Eutanasia aloite kaadettu!!!!
Harmittaa :(!!!!! Eräs läheiseni kärsi syövän loppuvaiheessa kauheista kivuista ja olisi halunnut eutanasian!
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas pikkuinen: lääkkeillä suoritttavaa kivutonta ja varmaa itsemurhaa ei ihminen pysty ilman lääkärin apua kerta kaikkiaan suorittamaan.
Siksi eutanasialaki tarvitaan ehdottomasti!
Kyllä muuten pystyy kunhan kee vaivaa ja ottaa asioista selvää.
Eikä siinä ehdi kipua tuntea jos vie metallia ohimolle.
Koska Suomessa aseen hankkiminen on niin paljon helpompaa kuin metron alle hyppääminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niille "mä nyt vaan haluan kuolla" tapauksille en sallisi.
Miksi et? Miksei ihminen saa kuolla jos haluaa? Miksi elossa oleminen olisi jokin velvollisuus?
Ei ole. Voi ihan itse hoitaa asian. Ei pidä sotkea siihen muita. Ei itsemurha-apua
Kaikki kuolemat sotkevat tapaukseen muita ihmisiä. Joku löytää ruumiin tai jos ruumista ei löydetä, joutuvat poliisit ja muut etsimään ruumista. Itsemurhan tehneen kuolinsyy joudutaan tutkimaan, joten siihen liittyy kuolinsyyntutkijat.
Parhaassa tapauksessa sen ruumiin löytää joku lähiomainen tai vaikka viaton sivullinen.
Miten näistä vaihtoehdoista mikään on parempi kuin avustettu itsemurha sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UUSI aloite vetämään kirjoitti:
Koiria kohdellaan inhimillisesti ja ei haluta niiden kituvan. On käsittämätöntä ettei IHMINEN ITSE saa päättää kärsimystensä loppumisesta.
Parantumattomasti sairas isäni olisi halunnut eutanasian, mutta hän oli liian huonokuntoinen matkustamaan eutanasian hyväksyvään maahan.
Itsemurhaan olisi kyennyt. Ei pidä sotkea tähän muita
Kuulepas pikkuinen: lääkkeillä suoritttavaa kivutonta ja varmaa itsemurhaa ei ihminen pysty ilman lääkärin apua kerta kaikkiaan suorittamaan.
en ole ylempi, mutta lääkkeet kitaan/suoneen ja menoksi, varmasti pystyy. Mutta ihminen on heikko, haluaa ns. itse päättää, mutta kuitenkin viime kädessä haluaa sen lääkärin päättävän ja tekevän toimenpiteen...
Eikös se niissä eutanasian sallivissa maissa ole järjestetty siten, että lääkäri näyttää ja kertoo miten homma hoituu, mutta itse napin painaminen jää henkilön omalle vastuulle. Lääkäri ei suoranaisesti tapa ketään.
Eutanasia on vaikea asia. Sitä yleensä halutaan vasta siinä vaiheessa, kun itsemurha ei enää onnistu. Läheskään kaikki sairaudet eivät ole hitaasti eteneviä, jolloin voisi vielä sietokyvyn lähestyessä äärirajojaan vaikka hypätä taksiin, ajaa lähimmän radan varteen ja hypätä junan eteen. Omaisia ei voi pyytää tuuppaamaan pyörätuolissa junan eteen, koska se olisi murha, tappo tai vähintäänkin kuolemantuottamus. Meillä pitkäaikaissairaillakin voi eteen tulla tilanne, että saamme jonkin äkillisen sairaskohtauksen (esim aivoinfarktin) ja tajuamme, että radan varteen olisikin pitänyt mennä eilen, tänään on jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UUSI aloite vetämään kirjoitti:
Koiria kohdellaan inhimillisesti ja ei haluta niiden kituvan. On käsittämätöntä ettei IHMINEN ITSE saa päättää kärsimystensä loppumisesta.
Parantumattomasti sairas isäni olisi halunnut eutanasian, mutta hän oli liian huonokuntoinen matkustamaan eutanasian hyväksyvään maahan.
Itsemurhaan olisi kyennyt. Ei pidä sotkea tähän muita
en ole ylempi, mutta lääkkeet kitaan/suoneen ja menoksi, varmasti pystyy. Mutta ihminen on heikko, haluaa ns. itse päättää, mutta kuitenkin viime kädessä haluaa sen lääkärin päättävän ja tekevän toimenpiteen...
Eikös se niissä eutanasian sallivissa maissa ole järjestetty siten, että lääkäri näyttää ja kertoo miten homma hoituu, mutta itse napin painaminen jää henkilön omalle vastuulle. Lääkäri ei suoranaisesti tapa ketään.
Taitaa olla jotenkin niin että lähete pitää saada usealta eri psykiatrilta, ja harkinta-aika on noin vuoden luokkaa. Sitten vielä haastattelut ja triplavarmistukset ja myrkkyneste potilaan käteen ja kerrotaan mitä tapahtuu: alkaa nukuttaa ja sitten voi nukahtaa.
Youtubesta katsoin lyhyen dokumentin aiheesta, haastateltiin vanhaa naista joka odotti kuolemaa. Kun pitkän odotuksen jälkeen sai myrkkykupin käteensä joi sen samantien hurjalla tahdilla, ihan kuin pelkäisi että joku vie viime hetkellä sen pois käsistä. Jutteli rauhallisesti, kävi sitten makuulle kun alkoi siltä tuntua, sitten olikin jo unessa ja pian kuollut. Läheisin ystävä oli läsnä jalkoja silittelemässä ja tietty lääkäri ja hoitaja. En ymmärrä miksei tällaista voi sallia laajemminkin.
Kuka hullu enää haluaisi opiskella lääkäriksi? Tai no hullu joka pystyy tekemään kuolemantuottamuksen.
No, kouluttaa siihen hommaan sitten erikseen tekijät, jos lääkärien ja hoitajien etiikka estää kuolinavun antamisen.
Niinpä, itsemurha ei ole hyvä eikä inhimillinen omaisille. Äitini löysi 6-vuotiaana lapsena oman isänsä itsemurhan tehneenä piharakennuksesta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niille "mä nyt vaan haluan kuolla" tapauksille en sallisi.
Miksi et? Miksei ihminen saa kuolla jos haluaa? Miksi elossa oleminen olisi jokin velvollisuus?
Ei ole. Voi ihan itse hoitaa asian. Ei pidä sotkea siihen muita. Ei itsemurha-apua
Kaikki kuolemat sotkevat tapaukseen muita ihmisiä. Joku löytää ruumiin tai jos ruumista ei löydetä, joutuvat poliisit ja muut etsimään ruumista. Itsemurhan tehneen kuolinsyy joudutaan tutkimaan, joten siihen liittyy kuolinsyyntutkijat.
Parhaassa tapauksessa sen ruumiin löytää joku lähiomainen tai vaikka viaton sivullinen.
Miten näistä vaihtoehdoista mikään on parempi kuin avustettu itsemurha sairaalassa?
Ne toiset ei ole tappaneet ketään
Cat kirjoitti:
Olen töissä osastolla, jossa kuollaan luonnollisesti tietty. Kukaan ei valita tuskia. Kipulääkkeitä on. Omaiset tietty kärsivät ja joskus ehkä sitten haluavat toiselle kuolemaa. Vai? En tiedä.
Koskaan kukaan kuoleva ei ole ottanut puheeksi eutanasiaa.
Itsemurha ei ole laitonta Suomessa. En kyllä sitäkään kannata millään lailla.
Kukaan ei valita kipuja eikä toivo kuolemaa, lipuvat vain rauhallisesti ikiuneen niin niin juu mikähän valehoitaja tämäkin on.
Cat kirjoitti:
Olen töissä osastolla, jossa kuollaan luonnollisesti tietty. Kukaan ei valita tuskia. Kipulääkkeitä on. Omaiset tietty kärsivät ja joskus ehkä sitten haluavat toiselle kuolemaa. Vai? En tiedä.
Koskaan kukaan kuoleva ei ole ottanut puheeksi eutanasiaa.
Itsemurha ei ole laitonta Suomessa. En kyllä sitäkään kannata millään lailla.
Menepä jonnekin maalaiskylään/pikkukaupunkiin Suomessa ja sinne terveyskeskuksen vuodeosastolle, jossa tätä ”saattohoitoa” harjoitetaan. Ei tule kipulääkkeitä, koska voi tulla riippuvaiseksi viime päivillään ja lääkäri saada väärän merkinnän huumausaineiden määräämisestä. Suomen saattohoito on niin huonolla tolalla että eutanasiakin olisi parempi. Ihmisiä kidutetaan syöpäsairaanakin, annetaan tukehtua tajuissaan, ei sedaatiota, kamalaa kuunneltavaa se kuolinkorina. Jos ihminen haluaa lähteä säällisesti ja sivistyneesti kun kuolema on kuitenkin edessä, se pitäisi hänelle sallia.
Vierailija kirjoitti:
No, kouluttaa siihen hommaan sitten erikseen tekijät, jos lääkärien ja hoitajien etiikka estää kuolinavun antamisen.
Ilmeisesti et ymmärrä mitä eutanasia tarkoittaa. De ei tarkoita toimintakykyisen tappamista. Sen voit tehdä itse
Kuolemansairas kärsii vain lyhyen ajan. Eutanasia voi pahimmillaan aiheuttaa lääkärille elinikäisen trauman jopa työkyvyttömyyden. Älkää pakottako lääkäreitä murhaajiksi.
Jokainen kuolee joskus. Kuolema tulee ihan luonnollisesti sitä ei tarvitse millään lääkkeillä aiheuttaa etenkään jos kysymyksessä on vakava sairaus joka kuitenkin hengen lopulta vie usein jopa kuukausissa toteamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot ajattelevat vain itseään.
Suomen sadistinen hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät ole murhaajia. Kuolema tulee kyllä sitten kun on tullakseen ei sitä tarvitse mitenkään nopeuttaa etenkään länsimaisessa sivistysvaltiossa.
"Joka ikinen asia sanomassasi oli väärin." -Luke Skywalker
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuolee joskus. Kuolema tulee ihan luonnollisesti sitä ei tarvitse millään lääkkeillä aiheuttaa etenkään jos kysymyksessä on vakava sairaus joka kuitenkin hengen lopulta vie usein jopa kuukausissa toteamisesta.
Mutta miksi ihminen pakotetaan kitumaan ne viimeiset kuukaudet sängyssä maaten, kun muuhun ei enää kykene?
En voi tajuta mitä eutanasian vastustajien päässä liikkuu. Jos
a) Pitää evoluutiota totena, niin eikö ihminen ole silloin eläin kuten muutkin, ja voidaan päästää tarpeettomasta kärsimyksestä kuten muutkin eläimet
b) Jos taas uskotte Jumalaan (ja ehkä johonkin taivaaseen), niin eikö ole vain rakkaudellista nopeuttaa ihmisen pääsyä sinne taivaaseen/jälleensyntymään/mihin ikinä, jos tässä elämässä ei ole enää jäljellä muuta kuin kipua ja tuskaa. Miksi???
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki sairaudet aiheuta kuolemaa parissa kuukaudessa! Jouduin itse seuraamaan tätini kärsimyksiä puolentoista vuoden ajan. En tule koskaan unohtamaan tätini anovaa katsetta, kun hän kyynelsilmin puhe puuroutuneena pyysi, että tekisin edes jotain. Ei siinä auttanut mitään, että olin sairaanhoitaja. Vuodepotilaana, kykenemättömänä vaihtamaan asentoa, nivereumaatikkona, nivelrikkoisena ja ostoeporoosia sairastavana samassa asennossa makaaminen tunnista toiseen on yhtä kidutusta. Ja muuta kipulääkettä ei saanut kuin ibuprofeiinia. Koitin tehdä hänen oloaan mukavammaksi joka kerta, kun siellä kävin, mutta matkaa oli 300 km eikä mulla ollut mahdollisuutta käydä päivittäin. Eräällä käynnillä tätini oli ihan hiessä ja tuskissaan. Takykardiakin. Koitin selvittää, mihin eniten sattuu. Menin kansliaan ja vaadin saada puhua lääkärin kanssa. Sanoin, että nyt tädille annetaan kunnon kipulääkkeet tai ainakin selvitetään, miksi hänellä on vasemmassa reidessä niin paljon kipuja. Lääkäri otatti röntgenkuvan ja tätini reisiluu oli murtunut. Haurastunut luu oli murtunut ihan normaaleissa aamutoimenpiteissä, mutta kukaan hoitajista ei ollut kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Eikä olisi kiinnittänyt silloinkaan, ellen minä olisi sattunut käymään.
Mulla on samat sairaudet kuin tädillänikin ja voin sanoa, että pelkään tilannetta, jossa joutuisin samaan jamaan kuin missä tätini kitui puolitoista vuotta. Kestän kipujani, kun voin vaihtaa asentoa, kävellä välillä ja tehdä jotain mikä vie ajatukseni pois jatkuvista kivuistani. Jos eutanasiaa ei laillisteta elinaikanani eikä edes muuteta lainsäädäntöä heittellejätön suhteen, joudun päättämään päiväni yksin. Toivottavasti osaan tehdä sen ajoissa. Mieluiten tekisin sen rauhallisesti kotona läheisteni läsnäollessa, mutta en voi tehdä niin, koska lapseni joutuisivat vaikeuksiin, jos eivät soittaisi häkeen.
Mites ne futuramasta tutut kolikolla toimivat itsemurhakopit? Kenestäkään ei tehdä murhaajaa, ei sovi lasten tai vammaisten tappamiseen (jokin henkkohtainen sotu-sormenjälki-tuplavarmistus tms), ei junan alle hyppijöitä tai rekan keulaan ajavia. Kaikki voittaa?