Eutanasia aloite kaadettu!!!!
Harmittaa :(!!!!! Eräs läheiseni kärsi syövän loppuvaiheessa kauheista kivuista ja olisi halunnut eutanasian!
Kommentit (81)
Eutanasia on maailman mittakaavassa äärimmäisen harvinainen ja eettisesti todella arvelluttava asia. Suomessa keskustelu lakialoitteesta lähti alkuunsa väärille urille, kun IS:n arvostettu pt nosti esille erään lääkärin pikkulapsen, joka kuoli aivoverenvuodon seurauksiin. Äärimmäisen koskettava, surullinen ja itkettävä kokemus, mutta eutanasia ei tarkoita toisten (kuten lasten tai vanhusten kuoleman pyytämistä), vaan oman kuolinavun pyytämistä.
Samoin ko. lääkäriä kuultiin sitten asiantuntijana myöhemmin näissä valiokunnissa tms. Hän on kokenut todella raskaan taakan elämässään, mutta kokemusasiantuntijuus on subjektiivista, eikä täten ehkä kovin hyvä yhteiskunnallisten päätösten pohja. Jos minun tyttäreni vaikka raiskataan, en ole validi asiantuntija päättämään raiskaustuomioista, koska luultavasti kannattaisin jotain kidutusrangaistusta, joka ei sovi sivistyneen yhteiskunnan lakeihin. Jos laki antaisi minulle mahdollisuuden kiduttaa lapseni pahoinpitelijää ja tekisin sen lain turvin, saattaisin kuitenkin myöhemmin katua tekoani. TÄssä mielessä lakien tehtävänä on suojella meitä.
Tietysti, jos ja kun eutanasiaa voisi toivoa vain itselleen, ei olisi enää täällä katumassa valintaansa. Sen sijaan kuolinavun pyytäminen lapselleen/äidilleen/puolisolleen menisi jo todella hämärälle alueelle monessa suhteessa.
Kivunlievityksen ja saattohoidon puolella on varmasti paljon kehittämisen varaa, jotta inhimillistä kärsimystä voidaan vähentää. Ei ole kuitenkaan yksiselitteistä, että eutanasia olisi paras vastaus näihin ongelmiin.
Lääkärien tehtävä ei ole tappaa ihmisiä.
Enkä usko pätkääkään että eutanasia jäisi vain parantumattomasti sairaille. Sitä ihan varmasti laajennettaisiin vuosien varrella ihan niin kuin aborttilakia. Ensimmäisenä varmaan otettaisiin käsittelyyn dementoituneet vanhukset ja / tai vammaiset.
Koiria kohdellaan inhimillisesti ja ei haluta niiden kituvan. On käsittämätöntä ettei IHMINEN ITSE saa päättää kärsimystensä loppumisesta.
Parantumattomasti sairas isäni olisi halunnut eutanasian, mutta hän oli liian huonokuntoinen matkustamaan eutanasian hyväksyvään maahan.
UUSI aloite vetämään kirjoitti:
Koiria kohdellaan inhimillisesti ja ei haluta niiden kituvan. On käsittämätöntä ettei IHMINEN ITSE saa päättää kärsimystensä loppumisesta.
Parantumattomasti sairas isäni olisi halunnut eutanasian, mutta hän oli liian huonokuntoinen matkustamaan eutanasian hyväksyvään maahan.
Itsemurhaan olisi kyennyt. Ei pidä sotkea tähän muita
Se on eutanasia jos haluan kuolla mutta en pysty itse esim liikuttamaan käsiä ja joku aittaa minua. Ei eutanasiaa voi pyytää sellainen jonka kädet toimii. Hän pyytää heikko itsemurhan sijaan vastuun siirtämistä toiselle. Ihan sama itsemurha se on. Sivullinen joutuu mukaan. Tämä on väärin
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas pikkuinen: lääkkeillä suoritttavaa kivutonta ja varmaa itsemurhaa ei ihminen pysty ilman lääkärin apua kerta kaikkiaan suorittamaan.
Siksi eutanasialaki tarvitaan ehdottomasti!
Lääkärit eivät ole murhaajia. Kuolema tulee kyllä sitten kun on tullakseen ei sitä tarvitse mitenkään nopeuttaa etenkään länsimaisessa sivistysvaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
----------
ITSEMURHA EPÄONNISTUU HYVIN USEIN. Niin lääkkeillä kuin muillakin tavoilla. Itse valittuna eutanasia on inhimillisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas pikkuinen: lääkkeillä suoritttavaa kivutonta ja varmaa itsemurhaa ei ihminen pysty ilman lääkärin apua kerta kaikkiaan suorittamaan.
Toisia ei pidä sotkea itsemurhaan. Ihan omalla kädellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----------
ITSEMURHA EPÄONNISTUU HYVIN USEIN. Niin lääkkeillä kuin muillakin tavoilla. Itse valittuna eutanasia on inhimillisin vaihtoehto.
Tarkoitat että toisen pitää sinut tappaa
Olen töissä osastolla, jossa kuollaan luonnollisesti tietty. Kukaan ei valita tuskia. Kipulääkkeitä on. Omaiset tietty kärsivät ja joskus ehkä sitten haluavat toiselle kuolemaa. Vai? En tiedä.
Koskaan kukaan kuoleva ei ole ottanut puheeksi eutanasiaa.
Itsemurha ei ole laitonta Suomessa. En kyllä sitäkään kannata millään lailla.
Ihan hyvä ettei avata sitä pandoran lipasta joka ajan myötä sallisi esim vastasyntyneen vammaisen surmaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ylempi, mutta lääkkeet kitaan/suoneen ja menoksi, varmasti pystyy. Mutta ihminen on heikko, haluaa ns. itse päättää, mutta kuitenkin viime kädessä haluaa sen lääkärin päättävän ja tekevän toimenpiteen...
Kyllä pitäisi sallia. Töissäni nään.
Ihmiselle ei tule antaa minkäänlaista lupaa tappaa toista ihmistä.
Lisäksi lääkäreiltä ja hoitajilta ei saa vaatia ihmisen tappamista, on valojen ja ammattietiikan vastaista.
Resurssit tulisi käyttää saattohoidon kehittämiseen.
Anteeksi että tämä on varmasti epäkorrekti kysymys, mutta kun on puhetta ihmisistä jotka ei saa eutanasiaa - onko heidän yleensä jotenkin ihan mahdotonta tehdä itsemurhaa ilman apua? Itsellä jos todettaisiin vaikka parantumaton syöpä, niin kehittäisin äkkiä jonkun pakosuunnitelman, ettei joudu kitumaan lopussa. Ymmärrän, että sairaalan ikkunasta heittäytyminen ei ole kauhean kaunis loppu tai miellyttävää, mutta ei kai se itsensä päiviltä päättäminen YLEENSÄ ihan niin mahdotonta ole, että ainoa vaihtoehto on kärsiä silmittömästi.
Kun abortti tuli lailliseksi lääkäreillä, gyneillä oli oikeus kieltäytyä suorittamasta niitä. Nykyään ei ole. Eutanasia todennäköisesti markkinoitaisiin lääkäreille vapaaehtoisena mutta aikaa myöten se olisi pakollista kaikille jos sitä vaativa potilas osuisi kohdalle.
Siksi eutanasialaki tarvitaan ehdottomasti![/quote]
Kyllä muuten pystyy kunhan kee vaivaa ja ottaa asioista selvää.
Eikä siinä ehdi kipua tuntea jos vie metallia ohimolle.
Hyvä, että kaatui!