Asunnon myynti/muutto luultavasti piakkoin, mutta kasvit pitäisi saada maasta matkaan. Onko mahdollista?
Eli asutaan rivitalossa, ja olen laittanut pihalle kasvamaan kukkia sun muita, jotka tahtoisin mukaan. Kesällä tämä ei olisi ongelma, sen kun repisin ne tuolta matkaan. Mutta nyt kun maa on jäässä, niin miten nyt? Jos olisi jotain tusinakasveja, niin jättäisin, mutta kun on suvun perintönä kulkeneita ruokakasveja, jotka tahtoisin pois.
Asunto siis laitetaan myyntiin, ja pyritään nopealla aikataululla muuttamaan. Onko ostajalle mahdollista sanoa, että käyn maan sulaessa repimässä kasvini matkaan? Kuinka normaalisti toimitaan?
Kommentit (49)
Meillä oli kiinteistön vapautumispäivä vasta syyskuun lopulla, kun edellinen omistaja halusi pitää perunasatonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kasvien vihaajia täällä. Kyseessä on ap:n perintökasvit! Kasvit ovat aivan yhtä tärkeitä kuin lemmikkieläimet! Tee ap lista niistä kasveista, jotka tulet ottamaan mukaasi.
Kiinnostaisi tietää mitä kasveja sinulla on?
Luulin, että olin jo nähnyt kaikki mahdolliset sekopäät av palstalla, mutta tämä pääsi heti kärki 30 joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kiinteistön vapautumispäivä vasta syyskuun lopulla, kun edellinen omistaja halusi pitää perunasatonsa.
Haha, ihana. :D Olen laittanut yleensä valtavaan ämpäriin kasvamaan pottua, mutta taitaa tänä vuonna jäädä kun tulee tätä muuttotouhua. Kaippa tieten nekin saisi kuskattua matkaan, vaan ehkä varaan sen ämpärin nuiden maassa olevien kasvien kuskaukseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Unohda ne kasvit tai vaihtoehtoisesti asunnon myynti.
Ei ap todellakaan ole ainoa joka tahtoo ottaa kasveja pihasta mukaan. Näin puutarhaihmisenä ja heitä monta tuntevana tiedän monta jotka näin toimivat. Osa kasveista on niin kalliitakin ja jos vielä rakkaudella kasvatettu niin sääli niitä on maahan jättää. Mutta tosiaan heti alusta asti pitää tehdä selväksi että kasvit ei kuulu kauppaan.
Itse en osaisi suhtautua kovin fanaattisesti isomummulta perittyyn lipstikkapuskaan. Mä olen ollut vain tyytyväinen, että asunnot ovat menneet kaupaksi, vaikka pihoille jäivätkin istuttamani hedelmäpuut ja marjapensaat ym. istutukset.
No kyllähän sitä jos ostaja ei suostu, niin kasvit jätetään. Mutta onhan se sitten sääli kun ne ainoat kasvit joista olen hyötynyt ja iloinnut jää jälkeen. Hankala niitä on lähtä korvaamaan. Vaikka tietty tärkeämpää on se, että saa asunnon myytyä.
Ap
Ei sinun tarvitse ostajan kanssa sen enempää neuvotella kun heti myynti-ilmoitukseen laitat että kyseiset kasvit ei kuulu kauppaan :-)
Sen voi tosiaan ilmaista jos tahtoo että kukkapenkkiin voit hankkia kukkia ostajan näin halutessa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Ei ap todellakaan ole ainoa joka tahtoo ottaa kasveja pihasta mukaan. Näin puutarhaihmisenä ja heitä monta tuntevana tiedän monta jotka näin toimivat. Osa kasveista on niin kalliitakin ja jos vielä rakkaudella kasvatettu niin sääli niitä on maahan jättää. Mutta tosiaan heti alusta asti pitää tehdä selväksi että kasvit ei kuulu kauppaan.
Itse en osaisi suhtautua kovin fanaattisesti isomummulta perittyyn lipstikkapuskaan. Mä olen ollut vain tyytyväinen, että asunnot ovat menneet kaupaksi, vaikka pihoille jäivätkin istuttamani hedelmäpuut ja marjapensaat ym. istutukset.
Ja näin me ihmiset olemme taas todistetusti erilaisia. Toisille nämä asiat ovat tärkeämpiä kun toisille. :-)
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Ja näin me ihmiset olemme taas todistetusti erilaisia. Toisille nämä asiat ovat tärkeämpiä kun toisille. :-)
Niinhän me ollaan ja hyvä niin. Saa olla eriäviä mielipiteitä, eikä yhdenkään niistä tarvitse olla absoluuttinen totuus.
Tuo vertaus lemmikkieläimiin oli minusta aika hyvä. Itse olen omakotitaloon muutettuani huomannut hurahtaneeni pihan laittoon ja kasveihin.
Mummolta tai sukulaisilta perintönä saadut kasvit ovat minulle arvokkaita siinä missä muutkin perintöesineet. Joitain harvinaisten kasviyksilöiden siemeniä ja taimia olen pitkään etsinyt ja lopulta hakenut jostain pitkän matkan päästä, kasvattanut ja vaalinut vuodesta toiseen.
Jotkut kasveista on tullut hyvinkin tärkeiksi. Kyllä kasveihin voi kiintyä aivan kuten muistoesineisiin tai omiin harrastusjuttuihin tai kuten muihinkin eläviin olentoihin. Tai sitten minä olen vain kummajainen... :)
Aika epätodennäköistä, että asunto vapautuisi esim kuukauden sisään, jos se ei ole edes myynnissä vielä... ostajat joutuvat myymään yleensä omankin ja kaupanteossa yleensä vasta siirtyy rahat ja avaimet. Ja siis kaupantekoon on aikaa tarjouksen hyväksymisestä reippaasti. Ja tuskin se ihan ensiesittelyssä menee kuitenkaan ja kaupanteko ihan viikkojen sisällä. Vapauruminenhan on yleensä n 1-3 kk päästä. Niillä ostajilla on oman asunnon vapautumisaikakin siis. Ehtii lumi kyllä sulaa hyvin.
Kiitos vinkistä! Ei tuolla oikein muita kasveja sitten enää ole, paitsi puu ja joku outo lehtikasvi toisessa nurkassa joka oli jo muuttaessa. Niin ja pensasaita. Itse ainakin ajattelisin että laitan pihan muuttaessa sellaiseksi että itse tykkään, että kasvit lähtisi vaihtoon. Oletan että muutkin ehkä tekisi niin? Ehkä silloin olisi mukavampi että on tyhjä penkki odottamassa, mihin saa itse laittaa haluamaansa. Tietty tarkistan vielä ostajalta, että kuinka tahtoo, että laitetaanko jotain kukkia samalla kun(/jos) otan omani matkaan.
Ap