Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni teistä on yleensä iloinen ellei ole erityistä syytä olla vaikka surullinen tai vihainen tms.?

Vierailija
06.04.2018 |

Olen itse nimittäin sellainen, että olen perusiloinen tai hyvällä tuulella oikeastaan koko ajan, ellei ole sattunut jotain sellaista erityistä, joka saisi minut surulliseksi tai pahalle päälle. Eli joku tapahtuma saattaa saada minut "epäiloiseksi", mutta osaan aina sanoa mistä huono tuuleni tai ahdistukseni johtuu. Yleensä väsyneenäkin olen hyväntuulinen. Mieheni taas tuntuu olevan perusolotilaltaan jotenkin vähän huonolla päällä tai ei ainakaan iloinen. Alan usein häneltä kysymään että mitä kamalaa on tapahtunut, koska luulen että jotain on tapahtunut. Hän sitten ärsyyntyy että mitä jankkaan ja tenttaan, ei mitään ole tapahtunut. En voi ymmärtää miksi hän ei voi olla pääosin iloisella päällä koska meillä on periaatteessa asiat suhteellisen hyvin.
Onko mielestänne tavallista, että joku ihminen on perusolotilaltaan epäiloinen? Kuinka moni teistä on pääasiassa hyvällä päällä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on aina hyvällä tuulella, häntä ei koskaan mikään harmita eikä huolestuta eikä suututa. En minäkään ole mitenkään jatkuvasti huonolla tuulella, mutta perusolotilani on ehkä vähän sellainen vaisu ja alakuloinen. Eikä siihenkään mitään erityisiä syitä ole, on meilläkin kaikki ihan hyvin. Minä vain olen sellainen.

Vierailija
2/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Joillain on nk lasi puoliksi täynnä ja joillain puoliksi tyhjä. Itse kuulun peruspositiivisiin ihmisiin ja olen huonolla tuulella vain silloin, kun siihen on jokin todellinen syy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on aina hyvällä tuulella, häntä ei koskaan mikään harmita eikä huolestuta eikä suututa. En minäkään ole mitenkään jatkuvasti huonolla tuulella, mutta perusolotilani on ehkä vähän sellainen vaisu ja alakuloinen. Eikä siihenkään mitään erityisiä syitä ole, on meilläkin kaikki ihan hyvin. Minä vain olen sellainen.

Oletko aina ollut sellainen? Lapsena jo? Ja miten peruspositiivinen miehesi reagoi siihen, että olet yleensä vähän alakuloinen? Ap.

Vierailija
4/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taas iloinen pitkästä aikaa kun pääsin eroon minulle myrkyllisestä ihmisestä. Miten voi toinen ihminen vaikuttaa niin paljon mielialaan 😯

Vierailija
5/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina ollut sellainen? Lapsena jo? Ja miten peruspositiivinen miehesi reagoi siihen, että olet yleensä vähän alakuloinen? Ap.

Olen ollut sellainen lapsesta asti, mutta tuntuu, että iän myötä se on ehkä vielä korostunut. Mieskin on varmaan siihen jo niin tottunut, ettei enää pane asiaa merkille. Ja muutenkin yritän hänelle toisinaan esittää vähän innokkaampaa kuin olen, etten aina vaikuttaisi "murjottavan".

Vierailija
6/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sellainen lapsesta asti, mutta tuntuu, että iän myötä se on ehkä vielä korostunut. Mieskin on varmaan siihen jo niin tottunut, ettei enää pane asiaa merkille. Ja muutenkin yritän hänelle toisinaan esittää vähän innokkaampaa kuin olen, etten aina vaikuttaisi "murjottavan".

Miksi et vain valitse olla yleensä iloinen? Ei siis että esittäisit innokasta vaan että aidosti tuntisit itsesi iloiseksi? Kyllä ihminen voi ajatuksiinsa ja tunteisiinsa vaikuttaa. Eikö elämä olisi paljon kivempaa, jos olisi aina iloinen?

Vierailija
7/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut olemaan positiivinen, koska väsyin siihen ainaiseen alakuloisuuteen ja väsymyksen tunteeseen. On mahdollista kääntää mielensä paremmalle vaihteelle, kun kiinnittää huomiota ajatuksiinsa, ja tietoisesti etsii iloa ja onnea ympäriltään. Vähiten se muodostuu automaattiseksi. Nykyään minua harmittaa muiden puolesta, kun niin monet ihmiset katsovat elämää negatiivisin silmin, vaikka asiat olisivat ihan hyvin.

Vierailija
8/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vain valitse olla yleensä iloinen? Ei siis että esittäisit innokasta vaan että aidosti tuntisit itsesi iloiseksi? Kyllä ihminen voi ajatuksiinsa ja tunteisiinsa vaikuttaa. Eikö elämä olisi paljon kivempaa, jos olisi aina iloinen?

En usko, että perusluonnettaan voi noin vain valita. Eikä minusta kaikkien tarvitse aina olla iloisia. En minäkään millään tavalla kärsi, vaikka mielialani olisikin vähän vaisumpi.

Vierailija
9/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut olemaan positiivinen, koska väsyin siihen ainaiseen alakuloisuuteen ja väsymyksen tunteeseen. On mahdollista kääntää mielensä paremmalle vaihteelle, kun kiinnittää huomiota ajatuksiinsa, ja tietoisesti etsii iloa ja onnea ympäriltään. Vähiten se muodostuu automaattiseksi. Nykyään minua harmittaa muiden puolesta, kun niin monet ihmiset katsovat elämää negatiivisin silmin, vaikka asiat olisivat ihan hyvin.

Miten saisin mieheni ymmärtämään tämän? En voi häntä käskeä kääntämään mieltään paremmalle vaihteelle, hänen pitäisi jotenkin itse ymmärtää asian pointti ilman että jotenkin painostan häntä siihen. Ap.

Vierailija
10/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saisin mieheni ymmärtämään tämän? En voi häntä käskeä kääntämään mieltään paremmalle vaihteelle, hänen pitäisi jotenkin itse ymmärtää asian pointti ilman että jotenkin painostan häntä siihen. Ap.

Eipä sitä voi kenellekään pakolla opettaa, jos hänellä ei ole itsellään halua vaihtaa mielenmaisemaansa. Olemalla itse positiivinen annat tietysti hyvää esimerkkiä. Jätä huomiotta hänen pahantuulisuutensa, ja pidä itse hyvää mieltä yllä. 

11/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Kuten muutkin ovat vastanneet, ihmiset ovat luonnostaan erilaisia. Ihmisen perustemperamentti ja perusluonne ovat usein ihan geeneistä lähtöisin olevaa, persoonallisuuteen syvästi liittyvää olemusta. Kaikki ihmisessä ei ole opittua tai sosiaalisista suhteista syntynyttä eikä kaikkea myöskään voi oppimisella muuttaa - eikä ole tarviskaan.  On syytä kunnioittaa ja arvostaa ihmisten luontaista erilaisuutta.

Mielestäni ei ole oikein eikä myöskään tuloksellista, että yrität muuttaa miestäsi jotenkin iloisemmaksi. Ehkä minun mieleeni tuleva kysymys on, että miksi et hyväksy häntä tai hänen kenties synkkyyttänsä sellaisena kuin se on?  Millä lailla pystyt säilyttämään erillisyytesi ja oman tunnetilasi, vaikka toisella on eri fiilis? Kuormittumatta hänestä, mutta myöskään ignooraamatta häntä? Ajattelen, että me jokainen heijastamme elämää kuin timantin prisman särmästä: jokainen vain oman osansa. Elämä kaikkineen on sitten näiden yhteisheijastuma. Miehesi ehkä heijastaa elämän tummia sävyjä siinä missä sinä niitä kirkkaita ja vaaleita, molempien ollessa yhtä totta. Mitä ajattelet tästä?

Vierailija
12/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap.

Kuten muutkin ovat vastanneet, ihmiset ovat luonnostaan erilaisia. Ihmisen perustemperamentti ja perusluonne ovat usein ihan geeneistä lähtöisin olevaa, persoonallisuuteen syvästi liittyvää olemusta. Kaikki ihmisessä ei ole opittua tai sosiaalisista suhteista syntynyttä eikä kaikkea myöskään voi oppimisella muuttaa - eikä ole tarviskaan.  On syytä kunnioittaa ja arvostaa ihmisten luontaista erilaisuutta.

Mielestäni ei ole oikein eikä myöskään tuloksellista, että yrität muuttaa miestäsi jotenkin iloisemmaksi. Ehkä minun mieleeni tuleva kysymys on, että miksi et hyväksy häntä tai hänen kenties synkkyyttänsä sellaisena kuin se on?  Millä lailla pystyt säilyttämään erillisyytesi ja oman tunnetilasi, vaikka toisella on eri fiilis? Kuormittumatta hänestä, mutta myöskään ignooraamatta häntä? Ajattelen, että me jokainen heijastamme elämää kuin timantin prisman särmästä: jokainen vain oman osansa. Elämä kaikkineen on sitten näiden yhteisheijastuma. Miehesi ehkä heijastaa elämän tummia sävyjä siinä missä sinä niitä kirkkaita ja vaaleita, molempien ollessa yhtä totta. Mitä ajattelet tästä?

Oletko joku psykoterapeutti vai miksi käyttäydyt kuin olisit?

Vierailija
13/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap.

Oletko joku psykoterapeutti vai miksi käyttäydyt kuin olisit?

Oletko joku psykopaatti vai miksi käyttäydyt kuin olisit?

Vierailija
14/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös tän kirkkosiskon agenda.

Vierailija
15/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasi puoliksi täynnä. myrkkyä.

Vierailija
16/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peruspositiivinen. En ole koskaan ollut masentunut.

Syytä sille en tiedä. Luultavasti liittyy tapaan miten kehoni tuottaa dopamiinia/serotoniinia/oksitosiinia (riittävästi).

Vierailija
17/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuo Kirkkosisko oikein on? Hän on hyvin monessa eri ketjussa kirjoittanut pitkän psykoterapia-henkisen viestin, jonka päättää aina ap:lle osoitettuun kysymykseen "Mitä ajattelet tästä?". Minun mielestä se on tyypillinen terapeutin kysymys. Mutta ap ei ole pyytänyt ketään terapoimaan itseään..

Vierailija
18/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään aina iloinen, koska ei ole suurempia hankaluuksia. Kaikenlaista sitä on tullut käytyä läpi, ja nyt kun tilanne on oikeasti tasoittunut, osaan iloita. Sitä täytyi kyllä harjoitella kun aivotkin kroppa olivat tottuneet kaikenlaiseen scheisseen. Nyt on kyllä oikeasti hyvä olla. "Aurani" on ehkä enemmän rauhallinen kuin kupliva kuitenkin.

Vierailija
19/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös. Toimin hoitoalalla, ja on ollut todellinen haaste pitää naama peruslukemilla aina töissä ollessa. Meidän yksikössä ei uskota, että töissä voisi olla myös hauskaa.

Vierailija
20/57 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen usein pahalla päällä, sitten menin terapiaan käsittelemään mieltä vaivaavat asiat ja nykyään olo on paljon kevyempi, sanoisin jopa, että on löytynyt sellainen perusilo elämään :)