Epäilen mieheni olevan narsisti, miten saan hänet hoitoon?
Rakastuin miehessäni hänen kohteliaisuuteensa ja charmiinsa. Myöhemmin, kun deittailimme, osti hän monesti (kalliita!) lahjoja minulle, ja naivina olin ihan mennyttä tyttöä. Menimme sitten naimisiin, ja olin hetken aikaa onnellinen. Viimevuoden aikana ovat nämä narsistiset piirteet alkaneet näkyä. Ensinnäkin hän on sairaalloisen mustasukkainen ja kontrolloiva. Et saa mennä kavereidesi kanssa, et mene mökille ilman minua, hyvä kun roskat saan viedä yksin! Hänhän tietysti kuninkaana saa kuitenkin tehdä mitä lystää.Lisäksi hänellä on tapana piilov*ttuilemalla ja mollaamalla nostaa itseään ja liian suurta egoaan. Saan kuulla liian usein haukkuja ja lyttäämistä. Jos joskus erehdyn mainitsemaan asiasta hänelle, saa hän raivarin, joko paiskoo tavaroita tai aloittaa mykkäkoulun marttyyriasenteella. Vasta viimeiltana tajusin, ettei tämä voi jatkua näin. Ero on otettava. Muutenhan asia olisi sillä selvä, mutta jos vain pakkaan kamani ja häivyn, saa liian moni viaton nainen kokea saman kohtalon, niin lipevä mies osaa olla. Tahtoisin siis passittaa hänet jonnekin hoitoon, ehkä hän parhaassa tapauksessa paranee narsismistaan. Kuten sanoin, mies saa raivokohtauksen, jos sanon halaistua sanaa hänen ongelmistaan, joten kysymys kuuluu: Kuinka saan (huijattua) hänet menemään jonnekin tutkimuksiin/psykologille/millelie? Kaikista vinkeistä on apua!
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompakysymys? Ei narsismista voi parantua, se on persoonallisuushäiriö, joka hyvin vahvasti peittää itse itseään. Ainoa keino narsistin hoitamiseksi on se, että hän joutuu jonkun muun psyykkisen oireen takia hoitoon, ja siellä ollessaan hoitohenkilökunta huomaa myös narsismin, jolloin se otetaan potilaan kanssa puheeksi, ja esitetään että monet potilaan ongelmista johtuvat tästä nimenomaisesta persoonallisuushäiriöstä. Tässä hetkessä jos narsisti tajuaa mikä on, ja miten se on vaikuttanut hänen menneisyyteensä negatiivisesti (onhan hän psykiatrian osastolla) ja että sama tulee jatkumaan tulevaisuudessakin, voi narsisti alkaa työstää tätä puolta itsessään. En silti laskisi liikoja tuon varaan, olen nimittäin itse työskennellyt psyk. osastolla 15 vuotta, ja sinä aikana olen tavannut kaksi potilasta, jotka helpottuivat kuullessaan mahdollisen syyn tietyntapaiselle käytökselleen, ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Narsistit on kyllä ihan sekopäitä. Jokainen on myös väkivaltainen, ja narsistisen raivokohtauksen saadessaan voivat olla myös harhaisia ja psykoottisiakin. Ja raivokohtaus voi tulla mistä tahansa pikkuasiasta.
Ei pidä paikkaansa. Useimmat narsistit ovat normaaleja ihmisiä, joskin heiltä puuttuu oikea tunne-elämä ja persoonallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompakysymys? Ei narsismista voi parantua, se on persoonallisuushäiriö, joka hyvin vahvasti peittää itse itseään. Ainoa keino narsistin hoitamiseksi on se, että hän joutuu jonkun muun psyykkisen oireen takia hoitoon, ja siellä ollessaan hoitohenkilökunta huomaa myös narsismin, jolloin se otetaan potilaan kanssa puheeksi, ja esitetään että monet potilaan ongelmista johtuvat tästä nimenomaisesta persoonallisuushäiriöstä. Tässä hetkessä jos narsisti tajuaa mikä on, ja miten se on vaikuttanut hänen menneisyyteensä negatiivisesti (onhan hän psykiatrian osastolla) ja että sama tulee jatkumaan tulevaisuudessakin, voi narsisti alkaa työstää tätä puolta itsessään. En silti laskisi liikoja tuon varaan, olen nimittäin itse työskennellyt psyk. osastolla 15 vuotta, ja sinä aikana olen tavannut kaksi potilasta, jotka helpottuivat kuullessaan mahdollisen syyn tietyntapaiselle käytökselleen, ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Narsistit on kyllä ihan sekopäitä. Jokainen on myös väkivaltainen, ja narsistisen raivokohtauksen saadessaan voivat olla myös harhaisia ja psykoottisiakin. Ja raivokohtaus voi tulla mistä tahansa pikkuasiasta.
Ei pidä paikkaansa. Useimmat narsistit ovat normaaleja ihmisiä, joskin heiltä puuttuu oikea tunne-elämä ja persoonallisuus.
Kyllä pitää. Jokainen narsisti on psyykkisesti väkivaltainen ja saadessaan narsistisen raivokohtauksen (milloin mistäkin) räyhää ja riehuu, mutta tietysti aina vain perhepiirissä, jossa henkisesti pikkulapsen tasolla oleva narsisti kykenee "turvallisesti" oksentamaan henkistä sairauttaan läheistensä päälle. Monet ovat väkivaltaisia myös fyysisesti.
Tuo kaikki kuuluu olennaisena osana narsismisairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään narsisti ei ole ns. normaali ihminen. Jos olisi, ei olisikaan narsisti. Narsisteja on väestössä noin 2 prosenttia, ja jokaisella samat maneerit sairaassa käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja olivat sitten halukkaita ottamaan tarjottuja keinoja ja apuja käyttöönsä.
Mitä keinoja ja apuja?
Et kai oikeasti kuvittele saavasi vastausta?
"Psykiatrian ammattilaista" leikkivä on itse narsisti, eikä omaa mitään kokemusta hoitotyöstä. Valehtelee siis, mikä on yleistä narsisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi auttanut meitä ! Eli menkäähän pariterapiaan (tunnekeskeiseen)
Narsistia ei saa terapiaan, koska hän ei näe mitään ongelmaa.
Itse asiassa narsistihan tekee mitä vain manipulointitarkoituksessa. Pahimman turpasaunan ja 300 km päähän turvaan karkaamisen jälkeen narsistieksäni rukoili minua takaisin. Hän vannoi (tuhannetta kertaa) muuttuvansa ja menevänsä terapiaan. Ja oho, hän meni! Kävi kerran vastaanotolla, minkä jälkeen ilmoitti, että terapeutti sanoi hänelle minun olevan hullu ja hänen terve, joten hän ei tarvitse terapiaa, mutta minut pitäisi kenties sulkea laitokseen. Ja minä uskoin. Tästä "parisuhteesta" on jo seitsemän vuotta aikaa, mutta vieläkin parantelen haavojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa narsistihan tekee mitä vain manipulointitarkoituksessa. Pahimman turpasaunan ja 300 km päähän turvaan karkaamisen jälkeen narsistieksäni rukoili minua takaisin. Hän vannoi (tuhannetta kertaa) muuttuvansa ja menevänsä terapiaan. Ja oho, hän meni! Kävi kerran vastaanotolla, minkä jälkeen ilmoitti, että terapeutti sanoi hänelle minun olevan hullu ja hänen terve, joten hän ei tarvitse terapiaa, mutta minut pitäisi kenties sulkea laitokseen. Ja minä uskoin. Tästä "parisuhteesta" on jo seitsemän vuotta aikaa, mutta vieläkin parantelen haavojani.
Tuo on helppo uskoa. Narsistit ovat taitavia valehtelemaan ja saamaan toisia puolelleen selityksellään.
Olisi järkevämpää jakaa infoa aiheesta nuorille naisille, niin osaavat varoa tietynlaisia henkilöitä. Kaikkia ihmisiä ei voi muuttaa.
tietoa että varovat? kirjoitti:
Olisi järkevämpää jakaa infoa aiheesta nuorille naisille, niin osaavat varoa tietynlaisia henkilöitä. Kaikkia ihmisiä ei voi muuttaa.
Onhan asiasta ollut jo paljonkin keskustelua, mikä on ihan tervetullutta, koska narsismisairaus koskettaa kuitenkin todella monia, ja ainoa joka siitä ei kärsi, on narsisti itse.
Miksi ihmeessä vain naisille?
On se jännä jos 1/50 on narsisti.
En tunne yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vain naisille?
Tarkoitus oli sanoa että kaikille. Tuli ensimmäisenä mieleen vaan nuoret naiset jotka päätyvät yhteen väärän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kaikki kotona silläkään, joka uskoo terapeutin sanovan jotakuta hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä jos 1/50 on narsisti.
En tunne yhtäkään.
Jokainen tuntee narsisteja, joiden ei kuitenkaan tiedä olevan narsisteja. Narsistit kun kuitenkin riehuvat väkivaltaisesti vain tutussa perhepiirissä, ja ulkopuolisille esitetään valheellista, joviaalia kiiltokuvaa.
Narsisti ei pidä koskaan mykkäkoulua. Narsisti jaksaa jauhaa samoista asioista monta kertaa päivässä. Narsistit saavat vain lisävoimia vanhoja asioita muistellessa ja ne muistelut eivät lopu koskaan. He ovat aina riidan aloittajia ja kovaäänisiä. Naapurit kuulevat, mutta eivät osaa yhdistää tätä mihinkään. Yleensä syyllinen on se, jota sorretaan, koska narsisti on sosiaalinen ja hänessä ei ole mitään vikaa. Suomalaiset ovat oikeasti sinisilmäisiä naapureita, jotka eivät ymmärrä mitä henkinen väkivalta on.
Mutta eihän kaikki narsismi ole patologista. Tässäkin ketjussa ko nimitystä käytetään huolimattomasti. Elikkä narsismissa on aste-eroja, sillä leimataan ihmisiä. Monissa esiintyvistä taiteilijoissa narsistiset piirteet vievät henkilöä julkisuuteen, aina uudelleen ihailijoiden esiin. Tuollaiset raivoavat ”narsistit” arkielämässä vaikuttavat enemmän epävakailta persoonallisuuksilta, joilla ongelmia agressioidensa kanssa.
Mun yhdellä tutulla oli todettu narsistinen persoonallisuushäiriö. Se parani, kun hän jotui liikenneonnettomuuteen ja menetti puhe- ja liikuntakykynsä. On tosin laitoksessa, ehkä on sit pohjimmiltaan edelleenkin narsisti, mutta ei saa kovin paljon tuhoa aikaan, kun on muiden varassa kaikessa. Saa ainakin sentyyppistä rakkautta, josta jäi lapsena paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän kaikki narsismi ole patologista. Tässäkin ketjussa ko nimitystä käytetään huolimattomasti. Elikkä narsismissa on aste-eroja, sillä leimataan ihmisiä. Monissa esiintyvistä taiteilijoissa narsistiset piirteet vievät henkilöä julkisuuteen, aina uudelleen ihailijoiden esiin. Tuollaiset raivoavat ”narsistit” arkielämässä vaikuttavat enemmän epävakailta persoonallisuuksilta, joilla ongelmia agressioidensa kanssa.
On tervettä narsismia, joka rakentuu terveen itsetunnon varaan ja joka voi viedä eteenpäin, ja sitten on erittäin vakava narsismisairaus, jossa ei ole yhtään mitään tervettä piirrettä, ja josta todella monet ihmiset joutuvat kärsimään, narsismin ollessa maailman vakavin mielisairaus. Moni narsisti on myös psykopaattinen.
Vierailija kirjoitti:
"Narsisti on aina puolustuskannalla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kaikki kotona silläkään, joka uskoo terapeutin sanovan jotakuta hulluksi.
No en minä sitä uskonutkaan, vaan vakuuttelun siitä, että olen hullu ja minut pitäisi sulkea lukkojen taakse. Ja että sinne päätyisin, mikäli minulla ei olisi tuota miestä pitämässä minusta huolta :) Narsisti on äärimmäisen taitava puhuja ja tuossa vaiheessa olin jo hukannut minuuteni.
"Heitä on ollut aina ja kaikkialla, kaikissa roduissa, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa ja kaikkien ammattien piirissä: narsisteja.
Heidän käsityksensä oikeasta ja väärästä ovat omanlaisensa, he tarvitsevat jatkuvaa ihailua ja huomiota, eivät koskaan häpeä tekojaan tai tunne empatiaa, mutta taitavat sosiaalisen käyttäytymisen koodit ja pystyvät näyttelemään uskottavasti tunteita.
Sata tapaa tappaa sielu kertoo narsismista ja narsistisesta luonnehäiriöstä. Lisäksi kirja sisältää uhrien omakohtaisia kertomuksia muun muassa narsistista parisuhteessa, narsistista äitinä, isänä tai muuna lähisukulaisena sekä narsistista työpaikalla. Uhrien kokemuksissa keskeistä osaa näyttelevät muun muassa uhrin kokema henkinen ja fyysinen väkivalta, itsetunnon mureneminen, syyllisyydentunteet, seksuaalinen kaltoinkohtelu sekä uhrin kaikkinainen manipulointi ja kontrollointi."