Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnin juoksumatka suuntaansa työmatkana? Onko järkeä?

Vierailija
04.04.2018 |

Aloitan uuden työn syksyllä ja se on todella huonosti julkisen liikenteen varrella. Bussilla kuluisi 1,5 tuntia ovelta ovelle, vaikka matkaa on linnuntietä (ja juosten..) vain 10 kilometriä. Autolla tuon menisi 20-25 minuutissa.

En millään jaksaisi aloittaa turhaa yksityisautoilua. Pyörä olisi myös vaihtoehto, mutta mieluiten juoksisin. Juoksen säännöllisesti ja melko paljon, noin 40-50 kilometriä viikossa muutenkin. Onko jotain syytä, ettei kannattaisi alkaa juosta 20 kilometriä päivässä työmatkoja? Olisi ainakin päivän liikunta suoritettu ja ilta perheelle.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni juoksi joka päivä töihin kunhan ei ollut jäätä maassa, 15 km suuntaansa Hän oli kaikenlisäksi fyysisessä työssä. En ymmärrä miten pystyi, mutta hyvin porskuttaa edelleen yhdeksänkymppisenä. Eli ei ole mahdotonta.

Vierailija
22/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ääni juoksun ja pyöräilyn yhdistelmälle. Jos ei nyt muuta syytä keksi niin onhan tuo pelkkä juoksu "aika suuren oman ajan ottamista perheeltä joka arki päivä". Tämä ei ollut moite vaan ajattelunaihe. Muita hyviä syitä on jo mainittu riittämiin.

Toisaalta taas bussilla menisi vieläkin enemmän aikaa perheeltä. Autolla säästäisi ajassa ja pyörällä menisi saman ajan.

Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja. Ja onhan syksyyn aikaa.

ap

Jep. Tahdon vielä sanoa, että tuo on yleisesti ottaen aivan mahtavaa ja olen iloinen puolestasi, että avautuu tuollainen mahdollisuus ei voi sanoa enää pelkästään hyötyliikunnaksi. Minulla oli aiemmin mahdollisuus pyöräillä mutta ei enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein hyvältä, jos istumatyö kysymyksessä.

Vierailija
24/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelisin aamulla ja juoksisin illalla. Jos olet geneettisesti "juoksijatyyppiä" niin ei siitä tule ongelmia. Seuraa ja kuuntele kehoasi. Eipä tarvitse muuten sitten lenkkeillä.

Kävelisin aamut sen takia, että ei tarvitse käydä suihkussa ja illalla saisi sitten revittää kunnolla kotiinpäin jakkupuku (tms) repussa :) Pyöräkin on ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
25/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on ihan liikaa, eikä kroppa kauaa kestä (sydän, polvet, nivelet). Oletko anorektikko?

Pyörällä tai kävellen eri asia.

Juoksen nytkin 40-50 kilometriä viikossa ja voin hyvin. En ole anorektikko, vaan jopa normaalipainon ylärajoissa. Tykkään syödä ja herkutella, siksi pitää liikkuakin paljon :)

Järkevimmältä taitaa kuulostaa tuo pyöräilyn ja juoksun yhdistelmä. 

ap

40km viikossa tarkoittaa 4 lenkkiä viikossa 4 päivänä viikossa, jos 10km on normaali matkasi. Siitä jää palautumisaikaa keholle ja tavallinen lenkkeilijä kestää tuon hyvin. Sen sijaan 10km lenkki 10 kertaa viikossa, kaksi kertaa päivässä on aivan hurja rääkki ja yksipuolista liikuntaa. En usko, että pystyt edes yhtä kokonaista viikkoa tuota määrää vetämään. Tai jos yrität, olet pian ylikunnossa ja sydänongelmia pukkaa.

Ja tosiaan ylipainon rajoilla keikkuvalle ei tee hyvää nivelille tuollainen juokseminen.

No, oman kroppasi rikot.

Vierailija
26/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämän kommentin kirjoittaja ikinä harrastanut juoksua tai muuten treenannut säännöllisesti? Kahdesti päivässä pitkä juoksulenkki, ei todellakaan kuulosta hyvältä. Juoksijana tietäisit mitä on palautuminen.

Vierailija
27/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tarvi koskaan kantaa mitään mukana työmatkalla? Reppu selässä juokseminen on aika hanurista. Pyöräillen tuo ei olisi matka eikä mikään, jos pääsee töissä suihkuun ja voi säilyttää siellä vaihtovaatteita.

Omalla työpaikallani ei ole mitään muuta sosiaalitilaa kuin vessa. Olis kiva kulkea pyörällä töihin, mutta täytyisi olla mahdollisuus suihkuun.

Vierailija
28/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämän kommentin kirjoittaja ikinä harrastanut juoksua tai muuten treenannut säännöllisesti? Kahdesti päivässä pitkä juoksulenkki, ei todellakaan kuulosta hyvältä. Juoksijana tietäisit mitä on palautuminen.

Kyllä, paljon. Juoksussa olen myös kilpaillut.

Vierailija
29/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tuollaista, kun minulla oli 9 kilsan työmatka. Välillä pyöräilin ja välillä juoksin. Jos olet tottunut juoksemaan noin 40 kilsaa viikossa, tuo menee hyvin. Oli mahtavaa aikaa, kun ei töitten jälkeen tarvinnut lähteä uudelleen lenkille. On se jännä jos joku liikkuu paljon, niin heti aletaan varoitella. Ei ihme jos puolet porukasta on ylipainoista.

Vierailija
30/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, paljon. Juoksussa olen myös kilpaillut.

Ja käyt juoksemassa pitkän lenkin kahdesti päivässä?

Vierailija
31/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät geenit teillä on.

Itse olen 'juoksijatyyppiä' ja olen nuorempikin, mutta silti kroppani ei kestäisi tuota.

Vierailija
32/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan uuden työn syksyllä ja se on todella huonosti julkisen liikenteen varrella. Bussilla kuluisi 1,5 tuntia ovelta ovelle, vaikka matkaa on linnuntietä (ja juosten..) vain 10 kilometriä. Autolla tuon menisi 20-25 minuutissa.

En millään jaksaisi aloittaa turhaa yksityisautoilua. Pyörä olisi myös vaihtoehto, mutta mieluiten juoksisin. Juoksen säännöllisesti ja melko paljon, noin 40-50 kilometriä viikossa muutenkin. Onko jotain syytä, ettei kannattaisi alkaa juosta 20 kilometriä päivässä työmatkoja? Olisi ainakin päivän liikunta suoritettu ja ilta perheelle.

Itsekkin juoksin puolimaratonnille treenatessa yli 40km viikossa ( 8+12+8+16 km), mutta siinä olin aivan kestävyyden rajoilla. Jos tuosta olisi vielä tuplannut juoksumäärän, niin varmasti olisi alkanut mennä paikat rikki.

Jos juoksee 100km viikossa, niin täytyy olla jo todella kovassa kunnossa ja elimistön tottunut paljoon juoksemiseen.

Toki jos pitää vauhdin hitaana eikä yritä parantaa nopeuttaan, niin sitten pystyy juoksemaan selvästi enemmän.

Vierailija
33/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 kilometriä ei ole pitkä juoksulenkki, vaan keskimittainen.

Vierailija
34/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tuollaista, kun minulla oli 9 kilsan työmatka. Välillä pyöräilin ja välillä juoksin. Jos olet tottunut juoksemaan noin 40 kilsaa viikossa, tuo menee hyvin. Oli mahtavaa aikaa, kun ei töitten jälkeen tarvinnut lähteä uudelleen lenkille. On se jännä jos joku liikkuu paljon, niin heti aletaan varoitella. Ei ihme jos puolet porukasta on ylipainoista.

Ethän sinä tuollaista ole tehnyt, jos kerran juoksit vain välillä. Se on aivan eri asia kuin jatkuva 10x2x5.

Vierailija
35/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin juoksin puolimaratonnille treenatessa yli 40km viikossa ( 8+12+8+16 km), mutta siinä olin aivan kestävyyden rajoilla. Jos tuosta olisi vielä tuplannut juoksumäärän, niin varmasti olisi alkanut mennä paikat rikki.

Jos juoksee 100km viikossa, niin täytyy olla jo todella kovassa kunnossa ja elimistön tottunut paljoon juoksemiseen.

Toki jos pitää vauhdin hitaana eikä yritä parantaa nopeuttaan, niin sitten pystyy juoksemaan selvästi enemmän.

Eihän tässä mistään aikarajoista ole puhuttu. Jos juoksee hyvin hyvin hitaasti, se alkaa lähestyä rasitukseltaan kävelyä.

Vierailija
36/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä mistään aikarajoista ole puhuttu. Jos juoksee hyvin hyvin hitaasti, se alkaa lähestyä rasitukseltaan kävelyä.

Nopea kävely on nopeampaa kuin hidas "juoksu", ja kropalle vähemmän rasittavaa.

Vierailija
37/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea kävely on nopeampaa kuin hidas "juoksu", ja kropalle vähemmän rasittavaa.

Niin nivelille vähemmän rasittavaa, mutta ei muuten.

Vierailija
38/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, mitä on juoksu - kävely - hölkkä? Juokseminen voi olla myös hidasta hölkkää, jolloin nopea kävelijäkin menee ohitse.

Toisaalta suurin osa tuntemistani juoksijoista on sellaisia, että ovat koko ajan kärsimässä jostain rasitusvammasta: juoksevat kovaa, lujaa, polvet ja lonkat prakaa, ovat hoikkia. Sitten on niitä vanhan kelon näköisiä eikä välttämättä niin timmejä naisia ja miehiä, jotka voivat juosta. Koko ajan. Vaikka kuinka paljon.

Vierailija
39/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juoksu tai hölkkä ole sellaista, missä syke nousee kunnolla ja tulee hiki? Kyllähän kävelessäkin voi hikoilla riippuen kaikesta, mutta suihkuun ei sen jälkeen normaalisti ole tarvetta. Lisäksi kävelyyn käy mitkä tahansa hyvät kengät, juostessa/hölkätessä (siis pitempiä matkoja kuin spurtteja esim. pysäkille) tarvitsee kunnon lenkkarit.

Näin ainakin itse määrittelen eron.

Vierailija
40/44 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. 

Juoksen siis vuoden ympäri vähintään tuon 40-50 kilometriä viikossa, välillä enemmänkin. Juoksen ainakin kerran vuodessa täyspitkän maratonin ja osallistun 5-10 lyhyemmän juoksumatkan juoksutapahtumiin, kuten vartti- tai puolimaratoneille tai muille pituuksille. Olen 37-vuotias, eikä minulla ole vuosiin ollut mitään vaivaa juoksusta. Veri- ja muut arvot ovat loistavat, vaikka paino onkin normaalipainon yläpäässä. Olen naimisissa lähes kaksimetrisen, karhumaisen miehen kanssa ja syödään paljon. Olisin varmaan reippaasti yli 100-kiloinen, jos en juoksisi. 

Ehkä tuo 100 kilometriä viikossa taitaisi olla liikaa minullekin, mutta ehdottomasti kokeilen juoksun ja pyöräilyn yhdistämistä. Hieman pohdituttaa jättää pyörä yöksi jonnekin muualle, kun niitä pöllitään niin usein. Jos sen saa sisälle lukittua, niin ihan hyvin voisin ottaa tuon juokse töihin - polje takaisin - syklin. Pyörällä kuljettaisin tavaroita eestaas, pestäviä ja puhtaita ja juoksut menisin ilman kantamuksia.

Liikunta on hyvästä, mutta rajat tulee vastaan jokaisella. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän