Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ihmiset, kertokaapa mulle sellaisia kaupunkeja jenkeistä, joissa ei pääse muka mihinkään kävelemään niin tsekkaan vaikka google earthilla siltä varalta etten ole itse niissä käynyt.
Kaveri kävi just Floridassa ja pikkukaupungissa hotellilta lähtenyt kävelytie päättyi ensimmäiseen risteykseen parin sadan metrin päässä. Kun hän kysyi, missä voi lenkkeillä, häntä opastettiin jonnekin kampusalueen liikuntapaikalle.
Eli käveluteitä oli siellä täällä mutta ei sen vertaa että olisi voinut parin kilometrin lenkkiä tehdä ilman autoa.
No, onpa perin outoa, olen nimittäin sielläkin käynyt eri paikoissa enkä törmännyt moisiin liikkumisongelmiin... mikä oli kaupunki jossa kaverisi kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulaiset ovat New Yorkista. Hoikkia joka ikinen. Eletään hyvin terveellisesti ja harrastuksiin kuuluu luonnossa patikointi, murtomaahiihto, kuntosalit.
Murtomaahiihto ja patikointi New Yorkissa?
Ei niitä Helsingissäkään tehdä, mutta helsinkiläiset niitä harrastavat. Oletko kuullut sellaisista asioista kuin luonto ja esim hiihtokeskukset? Ei Nykistä ole kuin tunti kaksi ajoa ja ollaan ihan maalla.
Tuntuu hullulta, että Helsingistä pitäisi ajaa Tampereelle saakka (2tuntia) päästäkseen harrastamaan liikuntaa.
Riippuu mitä liikuntaa haluaa. Kuntosaleja löytyy varmasti joka korttelista ja Nykissä kävelyä tulee automaattisesti valtavia määriä. Lenkille pääsee puistoissa. Harvan kaupungin keskustassa on murtomaalatua ja jos on, niin voidaan kysyä onko kyseessä kuitenkaan kaupunki.
Roska on halpaa kirjoitti:
Jenkeissä rasvaisen hampurilaisaterian saa muutamalla dollarilla melkein jokaisesta korttelista ja se on sitten kokoa megajättituhti. Tai vaihtoehtoisesti voi lähteä etsimään jotain kunnon ruokaa jostain erikoispaikasta, missä hinta ja laatu ovat kaukana toisistaan. Pienistä kaupungeista tuollaisia ei edes löydä.
Eivät ne ruoka-annokset olleet kuin marginaalisesti halvempia kuin täällä suomessa - eivätkä todellakaan yhtään sen isompiakaan. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ihmiset, kertokaapa mulle sellaisia kaupunkeja jenkeistä, joissa ei pääse muka mihinkään kävelemään niin tsekkaan vaikka google earthilla siltä varalta etten ole itse niissä käynyt.
Kaveri kävi just Floridassa ja pikkukaupungissa hotellilta lähtenyt kävelytie päättyi ensimmäiseen risteykseen parin sadan metrin päässä. Kun hän kysyi, missä voi lenkkeillä, häntä opastettiin jonnekin kampusalueen liikuntapaikalle.
Eli käveluteitä oli siellä täällä mutta ei sen vertaa että olisi voinut parin kilometrin lenkkiä tehdä ilman autoa.
No, onpa perin outoa, olen nimittäin sielläkin käynyt eri paikoissa enkä törmännyt moisiin liikkumisongelmiin... mikä oli kaupunki jossa kaverisi kävi?
Ihan hiljattain juttelin amerikkalaisen kaverin kanssa, joka oli tältä Suomesta (työkomennuksella täällä) lomalla Floridassa ja lapsensa eivät voineet ymmärtää, miksi ei voi vaan kävellä. Ja kertoi, että hotellilta näkyi Mall, mutta sinne ei voinut kävellä, oli haettava auto.
Hän rakastaa kotimaatansa, mutta kun hänen lapsensa nyt kasvavat täällä Suomessa, niin heille asiaa täytyi selitellä niin kuin suomalaisille. Ja samalla huomaa itse asioita, jotka nyt vaan ovat siellä outoja muun maailman näkökulmasta.
Jos katsoo Googlesta vaikka ”american suburb birdview”, huomaa kyllä, että moni paikka on suunniteltu todellakin vain autoilla kulkemiseen. Läheskään kaikissa paikoissa ei ole mitään kevyen liikenteen väylää, ja pihateiltä ajetaan siis suoraan autotielle. Suomessa tämä on tavallista lähinnä pienehköillä kaduilla, joissa todellakin voi liikkua kävellen, ja ero onkin juuri se, että Yhdysvalloissa niin ei suinkaan kaikissa paikoissa tehdä. En tiedä kumpi on muna ja kumpi kana, tavat ja tarpeet vaiko kaupunkisuunnittelu. Joka tapauksessa tällaisissa ympäristöissä kävellen liikkumiseen suhtaudutaan ihan toisin kuin Suomessa. Ei täällä ketään pidetä epäilyttävänä vain siksi että kävelee jossain pientaloalueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiljattain juttelin amerikkalaisen kaverin kanssa, joka oli tältä Suomesta (työkomennuksella täällä) lomalla Floridassa ja lapsensa eivät voineet ymmärtää, miksi ei voi vaan kävellä. Ja kertoi, että hotellilta näkyi Mall, mutta sinne ei voinut kävellä, oli haettava auto.
Hän rakastaa kotimaatansa, mutta kun hänen lapsensa nyt kasvavat täällä Suomessa, niin heille asiaa täytyi selitellä niin kuin suomalaisille. Ja samalla huomaa itse asioita, jotka nyt vaan ovat siellä outoja muun maailman näkökulmasta.
Vaan johan on outoa, että itse tuli käveltyä melkoisesti Floridassa ollessa joka paikassa. Muuten etäisyydet olivat välillä sitä luokkaa, että autolla kulki ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulaiset ovat New Yorkista. Hoikkia joka ikinen. Eletään hyvin terveellisesti ja harrastuksiin kuuluu luonnossa patikointi, murtomaahiihto, kuntosalit.
Murtomaahiihto ja patikointi New Yorkissa?
Ei niitä Helsingissäkään tehdä, mutta helsinkiläiset niitä harrastavat. Oletko kuullut sellaisista asioista kuin luonto ja esim hiihtokeskukset? Ei Nykistä ole kuin tunti kaksi ajoa ja ollaan ihan maalla.
Tuntuu hullulta, että Helsingistä pitäisi ajaa Tampereelle saakka (2tuntia) päästäkseen harrastamaan liikuntaa.
Suunnilleen joo, ja täkäläisessä mittakaavassa se outoa onkin. Mutta nuo kaupungit kaupunkialueineen ovat isoja. Siis valtavia. Yhdysvalloissa mittakaavat matkoissa on eri luokkaa, kuin täällä - Lappia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tän ketjun alkupäässä on montakin linkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalat on rasvaisia ja jos et syö koko jäätävän isoa lautasellista, ihmetellään kovaan ääneen että sähän näännyt ennen seuraavaa ruokailukertaa. Pikaruokapaikassa tilataan monta hampurilaista. Kun vietetään päivä kotona, joku sanoo "en jaksa kokata, tilaan Pizza Hutista, mitä te muut haluutte?" ja tämä toistuu monena päivänä.
Eiköhän ne ruuat ole ennemminkin sokerisia kuin rasvaisia. Sokerihan se lihottaa ihmisen tehokkaammin kuin rasva.
Tulin itse juuri kahden viikon lomalta Kaliforniasta. Keskikokoinen eli n. 200 000 ihmisen esikaupunkialue ja siellä pääsi kyllä kävelemään kaikkialle. Viikonloput kävimme vaeltelemassa lähialueella, jossa oli runsaasti erilaisia kansallispuistoja ja muita oleskelualueita ja siellä paljon porukkaa hökkäämässä tai kävelyllä. Itse laihduin matkalla mutta söimme ystäväni kotona kaupan ruokia ja mm. tuoretta kalaa sai paremmin kuin Suomessa. Pikaruokapaikkojahan on, mutta ne olivat monet niin kämäsen näköisiä, ettei viitsitty käydä. Joten toisenkinlaisia valintoja voi tehdä ja kaupungeissa on myös suuria eroja. Olen käynyt myös pohjoisen osavaltioissa suuremmissa kaupungeissa ja niissä pystyi myös kävelemään ja käyttämään bussia.
Jotenkin tässä kävelyasian jankuttamisessa näkyy suomalaisten henkinen pikkukaupunkilaisuus.
Amerikka on iso maa ja siellä etäisyydet ovat pitkiä. Pidempiä kuin mitä äkkiä kartalta katsoen näyttäisikään suomalaiseen silmään.
Me asuimme Teksasissa ja meillä lähin kauppakeskittymä oli vain kahden kilometrin kävelymatkan päässä kodiltamme, mutta kartalla se näytti olevan melkein vieressä. Pienen kaupunkimme keskustaajama sen sijaan oli jo yli 10 kilometrin päässä. Ja kuitenkin asuimme Google mapsin perusteella lähes sen vieressä.
Vanhana tamperelaisena voin sanoa että kävelymatka Hervannasta Tampereen keskustaan on alle 8 km, eli selvästi vähemmän.
Ei Amerikassa kävely ole mikään liikkumismuoto, vaan liikuntaa. Ei se vain ole mahdollista liikkua kävellen kuin erikoistapauksissa, yleensä etäisyydet ovat sen verran pitkiä että se vain ei ole käytännöllistä. Useimmiten amerikassa kuitenkin on ihan yhtä hyvät kävelymahdollisuudet, mutta ne ovat enemmän suunniteltuja patikoimiseen tai liikunnallisen kävelemiseen kuin olemaan liikenneväyliä.
Manhattanin saarikin, joka siis on NYC:n ydinkeskustaa, on yli 21 kilometriä pitkä ja metromatkakin saaren läpi taitaa kestää yli tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.
Itse oltiin autolomalla reilut 2 viikkoa Jenkeissä ja ei kyllä lihottu grammaakaan... Syötiin aamupala, toki melko tuhti sellainen. Munaa, pekonia jne. Proteiini piti hyvin nälän pois ja toisaalta istuttiin pitkiä pätkiä autossa niin ei siinä kauhea nälkä tullutkaan. Käveltiin myös paljon mm. san Franciscossa jne jossa kaloreita paloi väkisinkin. Yleensä meille riitti tosiaan aamupala pitkälle alkuiltaan, sitten syötiin tuhdimmin. Käytännössä pari ateriaa päivässä riitti ja joku pieni välipala, hedelmiä jne. Mutta kyllähän siellä oli ruokaa tarjolla vaikka minkälaista ja muutaman lisäkilon hankkiminen parissa viikossa ei varmasti olisi ollut mikään ongelma.
Miksi tätä on alapeukutettu niin paljon? :D Järkevää asiaahan tuossa vain oli.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). - tuo vaan jäi mitetityttään, meinasko aloittaja olla ainoa suomalainen joka käynyt amerikassa?
Itse asuin aikoinaan Atlantassa ja muutimme melko keskustaan juuri sen takia, että siellä oli jalkakäytäviä ja niitä pitkin pääsi keskuspuistoon. Meillä oli pieni lapsi tuolloin ja kävin kävelyllä rattaiden kanssa joka päivä. Keskuspuistossakin kerran poliiisi pysäytti ja kysyi, onko kaikki ok. Liian outoa oli sielläkin nähdä valkoihoinen nainen vauvan kanssa rattaineen.
pa
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). - tuo vaan jäi mitetityttään, meinasko aloittaja olla ainoa suomalainen joka käynyt amerikassa?
Ei, nän ei voinut mainita paikkakuntaa, koska valehtelee. Joku voisi hyvinkin olla käynyt ko. paikassa ja osaisi kertoa että siellähän on kävelukatuja ym. mahdollisuuksia normaaliin liikuntaan ihan kuin joka paikassa muuallakin.
Lisäksi hän em. syistä luuli keksineensä syyn amerikkalaisten lihavuuteen, joka ei olekaan ruuan saannin helppous ja ylensyönti, vaan hänen mielestään ihmiset lihovat, koska eivät voi kävellä asuinpaikkakunnallaan.
Myöskään hän ei osaa selittää syytä, miksi suomalaiset ovat Euroopan lihavin kansa, vaikka täällä ei kävelypaikoista ole puutetta::)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Lake Worthissa ainakin voi kävellä ihan mukavasti.
Jenkkikaverilla vieraillessa hän ja hänen äitinsä katsoivat aika hassusti, kun ehdotin, että mentäisiin kävelylle, kun halusin ottaa kuvia alueesta. Mentiin kuitenkin. En itsekään ole mikään hyväkuntoinen tyyppi, mutta olen tottunut kävelemään paljon.
He asuivat siistillä keskiluokan asuinalueella, mutta jonkun kilometrin päässä oli sellainen paikka, missä ei valkoisen kannattanut hortoilla yksin, joten ehkä nuokin jutut vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
pa
Vierailija kirjoitti:
Ei, nän ei voinut mainita paikkakuntaa, koska valehtelee. Joku voisi hyvinkin olla käynyt ko. paikassa ja osaisi kertoa että siellähän on kävelukatuja ym. mahdollisuuksia normaaliin liikuntaan ihan kuin joka paikassa muuallakin.
Lisäksi hän em. syistä luuli keksineensä syyn amerikkalaisten lihavuuteen, joka ei olekaan ruuan saannin helppous ja ylensyönti, vaan hänen mielestään ihmiset lihovat, koska eivät voi kävellä asuinpaikkakunnallaan.
Myöskään hän ei osaa selittää syytä, miksi suomalaiset ovat Euroopan lihavin kansa, vaikka täällä ei kävelypaikoista ole puutetta::)
Suomalaiset eivät ole Euroopan lihavin kansa, vaan sijoittuvat keskitasolle kun Euroopan kansojen lihavuutta verrataan.
Uusimmasta eu-maiden kansalaisten lihavuusvertailusta puuttuu juuri Suomi, sekä pari muuta pohjoismaata. Joten täyttä varmuutta ei ole , ovatko suomalaiset edelleen Euroopan lihavin kansa, mutta ainakin pohjoismaiden lihavimpia ollaan.
Nuorista suomalaisista alle kolmikymppisistä 2/3 osaa on jo lihavia, ja loput enemmän tai vähemmän ylipainoisia, siis painoindeksi yli 25. Mutta totta kai lihavista mammoista on lohdullista ajatella että Amerikassa ollaan vieläkin lihavampia, joten varaa on vielä pullistua.
Tähän on kyllä sanottava, että Helsingissä todellakin hiihdetään ja patikoidaan ihan kaupungin ylläpitämillä reiteillä.