Onko 10 €/h sopiva palkka yötyöstä?
Hain osa-aikatöitä, joissa töitä olisi 2-3 päivänä viikossa klo 21-05 välisenä aikana, ja tulin valituksi. Innostus muuttui kuitenkin järkytykseksi kun kuulin, että palkka on surkeat 10 €/h ja vain pyhinä maksetaan enemmän. Olenko itsekäs laiska paska jos kieltäydyn moisesta ja jatkan tukien varassa loisimista? Tahtoisin tehdä töitä, mutta en tahdo pilata elämääni ja lihottaa muiden tilipussia riistopalkalla.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin täti otti yhdellä tapaamiskerralla esille, että he lukevat näitä aihe vapaan työttömyys keskusteluja :D
Ei ne varmaan työaikana paljon muuta teekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yölisästä koskaan kuullut? :D
Varmistin asian ja mitään yölisää ei makseta. Palkka on muuten 10 €/h paitsi pyhinä tuplat.
ap
Ne kuuluu maksaa.
Sunnuntailisä on ainoa joka on laissa. Jos alan tessissä ei ole muita lisiä, niitä ei tarvi maksaa tai jos alalla ei ole lainkaan tessiä mitä noudattaa. Tällaisiakin aloja ja töitä on, joissa maksetaan vain pyhäkorvaus, ei mitään muuta.
Niin ja sitten on myös töitä joissa ei makseta edes pyhäkorvausta. Tai ei ainakaan tuplapalkkaa. Esim. Local Crewn järjestyksenvalvojille maksetaan normaalisti 11 €/h ja sunnuntaisin 18 €/h, sisältäen kaiken mahdollisen lomakorvauksia myöten. Ja yön tunneista ei todellakaan makseta ekstraa.
Parempaa palkkaa tuosta irtoaa kuin Hesarin jakamisesta mikä on myös raskaampaa. Siitä vain jos työnteko kiinnostaa ja niin kuin joku toinen jo aikaisemmin sanoi, työpaikkaa on helpompi vaihtaa kuin saada uusi työpaikka työttömänä ollessa.
oon kuullut joltain yöhoitjalta joka ollu vuosia yötyössä ettei jaksa, on aika raskasta kuulemma, mut tosiaan en muusta tiijjä- Ihme ettei enempää oo, luulin että korvaus olis tupla koska kyllähän tuo tekee perhe-elämän ihan mahdottomaksi, vuodesta tosieen elää tuommosta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokemusta on tästä kirjoitti:
Karenssinhan sä saat jos et ota vastaan.
Tuskin kukaan viitsii ilmoittaa kieltäytymisestä eteenpäin, jos käyttäydyn kohteliaasti. Onhan se firmankin etu, että ne saa sellaisen työntekijän joka tulee töihin omasta tahdostaan eikä karenssin uhalla pakotettuna. Tähänkin paikkaan oli paljon hakijoita joten eiköhän joukosta löydy joka joka suostuu.
ap
Minä viitsin. Nähtiin eräänkin kohdalla pirunmoinen vaina ja etsittiin joustoa, jne. Mutta kun piti aloittaa ilmoitti, että ei sittenkään tule.
Erään kohdalla sitten taas oltiin työvoimatoimistosta yhteydessä, kun oli heittänyt sellaista tarinaa että miksi me ei häntä palkattu.
Harmi, että tarjoatte niin surkeita työpaikkoja, ettei niihin vapaaehtoisesti kukaan tule.
kuulemma yötyö altistaa rintasyövällem, tai syöville yleensäkin, ,lukekaapas tutkimuksia.
Riippuis varmaan siitä, minkä verran saat muuten rahaa ilman töitä? Onhan yötyö raskasta ja se syö paljon esim. perheaikaa kun on usein väsynyt ja tarvii nukkua silloin kun muut on valveilla. Itse olen tehnyt yötyötä tuolla palkalla, mutta meillä on 100% yölisä. Tällä hetkellä palkka on 13€ ja tuolla meidän yölisällä töitä tekee ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kevyttä latenkeittoa kahvilassa 10.69e tuntipalkalla (kotiäitiyden ohessa). Minusta tässä rankkuus ja vastuu korreloi ihan ok palkkaan.
Tuollaiseen en ikinä lähtisi.
Mulla on samantyyppinen päivätyö sairaalassa, sisältää myös vähän ja kevyttä siivousta. 13€/h. Yöt ovat nukkumista varten.
Vierailija kirjoitti:
Parempaa palkkaa tuosta irtoaa kuin Hesarin jakamisesta mikä on myös raskaampaa. Siitä vain jos työnteko kiinnostaa ja niin kuin joku toinen jo aikaisemmin sanoi, työpaikkaa on helpompi vaihtaa kuin saada uusi työpaikka työttömänä ollessa.
Kenelle vastasit? Ap ei tainnut kertoa mitä työtä se tekee, joten oletan että viittasit Local Crewn palkkaukseen ja töihin.
On muuten rankkaa tehdä esim. festareilla kolme 16-tuntista työpäivää putkeen Localin hommia. Ylipitkänkin päivän aikana saa ehkä 2-3 pientä taukoa, joiden aikana ehtii hädin tuskin käymään vessassa ja syömään vessajonossa hätäisesti omia eväitä. Jääkaapista ja mikrosta voi vain haaveilla. Työpäivän päätteeksi kävellään parin kilometrin päähän majoituskoululle, jonka lattialla saa nukkua kymmenien muiden jv:iden ja märkien kamojen keskellä sen minkä pystyy ja ehtii ennen kuin täytyy herätä. Moni muukin asia on pielessä niin, ettei työtään pysty tekemään hyvin vaikka tahtoisi. Ja kaiken kruunaa vittumaiset asiakkaat, joiden mielestä olet pahimman luokan ääliö, ilonpilaaja ja muutenkin täysi paska.
Mä en suostuisi tekemään öisin töitä alle 15 €/h tuntipalkalla.
Minusta sinun kannattaisi ottaa työ vastaan, vaikka se nyt tuntuu veemäiseltä. Teet parhaasi ja rupeat etsimään paremmin palkattua työtä siinä sivussa. Muutaman kuukauden kuluttua sinulla voi olla paremmin palkattu päivätyö. Työnantajat mieluummin palkkaa porukkaa, joka on jo töissä.
Mikä mahtaakaan olla pohjakoulutuksesi vai onko sitä?
Kikkailu kuvitelluilla sairauksilla voi kääntyä sinua vastaan jossain vaiheessa, kun pyydetään lääkärintodistusta niistä. En suosittele.
Voit tietysti päätyä mukavuudenhalussa helpoimpaan vaihtoehtoon, mutta pitemmän päälle se voi kaduttaa. Se 10 €/tunti harmittaa tietysti aluksi, mutta teetkö sitten myöhemmin mieluummin 9 €/päivä? Panostatko tähän hetkeen vai tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee pelkkää yövuoroa, niin yölisät yleensä on laskettu peruspalkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmistin asian ja mitään yölisää ei makseta. Palkka on muuten 10 €/h paitsi pyhinä tuplat.
ap
Ne kuuluu maksaa.
Pyhälisät kuuluu maksaa, yölisiä ei tarvitse ellei niistä ole määrätty TES:ssä.
Tässä se avainsana tuli. Lue ap tes, jos viitsit nähdä asioiden eteen edes vähän vaivaa. Millainen ihminen jättää kysymyttä palkan työhaastattelussa?
Työstä maksettava palkka on täysin laillinen. Mutta musta se on silti täyttä riistoa enkä halua alistua sellaiseen.
Tämä oli ensimmäinen työhaastattelu yli vuoteen johon pääsin ja jännitin niin paljon, että unohdin kysyä palkasta.
ap
Ehkä juuri tästä syystä tulit valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokemusta on tästä kirjoitti:
Karenssinhan sä saat jos et ota vastaan.
Tuskin kukaan viitsii ilmoittaa kieltäytymisestä eteenpäin, jos käyttäydyn kohteliaasti. Onhan se firmankin etu, että ne saa sellaisen työntekijän joka tulee töihin omasta tahdostaan eikä karenssin uhalla pakotettuna. Tähänkin paikkaan oli paljon hakijoita joten eiköhän joukosta löydy joka joka suostuu.
ap
Ei sinun tarvitse kohtelias olla. Keksit jonkun tosi kivan terveydellisen vaivan mikä estää yötyön.
Siis AP:han itse haki tuota paikkaa...
Tottakai menet töihin! Työ on oikeus ja siksi sitä pitää tehdä! Tuilla eläminen tarkoittaa toisen siivellä elämistä!
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin täti otti yhdellä tapaamiskerralla esille, että he lukevat näitä aihe vapaan työttömyys keskusteluja :D
Loistavaa, sitä toivonkin.
Myös hallituksen kannattaisi laittaa mediaseuranta päälle viestintäosastolla, ja myös yrittää tajuta siitä jotain.
Vierailija kirjoitti:
kuulemma yötyö altistaa rintasyövällem, tai syöville yleensäkin, ,lukekaapas tutkimuksia.
Niinpä,mutta niin vaan tuhannet ihmiset eri aloilla sitä tekevät.Jos olet sairaalassa sairaana niin haluat,että sinua hoidetaan myös yöllä,haluat lehtesi aamulla..... vain kaksi pientä esimerkkiä!
Te, jotka huutelette TESistä, ette ymmärrä, että pienet työnantajat eivät välttämättä noudata sitä, vaikka niin kuuluisikin tehdä. Valittamalla menetät työsi, joten asiat on vain nieltävä. Olemalla yhteydessä liittoosi poltat sillat työnantajaasi, joka sabotoi urasi eikä suostu suosittelijaksi. Minulla on yli 15 työnantajaa takana ja olen vasta 27-vuotias, joten olen nähnyt miten asiat hoidetaan eri aloilla isoissa ja pienissä yrityksissä.
Ei työ tekijäänsä pilaa kirjoitti:
Minusta sinun kannattaisi ottaa työ vastaan, vaikka se nyt tuntuu veemäiseltä. Teet parhaasi ja rupeat etsimään paremmin palkattua työtä siinä sivussa. Muutaman kuukauden kuluttua sinulla voi olla paremmin palkattu päivätyö. Työnantajat mieluummin palkkaa porukkaa, joka on jo töissä.
Mikä mahtaakaan olla pohjakoulutuksesi vai onko sitä?
Kikkailu kuvitelluilla sairauksilla voi kääntyä sinua vastaan jossain vaiheessa, kun pyydetään lääkärintodistusta niistä. En suosittele.
Voit tietysti päätyä mukavuudenhalussa helpoimpaan vaihtoehtoon, mutta pitemmän päälle se voi kaduttaa. Se 10 €/tunti harmittaa tietysti aluksi, mutta teetkö sitten myöhemmin mieluummin 9 €/päivä? Panostatko tähän hetkeen vai tulevaisuuteen?
Mutta mitä jos onkin yötyöt onkin niin raskaita, että niiden takia jää se mukava osa-aikainen päivätyö saamatta, kun valvominen vie kaikki mehut? Tai jos yötyöt estää ottamasta vastaan lyhyellä varoitusajalla tarjotun sijaisuuden, jonka avulla voisi saada jalan ovenrakoon ja päästä kunnolliseen kokopäivätyöhön?
Ei kannata unohtaa sitäkään mahdollisuutta, että muita töitä ei löydy. Jos työsuhde on määräaikainen, siitä voi päästä eroon, mutta muuten... Onko kiva jäädä jumiin sellaisen työsopimuksen kanssa, jossa elämänlaatu kärsii merkittävästi ja terveys voi mennä ilman kunnollista korvausta?
No tietysti lukee, kaikkihan näitä lukee, myös minä, mutta ei tämä mitenkään työasioihin liity, kuten ei liity työkkärin tädilläkään.