Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.

Vierailija
05.04.2018 |

Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).

Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).

Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.

New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.

Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.

Kommentit (645)

Vierailija
481/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mut lievempänä Lontoossa.

Olin au pairina.

Ensimmäisenä iltana sanoin lähteväni ulos.

Perhe katsoi silmät pystyssä että mihin?

No lenkille.

Ulkona oli kyllä lääniä missä kävellä, mutta siellä ei liikkunut ketään.

Pian opin maan tavoille.

Palasin 3 kk kuluttua Suomeen 8 kg painavampana.

Laihduin parissa viikossa 4 kiloa ihan vain siksi että ruoka oli terveellistä normaaliruokaa eikä mitään mössöä.

Nyt on kyllä huttua😆

Lontoolaiset, ainakin koulutetut ja varakkaat on todella tarkkoja kunnostaan, liikkuvat paljon mikä juuri Lontoossa on maailman helpointa. Joka puolella upeita puistoja ja kävelyreitit ja katukäytävät mahdollistaa jalankulun vaikka läpi maan. Eli älä syytä lihomisestasi isäntä perhettä saati upeaa kaupunkia! 😁

Siis isäntäperhettä... 🙃

Vierailija
482/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä totuus siitä kummene, vaikka muutama naimakauppojen vaihdake tai muuten vaan jenkkifiili tähtihuuruissaan omiaan länkyttävät. Sillä kaikesta siitä suuresta ja mahtavasta pöhinästä huolimatta, jenkkilä on pääpiirteissään käsittämätön sivistyksen tunkio.

Pieni porukka ratsastaa aallonharjalla, mutta muuten ei paljo ole varaa kehuskella millään mittarilla. Pari kertaa käynyt, eikä kolmannelle ole tarvetta. Losis ja Vegasis tuli käytyä, naitua ja sekoiltua. Nykis vaan poltin blozzii ja hengailin päheil klubeil. Läpsin myös chiikkii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä vanhoja "kaikki amörikkalaiset on x, y, z" nostellaan.

Kaikki EIVÄT ole läskejä. Meidän itärannikon pikkukaupungissa on jalkakäytävät.  Liikunta ja terveellinen ruoka ja elintavat on tärkeitä. Luontoa suojellaan ja kierrätys on jo 20 vuotta toiminut paljon paremmin kuin Espoossa.

Vierailija
484/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sukulaiset ovat New Yorkista. Hoikkia joka ikinen. Eletään hyvin terveellisesti ja harrastuksiin kuuluu luonnossa patikointi, murtomaahiihto, kuntosalit.

Murtomaahiihto ja patikointi New Yorkissa?

Ei niitä Helsingissäkään tehdä, mutta helsinkiläiset niitä harrastavat. Oletko kuullut sellaisista asioista kuin luonto ja esim hiihtokeskukset? Ei Nykistä ole kuin tunti kaksi ajoa ja ollaan ihan maalla.

Vierailija
485/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksumies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.

Totta kai on. Jos olet lihava, olet lihonut juuri sen vuoksi, ettet ole ajoissa liikkunut. Se tarkoittaa: joka päivä. Jos ei liiku, ei voi syödä normaalisti. Olen jo vanhus, mutta päivänkin liikkumattomuus aiheuttaa 1-2 kg:n panonnousun.

Laihdutuslääkäri Mustajoki on antanut ohjeen punnita itsensä joka päivä. Hyvä ohje, 1-2 kg on helppo laihduttaa, 5 kg melkein mahdotonta.

Lihavuus in usein laiskuutta.

Yhdessä päivässä ei voi lihoa, älä houri. Syöminen ratkaisee painon.

Vierailija
486/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulee työn puolesta säännöllisesti vierailtua Kalifornian alueella, ja ei siellä todellakaan kaikki ole mitään lihavia. Kyseisessä osavaltiosa osaamisen ohella ulkonäkö vaikuttaa työmahdollisuuksiin. Kyllä Friscossa ja Losissa näkee hyvin huolta itsestään pitäviä miehiä ja naisia aika paljon. 

Enemmän lihaviin törmää Helsingissä kuin näissä kahdessa kaupungissa keskimäärin verrattuna asukaslukuun. 

Vierailija
487/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sukulaiset ovat New Yorkista. Hoikkia joka ikinen. Eletään hyvin terveellisesti ja harrastuksiin kuuluu luonnossa patikointi, murtomaahiihto, kuntosalit.

Ei niitä Helsingissäkään tehdä, mutta helsinkiläiset niitä harrastavat. Oletko kuullut sellaisista asioista kuin luonto ja esim hiihtokeskukset? Ei Nykistä ole kuin tunti kaksi ajoa ja ollaan ihan maalla.

Tuohan on juuri sitä että erikseen pitää lähteä ajamaan että pääsee kävelemään. Ei arkiliikuntaa.

Pääkaupunkiseudulla hiihtämään pääsee useimmiten omalta ulko-ovelta, ainakin täällä Espoossa ja missä tahansa lähiössä jos vaan on lunta. New Yorkissa ei kyllä tunnin ajomatkalla pääse hiihtämään. Tosin New York on paikka jossa kävely on melkein joka paikassa helppoa eikä voi verrata pikkukaupunkeihin.

Vierailija
488/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulee työn puolesta säännöllisesti vierailtua Kalifornian alueella, ja ei siellä todellakaan kaikki ole mitään lihavia. Kyseisessä osavaltiosa osaamisen ohella ulkonäkö vaikuttaa työmahdollisuuksiin. Kyllä Friscossa ja Losissa näkee hyvin huolta itsestään pitäviä miehiä ja naisia aika paljon. 

Enemmän lihaviin törmää Helsingissä kuin näissä kahdessa kaupungissa keskimäärin verrattuna asukaslukuun. 

Ja kuinka hyvin tunnet noiden kaupunkien huono-osaisten elämää? Heitä on paljon. Kyllä Helsingin Alekseilla tai Espallakin tulee vastaan huoliteltuja ihmisiä enemmän kuin jonkun lähiön ostoskeskuksessa.

Vierailija
489/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli juuri omakin huomio, että niihin läskeihin törmäsi kun palasi suomeen.

Vierailija
490/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihmiset, kertokaapa mulle sellaisia kaupunkeja jenkeistä, joissa ei pääse muka mihinkään kävelemään niin tsekkaan vaikka google earthilla siltä varalta etten ole itse niissä käynyt.

Vierailija
491/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkku asuu perheineen Amerikassa. Kun tulevat tänne Suomeen maaseudulle kesälomareissulle, ei lasten riemulla ole rajaa. Lapset ovat aamusta iltaan ulkona ja käyvät omatoimisesti kävelyllä metsässä ja peltoteillä. Amerikassa ei voi antaa lasten olla yksin ulkona, koska joku voi kaapata. Eikä siellä ole sellaista miljöötäkään, missä lasten luovuus pääsisi valloilleen, kun kaikki on valmiiksi rakennettua ja turvavarusteltua viimeisen päälle. Täällä ovat kuin villit varsat laitumella. Aikuisetkin saavat huokaista, kun ei tarvitse silmät selässä vahtia jälkikasvua joka hetki.

Käsittääkseni tilastollisesti lasten kaappaaminen ei ole Yhdysvalloissa sen todennäköisempaa kuin Euroopassakaan, jos nyt näin karkeaa vertailua voi tehdä, siellä kulttuuri on vain jostain syystä muuttunut asian suhteen aivan hysteeriseksi. Monissa osavaltioissahan alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin.

Euroopassakin on monessa maassa laitonta jättää alle 12 vuotiaas lapsi yksin kotiin.

Ahhaha, mun ruotsalainen työkaveri jäi kotiin, kun lapsensa sairastui lievään flunssaan. Lapsi oli 14-vuotias. 

"Lievään flunssaan"? 😄😄😄 No toisaalta monet naiset hakevat tuollaisella "sairaslomaa"...

Vierailija
492/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ihmiset, kertokaapa mulle sellaisia kaupunkeja jenkeistä, joissa ei pääse muka mihinkään kävelemään niin tsekkaan vaikka google earthilla siltä varalta etten ole itse niissä käynyt.

Kaveri kävi just Floridassa ja pikkukaupungissa hotellilta lähtenyt kävelytie päättyi ensimmäiseen risteykseen parin sadan metrin päässä. Kun hän kysyi, missä voi lenkkeillä, häntä opastettiin jonnekin kampusalueen liikuntapaikalle.

Eli käveluteitä oli siellä täällä mutta ei sen vertaa että olisi voinut parin kilometrin lenkkiä tehdä ilman autoa.

Vierailija
493/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset on silti lihavampi kansakunta. Jos tapasit vain ylemmän keskiluokan ihmisiä ylemmän keskiluokan työpaikoissa ja alueilla, et saanut käsitystä tavallisen väen elämästä.

Vierailija
494/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

New York on osavaltio. Siellä on aika paljonkin maantieteellistä vaihtelua, ihan vuoristoakin. Sitten taas New York Cityssä on myös paljon ulkoilumahdollisuuksia, kuuluisimpana varmaan Central Park. Mutta avauksen kaltaisia pikkukaupunkeja tai ainakin asuinalueita todellakin on. Käveleminen ympäriinsä on epäilyttävää, jopa pyöräileminen kouluun on outoa. Hyvä esimerkki on tuo, ettei ostoskeskukseen edes pääse kävellen, vaan sinne on kulku ainoastaan autolla. Ne sellaiset Täydellisten naisten Wisteria Lanet on sitten asia erikseen, kyllä niissä pääsee lenkkeilemään, mutta ne eivät ole mitään jokapojan asuinalueita.

Vierailija
495/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset on silti lihavampi kansakunta. Jos tapasit vain ylemmän keskiluokan ihmisiä ylemmän keskiluokan työpaikoissa ja alueilla, et saanut käsitystä tavallisen väen elämästä.

Eikö keskiluokka ole juuri tavallista väkeä?

Vierailija
496/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!

Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.

Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.

Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi. 

Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!

Kamalaa! Nyt pitää olla tyytyväinen, että pääsee kävellen käymään ruokakaupassa kuin mielummin valittaa että miksi pitää kävellä, miksi ei ole autoa?

Eri tavalla tulee arvostettua kävelylenkkejä kun lukee ettei muualla pääse ollenkaan kävelemään ja se on jopa outoa. Huh! 😳

Suomessa kun ihmiset tykkää kävellä päämäärättömästi vaikka ilman mitään syytäkään.

Miksi suomalaiset sitten ovat myös valtavan ylipainoisia, kolmikymppisistäkin vain 1/4 osa on enää normaalipainoisia!? Ettekö te ylipainoiset kuitenkaan viitsi liikkua  vaikka kehutte kuinka hyvät kävelymahdollisuudet täällä on Amerikkaan verrattuna ?? Millä suomalaisten valtava lihavuus johtuu, suomaliset ovat tätä nykyä pohjoismaiden ja varmaan koko Euroopan lihavin kansa.

Kävelyteitä ja luontopolkuja ym. kyllä riittää, kuten itsekin todistelette.  Amerikoista nämä puuttuvat mielestänne ja se selittää heidän lihavuutensa. Mikä  mielestänne selittää suomalaisten valtaisan ylipainoisuuden , hyvistä kävelymahdollisuuksista huolimatta?

Siinäpä mammoille ihmettelemistä.::) 

Vierailija
497/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kuvattu juuri tätä kävelyn vaikeutta https://www.treehugger.com/walking/how-hard-it-walk-american-suburbs-wo…

Vierailija
498/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, luuletko, että hengailin vain jossain Beverly hillsissä tai Bel Airissa?  :D 

Ei, kyllä ihmiset olivat hoikkia aina Friscosta Losiin, ja ne plösöt tulivat kunnolla kehiin vasta takaisin suomessa lentoasemalla.

Vierailija
499/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hullulta, että Helsingistä pitäisi ajaa Tampereelle saakka (2tuntia) päästäkseen harrastamaan liikuntaa.

Vierailija
500/645 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksumies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.

Totta kai on. Jos olet lihava, olet lihonut juuri sen vuoksi, ettet ole ajoissa liikkunut. Se tarkoittaa: joka päivä. Jos ei liiku, ei voi syödä normaalisti. Olen jo vanhus, mutta päivänkin liikkumattomuus aiheuttaa 1-2 kg:n panonnousun.

Laihdutuslääkäri Mustajoki on antanut ohjeen punnita itsensä joka päivä. Hyvä ohje, 1-2 kg on helppo laihduttaa, 5 kg melkein mahdotonta.

Lihavuus in usein laiskuutta.

Yhdessä päivässä ei voi lihoa, älä houri. Syöminen ratkaisee painon.

Myös minulla paino nousee kyllä saman verran heti, mikäli jätän liikunnan väliin

. Nämä mammat ovat kyllä sivistymättömiä, heillä ei oleyleistietoa esim. ihmisen aineenvaihdunnasta, joka todella paljon hidastuu iän myötä.  Vaihdevuosi-iässä ja sen ohittaneilla pinoa saattaa tulla jopa kymmenekin kiloa ilman että syö yhtään liikaa, vain siksi että aineevaihduntaa edistävä liikunta jää väliin.

Kun näin ei itselle (vielä) tapahdu, niin eihän sitä mammojen mielestä voi muillekaan käydä! Nämä nykypäivän minä-minä pullukkat  ovat todella tyhmiä!!