Mikä on sinusta autolle järkevä hinta
Minusta tosi typerää ottaa lainaa tai osamaksua johonkin 50 000 autoon ku et jää siitä edes voitolle koska auton hinta vaan laskee. Tietty jos on rahaa niin miks ei. Mut nyt puhutaan ihan duunareista kenen palkka on kk noin 1500-2000e Minusta hyvän auton saa jo 5000 tai sitten ostaa vaikka tonnin autoja ja ajaa vuoden ku menee rikki niin ostaa vaan uuden tonnin auton. Koska noissa uusissa ja kalliissa autoissa on ihan jäätävät korjaus kustannukset niin tollai pääsee paljon helpommalla.
Kommentit (68)
Ostettiin 3 vuotta sitten 2000 euron auto, hyvin on kulkenut ja ilman isompia reppoja.
Matkustellaan mieluummin kuin sijoitetaan autoon, parin viikon kuluttua lähdetään kolmannelle kahden vkon matkalle puolen vuoden aikana. Kesä veneillään sitten Suomenlahdella.
Minulle kaikki autot on niin tylsiä laitteita, että ihan sama millä ajaa sen 15-20 tkm vuodessa. Samat nopeusrajoitukset ja valoissa odottelut niitä kaikkia koskee yhtä lailla.
Tonnin auto tulee diy-henkilölle halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän Corolla oli 30000 ajettu ja olisko ollut vähän alle 2v vanha kun ostettiin se. Nyt se on 12v ja 230 000 ajettu.
Hyvin pelaa vieläkin. Ei sitä viitsi myydä kun ei siitä mitään saisi. Jos se leviää niin voisi harkita jotain muutaman vuoden ikäistä Priusta. Olisi halvempi käyttömaksu ja bensakulut laskisivat.
Joku 50 000€ kottero on vajaamielistä. En oikeasti ymmärrä näitä premiumautoilijoita. Kannattaisiko pikkuisen downshiftata ja ottaa vaikka palkatonta vapaata ja nauttia elämästä?Yksi elämän suurimpia nautintoja on istua ilmastoidun auton nahkapenkillä, kuunnella koneen murina ja nautiskella tasaisesta kyydistä, sekä kehdata nousta autosta julkisella paikalla. Hyvällä autolla ajaminen on ihanaa.
Yksi typerin asia autossa on mielestäni moottorin/pako/imuäänien kuuntelu. Meteliä maailmassa muutenkin liikaa. Tästä syystä ajan teslalla.
Se on sopiva hinta autolle,mitä on varaa maksaa ilman velan ottoa. Oli se sitten 500 tai 50 000e.
15 000-30 000€. Itse ostin juuri uuden auton 29 000€. En ikinä ostaisi käytettyä autoa.. saan tuon lauseen takia varmaan todella monta alapeukkua, mutta se on totuus..
Viimeksi sai 26000€ vähäpäästöisen (matalasti verotetun) uuden kaupinkiajoon soveltuvan hybridiauton, jonka pitäisi kestää helposti 10-15 vuotta kilometreilläni.
Kustannuksia on muutakin kuin hinta, itse minimoin bensakuluja, huoltokuluja ja veroja. Lainaa ei tarvinnut ottaa eli käyttökulut pysyvät matalana. Jos ajaisin enempi, olisin ostanut käytetyn pienikoneisen dieselin.
Muistakaas, että autonne hinta puolittuu samantein ajettuanne sen uuden autonne autoliikkeen kynnyksen yli.... ja auton jälleenmyyntihinta puolittuu 3 vuoden välein noin.... halpaan menette vaihtoauton hyvityksistä, koska sehän hyvityspolitiikka on ihan huuhaata ... ja kuka tietää jatkon verotuspäätöksistä mitään....
Jos on Teslaan varaa ja tarpeeksi mieli vihertää, niin siittä sitten....onhan vain hirveä km hinta ajetuille kilometreille...
Lapseni 5 hengen perhe omistaa 600 000 € arvoisen rivarin Espoossa, autokatoksessa on 5 polkupyörää... repikää siitä. Silläkin pärjää, naapurikatoksissa ei ole kuin citymaastureita, ja vielä kaksin kappalein...... kukin tyylillään...
11 v vanha riisikippo-löytö...NOT kirjoitti:
Miko Leino kirjoitti:
Oma automme ostettiin keväällä 2010, kolme vuotta vanhana 21 tkm ajettuna. Nyt 8 vuotta myöhemmin, eli auton ollessa 11 vuotta vanha ja 65 tkm ajettu (joo ajetaan tosi vähän) mitään korjauksia ei ole tehty, isoin remontti on tainnut olla etupolttimoiden vaihto. Maksettiin autosta aikoinaan 10300 euroa, nyt kun Nettiautoa selaa, niin samanlaisesta autosta pyydetään 7800-12500 euroa. Eli hinta on laskenut vain tonnin-pari 8 vuodessa. Auto siis vuoden 2007 Toyota Yaris 1.33 bensakoneella.
Haha! 2007 Yaris esim. Tori.fi alkaen 3250, ja siitä kun tinkas niin kahteen tonniin lähtee. Oisko siinä 8 vuodessa mahdollisesti saattanut mennä euro tai pari bensaan ja vakuutuksiin?
Meidän autoa vastaava auto Torissa halvimmillaan 8390€. =2000€ arvonalenemaa. Vakuutukset ei maksa tollaseen paljon mitään, ja yhellä 65€ tankillisella ajaa useamman kuukauden.
Mulla ei olisi varaa omaan autoon, mutta nyt on auto käytössä (äitini ei tarvitse autoa). Olen ajatellut, että vaihdan Whimiin kun auto ei enää kulje. Maksan sen 499€/kk ja voin liikkua mielin määrin (pk-seudulla). Ei ole pysäköintimaksuja eikä tarvitse ajaa itse.
Me vaihdetaan parin-kolmen vuoden välein molemmat talouden autot uusiin, ei toki yhtäaikaa vaan vuoronperään. Kun vaihtaa tarpeeksi usein, ei väliraha nouse liian korkeaksi ja voi käyttää käteistä. Väliraha on meillä ollut yleensä luokkaa 8000-15000 euroa. Ihan höpöhöpö puhetta tuo että arvo romahtaa puoleen kun auton ajaa pihalle myymälästä... Hyvin ollaan aina saatu hyvitystä vaihdossa uuteen.
Tiedän toki että olisi fiksumpaa ottaa autot rahoituksella, mutta on jotenkin paljon vapauttavampaa olla velaton.
Käytettyä autoa en minäkään ostaisi ikinä..
Otin pari vuotta sitten 5000e lainaa käytettyyn autoon, loput maksoin säästöistä. Laskelmieni mukaan saan maksettua viimeisen lainaerän kesällä. Sitten minulla on hyväkuntoinen, velaton auto millä ajan vielä vuosikausia. Jos olisin tehnyt kuten moni ajattelee, eli ostanut sen parin tonnin auton mihin silloin olisi ollut varaa, olisin todennäköisesti käyttänyt lainanmaksuun menneen summan verran korjauksiin ja huoltoihin ja kenties vaihtanut jo uuteeen parin tonnin autoon.
Vertailukohtana kaverin suunnilleen samaan aikaan ostama parin tonnin auto. Siitä on hitsattu ruostetta ja silti pellit kukkii, on vaihdettu osaa toisensa perään ja aina on jotain vaihdon tarpeessa, aina kolisee ja aina mietitään mistä rahat seuraavaan remonttiin. Minun ei ole tarvinnut kuin hyväksyä verkkopankissa e-lasku ja käyttää määräaikaishuolloissa aikataulun mukaan. Kaverin auto alkaa pian olla tiensä päässä ja mitä siitä on jäänyt käteen? Stressiä ja rahanmenoa.
Sellainen 150000 - 200000€. Sillä saa hyvän auton.
Yleensä autoon käytetään sen verran rahaa kuin on varaa käyttää. Tähän vaikuttaa myös se että miten autoa arvostaa ja mihin sitä tarvii.
Itse ostin viime vuonna uuden 47 tonnia maksavan auton, koska tarvitsin ja halusin sellaisen ja minulla on sellaiseeen varaa.
Ostin viime kesänä 8000€ auton. Maksoin ihan omalla rahalla kun en halua autovelkaa. Sen kalliimpaan ei ollut varaa, jätin vähän säästöönkin vielä. Huollot, korjaukset ja muut kulut maksan palkasta.
BMW 528 kirjoitti:
Muistakaas, että autonne hinta puolittuu samantein ajettuanne sen uuden autonne autoliikkeen kynnyksen yli.... ja auton jälleenmyyntihinta puolittuu 3 vuoden välein noin.... halpaan menette vaihtoauton hyvityksistä, koska sehän hyvityspolitiikka on ihan huuhaata ... ja kuka tietää jatkon verotuspäätöksistä mitään....
Jos on Teslaan varaa ja tarpeeksi mieli vihertää, niin siittä sitten....onhan vain hirveä km hinta ajetuille kilometreille...
Lapseni 5 hengen perhe omistaa 600 000 € arvoisen rivarin Espoossa, autokatoksessa on 5 polkupyörää... repikää siitä. Silläkin pärjää, naapurikatoksissa ei ole kuin citymaastureita, ja vielä kaksin kappalein...... kukin tyylillään...
Oli kyllä todella sekava kirjoitus
Käyttöarvoa saa lähelle 10k hinnalla.
Vanhan auton juuri katsastaneena sanoisin, että samalla omalla autolla kannattaa ajaa niin kauan kunnes katsastusmies viheltää pelin poikki tai nokkahihna tms. katkeaa. Eli tulisi niin kallis remppa, että ei enää kannata korjata. Vanhalla koslalla kun menee vuodesta toiseen, vaihtaa itse renkaat ja öljyt, ei tarvitse kaskovakuutuksia ei määräaikaishuoltoja merkkiliikkeessä. Arvo ei alene jos pohjalla ollaan. Auto menee vaihtoon vain jos (i) tarve muuttuu oleellisesti eikä vanha kelpaa (ii) korjaus ei enää kannata. Varaosat, uudet renkaat jne. löytyvät netistä tai halpahallista kohtuu hintaan. Näillä kun mennään niin auton kulut on noin satanen + bensat kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdetaan parin-kolmen vuoden välein molemmat talouden autot uusiin, ei toki yhtäaikaa vaan vuoronperään. Kun vaihtaa tarpeeksi usein, ei väliraha nouse liian korkeaksi ja voi käyttää käteistä. Väliraha on meillä ollut yleensä luokkaa 8000-15000 euroa. Ihan höpöhöpö puhetta tuo että arvo romahtaa puoleen kun auton ajaa pihalle myymälästä... Hyvin ollaan aina saatu hyvitystä vaihdossa uuteen.
Tiedän toki että olisi fiksumpaa ottaa autot rahoituksella, mutta on jotenkin paljon vapauttavampaa olla velaton.
Käytettyä autoa en minäkään ostaisi ikinä..
Uudella autolla ajaminen ei ole niin paljon kalliimpaa kuin vanhoilla romuilla ajavat luulee.
Uuden auton kuluista puolet tulee muuttuvista kuluista ja toinen puoli pääomakuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan auton juuri katsastaneena sanoisin, että samalla omalla autolla kannattaa ajaa niin kauan kunnes katsastusmies viheltää pelin poikki tai nokkahihna tms. katkeaa. Eli tulisi niin kallis remppa, että ei enää kannata korjata. Vanhalla koslalla kun menee vuodesta toiseen, vaihtaa itse renkaat ja öljyt, ei tarvitse kaskovakuutuksia ei määräaikaishuoltoja merkkiliikkeessä. Arvo ei alene jos pohjalla ollaan. Auto menee vaihtoon vain jos (i) tarve muuttuu oleellisesti eikä vanha kelpaa (ii) korjaus ei enää kannata. Varaosat, uudet renkaat jne. löytyvät netistä tai halpahallista kohtuu hintaan. Näillä kun mennään niin auton kulut on noin satanen + bensat kuukaudessa.
No noihan sitä yleensä ajattelee uudenkin auton ostaneet. Ostan uuden auton ja ajan sillä yleensä niin pitkään kunnes siitä paljastuu joku ikävä vika tai ominaisuus tai siihen on tiedossa joku vähän suurempi remontti tai autosta on viean vuoksi tullut epälutettava.
Ainoastaan pari kertaa olen vaihtanut autoa vain siksi että tarve on jotenkin muuttunut ja olen halunnut erilaisen auton eikä vanhassa ollut mitään vikaa. Yleensä autoon tulee joku vika jossain vaiheessa. Kärjistetysti voisi sanoa että käytetyissä autoissa on aina vikoja, ei niitä muuten olisi edes laitettu kiertoon. Liisareilla ajavat on sitten asia erikseen.
En ottanut velkaa ja alle viisi tonnia maksoin vähän käytetystä. Nyt on jo sen verran ajokilometrejä että kuluvat osat joutuu vaihtamaan, jarrulevyt ja -palat, jakopään hihna.