Sanoja, joilla eri merkityksiä Suomen (murrealueilla)
Kommentit (487)
En kahlannut ketjua, voi tulla samoja.
Etelä-Pohjanmaalla kartanolla on pihalla.
Turussa pillaaminen on juoman läikyttämistä. Kontit on jalat.
Tahtoo = kutsua. Pohjanmaalla. "Tahoitko Maurinkin häihin?" Luulin, että tarkoittaa samaa kuin "halusitko", mutta tarkoittikin samaa kuin kutsuitko.
Savossa leipäpalasta sanottiin mun lapsuuteni aikana naapurissa kuakuksi eli suomeksi kakku; ihmettelin kyllä.
Kousikka on saunakauha minun syntymäperimäalueella. Savossahan se käsitettiin koukuksi seinällä eikä saunakiuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Aika erikoista, koska "porata" merkityksessä "itkeä", on nimenomaan stadin slangia.
Ei nyt 'nimenomaan stadin slangia', koska sitä käytetään ja on käytetty myös vanhassa Turun murteessa. "Kakara poras ko ei päässy mukka!"
Olen Mikkelistä enkä muista nyt mistä oli henkilö, jonka mielestä vauva kylvetetään punkassa. Punkka on sänky!
Olen saanut Etelä-Suomessa monet naurut ihmisten ilmoilla kun oululaisena/lappilaisena puhun linkusta kun tarkoitan linja-autoa tai kun tarvitsen tikkurin (villapaita) tai singutan (venytän) tai kun aion laittaa kläppini kartanolle (lapseni ulos). Myös kun ollaan käyty lapsen kans metäsä kävelemäsä ja juotu siellä kahavia motista. Me kun tykätään olla ulukona.
On ne murteet vain rikkauksia. Hauska kun välillä tulee aivan tenkkapo mitä toinen tarkoitti sanomisillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa käytetään linja-autosta sanaa linkki. Esim. itse en koskaan käytä sanaa bussi, kuten muualla usein käytetään. Tampereella asuessani sain putoja katseita, kun käytin sanaa linkki. Eivät ymmärtäneet, mistä puhuin 😂
Myös Pohjois-Karjalassa ajetaan linkillä, tai jopa 'linikala'. 😄
Lahdessa on linkku. Tosin bussi on alkanut syrjäyttää linkkua.
Huolia tarkoittaa meillä päin sitä, että kelpuuttaa jonkun itselleen. Esim. "Huolitko tämän paidan?" = Kelpaako tämä paita sinulle?/Haluatko tämän paidan? Kotkassa huolia tarkoittaa viitsimistä. Esim. "Huolitko auttaa minuu?" = Viitsitkö auttaa minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Aika erikoista, koska "porata" merkityksessä "itkeä", on nimenomaan stadin slangia.
Sitä käytetään joka puolella.
Olen aina käyttänyt sanaa "kinuta" siinä yhteydessä, että joku yrittää saada jotakin kielloista huolimatta. Esimerkiksi lapsi voi kinuta karkkia. Sitten kuulin tässä tilanteessa käytettävän sanaa "tinkiä". Minulle tinkiminen tarkoittaa ainoastaan sitä, että joku yrittää saada tuotteen hintaa alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Perso toisaalla ahne, joillekkin ronkeli
Ahne se kyllä on laajalti; onkohan jollakin mennyt perso ja nirso sekaisin ronkelin suhteen?
Etelä-Pohjanmaan murteen ihmeellisyyksiä:
joukkoon = mukaan
jämerä = jännä
kehua = kertoa
kemma = kehitysvammainen (haukkumasana)
komia = kaunis
liksa = koululiikunta
raksa = traktori
rehevä = leuhka
sattua = koskettaa
toimittaa = kertoa
Joidenkin vanhempien ihmisten olen kuullut sanovan että joku "uhkasi" tehdä jotain, esim uhkasi tulla käymään, uhkasi ostaa auton ym. kun tarkoittavat lupaamista tai aikomista.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut Etelä-Suomessa monet naurut ihmisten ilmoilla kun oululaisena/lappilaisena puhun linkusta kun tarkoitan linja-autoa tai kun tarvitsen tikkurin (villapaita) tai singutan (venytän) tai kun aion laittaa kläppini kartanolle (lapseni ulos). Myös kun ollaan käyty lapsen kans metäsä kävelemäsä ja juotu siellä kahavia motista. Me kun tykätään olla ulukona.
On ne murteet vain rikkauksia. Hauska kun välillä tulee aivan tenkkapo mitä toinen tarkoitti sanomisillaan
Oulussa se on onnikka. Lahessa linkku.
En tiedä onko tämä vain Itä-Suomessa, mutta etsiä on murteella sanottuna "ehtiä", joka on todellisuudessa aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaan murteen ihmeellisyyksiä:
joukkoon = mukaan
jämerä = jännä
kehua = kertoa
kemma = kehitysvammainen (haukkumasana)
komia = kaunis
liksa = koululiikunta
raksa = traktori
rehevä = leuhka
sattua = koskettaa
toimittaa = kertoa
Ja kokki tarkoittaa ullakkoa.
(Vesi-)passi on vesilätäkkö täällä Päijät-Hämeessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen Mikkelistä enkä muista nyt mistä oli henkilö, jonka mielestä vauva kylvetetään punkassa. Punkka on sänky!
Oi! Olen pienestä kylästä Etelä-Pohjanmaalta ja kyllä vain muistan lapsuudesta, että pienempiä sisaruksiani varten laitettiin aina saunassa vettä punkkaan, jotta saivat kylpeä :D
Turussa pullo.