Suomalaiset eivät tiedä kylmästä kämpästä MITÄÄN!!!
Helvetti että osaa olla kylmä! Asun Lontoossa,jossa lämpö ei yksinkertaisesti pysy sisällä. Ikkunoista vetää ja lämmönlähteenä liikutettava patteri. Tämän talven aikana olen ollut jo neljästi sairaana. Tässä maassa on monia itselleni mieluisia asioita,joita Suomessa ei tule vastaan mutta tämä asia pistää kyllä vituttamaan...
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Suihkut tosiaankin on oma lukunsa. Kuumaa vettä tulee just sen verran kun boilerista löytyy. Ei siinä paljon kuumassa suihkussa tai kylvyssä lämmitellä.
Espanjassa ja Skotlannissa oon törmännyt semmoisiin kaasuboilereihin, jotka pitää kylpyhuoneessa sytyttää ennen kuin lämmintä vettä saa ollenkaan. Eivät siis ole koko ajan päällä. Ja briteillä myös lämmitys on päällä vain aamulla ja illalla, kun päivällä ollaan töissä ja yöt nukutaan. Ihan ajastimella laittavat, ettei vaan mene lämmitystä hukkaan...
Ällöttävintä oli se, kun joskus oli yöllä niin kylmä, että etanoiden limavana ulko-oven edessä olevalla matolla oli jäätynyt (siinä oli conservatory päällä, joten ei ihan taivasalla) ja minä tietysti kävelin siihen avojaloin. Vieläkin muistan miten ellotti kun tajusin mihin olin kävellyt. Se jäätynyt limavana näkyi vielä siinä matolla ihan selvästi. Oh joy.
Onko vielä huhtikuussa sisällä kylmä Englannissa?
Olen asunut muutaman vuoden Saksassa ja ainakin siellä asunnoissa on lämmitys aivan kuten Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ettei suomalaiset ole koittaneet viettää esim. mökillä talviviikkoa? tai vanhemmanpolven talossa.
Siinä sitä halkoshowta ensin että saa tönön lämpimäksi ja kuivaksi, sitten saa säädellä uunien kanssa että on riittävän lämmin muttei liian kuuma yöllä tai päivällä, jne. Lisäksi huonolla tuurilla ainoa vesilähde on joko jäässä oleva järvi tai jäätynyt kaivo joten senkin kanssa on päivittäinen homma. Tähän vielä lisäksi saunan lämmitykset että saa peseydyttyä.
Jep. Vaikka olen "vasta" 35, elin elämäni ensimmäiset 18 vuotta 200 vuotta vanhassa talossa, johon ei tullut lämmintä vettä ja koko tönö lämmitettiin haloilla. Kyllä siellä vaan veti ja oli kylmä. Eniten kyrsi se lämpimän veden puute peseytyessä. Tai se, että sitä lämmitettiin boilerissa aina niin vähän ja se oli "kortilla". Vetoisuutta vastaan pystyi sentään peitoilla ja villavaatteilla suojautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Helvetti että osaa olla kylmä! Asun Lontoossa,jossa lämpö ei yksinkertaisesti pysy sisällä. Ikkunoista vetää ja lämmönlähteenä liikutettava patteri. Tämän talven aikana olen ollut jo neljästi sairaana. Tässä maassa on monia itselleni mieluisia asioita,joita Suomessa ei tule vastaan mutta tämä asia pistää kyllä vituttamaan...
Jep, terkut naapurisaarelta ja sen länsirannikolta. 10 vuotta kärvistelty kylmissä hometaloissa! Suomessa talot on niin tiiviitä ja eron tuntee heti. Mun suljetusta keittiön ikkunasta esim tuulee sisään ja tunnen sen! Lämmöt täysillä ja koko ajan silti kipeenä. Ikkunanpielet homeessa ja landlordi vaan maalaa päälle, se on ihan normi. Tsemiä
Vierailija kirjoitti:
Yritä pysyä siellä. Miksi tulit tänne avautumaan eikö teillä ole omia palstoja siellä
Miksi itse tulet tänne avautumaan, jos ei kerran ole mitään järkevää sanottavaa? Eikö teillä tuntemattomien ihmisten kritisoijilla ole omia palstoja?
Vierailija kirjoitti:
Lähdin au pairiksi Australiaan syyskuun alussa kun heillä oli vielä talvi, eli lämmintä about 10 astetta. Sisällä oli niin kylmä, että huulet ja sormet sinersivät eivätkä sormet toimineet kunnolla. Suihkussa käyminen kolkossa jääkylmässä kylppärissä oli unohtumatonta :D Todellakin tiedän tunteen
Olen asunut useamman vuoden Melbournessa ja ne asunnot oli tosi ankeita. Hengitys kirjaimellisesti huuruaa sisällä. Ulkoilman lämpötila putoaa kylmimmillään alle viiteen asteeseen eikä sisällä ole paljoa sen kummempaa. Jos ei ole kaasulämmitystä niin lämmityslaite on tehoiltaan lähinnä leivänpaahdin joka tuottaa pahaa hajua ja julmettua sähkölaskua mutta ei juurikaan lämpöä, ja sekin vähän lämpö karkaa samantien.
Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja sitten kun on tottunut viileään sisälämpötilaan niin Suomessa (ja monessa muussa ylilämmitetyssä maassa) käyminen muuttuu aika ankeaksi kun sisällä on niin jumalattoman kuuma koko ajan.
Yksi tuttu kertoi että Uudessa Seelannissa oli samanlaiset kämpät kuin Australiassa mutta vielä paljon kylmempi talvisin.
Suomessa onkin monessa kämpässä aivan liian kuuma. En voi ymmärtää ihmisiä jotka mielellään oleskelevat kuumassa asunnossa. Esim erään tuttavaperheen luona käydessä koko perhe oleskelee sisällä hyvin vähäisessä ja kevyessä vaatetuksessa. Tuollainen ei voi olla kovin terveellistäkään. Vierailla tuskanhiki otsassa. Monessa taloyhtiössä lämmitetään liikaa, kommunistisesti ajatellaan, että lämmitetään, ettei tarvitse sitten ainakaan naapurin kaukolämmöistä maksaa. Sama homma vedellä lutraamisen kanssa. Eli jos ulkomailla on kämpissä kylmä, ollaan Suomessa monesti toisessa ääripäässä.
Asun hollannissa, ja kyllä täällä asunnot on ihan yhtä lämpimiä kuin suomessa. Ikkunat ovat useimmilla vain kaksinkertaiset, mutta kun lämpötila on kylmimmillään vain joitakin pakkasasteita, ei se haittaa. Joka huoneessa on patterit niinkuin suomessa, ja esim meillä lämpö säädetty 22 asteeseen ja siinä pysyy ongelmitta. Sama varustelutaso ollut jokaisessa asunnossa missä täällä olen vieraillut. Eli höpöpuhetta että pakkasella sisällä hengitys höyryäisi..
Vierailija kirjoitti:
fred kirjoitti:
mites siellä harrastetaan seksiä esim suihkussa kuten elokuvissa?
Eikös niin tehdä enemmänkin jenkkileffoissa ja niillähän on siellä pelit ja vehkeet, toisin kuin 1800-luvulle jämähtäneillä briteillä.
Jenkkien pahvitalot ne vasta onkin 😂
Mulla oli kuukausia allergisia oireita muutettuani Lontooseen. Ah, ne ihanat kokolattiamatot jotka salpaa hengityksen!
Toki olin kipeänäkin jatkuvasti. Tube oli kuin toinen koti, ja sieltä tarttui pöpö jos toinen. Homogeeniseen,ylihygieeniseen ja eristäytyneeseen Suomeen tottunut immuunipuolustus oli jokseenkin kovilla Itä-Lontoossa. Intiassa varmaan kuolisin, heh.
Oli kyllä huippuvuosi Englannissa silti! Rakastan sitä kaupunkia, kaikista miinuksista huolimatta.
Otsikkoon: juuri suomalaiset tietävät kylmästä ja osaavat siksi siihen varautua. Pohjoiset kansat osaavat, elo täällä ei muuten olisi mahdollista.
Brittein saarilla pahinta on kosteus, ei tartte kyllä silittää vaatteita, kun kaapissa ripustettuna oikenevan kosteuden takia. Näkkileivät ja hapankorput kannattaa unohtaa, sillä menevät pehmeiksi päivässä. Suihkuissa on yleensä systeemi, joka lämmittää vettä samalla. Mutta säätö on yleensä likimahdoton, joko tulikuumaa tai kylmää. Itse ratkaisin vauvan pesu ongelman sukulaisten luona kyläillessä käyttämällä huoneessa ollutta isoa kristallivatia. Siinä ollut potpurri muovipussiin, ja vauva kristallikulhoon.
Boilerit monesti pannaan päälle vain kerran päivässä. Takka on aina ulkoseinässä, ja jos kurkkaa takkaan, niin hormista näkee suoraan taivaan. Lämpö menee suurimmaksi osaksi suoraan ulos, ja samalla aiheutuu vetoa, kun kylmä korvaava ilma puskee hatarista ikkunoista ja ovista. Olenpa kuullut ihmisten sanovan, että on liian kylmää laittaa takkaa päälle, ( joko kaasukamina tai jos on keskuslämmitys ).
Olin ekaa kertaa kesällä Irlannissa ja olimme menossa tuttavien luo puutarhajuhliin maaseudulle, asuivat vanhalla maatilalla. Oli tosi lämmin päivä, joten mies muistutti ottamaan jotain lämmintä päällelaitettavaa mukaan" sillä saatamme jossain vaiheessa mennä sisälle"
Te Briteissä asuvat, miten sikäläiset reagoivat, kun kerrotte Suomen olojen lämmitystavoista? Eikö missään siellä ole hyviä ikkunatiivisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fred kirjoitti:
mites siellä harrastetaan seksiä esim suihkussa kuten elokuvissa?
Eikös niin tehdä enemmänkin jenkkileffoissa ja niillähän on siellä pelit ja vehkeet, toisin kuin 1800-luvulle jämähtäneillä briteillä.
Jenkkien pahvitalot ne vasta onkin 😂
Siellä ei tosin aivan oikeasti taida kaivata lämmitystä talvella kuin hyvin harvoin jos asuu etelässä. Välimeri kun katsoo karttaa ei nyt lopulta ole mikään trooppinen meri kuten Meksikonlahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että kuulostaa jokaiselta PSOAS asunnolta jossa olen asunut. Täällä kämpässä lepattaa verhot koko ajan, oon teipannut talveksi pyyhkeitä ikkunoihin, että ei ihan niin kovasti vedä ja täällä oli tammikuun kovilla pakkasilla sisällä 16 astetta vaikka patterit oli väännetty maksimiin. Makasin tammikuun paksun peiton alla läppärin kanssa. Suihkuun meno tapahtui ottamalla se peitto mukaan kylpyhuoneeseen, että sieltä tarkeni tulla pois märkänä. Nyt ei oo niin paha, mutta koko ajan tunnen miten vetää paljaisiin käsivarsiin.
Kuivaa hyvä ihminen itsesi siellä kylppärissä.
Jos odotan, että mun puolimetrinen luonnonkihara tukka kuivuu niin mä nukun siellä kylppärissä. Ei sitä saa niin kuivaksi ettei se kastelisi vaatteita (ja sänkyä ja tyynyä). Se on kostea vielä aamullakin.
Käytä hiustenkuivatuksessa apuna villavaatteita – siis oikeaa villaa, ei mitään akryylia. Kun tulet suihkusta, pukeudu villapaitaan tai levitä hartioillesi villahuivi. Villa imee kosteutta, mutta tuntuu märkänäkin lämpimältä. Nukkumaan mennessäsi levitä tyynyllesi villaviltti, -huivi tai -paita. Tyyny ei kastu ja villa kuivaa hiuksesi yön aikana ja bonuksena pitää sut lämpimänä.
Meillä on talvella makkarissa aina semmoinen 15–17 astetta lämmintä. Olen varsinkin niskasta tosi arka kylmälle, ja tällä konstilla kuivattelen hiukset sekä kesällä että talvella. Mulla on todella hitaasti kuivuvat hiukset, mutta tuosta villasta on paljon apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ettei suomalaiset ole koittaneet viettää esim. mökillä talviviikkoa? tai vanhemmanpolven talossa.
Siinä sitä halkoshowta ensin että saa tönön lämpimäksi ja kuivaksi, sitten saa säädellä uunien kanssa että on riittävän lämmin muttei liian kuuma yöllä tai päivällä, jne. Lisäksi huonolla tuurilla ainoa vesilähde on joko jäässä oleva järvi tai jäätynyt kaivo joten senkin kanssa on päivittäinen homma. Tähän vielä lisäksi saunan lämmitykset että saa peseydyttyä.
Kyllä suomalaiset varmasti kylmiä kesämökkejään lämmittäneet, mutta Suomessa jopa kesämökit ovat rakennusteknisesti laadukkaita. Eivät vedä ja lämpö pysyy sisällä. Et ole tainnut asua ulkomailla missään ap:n kuvaileman kohteen kaltaisessa paikassa. Jäätyneeseen järveen saa muuten tehtyä avannon, josta sitä sulaa vettä saa.
Tyypillinen harhaluulo että jokainen suomalaistönö on täydellisesti rakennettu joten siis helppo pitää lämpimänä. Toisaalta briteissä ei sentään ole ulkona -30 viikkotolkulla kuten suomessa välillä ja harvemmin tarvitsee ottaa paleltumisvaaraa huomioon ulos lähtiessään.
Mutta sovitaan sitten ettei suomalaiset tiedä mitään kylmistä olosuhteista.
Suomessa on harvoin viikkotolkulla -30... ja useimmissa taloissa on kolminkertainen lasitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että kuulostaa jokaiselta PSOAS asunnolta jossa olen asunut. Täällä kämpässä lepattaa verhot koko ajan, oon teipannut talveksi pyyhkeitä ikkunoihin, että ei ihan niin kovasti vedä ja täällä oli tammikuun kovilla pakkasilla sisällä 16 astetta vaikka patterit oli väännetty maksimiin. Makasin tammikuun paksun peiton alla läppärin kanssa. Suihkuun meno tapahtui ottamalla se peitto mukaan kylpyhuoneeseen, että sieltä tarkeni tulla pois märkänä. Nyt ei oo niin paha, mutta koko ajan tunnen miten vetää paljaisiin käsivarsiin.
Kuivaa hyvä ihminen itsesi siellä kylppärissä.
Jos odotan, että mun puolimetrinen luonnonkihara tukka kuivuu niin mä nukun siellä kylppärissä. Ei sitä saa niin kuivaksi ettei se kastelisi vaatteita (ja sänkyä ja tyynyä). Se on kostea vielä aamullakin.
Käytä hiustenkuivatuksessa apuna villavaatteita – siis oikeaa villaa, ei mitään akryylia. Kun tulet suihkusta, pukeudu villapaitaan tai levitä hartioillesi villahuivi. Villa imee kosteutta, mutta tuntuu märkänäkin lämpimältä. Nukkumaan mennessäsi levitä tyynyllesi villaviltti, -huivi tai -paita. Tyyny ei kastu ja villa kuivaa hiuksesi yön aikana ja bonuksena pitää sut lämpimänä.
Meillä on talvella makkarissa aina semmoinen 15–17 astetta lämmintä. Olen varsinkin niskasta tosi arka kylmälle, ja tällä konstilla kuivattelen hiukset sekä kesällä että talvella. Mulla on todella hitaasti kuivuvat hiukset, mutta tuosta villasta on paljon apua.
Eikö sulakkeet kestä hiustenkuivaajaa.