Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyys laskee taas. Milloin uskalletaan alkaa puhua lapsettomuuden oikeista syistä?

Vierailija
06.04.2018 |

Lapsettomien motiiveja halutaan lapsellistaa. Puhutaan vastuuttomuudesta, nuoruuden pitkittymisestä ja bilettämisestä. Perheellinen ehkä luulee, että kaikki lapsettomat ovat samanlaisia kuin he itse olivat joskus ennen lapsia. Ihminen kasvaa, kehittyy ja kypsyy ilman niitä lapsiakin. Perheellinen ei vain enää pysty erottamaan omaa kasvua perheellistymisestä

Ajattelen että jos elämä olisi hyvää ja ennustettavaa niin sitten voisi tehdä lapsen. Koska silloin elämästä tulisi varmaan myös aika arkista ja tylsää. Lapsiperhe-elämä olisi uusi hieno elämänvaihe. Mutta nyt kun pitää samaan aikaan opiskella, tehdä pätkää, kevytyrittäjyyttä ja sitten vielä muuttaa työn perässä niin mä vaan yritän pysyä mukana. Ei puhettakaan että pystyis ees huonekasvia hankkimaan saati lasta. En tunne itseäni vastuuttomaksi tai nuoruuteni pitkittäjäksi. Tunnen itseni stressaantuneeksi ja velvollisuudentunteiseksi.

Että en halua lapsia, koska ei kai kukaan halua itselleen mitään mikä on käytännössä mahdotonta? Jos ois vakityö niin sitten ne lapsihalut vois herätä. En halua lapsia mutta tuntuu että se ei tavallaan ole oma päätös.. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan?

Kommentit (426)

Vierailija
61/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on varmasti turvaverkon puuttuminen: kaikki lapsia tehneet ystäväni ja tutut asuvat kotipaikkakunnillaan, jolloin isovanhemmat pääsevät nopeallakin varoitusajalla hoitamaan lapsia. Minun ja avomieheni perheet asuvat 140km-250km päässä ja tuttuja täällä ei oikeastaan asu, joten lapsi olisi aikamoinen pallo jalassa.

Itse en muutenkaan (toistaiseksi) lapsia halua useista eri syistä, mutta tuollaisen seikan olen omasta lähipiiristäni huomannut.

Vierailija
62/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä "paskaduunissa" olet? Nykyään tuntuu olevan myös niin että vaikka olisi korkea koulutus, ei pääse niin hyviin töihin kuin suuret ikäluokat aikoinaan. Ja suuret ikäluokat eteni työpaikan sisällä. Esim. Mieheni äiti aloitti ruohonleikkaajana ja nykyään tekee siistiä toimistotyötä.

N27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein kylläkin lapset yrittäjänä ilman mitään takuita tulojen pysyvyydestä. Ei tässä maailmassa mikään ole varmaa. Ennen vanhaan 2000-luvun alussa vielä ihmiset ottivat muutenkin riskejä, nykyisin pitäisi kaiken tulla valmiina eteen.

Vierailija
64/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että synnyttäjät ovat naisia ja sellainen täälläkin esiin tuleva maailmantuska ja "kuka haluaa lapsia tällaiseen maailmaan"-ilmiö on juuri naiselle tyypillinen. Miehet ehkä tuntisivat myös naista enemmän vastuuta kulttuurinsa ja perimänsä säilymisestä, mutta mieshän ei synnytä. Nainen pelkää ja on ahdistunut koska maailma on naiselle vaarallisempi paikka kuin miehelle.

Onko tosiaan? Olen kuullut miestenkin pitävän tuollaisia puheenvuoroja. Yleensä juttu jatkuu vielä sillä, että lapsettomana pystyy helpommin reissaamaan koska haluaa.

Vierailija
65/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös samaa mieltä että jos odottaa että kaikki on varmaa ei ikinä voi hankkia lapsia. Esim. Juuri oma äiti hankki minut ollessaan työtön, oli keskeyttänyt kartanpiirtäjäkoulutuksen ja oli siihen mennessä ollut vain "paskaduuneissa" töissä. Minun ollessa vähän isompi opiskeli ammatin ja on ollut töissä.

N27

Vierailija
66/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös läheiset voivat asettaa paineita. Esim. Mieheni äiti on sanonut että emme saa hankkia lapsia ennen kuin minullakin on vakituinen työ. Oma tätini sanoo samaa. Mutta elämässä pitäisi ottaa myös riskejä, nykyään työelämä on muutenkin epävarmaa.

N27

Vierailija
67/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä opiskelija, mutta tulen vähitellen lapsentekoikään. Mietin jo usein lapsien hankkimista, sillä oikeastaan haluaisin niitä. Tällä hetkellä ajatus on jo pelkästään taloudellisesti todella kaukainen: valmistun parin vuoden kuluttua ja minua odottaa ison opintolainan takaisinmaksu ja todennäköisesti vaikeudet työllistymisessä, mutta ennen kaikkea minua huolettaa mahdollisten tulevien lapsieni tulevaisuus. Tulevaisuudesta ei ole tietoa, ja en esimerkiksi usko nykyisen sosiaaliturvajärjestelmän pysyvyyteen. En usko, että tulevaisuuden palkastani riittää säästettäväksi omiin eläkepäiviini ja mahdollisen työttömyyden varalle, saati sitten esimerkiksi lapseni kouluttamiseen. Tulevaisuuden maailma näyttäytyy minulle todella turvattomana.

Vierailija
68/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyden laskeminen ei ole ollenkaan hassumpi juttu, en ymmärrä miksi siitä pitää kitistä jatkuvasti.

Vierailija
69/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noista syistä puhutaan? Ja millä perusteella nuo ovat niitä oikeita syitä? Siksi, että ne ovat sinun syitäsi? Mitä asialle pitäisi mielestäsi tehdä? Ei valtio voi järjestää kaikille säännöllisiä tuloja ja työpaikkaa.

Jos valtion intresseissä on syntyvyyden nostaminen ja kun siihen ei voi ketään pakottaakaan, niin muun muassa näihin asioihin valtion vaan täytyy pyrkiä.

Yleinen trendi ainakin kaikissa länsimaissa. Suomessa on sentään hyvät puitteet vieläkin perheen perustamiseen. Yksikään ikäiseni (nuoria aikuisia) amerikkalainen tuttu ei millään tasolla edes harkitse ainakaan tässä kohtaa lapsien hankkimista. Osa tekee kahta duunia ja elää silti huomattavasti köyhemmin kuin minä, osalla ei ole vakkariduunia ja jotain tehdäkseen ovat vapaaehtoistöissä. Isommissa kaupungeissa on enemmän töitä mutta asuminen viekin sitten kaikki tulot. Naisilla ei ole taetta työpaikasta jos alkavat perustaa perhettä ja jos saa pitää työpaikan, sinne pitäisi palata maksimissaan muutaman viikon äitiysloman jälkeen. 

Luulisi etteivät päättäjätkään ole niin tyhmiä etteivät näkisi työelämän muuttumisen seurauksia syntyvyydelle.

Vierailija
70/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä keskustelu päätyisi Ilta-Sanomiin yms. Niin ehkä poliitikot ymmärtäisivät mitä seurauksia sillä on että kaikesta leikataan. Syntyvyys laskee.

Vierailija
71/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin ongelma on kyllä suomalaisten paskamainen kohtelu toisiaan kohtaan. Jos työelämässä oltaisiin iloisia ja positiivisia, ja ihmiset luottaisivat saavansa apua tai edes vaan töitä, mikäs siinä olisi lisääntyessä. Nykyään vaan tuntuu, että jokaista työpaikkaa kohti on kymmeniä hakijoita, joten vaikka töitä saisikin, niin työpaikalla kohdellaan törkeästi, koska hakijoita on pilvin pimein. Kaikilla on kurjaa.  Ja kukapa sitä haluaisi tehdä lapsia kiusattaviksi ensin kouluun ja sitten työelämään.

Jos ihmiset olisivat vähän sivistyneempiä, voi että olisi elämä ihanaa.

Vierailija
72/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Suomessa olisi vielä mahdollista perustaa perhe. Jos vertaa esim. Tuohon Usa:n. Siksikin kannattaisi hankkia lapsia nyt kun se on vielä mahdollista.

N27

Vierailija
73/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuudesta puhuvat ne ihmiset, joilla itsellään on lapsia. Lapsettomien motiiveja todellakin halutaan tyhmentää ja pilkata. Mitään oikeaa syytä ei voi olla ja mitään ei kannata muuttaa.

Kaikki ihmiset eivät haaveile perheestä koko elämäänsä. Se on luonnollinen, kasvamiseen liittyvä elämänvaihe, ei itsetarkoitus. Ne, joilla on sisäsyntyinen palo lisääntyä, eivät pysty käsittämään, että joltain tämä tunne puuttuu.

Siitä seuraa ristiinpuhumista ja asian tarkastelua vain omien motivaattoreiden kautta. Lasten hankkimista "pitkitetään" (ihan kuin kaikki ihmiset kävelisivät ympäriinsä jatkuvasti omaa lasta maanisesti kaihoten), biologiaa ei "ymmärretä" (en tunne yhtäkään aikuista ihmistä joka ei ymmärrä lisääntymismhadollisuuksien hiipumista iän myötä, mutta lasta ei voi tehdä jos sitä ei halua tehdä, ihan oikeasti!).

Jne.

Eivät kaikki lapselliset puhu pilkkaavasti lapsettomista. Eivätkä ajattele, että he ovat tyhmiä.  Itselläni on lapsia, mutta minusta on ihan normaalia, että kaikki ja varsinkin nykyään nuoret naiset eivät tee lapsia. Enennän ihmettelen jos joku tekee.  Nykyvanhemmalta vaaditaan ihan mahdottomia.  Olen onnellinen siitä, että omat lapseni ovat jo nuoria aikuisia, enkä enää ihan kaikkeen joudu mukaan. En oleta, että omat lapseni automaattisesti tekevät lapsia, enkä  odota lapsenlapsia. Suvussamme on enemmän lapsettomia, kuin lapsellisia aikuisia.  Ja todellakin , toisinaan on parempi, että jotkut ihmiset eivät hanki lapsia. kaikista ei valitettavasti ole vanhemmiksi.

Vierailija
74/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin ongelma on kyllä suomalaisten paskamainen kohtelu toisiaan kohtaan. Jos työelämässä oltaisiin iloisia ja positiivisia, ja ihmiset luottaisivat saavansa apua tai edes vaan töitä, mikäs siinä olisi lisääntyessä. Nykyään vaan tuntuu, että jokaista työpaikkaa kohti on kymmeniä hakijoita, joten vaikka töitä saisikin, niin työpaikalla kohdellaan törkeästi, koska hakijoita on pilvin pimein. Kaikilla on kurjaa.  Ja kukapa sitä haluaisi tehdä lapsia kiusattaviksi ensin kouluun ja sitten työelämään.

Jos ihmiset olisivat vähän sivistyneempiä, voi että olisi elämä ihanaa.

Ja sitten toisaalta kurjuudesta ja ongelmista ei saa puhua. Eiväthän ne enää edes kuulu elämään! Kaikkien pitää olla onnellisia koko ajan. Koko ajan. Ja sitä halutaan viestiä ulospäin. Ja jos on väsynyt ja sanoo, niin heti on kaikki vieressä ratkomassa sun elämää, ihan kuin elämä ei saisi väsyttää.

Vierailija
75/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo työpaikkakiusaaminen on totta. Suomessa on sellainen kulttuuri että työpaikoilla on kiusaamista. Itse olen ollut kesätöissä Ruotsissa ja siellä kaikkia kannustettiin! Itse olin tuolloin 21 v ja viihdyin todella hyvin, olin 2,5 kk kesätöissä Ruotsissa

Ei Suomessakaan kaikkialla kiusata mutta mieheni työpaikalla on ilmeisesti kiusaamista.

N27

Vierailija
76/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo työpaikkakiusaaminen on totta. Suomessa on sellainen kulttuuri että työpaikoilla on kiusaamista. Itse olen ollut kesätöissä Ruotsissa ja siellä kaikkia kannustettiin! Itse olin tuolloin 21 v ja viihdyin todella hyvin, olin 2,5 kk kesätöissä Ruotsissa

Ei Suomessakaan kaikkialla kiusata mutta mieheni työpaikalla on ilmeisesti kiusaamista.

N27

Se on oikeasti jännä miten ruotsalaiset ovat niin erilaisia ihmisiä. Suomessa kyräillään ja poljetaan uusia työntekijöitä ja Ruotsissa autetaan, ollaan mukavia ja kannustavia. En tiedä oikeasti mistä tuo johtuu.

Vierailija
77/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri se muutos. Nykyisin ei enää uskota. Uskotaan vasta sitten, kun omin silmin nähdään. Nousukausi kun ei päättäjien puheista huolimatta tarkoita, että yrityksillä menee hyvin, koska työntekijöille ei tarvitse maksaa palkkaa. 

Tai siis nousukausi voi tarkoittaa että yrityksellä menee hyvin, jolloin sen johtoportaalla ja sijoittajilla menee hyvin. Rivityöntekijälle se ei välttämättä meinaa yhtään mitään.

Vierailija
78/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuudesta puhuvat ne ihmiset, joilla itsellään on lapsia. Lapsettomien motiiveja todellakin halutaan tyhmentää ja pilkata. Mitään oikeaa syytä ei voi olla ja mitään ei kannata muuttaa.

Kaikki ihmiset eivät haaveile perheestä koko elämäänsä. Se on luonnollinen, kasvamiseen liittyvä elämänvaihe, ei itsetarkoitus. Ne, joilla on sisäsyntyinen palo lisääntyä, eivät pysty käsittämään, että joltain tämä tunne puuttuu.

Siitä seuraa ristiinpuhumista ja asian tarkastelua vain omien motivaattoreiden kautta. Lasten hankkimista "pitkitetään" (ihan kuin kaikki ihmiset kävelisivät ympäriinsä jatkuvasti omaa lasta maanisesti kaihoten), biologiaa ei "ymmärretä" (en tunne yhtäkään aikuista ihmistä joka ei ymmärrä lisääntymismhadollisuuksien hiipumista iän myötä, mutta lasta ei voi tehdä jos sitä ei halua tehdä, ihan oikeasti!).

Jne.

Eivät kaikki lapselliset puhu pilkkaavasti lapsettomista. Eivätkä ajattele, että he ovat tyhmiä.  Itselläni on lapsia, mutta minusta on ihan normaalia, että kaikki ja varsinkin nykyään nuoret naiset eivät tee lapsia. Enennän ihmettelen jos joku tekee.  Nykyvanhemmalta vaaditaan ihan mahdottomia.  Olen onnellinen siitä, että omat lapseni ovat jo nuoria aikuisia, enkä enää ihan kaikkeen joudu mukaan. En oleta, että omat lapseni automaattisesti tekevät lapsia, enkä  odota lapsenlapsia. Suvussamme on enemmän lapsettomia, kuin lapsellisia aikuisia.  Ja todellakin , toisinaan on parempi, että jotkut ihmiset eivät hanki lapsia. kaikista ei valitettavasti ole vanhemmiksi.

Ja kaikki lapsettomat ei puhu pilkkaavasti perheistä tai lapsista. Lapset on hauskoja, ja vanhemmat jotka hankkii 2 lasta pitäisi palkita niin, että 3. lapsi olisi taloudellisesti haluttaessa mahdollinen.

-Vela

Vierailija
79/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmat sukupolvet vain tottuneet hampaat irvessä elintasoon raatamisella ja kuitenkin hehkutettu aina hyvää elintasoa kuitenkin valtiovallan taholta.

Vierailija
80/426 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan totta että Ruotsissa on eri kulttuuri työpaikoilla. Olin tuolloin hoitoapulaisena, nuori 21 v tyttö jolla ei ollut aiempaa kokemusta alasta. Minut otettiin hyvin vastaan ja perehdytettiin hyvin. Suomessa kyräillään enemmän. Palkka oli myös ihmeen hyvä hoitoapulauseksi.

N27

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän