Epäilen mieheni olevan narsisti, miten saan hänet hoitoon?
Rakastuin miehessäni hänen kohteliaisuuteensa ja charmiinsa. Myöhemmin, kun deittailimme, osti hän monesti (kalliita!) lahjoja minulle, ja naivina olin ihan mennyttä tyttöä. Menimme sitten naimisiin, ja olin hetken aikaa onnellinen. Viimevuoden aikana ovat nämä narsistiset piirteet alkaneet näkyä. Ensinnäkin hän on sairaalloisen mustasukkainen ja kontrolloiva. Et saa mennä kavereidesi kanssa, et mene mökille ilman minua, hyvä kun roskat saan viedä yksin! Hänhän tietysti kuninkaana saa kuitenkin tehdä mitä lystää.Lisäksi hänellä on tapana piilov*ttuilemalla ja mollaamalla nostaa itseään ja liian suurta egoaan. Saan kuulla liian usein haukkuja ja lyttäämistä. Jos joskus erehdyn mainitsemaan asiasta hänelle, saa hän raivarin, joko paiskoo tavaroita tai aloittaa mykkäkoulun marttyyriasenteella. Vasta viimeiltana tajusin, ettei tämä voi jatkua näin. Ero on otettava. Muutenhan asia olisi sillä selvä, mutta jos vain pakkaan kamani ja häivyn, saa liian moni viaton nainen kokea saman kohtalon, niin lipevä mies osaa olla. Tahtoisin siis passittaa hänet jonnekin hoitoon, ehkä hän parhaassa tapauksessa paranee narsismistaan. Kuten sanoin, mies saa raivokohtauksen, jos sanon halaistua sanaa hänen ongelmistaan, joten kysymys kuuluu: Kuinka saan (huijattua) hänet menemään jonnekin tutkimuksiin/psykologille/millelie? Kaikista vinkeistä on apua!
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompakysymys? Ei narsismista voi parantua, se on persoonallisuushäiriö, joka hyvin vahvasti peittää itse itseään. Ainoa keino narsistin hoitamiseksi on se, että hän joutuu jonkun muun psyykkisen oireen takia hoitoon, ja siellä ollessaan hoitohenkilökunta huomaa myös narsismin, jolloin se otetaan potilaan kanssa puheeksi, ja esitetään että monet potilaan ongelmista johtuvat tästä nimenomaisesta persoonallisuushäiriöstä. Tässä hetkessä jos narsisti tajuaa mikä on, ja miten se on vaikuttanut hänen menneisyyteensä negatiivisesti (onhan hän psykiatrian osastolla) ja että sama tulee jatkumaan tulevaisuudessakin, voi narsisti alkaa työstää tätä puolta itsessään. En silti laskisi liikoja tuon varaan, olen nimittäin itse työskennellyt psyk. osastolla 15 vuotta, ja sinä aikana olen tavannut kaksi potilasta, jotka helpottuivat kuullessaan mahdollisen syyn tietyntapaiselle käytökselleen, ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Narsistit on kyllä ihan sekopäitä. Jokainen on myös väkivaltainen, ja narsistisen raivokohtauksen saadessaan voivat olla myös harhaisia ja psykoottisiakin. Ja raivokohtaus voi tulla mistä tahansa pikkuasiasta.
Ei pidä paikkaansa. Useimmat narsistit ovat normaaleja ihmisiä, joskin heiltä puuttuu oikea tunne-elämä ja persoonallisuus.
Näitä on myös eri asteita, lievempänä melko tavallisiakin, siis ihan ”normaaleillakin”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompakysymys? Ei narsismista voi parantua, se on persoonallisuushäiriö, joka hyvin vahvasti peittää itse itseään. Ainoa keino narsistin hoitamiseksi on se, että hän joutuu jonkun muun psyykkisen oireen takia hoitoon, ja siellä ollessaan hoitohenkilökunta huomaa myös narsismin, jolloin se otetaan potilaan kanssa puheeksi, ja esitetään että monet potilaan ongelmista johtuvat tästä nimenomaisesta persoonallisuushäiriöstä. Tässä hetkessä jos narsisti tajuaa mikä on, ja miten se on vaikuttanut hänen menneisyyteensä negatiivisesti (onhan hän psykiatrian osastolla) ja että sama tulee jatkumaan tulevaisuudessakin, voi narsisti alkaa työstää tätä puolta itsessään. En silti laskisi liikoja tuon varaan, olen nimittäin itse työskennellyt psyk. osastolla 15 vuotta, ja sinä aikana olen tavannut kaksi potilasta, jotka helpottuivat kuullessaan mahdollisen syyn tietyntapaiselle käytökselleen, ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Narsistit on kyllä ihan sekopäitä. Jokainen on myös väkivaltainen, ja narsistisen raivokohtauksen saadessaan voivat olla myös harhaisia ja psykoottisiakin. Ja raivokohtaus voi tulla mistä tahansa pikkuasiasta.
Ei pidä paikkaansa. Useimmat narsistit ovat normaaleja ihmisiä, joskin heiltä puuttuu oikea tunne-elämä ja persoonallisuus.
Näitä on myös eri asteita, lievempänä melko tavallisiakin, siis ihan ”normaaleillakin”
Normaaleja ei ole yksikään. Eroa on sen verran, että toiset ovat myös fyysisesti väkivaltaisia, eivätkä vain psyykkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Mitä keinoja ja apuja?
Terapiaa. Mutta näissä molemmissa tapauksissa henkilöllä oli aika paljon muutakin, ne syyt jonka takia hoitoon joutuivat. Narsismin takia ei kukaan ole vielä tullut meille osastolle :D
Kyllä narsisti pitää mykkäkoulua, ja martyroi, mököttää, ja itkeskelee, jos saa sillä tahtonsa periksi. Hän käyttää kaikki keinot mitä on tarpeen. Yhteisiä piirteitä omasta näkökulmastani on ainakin huomionhakuisuus, keinolla millä hyvänsä. Haaremin, eli possen ympärilleen haaliminen tavalla tai toisella, ja kun yhdestä ei ole mitään hyötyä enää, hommataan toinen tilalle, ja lempataan kylmästi ne joihin ei kannata aikaa tuhlata. Eli ne joilla ei ole narsistille mitään annettavaa. Narsisti on myös monesti mukava kaikille, koska ei voi ikinä tietää ketä hän tarvitsee seuraavaksi omiin suunnitelmiinsa, ja niitähän narsistilla on, ja aina niihin liittyy hän itse pääosassa. Yhteinen piirre on myös se että he voivat myöntää kaiken tekemänsä, ja analysoida sitä, jos se auttaa heitä päämäärässään. Eli voivat sanoa läheiselle että olen tehnyt sinulle väärin, kun tein näin ja näin, mutta näin tapahtuu vain silloin jos narsisti tarvitsee tätä henkilöä johonkin. Narsisti pyytää jopa itku silmässä anteeksi, eli esittää olevansa pahoillaan, mikäli hän voi hyötyä siitä jotenkin. Toisella näistä meidän potilaista oli seurustelukumppani jonka kanssa oli yhdessä siksi että tällä kumppanilla oli sukulainen musiikkibisneksessä, ja tämä potilas halusi todella palavasti arvostusta musiikin parissa. Kun kävi selväksi ettei kumppani aikonut häntä auttaa esittelemällä sukulaiselleen, niin potilas lemppasi tämän kylmästi. Ensin hän oli toki tehnyt kaikkensa että pääsisi tämän sukulaisen kanssa tekemisiin, mutta kun se ei onnistunut, niin sai mennä. Hän myös esitti sairauskohtauksia jos muuten ei saanut tahtoaan periksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisella näistä meidän potilaista oli seurustelukumppani jonka kanssa oli yhdessä siksi että tällä kumppanilla oli sukulainen musiikkibisneksessä, ja tämä potilas halusi todella palavasti arvostusta musiikin parissa. Kun kävi selväksi ettei kumppani aikonut häntä auttaa esittelemällä sukulaiselleen, niin potilas lemppasi tämän kylmästi.
Taidan tietääkin tapauksen, mutta kerro lisää siitä terapiastasi narsisteille.
Ainoa järkevä keino on paeta, pelasta itsesi niinkauan kun vielä siihen jotenkuten kykenet. Narsistia et pysty auttamaan. Kolme vaihetta narsistin lähellä olevalle:
1. TIEDOSTA TILANNE
2. TAISTELE JOS JAKSAT
3. LUOVUTA AJOISSA JA PAKENE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisella näistä meidän potilaista oli seurustelukumppani jonka kanssa oli yhdessä siksi että tällä kumppanilla oli sukulainen musiikkibisneksessä, ja tämä potilas halusi todella palavasti arvostusta musiikin parissa. Kun kävi selväksi ettei kumppani aikonut häntä auttaa esittelemällä sukulaiselleen, niin potilas lemppasi tämän kylmästi.
En ole terapeutti, eikä minulla ole mitään omaa terapiaa, hyvän tähden sentään :D
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä keino on paeta, pelasta itsesi niinkauan kun vielä siihen jotenkuten kykenet. Narsistia et pysty auttamaan. Kolme vaihetta narsistin lähellä olevalle:
1. TIEDOSTA TILANNE
2. TAISTELE JOS JAKSAT
3. LUOVUTA AJOISSA JA PAKENE!
Lyhennän tätä listaa.
1. tiedosta
2. poistu välittömästi vaikutusetäisyydeltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole terapeutti, eikä minulla ole mitään omaa terapiaa, hyvän tähden sentään :D
Kerroit, että narsistit ovat hyötyneet terapiasta. Kerrotko, minkälaisesta? Kerroit 15 vuotta alalla olleesi, ja kovin varmasti ainakin asioista olet tietävinäsi. Moni narsisti on myös patologinen valehtelija, jonka valheilla ei ole mitään rajaa.
Olin lyhyessä suhteessa sairaan miehen kanssa tai se sairaus ilmeni noin kuukauden kuluttua alun ihanuuden jälkeen. Käytös oli miellyttävää, paljon tietoa monen eri alan asioista, hyvä kuulija, hillitty. Tämä ei lahjonut minua millään, vaan vetosi älyllä ja ehkäpä liiallisella kiinnostuksella ja hyvällä muistilla.
Vähitellen alkoi kontrollointi ja eristämisyritykset. Piti itseään kunnollisena , mutta vähitellen jäi kiinni valheista. Yritti oikoa niitä parhaan mukaan, mutta liian paljon muuttujia.
Oli myös persaukinen, mutta työhaluton. Välit joka suuntaan katkenneet.
Mielialat heittelivät ihan pikkuasioista, haukkui minua ja sukuni. Valehteli päin näköä opiskelukaupunkinsa vanhemmilleni, mutta jäikin kiinni puheistaan.
Minulta alkoi kadota kaikkea pientä päivittäistavaraa ja yritti kiristää rahaa.
Yritin päästä eroon heti alkuunsa , mutta vetosi ties mihin. Lopulta otin yhteyttä poliisiin. Sain vielä perääni haukkumisia ja muuta ikävää, mutta ei onnistunut satuttamaan. Kun sain hänet pois elämästäni, pystyin taas hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. TIEDOSTA TILANNE
2. TAISTELE JOS JAKSAT
3. LUOVUTA AJOISSA JA PAKENE!Lyhennän tätä listaa.
1. tiedosta
2. poistu välittömästi vaikutusetäisyydeltä
Haittaako trollia, että hänen viha ihan kaikkea vastaan, ellei olla aatteellisesti Suomi ennen 60-lukua aloituksia häiritään. Kaikkea ei taida moderoija voida poistaa, muutenhan keskustelisit 95 % keskenään. Nyttemmin ehkä aloitukset sinun 85% ja omiin vastaukset, ellei joku innostu, 90%. Muuttumatta sisällöllisesti ikinä mitenkään.
Vai että pitäisi paeta? Miksi? Netissä? Et ole niin vaaraksi tai tärkeä, et kellään. Ja sekös näyttää vituttavan😂
Olin narsistin kanssa 6 v, onneksi olen eroon päässyt. Tosin eroon pääseminen oli erittäin vaikeaa, narsku ei kestä sitä että hänet jätetään! hänen pitäisi itse saada päättää milloin erotaan. huh huh, oli todella todella rankkaa aikaa, eron jälkeen meni jopa vainoomisen puolelle tämän äijän puolelta se touhu. Mietin jopa lähestymiskieltoa! Minun ohjeeni on että jos yhtään epäilee toisen olevan narsisti, äkkiä jalat alle!! Vaikkakin heillä on myös se toinenkin puoli, niin silti ,tälläisen ihmisen kanssa on aivan mahdotonta olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä jos 1/50 on narsisti.
En tunne yhtäkään.
Jokainen tuntee narsisteja, joiden ei kuitenkaan tiedä olevan narsisteja. Narsistit kun kuitenkin riehuvat väkivaltaisesti vain tutussa perhepiirissä, ja ulkopuolisille esitetään valheellista, joviaalia kiiltokuvaa.
Yksi mun ex.kaveri on ilmeisesti narsisti.
Tuntomerkit sopivat. Sain päälleni pelottavaa manipulointia, jouduin juonittelun ja perusteellisen koston kohteeksi teosta mitä en ollut tehnyt. Ensin mua kehuttiin maasta taivaaseen, sitten olin läpimätä.
Sanoin tuttavuuden irti, tietenkin. Olin järkyttynyt, mehän olimme ystäviä.
Se raivoaminen oli täysin mielipuolista.
Hän teki kiusaa pikkuasioilla. Ei suostunut palauttamaan esinettä, joka oli kuului mulle.
Vuoden päästä hän soitti ja halusi jutella. Ilmoitin, etten ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Muistutin siitä, mitä oli tapahtunut. Hänestä se oli mielikuvitustani, ja hän oli pahoillaan että ajattelin hänestä niin kummallisesti. Poistin fb.eston ja kurkistin profiiliaan. Kuten olin arvellutkin, hän oli menettänyt "rakkaita ystäviään" jotka olivat yhteisiä tuttujamme. Siksi mua taas tarvittiin.
Mulla on vieläkin välillä häntä ikävä. Mutta ystävyydestä on helpompi irrottautua kuin parisuhteesta.
Kuulostaako tämä narsistilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että narsistit ovat hyötyneet terapiasta. Kerrotko, minkälaisesta? Kerroit 15 vuotta alalla olleesi, ja kovin varmasti ainakin asioista olet tietävinäsi. Moni narsisti on myös patologinen valehtelija, jonka valheilla ei ole mitään rajaa.
Minä en ole sanonut muuta kuin sen, että narsisti voi saada hoitoa myös narsistisuuteensa, mutta hoitoon narsisti menee jonkun muun kuin narsismin takia. Siinä voi tulla esille myös narsistinen luonne samalla, ja mikäli narsistin olo on niin huono, että hän on valmis tekemään kaikkensa että olo helpottuisi, niin hän voi kyetä näkemään oman narsistisuutensa. Minä en ole meidän potilaiden mukana terapeutilla, joten en voi mitenkään kertoa nyt juuri sinulle yksityiskohtaisesti mitä terapeutti sanoo tai tekee, ja mitä potilas hänen vastaanotollaan, jossa minä en ole mukana. En myöskään voi sanatarkasti tietenkään kertoa mitä potilaiden kanssa puhun, eikä minua haittaa vaikka sinua se sinua kovasti harmittaisikin. Jos tämäkään ei valaise yhtään, niin vika taitaa olla jossain muualla kuin täällä minun puolellani.
Meillä on psykoterapeutti osastolla, että en tarkoittanut musiikki tai eläinterapiaa, jos se jäi epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat taitavia pyörittämään myös kokeneita terapeutteja, jopa psykiatreja. Narsismi saattaa murtua jonkun muun sairauden myötä, mutta valitettavasti ehtii satuttaa monia ihmisiä sitä ennen. Mielestäni on pahin mahdollinen psyykkinen sairaus, sillä ovat mielestään ja näennäisesti terveitä, usein johtavassa asemassa, saavat ihailua ja myötäilyä. Se, joka uskaltaa asetteutua vastahankaan, tuntee kyllä nahoissaan.
Empatia puuttuu täysin, tosin sitäkin osaavat hetken näytellä. Monella on taustalla vaikea lapsuus ja menneisyyys ja pitävät näin ollen oikeutettuna omaa käytöstään. Kun on itse jäänyt vaille kaikkea hyvää, pitää muillakin mennä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole sanonut muuta kuin sen, että narsisti voi saada hoitoa myös narsistisuuteensa, mutta hoitoon narsisti menee jonkun muun kuin narsismin takia.
Minkälainen terapia on kyseessä? Tämähän on maailmansensaatio mitä kerrot, kun mitään näyttöä terapian hyödyistä ei ole kyetty esittelemään koskaan, vaikka sinne narsistin saisikin.
Älä vain tee sille nartsistiksi epäilemällesi miehelle lapsia! t. narsistin tytär, joka käy terapiassa hullun lapsuuden vuoksi
Mitään narsismia ei ole olemassakaan. Kateellinen mieheni väittää minua narsistiksi. Kateellinen ihminen tunnetusti ihan mitä vaan tarinaa lusta maalatakseen vasta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole sanonut muuta kuin sen, että narsisti voi saada hoitoa myös narsistisuuteensa, mutta hoitoon narsisti menee jonkun muun kuin narsismin takia.
Minkälainen terapia on kyseessä? Tämähän on maailmansensaatio mitä kerrot, kun mitään näyttöä terapian hyödyistä ei ole kyetty esittelemään koskaan, vaikka sinne narsistin saisikin.
Tämä ei pidä paikkaansa. Et taida ymmärtää lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Et taida ymmärtää lukemaasi?
Kerroit, että narsistit ovat hyötyneet terapiasta. Minkälaistä tämä terapia on ollut, ja millä tavalla he ovat siitä hyötyneet? Ja ennenkaikkea; mitä narsistin läheiset ovat terapiasta hyötyneet? Onko väkivalta suhteessa vähentynyt, tai muuta vastaavaa?
Hommaa se vauvalle moderoijaksi, sekoa harhoihinsa hyvin pian.
Jeesus tulee homppeli Siltsu❤️, pus.