Mies ei ymmärrä, että olen oikeasti ottamassa eroa!
Takana vuosien kitkuttaminen, puhumattomuus, miehen alkoholisoituminen ja muu alamäki. Olen yrittänyt keskustella, riidellä, ehdottaa pariterapiaa, muuta terapiaa, parisuhdeaikaa yms... Mies vain makaa sohvalla ja valittaa tyytymättömyyttä, mutta ei ole valmis tekemään mitään. Jos itse käyn jossain, mies valittaa miten hänkin haluaisi käydä. Mutta kun hän ei mene! Miehen valitus vie minultakin elämänilon enkä viitsi juuri missään käydä, kun saan kuulla vain valitusta.
Nyt minulla on mitta täynnä! Tästä ei tule mitään, kun toinen ei ole valmis tekemään mitään oman hyvinvointinsa eteen. En jaksa kiskoa tuota kivirekeä perässä, kun itsekin pitää hoitaa palkkatyöt, kotityöt ja lasten asiat. Vielä pitäisi miestäkin patistella! Kun sanoin, että eiköhän tämä ole nyt tässä, mies ei reagoi mitenkään. Hän siis käy töissä, mutta muuten hän ei viitsi mitään tehdä. Hän ei muka halua erota, mutta ei myöskään tehdä perheen tai parisuhteen eteen mitään.
Onko tästä nyt tulossa "vaimo jätti täysin yllättäen ja selittämättä"-ero?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on masentunut ja lamaantunut; ei voi kuin lamaantuneena katsoa asioiden vyörymistä. Ota miehesi mukaan menoihisi, edes joihinkin. Mies on saatava ulos neljän seinän sisältä. Menkää ulos syömään. Menkää teatteriin. Menkää museoon. Menkää elokuviin.
Miten saat aikuisen ihmisen ulos neljän seinän sisältä? Toista ei yksinkertaisesti kiinnosta lähteä minnekään ulos syömään (kotona voi syödä halvemmalla just sitä ruokaa mistä tykkää tai vaikka tilata pitsan), museoon (ei kiinnosta vanhat jutut, mitä niitä vanhoja pölyisiä esineitä katella) tai elokuviin (Miksi, kun on netflix ym. palvelut omalle sohvalle). Lista on loputon. Ei kiinnosta ulkoilu, liikunta, lätkämatsit (nekin näkee telkkarista), luonto, kalastus, lenkkeily, uudet ihmiset (ei kyllä vanhat tututkaan) mökkeily....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ero meni aikoinaan juuri noin. Viisi vuotta puhuin, että näin ei voi jatkua, ehdotin pariterapiaa, yhteistä parisuhdeaikaa, kaikkea mahdollista. Mutta kun suomalainen mies ei terapiaan mene. Kun vihdoin sain itseäni niskasta kiinni ja eropaperit toimitettua, oli mies ihan että "häh?" Silloin vasta tajusi, että olen tosissani.
Mikseivät miehet usko, jos nainen sanoo, että asiat eivät ole hyvin?
Jos nainen on koko yhteisen ajan valittanut milloin mistäkin, niin se on hänen normaali tapansa suhtautua asioihin, ei mies huomaa että nyt onkin ihan eri tilanne kuin aina muulloin valittaessa.
Meinaatko, että lainaamasi kirjoittaja on ollut vain viisi vuotta suhteessa? Kyllä miehenkin pitäisi sen verran perillä olla suhteensa tilasta, että tajuaisi muutoksen, jos 10 vuoden suhteessa viiden vuoden kohdalla nainen alkaa "nalkuttamaan". Perusnegatiiviset ovat sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on masentunut ja lamaantunut; ei voi kuin lamaantuneena katsoa asioiden vyörymistä. Ota miehesi mukaan menoihisi, edes joihinkin. Mies on saatava ulos neljän seinän sisältä. Menkää ulos syömään. Menkää teatteriin. Menkää museoon. Menkää elokuviin.
Ai että jos kerran vielä kokeilee samoja konsteja, niin sitten loksahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen pitäisi väkivalloin kantaa ravintolaan virkistymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti nauttii. Ja siellä museossa myös. Tulee uusi alku ja ihana suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti nauttii. Ja siellä museossa myös. Tulee uusi alku ja ihana suhde.
Ymmärsin sarkasmiksi. On kyllä lapsellisia nämä neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä muuten on että äijät tajuaa erotilanteen aina vasta kun on liian myöhäistä? Jumalauta että on säälittävää!
No kun nainen yrittää keskustella ongelmista niin se on miehen mielestä "nalkuttamista". Niin meilläkin. Sitten kun viimein kyllästyin ja otin eron, oltiin niin yllättyneitä ja itkettiin mun perään vuosia. Miksi se tallaisen nalkuttajan olisi takaisin halunnut....?
Just näin! Ihan kuin itse olisin tuon kommentin kirjoittanut. Minustakin on nyt eron jälkeen tullut maailman ihanin nainen, paras äiti ja lapsikin on hieno aikuinen josta isä on ylpeä. "Vähän" oli eri ääni kellossa kun yhdessä elettiin :D
Olin puhunut miehelle, että haluan eron ja muutan omaan asuntoon. Menin myös terapiaan, kun olin niin ahdistunut asiasta. Näytin hänelle sitten diagnoosini, jossa oli mm. maininta halustani erota. Mies luki sitä ja oli aidosti hämmästynyt, että haluan todellakin erota. Aivan kuin olisi ensimmäisen kerran kuullut asiasta.
Sanoi vielä, että mitä sinä olet mennyt tämmösiä puhumaan, meillähän on kaikki asiat hyvin.
No lopulta muutiin omaan asuntoon ja olen ollut tyytyväinen päätökseeni.
Jos nainen on koko yhteisen ajan valittanut milloin mistäkin, niin se on hänen normaali tapansa suhtautua asioihin, ei mies huomaa että nyt onkin ihan eri tilanne kuin aina muulloin valittaessa.