Asunnon myynti/muutto luultavasti piakkoin, mutta kasvit pitäisi saada maasta matkaan. Onko mahdollista?
Eli asutaan rivitalossa, ja olen laittanut pihalle kasvamaan kukkia sun muita, jotka tahtoisin mukaan. Kesällä tämä ei olisi ongelma, sen kun repisin ne tuolta matkaan. Mutta nyt kun maa on jäässä, niin miten nyt? Jos olisi jotain tusinakasveja, niin jättäisin, mutta kun on suvun perintönä kulkeneita ruokakasveja, jotka tahtoisin pois.
Asunto siis laitetaan myyntiin, ja pyritään nopealla aikataululla muuttamaan. Onko ostajalle mahdollista sanoa, että käyn maan sulaessa repimässä kasvini matkaan? Kuinka normaalisti toimitaan?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit ottaa ne kasvit, riittää, että asia sovitaan ostajan kanssa ja samalla sovitaan siitä, tuotko jotain samantien tilalle. Ei tuo ole edes mitenkään kummallinen sovittava asia ja joskus käy myös niin, että ostaja joka tapauksessa haluaa muuttaa koko pihan uuteen uskoon ja kasvit joutuisivat kaatopaikalle.
Eli kun neuvottelee tosiostajan kanssa, niin tämä asia pitää käydä läpi. Pitää pystyä nimeämään, mitkä kasvit viet mukanasi ja miten paljon se muuttaa pihaa. Jostain perennapenkista poistettava yksittäinen akileija ei isoja vaikuta.
Ihan samalla tavalla voi ilmoittaa, että pesutorni jää tai ei jää tai että kodinhoitohuoneen pakastin jää tai ei jää kaupassa ostajalle. Ainoastaan taloyhtiön omistamia asioita ei saa viedä mukanaan, mutta esimerkiksi oma pihakeinu tai leikkimökki ei ole taloyhtiön.
Kiitos tiedoista! Tosiaan, koko penkki ei ole kuin ehkä 2mx50cm, että melko pieni. Ja siinä kasvaa ne noin nelisen kasvia joista kaksi hieman isompaa. Kyllä mekin tähän muuttaessa hävitettiin pusikoita pihasta, kun halusin nimen omaan näitä hyötykasveja kasvamaan. Jos seuraava onkin sitten sellainen, että tahtoo koristekasveja niin. :D
Ap
Jos olet laittamassa asuntoa myyntiin, niin totta kait voit ottaa kukat ja sun asia on kerrotko siitä ostajalle vai et.
Ymmörrän ap. sua oikein hyvin, kukkaharrastajilla kukat saattavat kulkea monen sukupolven yli perintönä, jopa vuosikymmeniä, ellei satoja vuosia.
Ja itse asiaan: kastele maata lämpimällä/haalealla vedellä pikku hiljaa ja kun maa on sulannut, siirrät kukat/kasvit isoon kukkaruukkuun tai kestokassiin multineen ja myöhemmin huolehdit kosteudesta. Näin olet tehnyt jopa pensaiden kanssa. Ja hyvin ovat lähteneet uuteen kasvuun, uudessa paikassa.
Mulla on moneen kertaan siirretty pioni, joka on aikoinaan tullut Viipurista 1930-luvulta. Ja paljon muitakin kasveja, joiden alkuperä on Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että asunto menee tässä kuukauden aikana?
Olen aika optimistinen, kun naapureiden asunnot on mennyt niin äkkiä kaupaksi. Ei nyt ehkä kuukaudessa, mutta tahdoin varautua varmistamalta täältä että miten toimia jos osuukin mieletön tuuri kohdalle ja saadaan nopsaan myyytyä. Joo tosiaan ensimmäistä kertaa myymässä, niin ehkä olen liiankin optimistinen. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ostajan kanssa voi sopia asioista. Minä olisin ostajana ehdottomasti suostunut. Omassakin perheessä on näitä suvun perinekasveja vuosikymmenien takaa, joten ymmärrän asian arvon. Ostajan ei tietty ole pakko suostua, mutta kyllä kysyä aina saa.
Kiitos vinkistä! Meillä ei tosiaan taida olla kunnon kesäkuvaa pihalta, että näkyisi niitä aksveja edes. Nyt kyllä harmittaa, kun ei tuollaiseen tajunnut varautua.
Ap
Itse tekisin niin, että myisin sulan maan aikana, puolet kasvista siirtäisin itselleni, täyttäisin kuopan ja puolet jäisi uudelle omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuule eikös sitä vapautumisaikaa laiteta yleensä se 2-4 kk. Tuskin muutat heti tarjous tai kauppapäivänä pois. Ota pistokkaita taimista ja juurenalkuja, niin mekin tehtiin kun mummola myytiin.
Meinattiin laittaa 1kk, kun töiden perässä muutetaan. Ajateltiin, että nopea vapautuminen houkuttelisi ostajia paremmin. Välittäjän kanssa ei ole vielä keskusteltu kunnolla, mutta näin alustavasti pohdittu. :D Pistokkaita en osaa ottaa, mutta taidan pyytää siihen sukulaisia avuksi neuvomaan. Kiitos vinkistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asunto ei siis ole vielä edes myynnissä?
Juu ei. Panikoin näin etukäteen, kun hoksasin nuo kasvit. Erikoistaitoni on stressata etukäteen, ja mahdollisimman oudoista asioista. :D Mutta hyvin täältä on taas oppinut kun kysyin! Naapureiden kämpät on niin nopsasti tuntuneet mennen kaupaksi, että hätäilen jos meillekin sattuisi niin hyvä mäihä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo mainittu, lähtökohtaisesti pihalle istutetut kasvit ovat "kiinteitä osia", jotka kuuluvat kauppaan automaattisesti, MUTTA aina voi sopia myös toisin. Vaatii kirjallisen sopimuksen asiasta eli maininta kauppakirjaan. Jos ilman lupaa viet kasvit, joudut korvaamaan ne.
Kiitos tiedosta!
Ap
Lisäys viestiin 23.
Et kertonut missä asut, mutta jos kukkien päällä on lunta, kolaa lumi pois ja laita kasvien päälle lämpökangasta, saa esim. Prismasta, puutarhoilta jne. kasvit heräävät hetkessä ja routa sulaa sen alla nopeasti ja sen jälkeen kasvien ruukutus.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myynti ja poismuutto ei todellakaan tapahdu sinä aikana kun maa on jäässä. Ellei ihme tapahdu. Ihan vaan veikkauksena. Jos ei ole vielä edes myynnissä.
Joo tuskin (ja ei ole vielä myynnissä). Minä vaan hermoilen jo etukäteen. :D Luultavasti ehdin hyvin kaivaa kasvi pois, viedä sukulaisille evakkoon, ja asentaa penkkiin uudet tilalle. Olisi sitten näytöissäkin paremman näköinen piha.
Ap
Ihme kasvien vihaajia täällä. Kyseessä on ap:n perintökasvit! Kasvit ovat aivan yhtä tärkeitä kuin lemmikkieläimet! Tee ap lista niistä kasveista, jotka tulet ottamaan mukaasi.
Kiinnostaisi tietää mitä kasveja sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän kanssa sopimuksen tekeminen, stailaukset, kuvaaminen, asunnon myyntiin laittamisen ja esittelyaikojen sopimiseen menee jo sen verran aikaa että maa ehtii moneen kertaa sulaa. Siihen päälle vielä tarjouskilpailut, kaupansopimiset, uuden hankkiminen, jne... Huonolla tuurilla näette vielä ensikesänkin kyseisessä asunnossa.
Joo olen tosiaan ensi kertaa myymässä, että ei ihan ole realistiset nämä omat odotukset varmaan. Eli turhaan nyt hoppuilin. Mutta hyvä tietää että asia pitää kunnolla sopia, enkä voi vaan raapia maata auki keskenäni.
Ja nythän se on ihan jännä kokea, että kauanko koko prosessissa sitten kestää.
Ap
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Unohda ne kasvit tai vaihtoehtoisesti asunnon myynti.
Ei ap todellakaan ole ainoa joka tahtoo ottaa kasveja pihasta mukaan. Näin puutarhaihmisenä ja heitä monta tuntevana tiedän monta jotka näin toimivat. Osa kasveista on niin kalliitakin ja jos vielä rakkaudella kasvatettu niin sääli niitä on maahan jättää. Mutta tosiaan heti alusta asti pitää tehdä selväksi että kasvit ei kuulu kauppaan.
Itse en osaisi suhtautua kovin fanaattisesti isomummulta perittyyn lipstikkapuskaan. Mä olen ollut vain tyytyväinen, että asunnot ovat menneet kaupaksi, vaikka pihoille jäivätkin istuttamani hedelmäpuut ja marjapensaat ym. istutukset.
No kyllähän sitä jos ostaja ei suostu, niin kasvit jätetään. Mutta onhan se sitten sääli kun ne ainoat kasvit joista olen hyötynyt ja iloinnut jää jälkeen. Hankala niitä on lähtä korvaamaan. Vaikka tietty tärkeämpää on se, että saa asunnon myytyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet laittamassa asuntoa myyntiin, niin totta kait voit ottaa kukat ja sun asia on kerrotko siitä ostajalle vai et.
Ymmörrän ap. sua oikein hyvin, kukkaharrastajilla kukat saattavat kulkea monen sukupolven yli perintönä, jopa vuosikymmeniä, ellei satoja vuosia.
Ja itse asiaan: kastele maata lämpimällä/haalealla vedellä pikku hiljaa ja kun maa on sulannut, siirrät kukat/kasvit isoon kukkaruukkuun tai kestokassiin multineen ja myöhemmin huolehdit kosteudesta. Näin olet tehnyt jopa pensaiden kanssa. Ja hyvin ovat lähteneet uuteen kasvuun, uudessa paikassa.
Mulla on moneen kertaan siirretty pioni, joka on aikoinaan tullut Viipurista 1930-luvulta. Ja paljon muitakin kasveja, joiden alkuperä on Karjalasta.
Oi, kiitos oikein kunnon vinkeistä! Olen niin kova murhaamaan kasveja, että hyvä tietää kuinka saada ne elossa matkaan. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisäys viestiin 23.
Et kertonut missä asut, mutta jos kukkien päällä on lunta, kolaa lumi pois ja laita kasvien päälle lämpökangasta, saa esim. Prismasta, puutarhoilta jne. kasvit heräävät hetkessä ja routa sulaa sen alla nopeasti ja sen jälkeen kasvien ruukutus.
Kiitos vinkistä! Pohjoisemmassa asun, että saa nähdä kuinka nopsaan vinkki toimii. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän kanssa sopimuksen tekeminen, stailaukset, kuvaaminen, asunnon myyntiin laittamisen ja esittelyaikojen sopimiseen menee jo sen verran aikaa että maa ehtii moneen kertaa sulaa. Siihen päälle vielä tarjouskilpailut, kaupansopimiset, uuden hankkiminen, jne... Huonolla tuurilla näette vielä ensikesänkin kyseisessä asunnossa.
Joo olen tosiaan ensi kertaa myymässä, että ei ihan ole realistiset nämä omat odotukset varmaan. Eli turhaan nyt hoppuilin. Mutta hyvä tietää että asia pitää kunnolla sopia, enkä voi vaan raapia maata auki keskenäni.
Ap
Jos oikea ostaja sattuu, asunto voi mennä jo ensiesittelyssä, näin meillä kävi pari vuotta sitten. Ostaja oli niin innokas, että halusi tehdä ensi näkemältään esikauppakirjan, kesken esittelyn.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kasvien vihaajia täällä. Kyseessä on ap:n perintökasvit! Kasvit ovat aivan yhtä tärkeitä kuin lemmikkieläimet! Tee ap lista niistä kasveista, jotka tulet ottamaan mukaasi.
Kiinnostaisi tietää mitä kasveja sinulla on?
Joo, kyllä nuo ainoat kasvit jotka olen saanut hengissä pysymään tahtoisin matkaan. Varsinkin jos joskus sukulaiset tahtoo niistä pistokkaita ym itselleen. Ei minulla ole kuin pari yrttiä ja piparjuuri ja yksi kukkakasvi. Oletan että yrteillä ei ole isoja juuria, että ne saisi vähemmällä kaivamisella. Ja nuo isommat on eristetty ämpärillä, että juuret saisi sitten kaiverrua helpommin matkaan eikä leviä niin pahasti (jostain luin tällaisen vinkin, en tiedä toimiiko).
Olen kovasti koettanut sisällä kasvattaa ruoka/yrttikasveja, mutta ne tahtoo aina kuolla pidemmässä huomassani. Nuo pihalla olevat on käsittelyjäni(käsittelemättömyyttäni?) kestäneet, joten tottakai haluan tuollaiset teräskasvit mukaan!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos oikea ostaja sattuu, asunto voi mennä jo ensiesittelyssä, näin meillä kävi pari vuotta sitten. Ostaja oli niin innokas, että halusi tehdä ensi näkemältään esikauppakirjan, kesken esittelyn.
Vau! Toivon kyllä että saataisiin nopeaa tämä myytyä. :) Naapureiden myyntiä seuranneena olen optimistinen. Tuskin ihan nuin hyvää tuuria tulee meille, mutta toivotaan.
Ap
Kerrot välittäjälle, että pihassa on 4 kpl perintökasveja (X, Y, Z ja Q), jotka myyjä ottaa mukaansa. Loput pihan kasvit jäävät ostajalle. Välittäjä sitten miettii, kuinka tuo tämän esille markkinnoinnissa.
Sinä pidät huolen, että tulee näkyviin kauppakirjaan.
Asunnon myynti ja poismuutto ei todellakaan tapahdu sinä aikana kun maa on jäässä. Ellei ihme tapahdu. Ihan vaan veikkauksena. Jos ei ole vielä edes myynnissä.