Eutanasia aloite kaadettu!!!!
Harmittaa :(!!!!! Eräs läheiseni kärsi syövän loppuvaiheessa kauheista kivuista ja olisi halunnut eutanasian!
Kommentit (81)
Oon ihan varma, että tulevaisuudessa ihmiset lukee järkyttyneenä miten meidän aikana ihmiset kitui kun ei sallittu eutanasiaa. Pitävät meitä luultavasti hirviöinä kun elettiin valtiossa, jossa vakavasti sairaat kärsivät kammottavia kipuja pitkän aikaa kunnes kuolevat. Häpeällistä, että tämä laki ei mennyt läpi. Missä inhimillisyys?
Cat kirjoitti:
Olen töissä osastolla, jossa kuollaan luonnollisesti tietty. Kukaan ei valita tuskia. Kipulääkkeitä on. Omaiset tietty kärsivät ja joskus ehkä sitten haluavat toiselle kuolemaa. Vai? En tiedä.
Koskaan kukaan kuoleva ei ole ottanut puheeksi eutanasiaa.
Itsemurha ei ole laitonta Suomessa. En kyllä sitäkään kannata millään lailla.
En oo ymmärtänyt sua montaakaan kertaa tällä palstalla.
Just sayin..
Tuttavapiirissäni on sekä pappi että lääkäri. He kannattavat kumpikin eutanasiaa. Se on armollinen teko.
Vierailija kirjoitti:
En voi tajuta mitä eutanasian vastustajien päässä liikkuu. Jos
a) Pitää evoluutiota totena, niin eikö ihminen ole silloin eläin kuten muutkin, ja voidaan päästää tarpeettomasta kärsimyksestä kuten muutkin eläimet
b) Jos taas uskotte Jumalaan (ja ehkä johonkin taivaaseen), niin eikö ole vain rakkaudellista nopeuttaa ihmisen pääsyä sinne taivaaseen/jälleensyntymään/mihin ikinä, jos tässä elämässä ei ole enää jäljellä muuta kuin kipua ja tuskaa. Miksi???
Perusteluita on tässäkin ketjussa annettu, mutta joko jätit jokaisen tahallaan huomiotta tai ne on menneet viuhuen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissäni on sekä pappi että lääkäri. He kannattavat kumpikin eutanasiaa. Se on armollinen teko.
Useimmat lääkärit vastustavat, joten tuo ammattiin vetoaminen on paitsi räikeä argumentointivirhe niin myös vastakkaisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolemansairas kärsii vain lyhyen ajan. Eutanasia voi pahimmillaan aiheuttaa lääkärille elinikäisen trauman jopa työkyvyttömyyden. Älkää pakottako lääkäreitä murhaajiksi.
Ammatinvalintakysymys.
Ja jos sinä pidät kuukausia kestävästä tuskasta -koska morfiinia ei voi antaa ettei VAAN syntyisi riippuvuutta- niin siitä vaan.
Minä en kuole niin. Minä kuolen arvokkaasti, siististi ja ilman tuskia. Enkä todellakaan tämän "hyvinvointivaltion" uhrina janoon kituen. Kuten tapana on.
Ei ole ammatinvalintakysymys , sillä ammattia valittaessa ei tappaminen ole.kuylunut työtehtäviin.
Erittäin surullista ja valitettavaa, jos joku ei ole saanut riittävää kipulääkitystä sitä tarvitessaan, mutta Suomessa on myös hyvää saattohoito-osaamista, jota tulisi kehittää edelleen ja laajentaa.
Eutanasia ei ole hyvä ratkaisu.
Hyvä!
Rajanveto on todella vaikeaa. Väärinkäytöksiin aivan liian suuret riskit, ja monet sairaat nyt jo kokevat olevansa turhia ja hyödyttömiä. Takuulla joko painostettais eutanasiaan tai ihminen itse kokee asian niin, vaikkei kukaan oikeasti painostaisikaan. Tästä on nyt jo monet sairaat kertoneet muualla maailmassa hirveitä juttuja, annetaan ymmärtää että on menoerä, eikö kannattaisi jo päättää päivänsä, kun eihän tuo elämä nyt enää niin herkkua ole :(
Tietynlaista sadismia antaa toisen kärsiä. Joku Päivi Räsänen on täysin jäävi. Vastustaa ainoastaan uskonnon takia, mutta ei rehellisesti koskaan suoraan myönnä että hänen kantansa kumpuaa täysin vanhan paimentolaiskansan jorinoista.
Ostin typpipullon varmuuden vuoksi. Tämänpäiväinen uutinen merkitsee sitä ettei näköjään valitettavasti ole kiirettä hankkiutua eroon siitä.
Lääkäriliiton toiminnanjohtaja kiteyttää hyvin tuossa jutussa jota koitin linkittää että lääkäreiden on vaikea hyväksyä että tulisi laki joka velvoittaisi tekemään sellaista mikä on rikoslaissa kuolemantuottamus tai tappo.
Vaikka kaikki lääkärit (mm uskovaiset) eivät kannata eutanasiaa, on niitäkin lääkäreitä, jotka ovat inhimillisiä ja tajuavat mm, ettei edes morfiini riitä hirveisiin kipuihin. Pätee myös sairaanhoitajiin.
Kyllä avustajia tulee siis riittämään. Ja he ovat niitä, jotka oikeasti ovat rakkaudellisia kanssaihmisiä kohtaa.
P.s. lääkäreidenhän ei itse tarvitse miettiä eutanasiaa omalle kohdalle, koska he saavat määrättyä itselleen tarvittavat lääkkeet. He eivät joudu kitumaan toisten armoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolemansairas kärsii vain lyhyen ajan. Eutanasia voi pahimmillaan aiheuttaa lääkärille elinikäisen trauman jopa työkyvyttömyyden. Älkää pakottako lääkäreitä murhaajiksi.
Ammatinvalintakysymys.
Ja jos sinä pidät kuukausia kestävästä tuskasta -koska morfiinia ei voi antaa ettei VAAN syntyisi riippuvuutta- niin siitä vaan.
Minä en kuole niin. Minä kuolen arvokkaasti, siististi ja ilman tuskia. Enkä todellakaan tämän "hyvinvointivaltion" uhrina janoon kituen. Kuten tapana on.
Ei ole ammatinvalintakysymys , sillä ammattia valittaessa ei tappaminen ole.kuylunut työtehtäviin.
Erittäin surullista ja valitettavaa, jos joku ei ole saanut riittävää kipulääkitystä sitä tarvitessaan, mutta Suomessa on myös hyvää saattohoito-osaamista, jota tulisi kehittää edelleen ja laajentaa.
Eutanasia ei ole hyvä ratkaisu.
Lehdissä on viime aikoina ollut kirjoituksia ihmisiltä joiden läheinen on eutanasiaan päätynyt.
Kaikki ovat pitäneet sitä erittäin hyvänä asiana.
No, mitäs sanot nyt?
Nämä jotka eutanasiaa vastustavat, ei ole vaikeaa sanoa millaista kuolemaa heille toivoo.
Ilman eutanasiaa on pärjätty tähänkin asti ja tullaan pärjäämään jatkossakin Etenkin kun on tehokkaat kipulääkkeet. Aborttilain muutokset on osoittaneet että kun ensin saadaan vähän lailliseksi niin kohta on entistä enemmän laillista.
Voiko lääkärin pakottaa antamaan eutanasiahoitoja ihmisille. Eikös lääkäri valassaan lupaudu kunnioittamaan elämää. Eläinten tapöaminen on eri juttu.
Nazi Saksassa valtiollisten eutanasiahoitojen piiriin pääsivät paitsi vammaiset, mielenvikaiset kuin kuin aatemaailmaltaan ja rodultaan ei toivotut ihmiset. Jos viranomainen saa tällaisen hoitomuodon käyttöönsä niin äkkiä sitä ruvetaan käyttämään poliittisiin tarkoituksiin.
Jos olisin eduskunnassa kertoisin ensin aborttilain muutoksista vuosien varrelta ja kysyisin haluammeko ottaa riskin että nyt vain kuolemansairaille tarjottava olisi tulevaisuudessa mahdollista käyttää myös esim vammaisia tai muita yhteiskunnalle hyödyttömiä kohtaan.
Ammatinvalintakysymys.