Tuttu kertoi tukistaneensa lastaan
En tunne tätä perhettä kunnolla, mutta ihan normaalin oloinen kolmilapsinen perhe. Äiti avautui minulle, että oli suuttunut 7v. lapselle ja ottanut tukasta kiinni, selvästi häntä harmitti asia. Sanoin vaan, että niin sitä on itseäkin lapsena tukistettu eikä traumoja ole jäänyt ja lisäsin, että ei kannata toistaa tuota enää. Itsekin kyllä välillä jos lapset riehuu tulee korotettua ääntä ja siitäkin tulee välillä jo paha mieli, joten ymmärrän äidin tuntemukset.
Luin täältä, että tukistamisesta on tehty lastensuojeluilmoituksia ja huostaanottoja. En haluaisi tälle perheelle ongelmia, sillä uskoisin, että heillä on kaikki ok. Lapset ovat reippaan oloisia, terveitä ja siisteissä vaatteissa. Tekisittekö te la-ilmoituksen jos olisitte minä?
Kommentit (44)
Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. Kyllä lapset kurin tarvitsevat, mutta myös rakkautta. Rajat ja rakkaus on hyvä ohje. Kerran minäkin lapsenlastani tukistin, hiukan. Ei ole toiste tarvinnut tehdä, kun otti opikseen. Puhuminen riittää.
Nykylapset tietävät oikeutensa ja voivat uhkailla vanhempiaan. Ei hyvä. Vanhemmilla pitää olla oikeus kasvattaa lapsensa myös rajoittamalla tarpeen vaatiessa. Kaikki tietenkin kohtuudessa. Lapsi on lapsi ja se pitää tiedostaa. Vaatimukset iän mukaisesti. Lapsia on kasvatettava. Joskus olen tavannut vanhempia yli 30v., jotka itse ovat, kuin lapsia. Kiukuttelivat olemattomista ym.
Kiittäminen ja kannustaminen ohjaavat oikeaan käytökseen ja onnistumisiin.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan tekisi mitään ilmoitusta.
Tukistaminen yms on minun mielestä normaalia kasvatusta, joka pitäisi ihan täysin sallia!
Kuinka vakavasti onkaan traumatisoitunut ihminen, jonka mielestä pahoinpitely on täysin normaalia kasvatusta.
Saako sinusta siis esim. poliisi hakata pidätettyjä? Tai ainakin tukistaa, jos on ihan ok tapa?
Tai saako miehesi tukistaa sinua, jos olet tehnyt hänen mielestään jotain väärin?
Miksi lasta saisi pahoinpidellä, jos aikuista ei? Perustele, ole hyvä.
Varmaan yksikään täällä kirjoittavista ei (toivon mukaan) hyväksy lapsen tai aikuisen hakkaamista tai pahoinpitelyä. Nyt puhuttiin tukistamisesta ja siinä nyt on kuitenkin iso ero hakkaamiseen. Jokainen vanhempi varmasti haluaa suojella lastaan kaikelta väkivallalta. Minulla on ongelmia kategorisoida tukistamista, en hyväksy sitä, mutten myöskään näe sitä pahoinpitelynä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan yksikään täällä kirjoittavista ei (toivon mukaan) hyväksy lapsen tai aikuisen hakkaamista tai pahoinpitelyä. Nyt puhuttiin tukistamisesta ja siinä nyt on kuitenkin iso ero hakkaamiseen. Jokainen vanhempi varmasti haluaa suojella lastaan kaikelta väkivallalta. Minulla on ongelmia kategorisoida tukistamista, en hyväksy sitä, mutten myöskään näe sitä pahoinpitelynä.
Ap
Tukistaminen on pahoinpitelyä aivan kuin hakkaaminenkin. Molemmissa aiheutetaan tarkoituksella kipua.
Eli saako sinuakin vaikka kouluttaa töissä talon tavoille niin, että saat aina jonkin aiheutetun kivun jos teet jotain väärin? Jos ei saa, niin miksei?
Vierailija kirjoitti:
Minua tukistettiin lapsena, pestiin suu saippualla ja sain vyöstä. Ei jäänyt mitään traumoja jne, mutta muistan miten se lapsena pelotti. Kerran pääsi pissat housuun tukistettaessa, kun pelkäsin.
En koskaan kävisi käsiksi omaan lapseeni, käyttäisin muita keinoja.
Esim. jos lapsi tekisi jotain pahaa, näyttäisin miten pettynyt olen. Se on paljon vahvempi keino saada lapsi katumaan.
Kyllä noista jää jälki, vaikkei mitään kovin näkyviä traumoja olisi. Lapsen kaltoinkohtelu (johon pahoinpitely, eli myös tukistamien kuuluu) muuttaa lapsen aivoja pysyvästi. Sitä kannattaa miettiä, ennen kuin käy käsiksi lapseensa.
Ärsyttää syvästi te, jotka nauratte ja melkein kannustatte tukistamiseen!
Ite oon väkivaltaisesta perheestä ja pelkäsin että vahingoitan myös omia lapsia.
Tuli muutaman kerran tukistettua ja siitä äärettömän ahdistava olo, etten halua omille lapsille samanlaista lapsuutta.
Hain apua ja jouduttiin lastensuojelun asiakkaaksi ja tukistamisesta tehtiin myös rikosilmoitus joka johti siihen että istuin tukistamisesta OIKEUDESSA!
Syyte: pahoinpitely.
Taistelen itseni kanssa katkeruutta vastaan, tuntuu niin epäreilulta.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää syvästi te, jotka nauratte ja melkein kannustatte tukistamiseen!
Ite oon väkivaltaisesta perheestä ja pelkäsin että vahingoitan myös omia lapsia.
Tuli muutaman kerran tukistettua ja siitä äärettömän ahdistava olo, etten halua omille lapsille samanlaista lapsuutta.
Hain apua ja jouduttiin lastensuojelun asiakkaaksi ja tukistamisesta tehtiin myös rikosilmoitus joka johti siihen että istuin tukistamisesta OIKEUDESSA!
Syyte: pahoinpitely.Taistelen itseni kanssa katkeruutta vastaan, tuntuu niin epäreilulta.
Hyvä, että olet hakenut asiaan apua. Tukistamien tosiaan on rikoslain mukaan pahoinpitely. Rikoslaki on pakottavaa lakia, eli sitä on noudatettava, oli tilanne mikä tahansa.
Minua on myös pahoinpidelty lapsuudessa, ja päätin jo lapsena, että jos ikinä omia lapsia saan niin en ikinä tee samoin. Ja sitä olen noudattanut, kummasti jopa tiukoissa tilanteissa muistaa sen oman pelon väkivaltaista vanhempaa kohtaan, eikä tosiaan tee mieli aiheuttaa sitä samaa pelkoa omalle lapselleen. Väkivallaton kasvatus on täysin mahdollista.
Hyvä, että hait apua ja toivottavasti saat lapsesi takaisin jos olet onnistunut muuttumaan.
Minua on lapsena tukistettu ja annettu vittaa, mutta en koe olevani väkivaltaisesta perheestä vaan päinvastoin, lapsuuteni oli turvallinen. Sinun perheessä kuvioon on varmaan liittynyt myös päihteet jossain muodossa? Minä olen perheestä jossa alkoholia käytettiin vain juhlissa ja silloinkin hillitysti. En ole ikinä nähnyt vanhempiani humalassa.
En myöskään ole tukistanut tai mitään muutakaan fyysistä käyttänyt omiin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tukistaminen on väkivaltaa. Teille, jotka huutelette, että ei kun se on rakkautta, tiedoksi, että lapsen fyysinen kurittaminen on ollut Suomessa laitonta jo pitkään.
Miksi, miten ihmeessä, kukaan tolkun äiti, voi edes joutua tilanteeseen, siis jo kouluikäisen lapsen kanssa - että joutuu tukistamaan!?! Mitä sen lapsi on tehnyt?
Eihän tollasta nyt voi selittää millään. Mikä voi muka olla sellainen teko, että äiti menee ja tempaisee? Äidin kannattaa hakea apua itselleen. Hyvä merkki on se, että äiti itse tajuaa tehneensä väärin.
Äiti on luultavasti tullut tukistetuksi lapsena itse. Nyt hän toistaa huonoa kaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole varmasti huostaanotettu yhtään ainoaa lasta tukistamisen takia. Keskustelua ja tukea voidaan tarjota.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä kirjoitetaan. Kaikkein vähiten tarinoita siitä, miten huostaanottoja tehdään pienistä syistä.
Ihan googlettamalla ”tukistaminen tuomiot” selviää, että varmaan on.
Lapset ja nuoret on pelottavan arvaamattomia ja väkivaltaisia
Syy: aikuisen auktoriteetti puuttuu.
Opettajat ja muut alaikäisten kanssa työskentelevät ovat uupuneita ja kädettömiä pikku riiviöiden kanssa.
Lapsille ei koidu seuraamuksia mistään pahanteosta.
Opettaja joka on koskettanut riehuvaan lapseen joutuu lakitupaan selittämään menettelyään.
Moni tuskastunut ope ja l.hoitaja saa pelleilystä tarpeekseen ja vaihtaa alaa.
En ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret on pelottavan arvaamattomia ja väkivaltaisia
Syy: aikuisen auktoriteetti puuttuu.Opettajat ja muut alaikäisten kanssa työskentelevät ovat uupuneita ja kädettömiä pikku riiviöiden kanssa.
Lapsille ei koidu seuraamuksia mistään pahanteosta.
Opettaja joka on koskettanut riehuvaan lapseen joutuu lakitupaan selittämään menettelyään.Moni tuskastunut ope ja l.hoitaja saa pelleilystä tarpeekseen ja vaihtaa alaa.
En ihmettele.
Itse asiassa kotona koettu/nähty väkivalta nimenomaan lisää lasten väkivaltaisuutta ja aggressiivisuutta. Se antaa myös mallin, että vahvin voittaa. Jokainen opettaja ja lastenhoitaja tietää kyllä tämän, jos on koulutuksessaan ollut yhtään hereillä.
Sen sijaan sitä kuria ja kasvatusta täytyy olla, mutta sitä tosiaankin voi tehdä kaltoinkohtelematta lasta. Johdonmukaisuus on avainasia, sillä pääsee jo pitkälle.
Olen samaa mieltä johdonmukaisuuden kanssa. Meillä on pienestä asti oltu lapsien kasvatuksessa johdonmukaisia ja elämä on ollut lapsilla aina turvallista ja säännöllistä. Toki vilkkaiden lapsien kanssa myönnän itsekin välillä korottaneeni ääntä ihan kunnolla ja saan jo siitä tunnontuskan itselleni, joten voin vain kuvitella miten tämä minulle avautunut tuttuni tuntee. Ehkä hän siksi juuri avautui asiasta minulle, että hänestä tuntui niin pahalta?
Kamala kuulla, että joillakin täällä on ollut noin kamala ja väkivaltainen lapsuus. Itse kun on aina tuntenut vanhemmat sellaiseksi, jotka ovat turvana aina ja kaikessa. Ehkä sitä siksi vähättelee tukistamista, koska vaikka itse on saanut osakseen lapsena tukistamista, vittaa ja luunappeja en ole siitä traumatisoitunut tai ikinä kokenut turvattomuutta.
Nuorena minulla oli mustasukkainen ja väkivaltainen kumppani ja se on ainut kerta kun olen elämässäni pelännyt lähimmäistä.
Tilanteessa jossa lapset riehuvat eivätkä kuuntele vanhempaa, voi äkitseltään sattua että tarttuu lasta tukasta. Kyllähän se lieväksi pahoinpitelyksi tulkitaan. Tosin sen aiheuttama kipu on minimaalista, kokeilkaapa tukistaa itseänne. Enemmänkin se on signaali lapselle, että nyt meni yli. Hyvä olisi pärjätä puhumalla, mutta ei kaikki vanhemmat osaa. Lapselta voi pyytää anteeksi, että menetti malttinsa, siitä voi tulla hyvä keskustelu ja ehkä löytyy yhdessä muita keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole varmasti huostaanotettu yhtään ainoaa lasta tukistamisen takia. Keskustelua ja tukea voidaan tarjota.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä kirjoitetaan. Kaikkein vähiten tarinoita siitä, miten huostaanottoja tehdään pienistä syistä.
Pahinpitelystä on annettu tuomioita, kyllä. Yleensä kyse ei kuitenkaan niissäkään ole ihan perus tukistamisesta. Ja huostaanotto on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinpitelystä on annettu tuomioita, kyllä. Yleensä kyse ei kuitenkaan niissäkään ole ihan perus tukistamisesta. Ja huostaanotto on eri asia.
Tuskin se pahoinpitelystä syytettynä oleva tai tuomittu saa jatkaa yhteistä elämää lapsen kanssa? Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se pahoinpitelystä syytettynä oleva tai tuomittu saa jatkaa yhteistä elämää lapsen kanssa? Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Olet väärässä. Huostaanotto on Suomessa äärimmäinen toimenpide. Ei sitä tehdä yksittäisen pahoinpitelyn takia.
Minua tukistettiin lapsena, pestiin suu saippualla ja sain vyöstä. Ei jäänyt mitään traumoja jne, mutta muistan miten se lapsena pelotti. Kerran pääsi pissat housuun tukistettaessa, kun pelkäsin.
En koskaan kävisi käsiksi omaan lapseeni, käyttäisin muita keinoja.
Esim. jos lapsi tekisi jotain pahaa, näyttäisin miten pettynyt olen. Se on paljon vahvempi keino saada lapsi katumaan.