettu mies on kovaa kamaa esimiestehtäviin. Entä nainen?
Jos on esimieskokemusta, sukupuolella ei ole merkitystä. Voi olla, että vain miehet ryhtyvät esimiehiksi siinä vaiheessa, kun käytönnön taidot alkavat vanhentua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy it-talossa siivoamassa eräs nainen, joka vielä pari vuotta sitten oli meillä ohjelmistosuunnittelijana. Koulutukseltaan alan DI. Joutui pois erittäin suurissa yt:issä jotka oli työnantajallani.
Itse olin jotenkin aina ajatellut, että vaikka yt-arpa osuisikin itseeni, niin mulla on sellaista haluttua osaamista että varmasti pääsen töihin johonkin muualle. Mutta näköjään ei. Tuo ko. nainen on koulutukseltaan ja osaamiseltaan minua vastaava. Hänellä on myös sama "heikkous" kuin minulla: yli 40 vuotta ikää. Tuon nähtyäni on alkaneet yt:t oikeasti pelottaa, kun ennen suhtauduin niihin jopa vähän yliopstimistisesti kun luulin että uuden työn saa varmasti, ehkä jopa paremman.
Moppi... kutsuu! Muahahahaha!
Vierailija kirjoitti:
Siinä kalpenee yksi jos toinenkin ja oma asiantuntemus näyttää amatöörien puuhastelulta, kun miettii minkälaista osaamis- ja kokemusarsenaalia kortistossa on jo valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että korkeakoulutus ei takaa, että ihminen olisi oikeasti fiksu, osaava saati älykäs -tämä palsta on siitä elävä esimerkki.
Anteeksi, etenkin korkeakoulutuksestaan identiteettinsä rakentaneita mammoja, kiukuttava totuus. Huuhaa-humanismi; humanistisella puolella tulee nimenomaan täysin turhanpäiväisiä tutkintoja tehneitä nollaosaajia.
Kyllä se korkeakoulutus jonkinasteista älykkyyttä vaatii. Ei huippuälykkyyttä, mutta ainakin keskitasoista. Tai jos on paljon keskitasoa heikompi, niin sitten sellaista sisua ja vääntöä että siitä on työelämässäkin hyötyä.
Toisaalta ei ne useimmat työtkään mitään ihmeitä vaadi. On totta että akateemiset koulutukset ei suoraan useinkaan opeta minkään työelämän alan ammattilaiseksi, joten koulun penkiltä tullut ei välttämättä heti osaa käytännön töitä. Mutta siinähän ne työssä oppii jos on halua ja yritystä.
Eikä tuo alun osaamattomuus koske muuten pelkästään humanisteja. Itse olen tietojenkäsittelytieteen maisteri, ja olin ihan järkyttynyt kun menin töihin, että juuri mistään mitä yliopistolla opetettiin ei ole työssä mitään hyötyä. Päinvastoin: suuri osa siitä on yliteoreettista roskaa josta pitää poisoppia, että tulee tehokkaaksi toteuttajaksi. Mutta eipä se mitään, sitten piti opetella se työ ja uskoisinpa että koulutuksesta selvinneistä kenellä tahansa on riittävästi ÄLYÄ siihen että selviää. Se on sitten eri asia onko kaikilla tahtoa ja uskoa itseensä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutetut naiset on uhka vanhalle äijäköörille.
Nyt on menossa miesten viimeinen taistelu.
Eivät ymmärrä, että nyt ei ole enää kuten ennen.Tämä on totta.
Luojan kiitos ehdin elää nuoruuden ja seksuaalisen aikana silloin kun asiat olivat vielä lahkeellisen vinkkelistä tolallaan.
Nyt ei oo enää niin väliäkään.
Pelottaa tän päivän nuorten miesten joutuminen akkavallan alle tarpeettomiksi spermanluovuttajiksi.
M51
No ku me miehet ny vaan ollaan tällässii -Heh heh heh
Mennään miehissä yhdessä syömään -heh heh heh
Mennään miehissä kaljalle -heh heh heh
Ei me miehet tuollaista osata, siks on naiset -heh heh heh
Yliopistokoulutus antaa vaan pohjatiedon, jonka päälle sitä työkokemusta voi alkaa (toivottavasti) rakentamaan. Lisäksi mielestäni koulutus opettaa toissijaisia asioita joista on hyötyä, esimerkiksi aikataulutusta ja paineensietokykyä.
Sehän nykymaailmassa onkin ongelma, että ihmisten pitäisi olla kaikkeen täysin valmiita ennen kuin kelpaa. Jotta pääsee opiskelemaan pitää jo olla hirmuinen pohja asioista ja työelämässä oletetaan, että uusi työntekijä osaa kaiken valmiiksi. Täytyisi olla suoraan valmistumisen jälkeen paljon työkokemusta.
Työnantajien pitäisi painottaa vieläkin enemmän hakijoiden motivaatiota. Kovalla halulla varustettu ihminen kannattaa opettaa hommiinsa vaikka ei heti tulisikaan tulosta. Sen sijaan elämäänsä kyllästyneestä ja työstään jatkuvasti valittavasta työntekijästä ei ole paljoa iloa, vaikka kokemusta olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos ehdin elää nuoruuden ja seksuaalisen aikana silloin kun asiat olivat vielä lahkeellisen vinkkelistä tolallaan.
Pelottaa tän päivän nuorten miesten joutuminen akkavallan alle tarpeettomiksi spermanluovuttajiksi.
M51
Mennään miehissä kaljalle -heh heh hehEi me miehet tuollaista osata, siks on naiset -heh heh heh
Tunnistatteko naurun ja ihmistyypin?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mun veli on tietojenkäsittelytieteen tohtori. Nelikymppiseksi asti tehnyt akateemista uraa, sitten yt:issä kenkää. Vuoden yritti hakea sekä yliopistojen paikkoja että yrityselämän paikkoja, mutta yliopistopaikoista mieletön kilpailu, ja yritykset taas ei ota it-hommiin tyyppiä jolla ikää 40 mutta kokemusta käytännön työstä lähes 0. Ulkomaille ei voi lähteä koska vaimo ja 3 lasta Suomessa.
Ei ole ainoa tohtori, joille kävi noin. Tutkijan työpaikkoja on yhä vähemmän ja ne vähät on varattu lyhytaikaisiin työsuhteisiin kansainvälisen uran yhdeksi vaiheeksi. Lähes kaikki tutkijakoulutetut joutuvat ennemmin tai myöhemmin siirtymään talouselämän palvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ongelma siinä, että koulutetut ja pätevät ihmiset ovat väärää sukupuolta?
Sukupuolista syrjintää kokevat ainakin miesopettajat. Yhtä pätevä naisopettaja syrjäyttää miesopettajan yleensä aina, usein jopa epäpätevämpi naisopettaja palkataan ennen miestä. Tästä ei kumma kyllä puhuta julkisuudessa mitään. Mikähän metakka nousisi, jios tilanne olisi päin vastoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Mennään miehissä kaljalle -heh heh hehEi me miehet tuollaista osata, siks on naiset -heh heh heh
Nainen saa mennä yksin syömään tai kuolla nälkäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan. Sen sijaan en ymmärrä, että tutkinnon perusteella ollaan vuosia työttömänä. Itsekin olin 20 vuotta ihan eri alalla kuin koulutukseni.
Kumma juttu, en ole kenenkään kuullut hönkäisevän sanaa älymystö pitkään aikaan. Ehkä mekin ollaan kuoltu nälkään jo. Liki ainakin pitää.
Jouko Turkka -vainaa sanoi, että kukaan historian suurista nimistä ei ole tehnyt eläissään päivääkään mitään sellaista, mitä voitaisiin nimittää työksi.
Miettikääpä sitä. Meidän maassa vallitsee surkimusten diktatuuri. Kiljutaan porukalla itseä fiksumpien päitä vadille. Ja saadaan kans. En nyt sano, että jokainen korkeakoulutettu olisi älymystöön päinkään, mutta aika moni akateeminen työtön voisi kirjoittaa kirjan, pitää nuorisolle sivistäviä kerhoja, osallistua kokoaikaisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun jne. Sen sijaan se pitelee moppia. Ei, tällaiseen maailmaan en kuvitellut joutuvani. Onneksi. En olisi kestänyt, olisi pitänyt tehdä ihan toisenlaiset ratkaisut.
Onhan tämä totta että meillä on tämä tilanne , että ylisuuret luokat ja oppilaiden integrointi on haastavaa.
Ai sulla oli opettajan ammattikoulutus ja kaikee...jaa..
No jos minä ilmoitan sinulle sitten meilillä päivää ennen koulun alkua (jos tuo talonmiehen tyttö Milla -maaria peruu) , niin saatat päästä koulunkäyntiavustajaksi.